۵ روش موثر افزایش اشتها در کودکان

۵
(۱)

افزایش اشتها در کودکان بدون شک یکی از مهم ترین چالش های والدین است که می تواند مشکل ساز باشد. به خصوص اگر کودکانتان تمایلی به خوردن بعضی از غذاها را نداشته باشند و به اصطلاح بد غذا باشند. با این وجود استرس نداشته باشید؛ راهکارهای متعددی برای افزایش اشتها در کودکان وجود دارد که با رعایت آنها می توانید اشتها کودک خود را افزایش دهید.

قبل از هر چیز دقت داشته باشید که بد غذایی و کم اشتهایی در دوران کودکی عواقب جبران ناپذیری را در بزرگسالی دارد؛ از این رو توصیه می شود والدین برای افزایش اشتها کودک خود هر چه سریعتر دست به کار شوند. همان طور که میدانید دوران کودکی، دوران طلایی برای رشد و تکامل می باشد از این رو مصرف مواد غذایی سالم و مغذی بسیار حائز اهمیت است. در ادامه مطلب از ویکی درمان به افزایش اشتها در کودکان می پردازیم.

دلایل کم اشتهایی کودکان

کم اشتهایی در کودکان علل و علت های متعددی دارد که در ادامه به آنها می پردازیم :

بیماری ها : یکی از دلایلی که باعث کم اشتهایی در کودکان می باشد، بیماریی هایی همچون یبوست، اختلالات گوارشی و معده، اسهال و استفراغ می باشد. اگر علائم هر یک از بیماری هایی فوق را در کودک خود مشاهده می کنید؛ بهتر است هر چه سریع تر برای رفع آن اقدام کنید. با برطرف شدن یبوست نوزادان، افزایش اشتها در کودکان به طور چشمگیری افزایش پیدا می کند.

افزایش اشتها در کودکان

استرس : اضطراب جدایی در کودکان، دعوا با خواهر و برادر بزرگتر، قلدری کردن خارج از منزل، مرگ و میر از هر نوع تحت عنوان حوادث استرس زا طبقه بندی می شود و می تواند اشتها کودک را کاهش دهد.

یبوست : یبوست ناشی از حرکات نامنظم روده است و از دست دادن اشتها نشانه واضحی از یبوست می باشد. برای افزایش اشتها کودکان توصیه می شود رژیم غذایی فیبر دار را دنبال کنید و وجود فیبر در وعده های غذایی باعث می شود تا از یبوست جلوگیری شود. همچنین یکی از دلایلی که باعث کم اشتهایی کودک و در نهایت یبوست می شود، کم تحرکی است.

سعی کنید کودک خود را به فعالیت های خارج از منزل تشویق کنید. به عبارتی دیگر یکی از موثرترین روش برای افزایش اشتها در کودکان داشتن تحرک به طور روزانه می باشد.

تنبیه : اگر کودک تان را مجبور می کنید به خاطر عدم رعایت قوانین، غذای بیشتری بخورد؛ این امر او را از غذا متنفر می کند و تا آنجا که ممکن است از غذا خوردن اجتناب می کند. این امر موجب کاهش اشتها وی در طول زمان می شود.

افزایش اشتها در کودکان

روش های موثر برای افزایش اشتها در کودکان

کودک خود را وادار به خوردن غذا نکنید : دقت داشته باشید که مجبور کردن کودک برای مصرف بیشتر مواد غذایی بلکه هیچ تاثیری برای افزایش اشتها در کودکان ندارد بلکه باعث می شود، کودکتان از آن غذا متنفر شود. اجازه دهید کودکان همان مقدار که می خواهند، غذا مصرف کنند.

وعده های غذایی را زیادتر اما کوچکتر کنید : وعده های غذایی کوچکتر اما متعدد باعث می شود تا رفته رفته معده کودک شما بزرگتر شده و برای افزایش اشتها کودکان بسیار موثر است.

داشتن تحرک را فراموش نکنید : همان طور که در ابتدا گفته شد داشتن تحرک بسیار حائز اهمیت است و هر چه میزان تحرک و سوخت و ساز بدن کودکان بیشتر باشد، از یبوست و کم اشتهایی به دور خواهد ماند.

صبحانه برای افزایش اشتها کودکان معجزه می کند : سعی کنید کودکان خود را تشویق به صبحانه خوردن کنید. یک صبحانه سالم در اوایل صبح، متابولیسم بدن را تقویت می کند و باعث افزایش اشتها می شود. هر چند تبدیل کردن صبحانه خوردن کودکان به عادت کمی دشوار خواهد بود اما برای افزایش اشتها توصیه می شود.

نیم ساعت قبل از غذا آب بنوشند : مصرف آب حین غذا خوردن باعث کاهش اشتها و پر شدن معده می شود؛ از این رو سعی کنید نیم ساعت قبل از مصرف وعده غذایی خود به کودکان آب دهید.

استرس کودکان را کاهش دهید : در هنگام مصرف کردن وعده های غذایی در مورد تکالیف و یا هر کار دیگری که کودکان در مدرسه انجام می دهد، صحبت نکنید.

چه غذاهایی باعث افزایش اشتها در کودکان می شوند ؟

ماست : ماست سیستم گوارشی را پویا نگه میدارد و اشتها بدن را افزایش می دهد. ماست حاوی ویتامین های B و کلسیم می باشد. با مصرف ماست با یک تیر دو نشانه را هدف گرفته اید؛ علاوه بر تامین کلسیم مورد نیاز کودک، باعث افزایش اشتها در کودکان می شود. همچنین برای افزایش اشتها نوزاد ۸ تا ۹ ماه سعی کنید مصرف ترکیب ماست و نعناع را فراموش نکنید.

افزایش اشتها در کودکان

بادام زمینی : اکثر کودکان این خوراکی را دوست دارند و باعث افزایش سوخت و ساز بدن نیز می شود.

چای سبز : به مصرف کنندگان چای باید بگوییم که چای سبز متابولیسم و اشتها را افزایش می دهد. علاوه بر این چای سبز هیچ کالری ندارد.

آب هویج : یکی از موثرترین مواد غذایی برای افزایش اشتها در کودکان، آب هویج می باشد که توصیه می شود ۳۰ دقیقه قبل از غذا خوردن مصرف شود.

آلو : آلو علاوه بر افزایش اشتها در کودکان، باعث رفع و جلوگیری از یبوست می شود. مصرف یک الی دو آلو خیس شده در طول روز به شدت توصیه می شود.

ریحان : برگ های ریحان سبب بهبود عملکرد سیستم گوارشی می شود و برای افزایش هضم منظم غذا بسیار موثر است.

سخن آخر

در نهایت دقت داشته باشید میزان مصرف غذای کودکان نسبت به بزرگسالان بسیار کمتر بوده بنابراین اجازه دهید تا کودکان خودشان هرچه قدر که می خواهند غذا مصرف کنند. البته آماده کردن کودک برای خوردن غذا نیز حائز اهمیت است.

در نهایت رایج ترین موردی که باعث کاهش اشتها در کودکان می شود، مصرف بیش از حد آب در حین وعده های غذایی است. برای افزایش اشتها در کودکان سعی کنید نیم ساعت قبل از مصرف غذا، به کودک خود آب بدهید.

سوالات متداول

آیا مصرف فست فود باعث کاهش اشتها در کودکان می شود ؟

بله، فست فود ها حاوی چربی های اشباع نشده هستند که با مصرف بیش از حد این نوع خوراکی ها، به مرور زمان اشتها کودک کاهش پیدا کرده و در گیر تمایلی به مصرف مواد غذایی دیگر را ندارد. بنابراین تا حد ممکن از مصرف فست فود ها اجتناب کنید.

آیا مصرف بیش از حد شیر در کودکان می تواند بی اشتهایی را کاهش دهد ؟

درست است که شیر برای سلامت کودکان بسیار مفید است و همچنین مواد معدنی و ویتامین در این سن بسیار بالا می باشد؛ اما شیر به تنهایی نمی تواند جایگزین غذا اصلی کودکان باشد. از این رو به والدین توصیه می شود به جای خوراندن بیش از حد شیر به کودکان، به دنبال روشی برای افزایش اشتها کودکان باشند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۵ / ۵. تعداد رای: ۱

هنوز رای ثبت نشده است.

ویدا جامی

ویدا جامی هستم. علاقه مند به حوزه تولید محتوا. سالها در زمینه ترجمه و تولید محتوا اطلاعات عمومی مشغول به فعالیت هستم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *