عوارض خوردن مواد شوینده توسط کودک (علائم مسمومیت)

۱
(۱)

کودکان، مخصوصا در سنینی که هنوز قدرت تشخیص کافی ندارند، هم اکنون در معرض انواع خطرات قرار دارند. خوردن مواد شوینده توسط کودک یکی از خطرات رایج و جدی می باشد که می تواند صدمات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

کودکان ذاتا کنجکاو و فعال هستند و هنگام مراقبت از کودک باید به این مسائل دقت کافی داشته باشید. هر چند خطرات ناشی از خوردن مواد شوینده توسط کودک زیاد بوده اما با رعایت نکاتی می توانید از کودک خود در منزل به خوبی مراقبت کنید و از هر گونه مسمومیت احتمالی پیشگیری کنید.

دقت داشته باشید خوردن مواد شوینده توسط کودک همچون وایتکس بسیار خطرناک بوده و در این مواقع بایستی اقدامات خودسرانه را کنار گذاشته و سریعا کودک خود را به نزدیکترین مراکز درمانی انتقال دهید.

امروزه در هر خانه ای مواد شیمیایی شوینده وجود دارد و اغلب به دلیل رنگ و عطر خوبی که دارند، توجه کودک را به خود جلب می کنند. از این رو بهترین و موثرترین روش پیشگیری از خوردن مواد شوینده توسط کودک این است که مواد شیمیایی و شوینده را در مکان غیر قابل دسترس کودکان قرار دهید.

 کمد، کابینت ها و هرجایی که دست کودک به این نوع مواد فوق سمی نرسد، مکان خوبی برای قرار دادن مواد شوینده می باشد. در ادامه مطلب از ویکی درمان به عوارض و علائم خوردن مواد شوینده توسط کودک می پردازیم.

علائم مسمومیت کودک با خوردن مواد شوینده

همان طور که در ابتدا گفته شد خوردن مواد شوینده توسط کودک خطری است که همچنان سلامت کودکان را به طور روزانه تهدید می کند؛ از این جهت نباید نسبت به مراقبت از کودک، مخصوصا در سنین پایین کوتاهی کرد. دقت داشته باشید که هر نوع ماده شوینده شیمیایی همچون : انواع ضد عفونی کننده ها، سفید کننده ها، جرم گیر و حتی صابون های معمولی برای کودکان فوق العاده سمی می باشند.

خوردن مواد شوینده توسط کودک

بر اساس آمار به دست آمده، هر ساله تعدادی از کودکان بر اثر خوردن مواد شوینده به مقدار زیاد، جان خود را از دست می دهند. طبیعتا میزان آسیب پذیری ریه کودکان نسبت به بزرگسالان بیشتر بوده و چنانچه مراقبت صحیحی از کودکتان نداشته باشید، امکان مسموم شدن کودک توسط مواد شوینده بسیار زیاد خواهد بود. برخی از علائم خوردن مواد شوینده توسط کودک عبارت است از :

  • ایجاد تنگی نفس و سرفه
  • تاول و لب های قرمز
  • استفراغ همراه با خون
  • درد و ورم دهان
  • کاهش چشمگیر فشار خون و ضربان قلب
  • دل درد شدید
  • وجود خون در مدفوع
  • آسیب به مری
  • وجود قرمزی و التهاب یا سوختگی سطحی پوست
  • تورم راه های تنفسی، تنفس با صدای بلند و تغییر رنگ کودک

مطلب پیشنهادی : درمان خانگی یبوست نوزادان

بعد از خوردن مواد شوینده توسط کودک باید چه اقدامی کرد ؟

قبل از هر چیزی بعد از خوردن مواد شوینده توسط کودک از خوراندن مواد دیگری به کودک خودداری کنید. خوراندن آب، سفیده تخم مرغ، نمک، آب لیمو و هر مواد غذایی دیگری ممکن است فقط شرایط را وخیم تر کند. بنابراین در گام اول بعد از خوردن مواد شوینده توسط کودک، از خوراندن هر نوع مواد غذایی به کودک اجتناب کنید.

همچنین در برخی از موارد والدین کودک را مجبور به استفراغ می کنند که ممکن است باعث خفگی کودک شود. به عنوان مثال اگر کودکی وایتکس را بالا آورده و دوباره بلع صورت گیرد، خفگی اتفاق می افتد. در صورت خوردن مواد شوینده توسط کودک سعی کنید خونسردی خود را حفظ کرده و در صورت بسته بودن راه تنفسی، با آب دادن به وی راه تنفسی کودک را باز کنید تا اورژانس از راه برسد.

روش درمان مسمومیت کودک با خوردن مواد شوینده

خوردن مواد شوینده توسط کودک

درمان مسمومیت توسط مواد شوینده بستگی زیادی به نوع ماده مسموم کننده و میزان قرار گرفتن کودک در معرض آن دارد. بنابراین در صورت خوردن مواد شوینده توسط کودک بدون توجه به نوع و میزان آن، سریعا کودک خود را به مراکز درمانی ببرید.

در صورتی که ماده شوینده به پوست کودک تماس پیدا کرده باشد، درمان آن مشابه درمان سوختگی خواهد بود. همچنین در صورتی که مواد شیمیایی توسط کودک خورده باشند ممکن است درمان هفته ها و حتی ماه ها طول بکشد.

پزشک برای درمان مسمومیت ناشی از خوردن مواد شوینده توسط کودک، علائم حیاتی کودک را که شامل ضربان قلب، دمای بدن، فشار خون و تنفس را کنترل خواهد کرد.

از دسته روش های درمان مسمومیت توسط مواد شوینده می تواند به مواردی همچون : تامین اکسیژن بدن کودک، داروهای مسکن، مایعات وریدی، لوله تنفس، شستن مداوم قسمت های سوخته، انجام برونکوسکوپی و آندوسکوپی اشاره کرد که توسط پزشک متخصص تجویز می شوند.

مطلب پیشنهادی : علل ایجاد گاز معده در کودکان 

نکات ایمنی در استفاده از مواد شوینده

بدون شک پیشگیری بهتر از درمان بوده و خوردن مواد شوینده توسط کودک عواقب جبران ناپذیری را به همراه دارد. از این جهت مواد شوینده را از دسترس کودکان خردسال، دور نگه دارید و در قفسه بالا و یا در کمد قفل شده نگهدارید و به محض استفاده از آن، مواد شوینده در مکانی غیر قابل دسترس کودکان قرار دهید. در نهایت مواد شوینده را در ظروف خود نگه دارید تا در صورت خوردن کودک، دستورالعمل های تولید کننده را اجرا کنید.

جمع بندی

به طور کلی خوردن مواد شوینده توسط کودک، عواقب جبران ناپذیری را به همراه دارد؛ از این رو بهتر است مواد شوینده را در مکان های غیر قابل دسترس کودک قرار دهید و در صورت خوردن مواد شوینده توسط کودک، سریعا به نزدیک ترین مراکز درمانی مراجعه کنید.

سوالات متداول

بعد از خوردن مواد شوینده توسط کودک چه کنیم ؟

در گام اول خونسردی خود را کامل حفظ کرده و سریعا با اورژانس تماس گرفته یا به نزدیک ترین مراکز درمانی مراجعه کنید.

آیا درمان خانگی مسمومیت توسط مواد شوینده توصیه می شود ؟

خیر، مواد شوینده به دلیل داشتن خاصیت شیمیایی، فوق العاده سمی بوده و تنها روش درمان مراجعه به پزشک می باشد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۱ / ۵. تعداد رای: ۱

هنوز رای ثبت نشده است.

ویدا جامی

ویدا جامی هستم. علاقه مند به حوزه تولید محتوا. سالها در زمینه ترجمه و تولید محتوا اطلاعات عمومی مشغول به فعالیت هستم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *