تفاوت تزریق فیلر و چربی چیست؟

۰
(۰)

تفاوت تزریق فیلر و تزریق چربی برای بسیاری از کسانی که به زیبایی صورت خود اهمیت می‌دهند، سؤال مهمی است. در این پست آموزشی قصد داریم که با هم به تفاوت‌های آن‌ها بپردازیم. با افزایش سن افراد و ظاهرشدن چین‌وچروک‌ها روی پوست، بسیاری از افراد به این‌گونه کارهای زیباسازی پوست و صورت روی می‌آورند. همچنین برای رفع چین و چروک می‌توانید از تزریق بوتاکس نیز  استفاده کنید.

در این پست آموزشی قصد داریم به این سؤال مهم پاسخ دهیم که واقعاً تفاوت تزریق فیلر و چربی در چیست. اما قبل از اینکه بریم سراغ اصلی مطلب بهتر است که ابتدا به‌صورت مختصر با هرکدام یک از روش‌های نامبرده آشنا شویم. پس با ما همراه باشید.

تزریق فیلر

فیلرها یا ژل‌ها چندین سال است که در حوزه سلامت و زیبایی استفاده می‌شوند. در عمل تزریق ژل از یک ماده ژل‌مانند مصنوعی یا فیلر برای تزریق به پوست استفاده می‌شود. این عمل در جهت پرکردن چین‌وچروک‌های صورت و سایر نواحی بدن مورداستفاده قرار می‌گیرد. اصلی‌ترین تفاوت تزریق فیلر و چربی نیز در ماهیت این ماده است.

تزریق چربی

در تزریق چربی، همان‌طور که از نام آن پیداست، چربی را از بدن خود فرد متقاضی می‌گیرند. در واقع از نواحی مختلف بدن که چربی‌های اضافی دارد، آن را می‌گیرند و به نواحی که به ترمیم نیاز دارد تزریق می‌کنند. اصل تفاوت تزریق فیلر و چربی نیز در همین مورد است که چربی یک ماده داخلی خود بدن فرد است. اما فیلر یا ژل یک ماده خارجی و مصنوعی است. هرچند در ادامه با تفاوت‌های بیشتری میان تزریق فیلر و چربی روبه‌رو خواهیم شد.

مطلب پیشنهادی: لیست بهترین دکتر تزریق چربی

نکات مهم در تفاوت تزریق فیلر و چربی

هدف ما از این مقاله بیان تفاوت تزریق فیلر و چربی است. همان‌طور که در بالا هم به آن اشاره کردیم تفاوت‌های تزریق ژل با چربی می‌تواند در ماهیت نوع ماده باشد. هم یک ماده مصنوعی است امام چربی یک ماده طبیعی. اما تفاوت‌های آن‌ها فراتر از ماهیت ماده است در این بخش از مقاله با این تفاوت‌ها آشنا خواهیم شد. مهم‌ترین این تفاوت‌ها عبارت‌اند از:

  1. تفاوت در ماهیت ماده
  2. تفاوت در ماندگاری
  3. تفاوت در هزینه عمل
  4. سختی عمل
  5. تفاوت در عوارض عمل
  6. تفاوت در مزیت‌ها
  7. و غیره

ما قرار است اینجا تفاوت تزریق فیلر و چربی را در سطح کلی بررسی کنیم. ممکن است این تفاوت‌ها در جزئیات بیشتر از این‌ها باشد. اما ما تا همین‌جا به این تفاوت‌ها کفایت می‌کنیم.

نکات مهم در تفاوت تزریق فیلر و چربی

تفاوت در ماهیت چربی و ژل

همان‌طور که در بالا هم به آن اشاره کردیم، تفاوت در ماهیت ماده یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های تزریق فیلر و چربی. یک ماده ژل‌مانند پزشکی در مقابل چربی که از خود بدن فرد گرفته می‌شود. یکی از مهم‌ترین ژل‌های مصنوعی ماده است به نام دانه‌های پلی متیل متاکریلات. این ماده در بسیاری از عمل‌های زیبایی استفاده می‌شود و مجوز قانونی دارد.

چربی‌ها هم همان‌طور که گفتیم از خود بدن فرد گرفته می‌شود. چربی‌های باسن و ران کاربرد زیادی در تزریق چربه به سایر نقاط بدن دارند.

تفاوت تزریق فیلر و چربی در ماندگاری آن‌ها

یکی دیگر از تفاوت‌های تزریق فیلر و چربی در ماندگاری آن‌ها است. هرچند تفاوت خاصی در ماندگاری آن‌ها احساس نمی‌شود، اما بسته به نوع عمل و نوع ژلی که شما استفاده می‌کنید، ممکن است نتیجه کمی متغیر باشد. اما در کل طبق تجربیات افراد و آمارهای در دسترس تزریق چربی ماندگاری بیشتری دارد.

اما این به برتری هیچ‌کدام نسبت به همدیگر نیست، ممکن است که تزریق چربی در یک نفر بهتر جواب دهد و در نفر دیگر تزریق فیلر. به‌هرحال توصیه‌های پزشک متخصص دراین‌رابطه اهمیت زیادی دارد.

تفاوت در هزینه عمل

شاید اولین چیزی که در رابطه‌با تفاوت تزریق چربی با فیلر با آن ذهن شما درگیر شده باشد، قیمت آن است. تزریق چربی نسبت به تزریق ژل از آن جا که یک عمل سخت‌تر و عمیق‌تر می‌باشد، از لحاظ هزینه گران‌تر است. البته بازهم بستگی به فاکتورهای بیشتری دارد. از جمله:

  • نوع ژل
  • شدت عمل
  • دستمزد پزشک
  • هزینه کلینیک
  • و…

تفاوت در سختی عمل

هرکدام یک از روش‌های تزریق چربی و تزریق فیلر عمل‌های چندان سختی نیستند. طوری که در تزریق فیلر هیچ‌گونه جای زخم و یا علامت خاصی بر روی پوست شما باقی نمی‌ماند. اما در عمل تزریق چربی ممکن است که گاهاً زخم‌های کوچک و کبودی در پوست به وجود بیاید که آن هم به‌مرورزمان از بین می‌رود.

اما در کل عمل تزریق چربی عمل سخت‌تری نسبت به عمل تزریق فیلر است و یکی از تفاوت‌های تزریق فیلر و چربی نیز در درجه سختی آن است.

تفاوت تزریق فیلر و چربی در ماندگاری آن‌ها

تفاوت تزریق ژل با چربی در عوارض آن

در هر دو صورت اگر تزریق آن توست یک فرد متخصص انجام نشود و طبق استانداردهای پزشکی نباشد، ممکن است عوارضی برای شما داشته باشد. یکی دیگر از این نکات ماده‌ای است که در آن برای تزریق به کار می‌برید.

اما درهرصورت تاکنون عوارض چربی بیشتر گزارش شده است. مخصوصاً در ایجاد التهاب و کبودی پوست که آن هم به‌مرور از بین خواهد رفت. پس تفاوت در تزریق فیلر و چربی از نگاه عوارضی تا حدود زیادی بستگی به متخصص و نوع فیلر آن دارد.

تفاوت در مزایا و معایب

یکی دیگر از تفاوت‌های در تزریق فیلر و چربی، تفاوت در مزیت‌های آن‌ها است. هرکدام یک از این روش‌ها در برخی موارد بر دیگری برتری دارند. مهم‌ترین تفاوت تزریق فیلر و چربی در مزیت‌ها عبارت‌اند از:

مزایای تزریق چربی

  • تزریق چربی نتیجه ماندگارتری نسبت به تزریق فیلر دارد.
  • تزریق چربی به دلیل اینکه انعطاف‌پذیری بیشتری دارد؛ برای تزریق در نواحی حساس صورت ایمن است.
  • گاهی به تشخیص پزشک، تزریق چربی می‌تواند به عنوان جایگزین بوتاکس برای از بین بردن چین و چروک‌های صورت باشد. البته گاهی از درمان ترکیبی تزریق چربی و بوتاکس به تشخیص پزشک استفاده می‌شود.
  • چربی منبعی غنی از سلول‌های بنیادین است و به روند بازسازی پوست کمک می‌کند.

معایب تزریق چربی

  • احتمال اینکه چربی تزریق شده به بدن جذب شود؛ وجود دارد و ممکن است برای دستیابی به نتایج مورد نظر، نیاز به تکرار تزریق باشد. البته در صورت مراجعه به یک پزشک ماهر این احتمال بسیار کم می‌شود.
  • نتیجه تزریق چربی بلافاصله بعد از عمل مشخص می‌شود؛ اما برای نمایان شدن نتیجه دلخواه، باید تا چند هفته بعد از بهبود تورم صبر کنید.
  • هزینه تزریق چربی به دلیل اینکه فرآیند پیچیده‌تری دارد و آماده‌سازی‌های زیادی قبل از آن لازم است، نسبت به تزریق فیلر بالاتر است.

مزایای تزریق فیلر

  • تزریق فیلر به دلیل اینکه غیرتهاجمی محسوب می‌شود؛ یکی از گزینه‌های عالی در فرآیند جوانسازی و بازسازی پوست به حساب می‌آید.
  • برای تزریق فیلر نیازی به اقدامات آماده سازی قبل از تزریق نیست؛ زیرا فیلرها به صورت آماده برای تزریق به فروش می‌رسد.
  • بعد از تزریق فیلر، دوره نقاهت کوتاهی وجود دارد و گاهی مواقع حتی نیاز به استراحت نیست و فرد بلافاصله می‌تواند به زندگی و کارهای روزمره خود بازگردد.
  • نتیجه مورد انتظار بعد از تزریق فیلر سریع نمایان می‌شود. البته گاهی ممکن است، مدت بیشتری طول بکشد تا نتیجه دلخواه به دست آید.
  • التهاب ناشی از تزریق فیلر در مقایسه با پیوند چربی بسیار کم است. 
  • هزینه‌های تمام شده تزریق فیلر در مقایسه با پیوند چربی کمتر است.

معایب تزریق فیلر

  • ماندگاری فیلرها موقتی است و به طور ایمن و به تدریج حدودا بعد از ۶ ماه به بدن جذب می‌شود.
  • فیلر، ماده‌ای ایمن در نظر گرفته می‌شود؛ ولی به هر حال یک ماده خارجی است و ممکن است در بعضی از افراد حساسیت نشان دهد، برای جلوگیری از بروز چنین عارضه‌ای، مراجعه به یک پزشک ماهر و اطمینان حاصل کردن از اینکه مواد تزریقی با کیفیت و معتبر باشند؛ بسیار مهم است.
  • به دلیل اینکه برای تزریق فیلر نیاز است؛ دفعات بیشتری مراجعه کرد؛ در طولانی مدت، هزینه تمام شده آن بیشتر خواهد بود.

فرق بوتاکس با تزریق چربی چیست؟

تزریق بوتاکس، با فلج کردن عضلات صورت انجام می شود. این در حالی است که در تزریق فیلر و چربی، این پروسه با رفع چین و چروک انجام می شود. ماندگاری بوتاکس، تقریبا بین ۴ الی ۶ ماه می باشد. این در حالی است که ماندگاری تزریق چربی، در افراد متفاوت است.

دوره ریکاوری در تزریق بوتاکس، نسبت به چربی، کمتر است. چراکه این فرایند، غیرتهاجمی می باشد. ولی در تزریق چربی، به دلیل اینکه در واقع جراحی صورت می گیرد، معولا تا دو هفته نیاز است تا شخص استراحت کند.

سخن پایانی

تفاوت در تزریق فیلر و چربی خودش را در فاکتورهای زیادی نشان می‌دهد. اما این به این معنی نیست که هرکدام یک از این روش‌ها نسبت به همدیگر برتری دارند. چون هرکدام از آن‌ها دارای مزایا و معایب خود هستند.

در کل توصیه می‌شود اگر شما به فکر انجام عمل‌های تزریق فیلر و چربی هستید، به این تفاوت‌ها توجه کنید. علاوه بر این نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که دراین‌رابطه حتماً از یک پزشک متخصص خوب مشاوره بگیرید.

سوالات متداول تزریق فیلر و چربی

تزریق چربی در چه قسمت هایی از بدن می تواند انجام شود؟

به طور کلی تزریق چربی را می توان در نواحی مختلف به منظور پر کردن فرورفتگی های پوستی یا جوانسازی و حجم دادن به سینه، باسن، صورت و دست ها انجام داد و سبب فرم دادن به پوست و کشیده شدن و جوان به نظر رسیدن آن ها می شود.

آیا ممکن است چربی بعد از تزریق جا به جا شود؟

سلول های چربی یک بافت زنده اند که از بدن خود فرد گرفته شده اند و بر خلاف انواع ایمپلنت ها یا تزریق ژل و بوتاکس که امکان جابجایی دارند سلول های چربی به بافت مجاور متصل می شوند و خونرسانی به آن ها به عنوان یک بافت زنده انجام می شود.

تورم بعد از تزریق چربی چه مدت باقی می ماند؟

این تورم یک ماه باقی می ماند و پس از یک ماه برطرف می شود و نتیجه نهایی قابل مشاهده برای رفع سریع تر تورم می توانید از کمپرس یخ استفاده نمایید.استفاده از کمپرس یخ بیش از بیست دقیقه توصیه نمی شود.

تزریق چربی به سینه به چه میزان می تواند انجام گردد؟

برای افزایش حجم سینه معمولا در هر جلسه به اندازه یک کاپ می توان حجم سینه را افزایش داد که در صورتی که بیمار قصد بزرگ نمودن بیش از حد سینه را داشته باشد توصیه می شود از روش های دیگر مثل پروتز ها بهره ببرد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

آمنه ابراهیمی

آمنه ابراهیمی هستم مترجم متون در زمینه سلامت پوست و مو و مسائل مربوط به زیبایی. حدود 5 سال در زمینه تولید محتوا به صورت تخصصی در زمینه پوست، مو و زیبایی مشغول به فعالیت هستم. جدیدترین روش های زیبایی و درمانی که در سراسر دنیا منتشر می شود را با علاقه دنبال میکنم. آنها را ترجمه میکنم و در قالب محتواهای متنی درمیآورم و در اختیار شما عزیزان قرار میدهم. ممنون میشم محتواهای بنده را مطالعه کنید و نظرات خودتون را در قالب کامنت با من به اشتراک بزارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *