۶ مورد از مراقبت های بعد از واکسن زدن نوزاد + عوارض آن

۳.۷
(۳)

واکسیناسیون بخشی از مراقبت های پزشکی کودکان است که از بدو تولد آغاز شده و در دوران کودکی حتی در نوجوانی نیز ادامه دارد. انجام واکسیناسیون، نوزادان و کودکان را در برخی از بیماری های جدی به دور نگه می دارد. از این رو آگاه بودن از لیست واکسیناسیون کودک و مراقبت های بعد از واکسن زدن نوزاد بسیار حیاتی بوده و تمام والدین باید از آنها آگاه باشند.

واکسن دو ماهگی که دومین واکسن هر نوزادی می باشد یکی از دوره های پرتنش و سخت برای مادران می باشند. واکسن دو ماهگی بسیار حیاتی بوده و نوزاد را از ۵ بیماری سخت محافظت می کند و معمولا در قسمت بیرونی ران نوزاد تزریق می شود که نوزاد را از بیماری هایی همچون دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، هپاتیت B و هموفیلوس محافظت می کند.

در ادامه مطلب از ویکی درمان به موارد و نکات مهم مراقبت های بعد از واکسن زدن نوزاد می پردازیم.

سن و نوع واکسن کودکان

قبل از اینکه به مراقبت های بعد از واکسن زدن نوزاد بپردازیم، بهتر است در ابتدا با انواع واکسنی که نوزادان و کودکان باید در سنین مختلف دریافت کنند، آگاه شوید.

مراقبت های بعد از واکسن زدن نوزاد

  • بدو تولد : واکسن سل – واکسن سه گانه
  • دو ماهگی : پنج گانه (دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، هپاتیت ب، هموفیلوس)
  • چهار ماهگی : پنج گانه (دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، هپاتیت ب، هموفیلوس)
  • شش ماهگی : پنج گانه + فلج اطفال
  • ۱ سالگی : MMR (سرخک، سرخجه و اوریون)
  • هجده ماهگی : سه گانه + فلج اطفال + MMR
  • شش سالگی : سه گانه + فلج اطفال

مطلب پیشنهادی : علل اصلی گل مژه در کودکان

چگونگی عملکرد واکسن ها

اکنون که با لیست و سنین زمان بندی واکسن های نوزاد آشنا شده اید دانستن چگونگی عملکرد واکسن ها نیز خالی از لطف نیست؛ ایمن سازی در برابر برخی از بیماری ها از طریق واکسن هایی انجام می شود که از نسخه ضعیف یا کشته شده باکتری یا ویروس هایی که باعث بیماری خاص می شوند، تولید شده اند.

وقتی این ویروس ها و باکتری های بسیار ضعیف از طریق تزریق یا خوراکی وارد بدن نوزاد می شوند، سیستم ایمنی کودک حمله ای را شروع می کند که بدن را مجبور به تولید پادتن می کند.

مراقبت های بعد از واکسن زدن نوزاد

این پادتن ها در بدن کودک فعال باقی می مانند و در صورتی که نوزاد با بیماری واقعی روبه رو شود، سیستم ایمنی بدن قادر به دفاع می باشد. به عبارتی دیگر اگر سیاه سرفه در محل زندگی شما شیوع پیدا کند، کودکی که واکسن آن را زده است، بسیار کمتر از کودکان واکسینه نشده، احتمال ابتلا به این بیماری را دارد.

بنابراین علاوه بر توجه به نکات مهم مراقبت های بعد از واکسن زدن نوزاد به زمان بندی واکسیناسیون نیز توجه داشته باشید و سعی شود در زمان معین خود واکسن های لازم زده شوند.

عوارض واکسن در نوزادن و کودکان

با دانستن عوارض واکسن، می توانید مراقبت های بعد از واکسن زدن نوزاد را بهتر پیاده سازی کنید. عوارض زیر به صورت معمول پس از زدن واکسن در کودکان بروز می دهد و در بیشتر مواقع جای نگرانی وجود ندارد، مگر اینکه درجه تب کودک بیش از حد بالا باشد یا عوارض از سه روز بیشتر ادامه داشته باشد؛ در این مواقع سریعا به پزشک مراجعه کنید. عوارض واکسن در نوزادن عبارت است از :

  • مشکلات تنفسی
  • خشن شدن صدا
  • تورم گلو
  • احساس ضعف
  • ضربان قلب بالا
  • رنگ پریدگی
  • تب خفیف
  • سرگیجه
  • آبریزش بینی
  • قرمزی، ورم با ایجاد توده در محل واکسنمراقبت های بعد از واکسن زدن نوزاد

مراقبت های لازم بعد از واکسن زدن نوزاد (۲ماه تا ۶ ساله)

**مهمترین مراقبت های بعد از واکسن زدن نوزاد این است که برای کاهش تب نوزاد از آسپرین استفاده نکنید.**

در ۲۴ ساعت اول، اطراف محل تزریق حوله سرد بگذارید : یکی از مراقبت های بعد از واکسن زدن نوزاد این است برای کاهش تورم، خارش و قرمزی در محل تزریق واکسن، حوله سرد در آن ناحیه قرار داده و مرتب آن را عوض کنید. همچنین از گذاشتن یخ روی موضع خودداری شود.

در ۲۴ ساعت دوم روی محل تزریق حوله گرم قرار دهید : دومین نکته در مراقبت های بعد از واکسن زدن نوزاد قرار دادن پارچه یا حوله نسبتا گرم بر روی محل تزریق واکسن می باشد؛ توجه داشته باشید که حوله را مرتب عوض کنید و به مدت طولانی روی پا قرار ندهید.

از لباس های خنک و گشاد استفاده کنید : سومین نکته در مراقبت های بعد از واکسن زدن نوزاد این است که از لباس های خنک و گشاد برای نوزاد استفاده کنید؛ لباس و شلوارهای تنگ موجب فشار آمدن به محل واکسن می شوند و موجب آزار کودک خواهد شد.

مرتب به کودکتان مایعات بدهید : تب باعث کم آبی بدن می شود؛ پس مطمئن شوید که آب بدن کودکتان کم نیست و مرتب به او شیر بدهید. ممکن است برخی از نوزادان بعد از واکسن بی اشتها شوند و علاقه ای به شیر خوردن ندارند.

۲۰ دقیقه پس از انجام واکسیناسیون در محل درمانگاه بمانید تا در صورت بروز آلرژی به پزشک مراجعه کنید. در نهایت مهمترین نکته مراقبت های بعد از واکسن زدن نوزاد این است برای کاهش تب تنها فقط از استامینوفن استفاده کنید و از دادن آسپرین به کودک اجتناب کنید.

جمع بندی و سوالات رایج

مراقبت های بعد از واکسن زدن نوزاد بسیار ساده بوده و معمولا تزریق واکسن عوارض جدی و طولانی مدتی را به همراه ندارد. تنها در صورت داشتن تب استامینوفن مصرف کرده و به پزشک مراجعه کنید.

آیا واکسن دو ماهگی بی خطر است ؟

واکسن دو ماهگی مانند دیگر واکسن ها عوارض کمی دارد که معمولا شامل درد و تب خفیف است. همچنین در موارد بسیار نادر، این عوارض ممکن است شدید شوند.

محل تزریق واکسن متورم و قرمز شده است، راه حل چیست ؟

همان طور که در قسمت مراقبت های بعد از واکسن زدن نوزاد گفته شد در ۲۴ ساعت اول از حوله سرد استفاده کنید و محل تزریق را با آن بپوشاید، این کار را مرتب تکرار کنید در ۲۴ ساعت دوم از حوله نسبتا گرم استفاده کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۳.۷ / ۵. تعداد رای: ۳

هنوز رای ثبت نشده است.

ویدا جامی

ویدا جامی هستم. علاقه مند به حوزه تولید محتوا. سالها در زمینه ترجمه و تولید محتوا اطلاعات عمومی مشغول به فعالیت هستم.

نوشته های مشابه

۴ دیدگاه

  1. سلام بچه‌ام ۶ ماهشه و دیروز واکسن کزاز بهش زدیم از دیروز تا حالا � بند گریه می‌کنه و تب داره تبش روی ۳۶ و ۳۸ �ره و برمی‌گرده و جای یکی از واکسن‌ها قرمز و سفت شده لطفاً راهنمایی کنید چیکار کنم

  2. سلام یه سوال داشتم من امروز پسرم واکسن ۶ماهگیش زدم
    چون از قبل مریض بود دکترش براش اموکسی سیلین ۱۲۵ داده بود ایا بعد واکسن بهش بدم یا ضرر داره
    میشه راهنمایی کنید لطفا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *