وارونگی رحم در دوران بارداری به چه دلایلی ایجاد می شود؟

۰
(۰)

در بیشتر زنان، رحم به سمت جلو متمایل است اما به ندرت ممکن است به سمت عقب متمایل شود، وضعیتی که به آن وارونگی رحم یا رحم معکوس می‌گویند. رحم معکوس یک ناهنجاری نیست بلکه یک ویژگی آناتومیکی ساده است و بر باروری زنان تأثیر نمی‌گذارد و هیچ عارضه‌ای را برای بارداری نشان نمی‌دهد.

پیامد اصلی وارونگی رحم در دوران بارداری تشدید درد در ستون فقرات با افزایش اندازه رحم و فشار بر اعصاب یا سایر نقاط حساس است. با این حال، زمانی که رحم معکوس به دلیل یک بیماری زنانه مانند بیماری التهابی لگن یا آندومتریوز باشد، ممکن است باردار شدن دشوارتر شود.

با ما در این مقاله از ویکی درمان همراه باشید تا اطلاعات جامع‌تری در رابطه با وارونگی رجم در دوران بارداری در اختیار شما قرار دهیم

وارونگی رحم در دوران بارداری چیست؟

رحم یک اندام توخالی است که بین مثانه و روده راست قرار دارد و دیواره‌های آن از بافت ماهیچه‌ای ضخیم تشکیل شده است. پس از لقاح تخمک توسط اسپرم، در رحم، تخمک بارور شده، قرار می‌گیرد و نوزاد تا زمان تولد در آن‌جا رشد می‌کند. قسمت پایینی رحم به داخل واژن یا همان دهانه رحم باز می‌شود و دو لوله فالوپ در گوشه‌ها به هم متصل می‌شوند که در انتهای آن هر یک از تخمدان‌ها قرار دارد.

داخل حفره رحم توسط یک مخاط (آندومتر) پوشانده شده‌است که هر ماه در سن باروری زن با دوره قاعدگی و در صورت عدم لقاح موفقیت آمیز تجدید می‌شود.

وارونگی رحم و زایمان طبیعی

به عنوان یک قاعده، وارونگی رحم در دوران بارداری به این معنی نیست که زن نمی‌تواند زایمان طبیعی داشته باشد اما اگر زایمان مشکل‌ساز شود، سزارین ممکن است ساده‌ترین و مطمئن‌ترین راه برای زایمان باشد.

مطلب پیشنهادی: فتق ناف در بارداری

انواع وارونگی رحم

وارونگی رحم در هنگام زایمان

در حین زایمان، اگر جفت، محکم به دیواره‌های رحم چسبیده باشد و پزشک در مرحله سوم و آخرین مرحله زایمان، آن را با نیروی زیادی بکشد، به ندرت ممکن است رحم بچرخد. در این شرایط، وارونگی رحم در دوران بارداری یک وضعیت اورژانسی است که نیاز به درمان فوری دارد و پزشک در برخی موارد رحم را به موقعیت طبیعی خود برمی‌گرداند و در صورت لزوم داروهایی برای تسکین درد و بیهوشی عمومی داده می‌شود. گاهی اوقات ممکن است برای بازگرداندن رحم به موقعیت طبیعی خود یک عمل جراحی لازم باشد.

درمان وارونگی رحم در دوران بارداری

برگشت رحم به موقعیت طبیعی خود براساس درجات مختلفی از شدت (وارونگی کامل و وارونگی ناقص) می‌باشد. بنابراین، درمان به صورت موردی با توجه به وضعیت قرارگیری رحم، حالت زن و علل مرتبط ارزیابی خواهد شد. درمان وارونگی رحم در دوران بارداری تنها زمانی انجام می‌شود که علائم چرخش وجود داشته باشد و با سونوگرافی مشخص می‌شود ، در برخی موارد، متخصص زنان ممکن است جراحی را برای قرار دادن و ثابت کردن اندام در جای مناسب نشان دهد، بنابراین کاهش می‌یابد. 

علل احتمالی وارونگی رحم در دوران بارداری

وارونگی رحم در برخی موارد یک استعداد ژنتیکی است که از مادر به دختر منتقل نمی‌شود، فقط یک تغییر در موقعیت اندام است. اما ممکن است پس از بارداری، رباط‌هایی که رحم را در وضعیت صحیح نگه می‌دارند، شل شده و این امر باعث تحرک رحم می‌شود و احتمال برگشت این اندام به سمت عقب را افزایش می‌دهد.

علائم وارونگی رحم در دوران بارداری

اکثر زنان مبتلا به وارونگی رحم علائمی ندارند، بنابراین این وضعیت معمولاً در معاینات معمول توسط پزشک زنان تشخیص داده می‌شود. با این حال، در برخی موارد، برخی از علائم ممکن است ظاهر شود، که اصلی ترین آن‌ها عبارتند از:

  • درد در ناحیه لگن
  • درد هنگام ادرار و مدفوع
  • احساس فشار در مثانه

رحم معکوس چیست؟

مطلب پیشنهادی: خارش سینه در دوران بارداری

در صورت مشکوک بودن به وارونگی رحم در دوران بارداری، مراجعه به متخصص زنان و زایمان توصیه می‌شود، زیرا برای تایید تشخیص و شروع درمان مناسب، نیاز به انجام آزمایشات تصویربرداری مانند سونوگرافی است تا اندام در جهت صحیح قرار گیرد.

نکات پایانی

وارونگی رحم باعث ناباروری یا ادامه بارداری نمی‌شود. با این حال، وارونگی رحم در دوران بارداری می‌تواند باعث بی‌اختیاری، کمردرد و تکرر ادرار شود، اما معمولاً در دوران بارداری یا زایمان عوارضی ایجاد نمی‌کند. علاوه بر این، زایمان در موارد وارونگی رحم می‌تواند طبیعی باشد و سزارین صرفاً به همین دلیل ضروری نیست.

در بیشتر مواقع، تا هفته دوازدهم بارداری، رحم موقعیتی نزدیکتر به حالت طبیعی به خود می‌گیرد و رو به جلو و زیر مثانه باقی می‌ماند که زایمان طبیعی را تسهیل می‌کند. در پایان باید گفت که وارونگی رحم در دوران بارداری پدیده‌ای است که زمانی اتفاق می‌افتد که این اندام بدن زن به سمت ستون فقرات و رکتوم می‌چرخد، در حالی که در واقع باید به سمت جلوی شکم برجسته شود.

این عارضه، اگرچه در اکثر مواقع با زندگی زنان باردار تداخلی ندارد اما می‌تواند باعث درد و نگرانی او شود. همچنین لازم به ذکر است که وارونگی رحم در دوران بارداری می‌تواند هم متحرک و هم ثابت باشد. تفاوت اصلی آن در این واقعیت نهفته است که رحم به دلیل برخی عوامل غالب مانند زایمان موقعیت خود را تغییر می‌دهد اما در حالت ثابت به طور نامحدود در همان مکان باقی می‌ماند.

سوالات متداول

راه های تشخیص وارونگی رحم چیست؟

خارج شدن رحم از واژن، نبودن رحم در جای اصلی خود، از دست دادن حجم زیادی از خون و یا افت شدید فشار خون

دلایل وارونگی رحم در دوران بارداری چیست؟

تحمل درد زایمان بیش از ۲۴ ساعت، بند ناف کوتاه، تاخیر در به دنیا آمدن نوزاد، رحم ضعیف و یا غیر عادی، سابقه ابتلا به وارونگی رحم، قرار گیری جنین در عمق رحم

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

سمیرا حسن آبادی

من متخصص سئو و بهینه سازی سایت هستم. جزو نفرات اول تیم ویکی درمان بوده ام و خوشحالم که توانسته ایم محتوای به روزی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. همیشه برای بالا بردن کیفیت محتواها و خدمات ویکی درمان در تلاش خواهیم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *