علائم و علل قارچ پوستی در کودکان چیست؟

۰
(۰)

یکی از انواع آسیب‌ های پوستی در دوران کودکی، بیماری‌های قارچی است که طبق آمار وزارت بهداشت، یک سوم کل بیماری‌ های پوستی را تشکیل می‌دهند. این بیماری ‌ها با احساس خارش ناخوشایند همراه است که باعث نگرانی کودک می‌شود و نواحی آسیب دیده بدن را خراش می‌دهد. بیماری‌های قارچ پوستی در کودکان زمانی ایجاد می‌شود که پوست تحت تأثیر قارچ ‌های انگلی قرار گیرد.

در درماتولوژی، عفونت ‌های قارچی ۳۷ تا ۴۰ درصد از کل بیماری‌ های پوستی را تشکیل می‌دهند. روندی به سمت افزایش تعداد کودکانی وجود دارد که در آنها بیماری‌های قارچی پوستی همزمان با سایر درماتوزها ایجاد می‌شود خطر بیماری‌ های قارچی پوست در اثر سمی قارچ‌ها بر بدن کودکان نهفته است که باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک، تضعیف ایمنی و تشدید آسیب مزمن می‌شود. در ادامه مطلب از ویکی درمان به علائم و علل قارچ پوستی در کودکان می پردازیم.

علل قارچ پوستی در کودکان و علائم آنها

عوامل متعددی می‌تواند باعث ایجاد قارچ پوستی در کودکان شود، از جمله رعایت ناکافی بهداشت فردی توسط والدین و خود کودکان، تماس نزدیک با حیوانات، استفاده از وسایل دیگران و وسایل منزل. منبع اصلی انتقال قارچ یک فرد آلوده است. علاوه بر این، قارچ‌ها می توانند هنگام راه رفتن با پای برهنه در مکان‌های عمومی، در ساحل، بدن را آلوده کنند. تعریق بیش از حد پاها نیز یکی از عوامل عفونت است زیرا در یک محیط مرطوب است که قارچ به بهترین وجه رشد می‌کند.

بروز قارچ پوستی در کودکان با علائم مختلفی مشخص می‌شود که ابتدا خارش خفیف و سپس با خارش شدید آشکار می‌شود. پوست برآمدگی پیدا می‌کند، لکه صورتی یا قرمز روشن و گاهی اوقات مایعی زرد یا کدر در وسط آن ظاهر می‌شود. شایع ترین ناحیه ایجاد قارچ پوست در کودکان، سر، دست‌ها و پاها است.

پیشگیری از قارچ پوستی در کودکان

قارچ پوستی در کودکان

بیماری‌ قارچ پوستی در کودکان با وجود نیاز به درمان طولانی مدت سیستماتیک اغلب با رعایت دقیق توصیه‌های پزشک، روش‌ های پیشگیرانه مطلوبی دارند. اگر  درمان دارویی به موقع انجام نگیرد، بیماری به یک فرم عودکننده مزمن تبدیل می‌شود. توصیه می‌شود با شستن لباس‌ها و ملحفه‌ها در دمای بالای ۶۰ درجه سانتی‌گراد از انتشار آن جلوگیری کنید. پیشگیری از قارچ پوستی در کودکان شامل شستن کامل دست‌ها با صابون و استفاده از مواد ضدعفونی کننده است.

قبل از درمان قارچ پوستی در کودکان، باید با پزشک مشورت کنید. از آنجایی که درمان زمان زیادی می‌برد، عوامل مستعد کننده باید به منظور تسریع بهبودی حذف شوند:

  • مطابق با آب و هوا لباس بپوشید تا از تعریق زیاد جلوگیری کنید.
  • پس از دوش گرفتن و حمام کردن، خوب است مناطق آسیب دیده را خشک کنید.
  • هنگام رفتن به استخرها و سایر اماکن عمومی، بهداشت فردی را رعایت کنید.
  • ابزارهای مراقبت از ناخن را پس از هر بار استفاده (قیچی، ناخن‌گیر) ضد عفونی کنید.

درمان قارچ پوستی در کودکان

قارچ پوستی در کودکان

مقابله با قارچ پوستی در کودکان تنها با استفاده از روش‌ های درمانی با کیفیت بالا امکان‌ پذیر است، زیرا انتخاب داروها به نوع بیماری و شناسایی دقیق قارچ بستگی دارد. اگر در کودکان شما مشکوک به قارچ است، توصیه می‌شود ابتدا با یک متخصص اطفال یا متخصص پوست در تماس بگیرید. فقط یک پزشک نوع بیماری را تعیین می‌کند و می‌تواند داروی مناسب را با در نظر گرفتن ویژگی‌ های فردی بیمار تجویز کند.

برای بیماری‌ های قارچ پوستی در کودکان، داروهای ضد قارچ تجویز می‌شود که دوز بسته به سن و وضعیت سلامتی محاسبه می‌شود. استفاده از طب سنتی نیز باید زیر نظر پزشک انجام شود.

مطلب پیشنهادی : عفونت ادراری در کودکان

روش های درمان قارچ پوستی در کودکان

درمان محافظه کارانه: همیشه به صورت جامع و جداگانه انجام می‌شود. ابزارها با در نظر گرفتن تعدادی از عوامل انتخاب می‌شوند، از جمله نوع آسیب، ویژگی‌ های شخصی بیمار و بیماری‌ های ثانویه او. درمان هرگونه بیماری قارچ پوستی در کودکان بدون از بین بردن قارچ بیماری‌ زا غیرممکن است. برای این منظور داروهای ضد قارچ تجویز می‌شود. هنگام انتخاب آنها، متخصص پوست وضعیت عمومی بیمار، عمق ضایعه و سایر عوامل را در نظر می‌گیرد.

ممکن است به بیمار توصیه شود:

پمادهای مخصوص ضد قارچ را به طور مستقیم به مناطق آسیب دیده چندین بار در روز بزند. پمادها طی یک دوره استفاده می‌شود تا زمانی که علائم بیماری از بین برود.

محلول های قارچ‌کش: آنها به منظور ضد عفونی کننده مناطق آسیب دیده استفاده می‌شوند.

قارچ پوستی در کودکان

داروهای سیستمیک به ویژه در بیماری‌های متوسط ​​و شدید موثر است. معمولاً این داروها با داروهایی که برای استفاده خارجی در نظر گرفته شده اند ترکیب می‌شوند برای کاهش تورم و خارش، درمان آنتی هیستامین انجام می‌شود.

در صورت اختلالات گردش خون، پزشک ممکن است داروهایی را توصیه کند که فرآیندهای میکروسیرکولاسیون را بهبود می‌بخشد. همچنین ممکن است به بیمار توصیه شود که یک دوره فیزیوتراپی انجام دهد.

مطلب پیشنهادی : اضطراب جدایی در کودکان

عوارض احتمالی قارچ پوستی در کودکان

ترک هایی که با عفونت‌های قارچی روی پوست ظاهر می‌شوند دروازه ورود باکتری‌ها به بدن هستند. بنابراین، قارچ‌ها می‌توانند باعث بیماری‌های مختلف مانند درماتیت سبورئیک، اگزما، پسوریازیس، درماتیت آتوپیک، زگیل کف پا و غیره شوند.اگر بیماران خود درمانی کنند، خطر عوارض جدی‌تر می‌شود. بنابراین، به تعویق انداختن رفتن به دکتر ارزش ندارد. فقط او می‌تواند درمان لازم را به موقع تجویز کند و از وخامت وضعیت بیمار جلوگیری کند.

سوالات متداول

چه عواملی باعث افزایش احتمال مبتلا شدن به قارچ پوستی در کودکان می شود ؟

زندگی در یک محیط گرم یا مرطوب تعریق زیاد ،تمیز و خشک نگه نداشتن پوست اشتراک‌گذاری وسایلی مانند لباس، کفش، حوله یا ملافه پوشیدن لباس‌های تنگ

چگونه قارچ پوستی در کودکان را تشخیص بدهیم ؟

برای هر راش غیرعادی روی پوست کودکتان، ابتدا با پزشکتان مشورت کنید. پزشک احتمالاً می تواند با نگاه کردن به پوست بدن یا پوست سر کودک، قارچ پوستی را تشخیص دهد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

ویدا جامی

ویدا جامی هستم. علاقه مند به حوزه تولید محتوا. سالها در زمینه ترجمه و تولید محتوا اطلاعات عمومی مشغول به فعالیت هستم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *