ورزش‌های خانگی برای جلوگیری از کمردرد

۰
(۰)

کمردرد یکی از شایعترین دردها بین عموم مردم است که گاهی با مبتلا شدن به این درد، زندگی مختل می‌شود. این درد بر اثر علل مختلف به وجود می‌آید که می‌توان به مواردی همچون بیماری‌های مادرزادی و آسیب‌های جسمی، کمبود ویتامین‌ها، کم تحرکی، چاقی و… اشاره کرد. برای خواندن مطالب سلامت بیشتر و اخبار ورزشی به خبرجو ۲۴ مراجعه نمایید.

با ساده ترین روش‌ها می‌توان از منجر شدن به کمردرد جلوگیری کرد. برای مثال انجام حرکات ورزشی ساده به صورت منظم، توجه به رژیم غذایی و زیاده‌رویی نکردن در خوردن و مصرف ویتامین‌هایی مانند کلسیم که برای بدن ضروری هستند، از مهم‌ترین این روش‌ها نام دارند.

حال برای اینکه از ایجاد کمردرد جلوگیری کنید، می‌توانید از ورزش‌های مختلف و حرکات کششی مناسب استفاده نمایید. اگر اطلاعاتی در این زمینه ندارید کافی است به ادامه به مقاله توجه کنید چرا که قصد داریم به ورزش‌هایی اشاره کنیم که برای جلوگیری از درد کمر بهترین هستند.

سلامت | خبرجو 24

بهترین ورزش‌ها برای جلوگیری از کمردرد

یکی از بهترین روش‌های جلوگیری از این عارضه، انجام ورزش‌های ساده در خانه است زیرا نه هزینه‌ای برای افراد دارد و نه زمان زیادی را از آنها می‌گیرد. حال چند حرکت را که عمل کردن به آنها ساده است را در ادامه شرح خواهیم داد:

·       ورزش حرکت گربه و شتر

در این نوع ورزش، باید زانوها و کف دست‌تان بر روی زمین باشد، یعنی باید به صورت چهار دست و پا قرار بگیرید. به نحوی همانند کوهان شتر که برآمده است کمر را به بیرون و سپس به داخل هدایت کنید. به طور کلی می‌توانید روزانه در حالتی که عنوان کردیم و زمانی که دردی برای‌تان ایجاد نشده است این حرکت را تکرار کنید و در هر روز به تعدادش اضافه کنید.

·       بالا آوردن لگن

از عوامل پیشگیری از کمر درد، انجام دادن این ورزش است به نحوی که فرد به پشت دراز می‌کشد و بعد از خم کردن زانوها باید سعی کند لگن خود را از زمین بلند کرده و چند ثانیه بالا نگه دارد و سپس بر زمین قرار دهد. با انجام صحیح این روش و تکرار روزانه آن، می‌توان عضلات کمر و لگن را تقویت و از دردهای ناشی از نشستن مداوم روی صندلی در آینده جلوگیری کرد.

·       دارز و نشست

اکثراً با این حرکت ورزشی آشنایی دارید، ولی حتماً باید دقت لازم را در اجرای دراز و نشست به کار ببرید تا درست اجرایش کنید تا دچار کمردردهای شدید نشوید. ابتدا دارز کشیده و هر دو دست را در راستای بدن قرار دهید و سپس زانوها را خم کرده و سعی کنید عضلات شکم‌تان را به داخل فرو ببرید. در انتها در زاویه ۹۰ درجه سر و شانه‌ها را به جلو بیاورید.

این تعیین زاویه برای افراد با سلامت کامل است زیرا کسانی که حتی اندکی کمر درد دارند باید با زاویه حدوداً ۲۰ درجه این ورزش را انجام دهند تا دچار مشکل بیشتر نشوند.

·       حرکت خم شدن به عقب

در حالتی روی زمین قرار بگیرید که شکم شما روی زمین باشد (حالت دمر) و با کمک آرنج هایتان که در زاویه ۹۰ درجه هستند، شانه‌های خود را به بالا هدایت کنید. سپس بعد از گذشت ۵ ثانیه، به حالت قبل بازگردید. شما می‌توانید این حرکت را روزانه تکرار کنید تا قدرت کمر و عضلات‌تان افزایش یابد که در این صورت کمتر با مشکل درد کمر مواجه می‌شوید.

·       حرکت پهلو

در این حرکت باید به پهلو دراز بکشید و آرنج‌هایتان را در حالت ۹۰ درجه قرار دهید و رفته رفته پهلو و لگن خود را بلند کرده و حدوداً ۵ ثانیه بالا نگه دارید. سپس لگن را پایین آورده و به مدت چند ثانیه استراحت کنید. چندین بار این حرکت را انجام دهید و بدن‌تان را بعد از انجام این حرکت ورزشی ریلکس کنید. گفتنی است این حرکت ورزشی تأثیر بسزایی در جلوگیری از کمردرد دارد که در منزل به راحتی قابل انجام است.

ورزش خانگی | خبرجو 24

·       کشش گلوتئال

در این حالت کششی به روی کمر دراز کشیده و دستان‌تان را در راستای بدن قرار دهید و زانوهای خود را خم کنید. سپس مچ پای چپ را به آرامی به روی زانوی راست قرار داده و با حرکتی نرم کم کم پای راست را به بیرون بدن هدایت کنید. شما می‌توانید با انجام این حرکت برای پای دیگرتان، این ورزش را برای خود تکرار کنید. گفتنی است این حالت در بدن شما کششی ایجاد می‌کند که لذت‌بخش است. ضمناً فراموش نکنید این حرکت هم قابل تکرار در هر روز است.

·       کشیدن دست و پا

برای انجام این حالت باز هم بدن‌تان را باید به حالت چهار دست و پا قرار دهید و به مدت ۵ ثانیه، دست و پای سمت راست خود را در حالت کششی و عمود قرار دهید. سپس به حالت عادی باز گردید و بار دیگر همین حالت کششی را برای سمت چپ بدن خود نیز با آرامش کامل انجام دهید. با تکرار این حرکت ورزشی، طی روزهای متوالی، تغییر را در استخوان بندی کمر خود احساس خواهید کرد که فوق العاده عالی برای جلوگیری از عارضه‌های معمول کمر است.

·       کشش همسترینگ

در این قسمت می‌خواهیم حرکتی را شرح دهیم که بتوانید کششی در عضلات پشت ران خود یا همان عضلات همسترینگ ایجاد کنید. کافی‌ست در حالت ایستاده باشید و یک‌بار زانوی پای راست خود را خم کرده و روی چهار پایه‌ای بگذارید و با کمی فشار وارد کردن به جلو، کششی در عضلات ران ایجاد کنید.

بعد از ۵ بار تکرار کردن این حرکت، آن را برای پای مخالف هم انجام دهید. در این حرکت عضلات پشت ران پای شما تقویت می‌شود و کمرتان نیز در حالت صحیحی قرار می‌گیرد و مانع از ایجاد کمردرد در طول شبانه روز می‌شود.

جمع ‌بندی

پر واضح است که حرکات روزمره ما در سلامت بدن‌مان بسیار تأثیرگذار هستند به نحوی که اگر حرکت ورزشی را اشتباه انجام دهیم و یا آدابی را که در این مقاله به آنها اشاره کردیم را به غلط در زندگی‌مان تکرار کنیم، به مرور این عاد‌ت‌های نادرست ملکه ذهن ما شده و به سلامتی بدن و مخصوصاً کمر که از جمله عضوهای حساس بدن است، آسیب خواهند رساند.

حال برای اینکه بتوانید به طور مرتب به ورزش‌های خانگی دسترسی داشته باشید توصیه می‌کنیم به سایت خبرجو۲۴ مراجعه نمایید. در این مرجع بهترین حرکات ورزشی که سلامت بدن‌تان بخصوص بخش کمر را تضمین می‌کند قرار داده شده‌اند که بدون هیچ دغدغه‌ای امکان استفاده از آنها وجود دارد.

/سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ی ویکی درمان در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد./

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

نگار عظیمی

من سرپرست محتوای رسانه ویکی درمان هستم، ما در ویکی درمان در تلاشیم اطلاعات دقیق، کاربردی و هدفمند را در اختیار مردم ایران قرار دهیم.

نوشته های مشابه