هزینه آی وی اف در سال ۱۴۰۲ ❤ هزینه درمان نازایی با ivf

۱.۵
(۲)

آی وی اف یا لقاح آزمایشگاهی (IVF) یک روش جهت درمان ناباروری برای زنان و مردانی است که قادر به تولید مثل نیستند. این روش تا به امروز توانسته است تا حدودی در زمینه ناباروری موثر واقع شود. در این بین، هزینه آی وی اف یکی از دغدغه‌های اساسی افرادی است که در بارداری ناتوان هستند؛ از طرفی بسیاری از خانواده‌ها تمایلی به درمان این مشکل توسط پزشک نداشته‌اند. اما با گذشت زمان و پیشرفت‌ در فرهنگ سازی، زنان و مردان بسیاری که مشکل ناباروری دارند، به درمان آن به وسیله این روش درمانی روی آورده‌اند.

با ما در این مقاله از ویکی درمان همراه باشید تا در رابطه با هزینه آی وی اف در سال ۱۴۰۲، هزینه ای وی اف برای پسردار شدن، مزایا، عوارض و نحوه انجام آن، توضیحات بیشتری به شما ارائه دهیم.

کاربرد آی وی اف چیست؟
کاربردهای آی وی اف در هزینه آی وی اف نیز تاثیر گذار است.

عمل آی وی اف (IVF) چیست؟

آی وی اف روشی است که در آن از داروهای تزریقی جهت تحریک تخمک گذاری، استفاده می‌شود. پس از دریافت پاسخ، تخمک‌ها از طریق واژینال از تخمدان‌ها خارج شده و در آزمایشگاه جنین‌شناسی، اسپرم و تخمک لقاح داده می‌شود. زمانی که رشد و تقسیم سلولی انجام شد، جنین به وسیله تکنیک‌های خاصی در داخل رحم قرار داده می‌شود. پس از انجام این فرایند، روند رشد و نمو جنین آغاز می‌شود.

لازم به ذکر است، در عمل آی وی اف امکان استفاده از تخمک اهدایی، جنین اهدایی و یا رحم اجاره‌ای وجود دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که میزان شیوع ناباروری در بین زوجین حدود ده تا پانزده درصد است؛ این بدان معناست که، افرادی زیادی هستند که پس از نتیجه نگرفتن از درمان‌های اولیه، به آی وی اف روی می‌آورند.

درمان آی وی اف چقدر طول میکشد؟

معمولا دوره درمان آی وی اف بین ۴ تا ۶ هفته است. بدین صورت که، چند هفته زمان برای رسیدن تخمک‌ها لازم است، نصف روز زمان برای گرفتن تخمک از زن و اسپرم از مرد و بردن آن در آزمایشگاه و لقاح‌شان لازم است. در آخر، ۲ تا ۵ روز نیز طول می‌کشد تا جنین وارد رحم مادر شود.

۲ کاربرد آی وی اف

اولین و مهم‌ترین کاربرد این روش برای مواقعی است که زن و شوهر قادر به تولید مثل نبوده و بر اثر مشکلات متعددی که در مقابل آن‌ها قرار دارد، از این روش استفاده می‌کنند.

دومین کاربرد روش آی وی اف این است که زوج‌هایی که علاقه به جنس خاصی از جنین‌شان دارند (پسر یا دختر) از این روش برای تعیین جنسیت جنین استفاده می‌کنند. تعیین جنسیت به این صورت است که، بعد از تشکیل جنین، جنین‌هایی که به درخواست زوجین پسر یا دختر بودند، یکی از آن‌ها به رحم زن انتقال داده می‌شود، که این امر موجب اضافه شدن هزینه آی وی اف می‌شود.

بارداری با IUI

یکی از روش­های کمک باروری که به وسیله تزریق اسپرم به داخل رحم انجام می­شود، IUI نام دارد. IUI احتمال برقراری تماس بین تخمک و اسپرم را در محیط رحم افزایش می­دهد؛ به این ترتیب شانس باردار شدن افزایش می‌یابد. امروزه به دلیل ساده و کاربردی بودن، بارداری با IUI بسیار محبوب شده است.

بارداری با IUI روشی آسان است و بدون درد و بیهوشی انجام می شود. به طور معمول در این روش، اسپرم­ها به روش خاصی شسته می­شوند و سپس به وسیله یک لوله باریک از راه واژن به درون رحم زن ریخته می‌شوند.

در این روش کمک باروری، پزشک برای خانم­ها داروهای تحریک‌کننده‌ تخمدان تجویز می­کند و این امر منجر به دو یا چهار برابر شدن تعداد تخمک‌های آزاد شده در آن دوره قاعدگی می­شود. پس از اینکه پزشک وضعیت تخمدان‌ها را از طریق سونوگرافی بررسی می­کند، داروهای کمک باروری (HCG) را برای تحریک کردن تخمدان به تخمک‌گذاری تجویز می­کند.

به طور معمول، در حدود ۳۶ تا ۴۸ ساعت پس از تزریق داروهای کمک باروری، IUI انجام می‌شود. گاهی نیز پزشک برای افزایش شانس موفقیت این روش، تشخیص می­دهد که باید با فاصله یک روز پس از تزریق HCG، دو بار عمل IUI انجام شود.

پس از اینکه زمان دقیق انجام عمل IUI توسط پزشک تعیین و به زوجین اعلام شد، مرد باید به مدت دو الی پنج روز مانده به زمان انجام IUI از نزدیکی به همسر و خروج مایع منی پرهیز کند؛ سپس صبح روز مشخص شده برای انجام IUI، برای تحویل نمونه اسپرم خود به آزمایشگاه مراجعه کند. نمونه اسپرم باید تازه باشد و بهتر است در همان آزمایشگاه تهیه شود. پس از تحویل نمونه، طی یک فرایند آزمایشگاهی، اسپرم­ها را از مایع منی جدا کرده و برای تزریق آماده می­کنند.

اسپرم­ها از طریق یک لوله‌ پلاستیکی بسیار نازک به نام کاتتربه داخل رحم تزریق می‌شوند. در این روش، بیمار در بیمارستان بستری نمی­شود، اما اکثر پزشکان توصیه می­کنند که بیمار پس از تزریق، در حدود ۳۰ الی ۶۰ دقیقه روی تخت بی‌حرکت بماند. پس از آن فرد می­تواند به فعالیت­های روزمره خود بازگردد. با گذشت دو هفته از زمان عمل IUI، تست بارداری انجام می­گیرد و مثبت بودن آن، نشان دهنده موفقیت عمل است.

تفاوت IVF با  IUI

همان طور که می­دانید دو روش رایج و موثر برای کمک به درمان ناباروری، تلقیح داخل رحمی (IUI) و لقاح آزمایشگاهی (IVF) می­باشند. در ادامه به مقایسه این دو روش درمانی می­پردازیم:

یکی از تفاوت های اصلی بین IUI و IVF در تعداد تخمک­هایی است که در هر روش تولید می شوند؛ همچنین محل لقاح نیز در این دو روش متفاوت است. در IUI، فقط یک یا دو تخمک تولید می­شود و اسپرم به درون رحم برای لقاح طبیعی تزریق می شود.

در حالی ­که در روش  IVF، داروهای بیشتری برای تحریک تخمدان­ها و تخمک گذاری تجویز می­شود، تا در حدود ۱۵ تخمک بالغ ساخته شود. پس از آن تخمک­ها را از تخمدان­ها خارج می­کنند، درون آزمایشگاه بارور می­کنند و سپس جنین به مدت چند روز درون آزمایشگاه رشد می­کند؛ پس از آن­که رشد جنین به حد مشخصی رسید، به درون رحم بازگردانده می­شود.

مزایای آی وی اف برای درمان ناباروری

  • خانم‌هایی که در لوله‌های فالوپ یا اعضای لگنی خود دچار مشکل چسبندگی شده باشند، این روش برای درمان ناباروری آن‌ها موثر واقع خواهد شد.
  • در آی وی اف جهت بارداری از اهدای اسپرم و تخمک استفاده می‌شود.
  • مادران و دختران جوانی که قادر به حمل جنین نیستند، می‌توانند از این روش استفاده کنند.
  • از آنجایی که در روش آی وی اف از تخمک‌ها و اسپرم‌های با کیفیتی استفاده می‌شود، روش قطعی‌ای برای درمان ناباروری خواهد بود. همچنین نوزاد به دنیا آمده توسط این روش، هیچ تفاوتی با نوزاد طبیعی نخواهد داشت.
  • از دیگر مزایای آی وی اف می‌توان به این اشاره کرد که، سقط جنین به حداقل رسیده، از انتقال ژن‌هایی که در آن ایراداتی به چشم می‌خورد، جلوگیری شده و شانس داشتن یک فرزند سالم بسیار بالا خواهد بود.

خطرات IVF چیست؟

روش IVF مانند هر روش درمانی دیگر دارای عوارض مربوط به خود است. از آنجایی که در روش آی وی اف، پزشک از تزریق از داروهای باروری (گنادوتروپین‌ها) برای تحریک تخمک گذاری در بدن بیمار استفاده می­کند؛ این داروها ممکن است با عوارض زیر همراه باشند:

  1. کبود شدن و التهاب در محل تزریق
  2. احساس درد در محل تزریق
  3. مشاهده علائم خفیف شبیه به دوران پس از یائسگی؛ نظیر گرگرفتگی، سردرد و در بعضی مواقع حالت تهوع
  4. نشان دادن واکنش‌های آلرژیک نظیر التهاب و قرمزی پوست یا خارش در محل تزریق
  5. حساس شدن و احساس درد در سینه و افزایش ترشحات از واژن
  6. نوسانات روحی و داشتن احساس ضعف و خستگی

ابتلا به سندرم OHSS یا تحریک بیش از حد تخمدان ،که علائم آن شامل تهوع، نفخ و ناراحتی تخمدان است. اکثر نشانه­ های OHSS خفیف هستند و به طور خود به خود، تا چند روزبعد از خارج کردن تخمک­ها رفع می­شوند؛ بنابراین به درمان خاصی نیاز ندارند. در موارد شدید، این سندرم می‌تواند احتباس مایع در شکم و ریه‌ها شود. این سندرم به ندرت ممکن است عوارضی مانند لخته‌شدن خون و نارسایی کلیه در پی داشته باشد.

همچنین برخی خطرات پس از شروع درمان با آی وی اف شامل زایمان زودهنگام یا به دنیا آمدن نوزاد نارس، سقط جنین، حاملگی خارج رحم و احتمال چندقلو زایی می­باشد.

اقدامات قبل از IVF

انجام توصیه­ های پزشک و توجه به مراقبت­ها و اقدامات قبل از IVF بسیار مهم است. اولین اقدامی که قبل از این روش درمانی باید انجام دهید، آزمایش ذخیره تخمدان نام دارد، که در اولین روزهای دوره قاعدگی خانم­ها انجام می‌­شود و از این طریق، به بررسی سطح کیفیت تخمک­ها می­پردازند. در این مرحله می­توان با توجه به کیفیت تخمک­ها، میزان نتیجه IVF را تا حدودی حدس زد. از سایر آزمایش­های مهمی که قبل از از آی وی اف باید انجام داد، آزمایش اسپرم توسط مرد است؛ طی این آزمایش تعداد و سرعت اسپرم­ های مشخص می شود.

همچنین از دیگر آزمایش­هایی که منجر به افزایش شانس موفقیت آی وی اف می­شود، انجام آزمایشات عفونی است که هم خانم­ها و هم آقایان باید انجام دهند؛ انجام این آزمایش­ها برای اطمینان از عدم ابتلا به عفونت لازم است. آزمایش تعیین عمق رحم نیز یکی دیگر از اقدامات ضروری پیش از آی وی اف محسوب می­شود. این کار برای اطمینان از سلامت کامل رحم‌ انجام می­شود.

مراقبت­های بعد از IVF

توجه به مراقبت­های بعد از IVF، می ‌تواند باعث افزایش ‌میزان موفقیت این عمل شود. پس از IVF چنان­چه سابقه خونریزی یا سقط جنین داشته باشید، پزشک توصیه می­کند که به طور کامل استراحت کنید. بهتر است بعد از IVF تا مدتی از انجام ورزش و فعالیت­های شدید بپرهیزید و اجسام سنگین بلند نکنید. تا مدتی بعد از انجام این روش کمک باروری، باید مصرف دخانیات و مشروبات الکی کنار بگذارید و با انجام پیاده روی­های سبک و کوتاه مدت آرامش خود را افزایش دهید.

از دیگر مراقبت­های بعد از IVF، می­توان به مصرف غذاهای سالم و مغذی اشاره کرد. همچنین باید استراحت کافی و خواب کامل داشته باشید. چنان­چه پس از انجام IVF، دچار لکه بینی شدید، با پزشک معالج خود خود مشورت کنید، تا پزشک اقدامات لازم را برای شما شرح دهد. توجه داشته باشید که برای افزایش شانس بارداری موفق لازم است که در حین روند درمان، داروهای تجویز شده توسط پزشک را به طور منظم مصرف کنید.

چه مواقعی باید از آی وی اف کمک گرفت؟

  • ایجاد انسداد در دو طرف لوله‌های فالوپ تخمدان
  • وجود مشکل در گردن رحم
  • کمبود میزان اسپرم مرد
  • وجود اختلال در تخمک‌گذاری
  • وجود اندومتریوز
  • دلیل مشخصی برای ناباروری وجود نداشته باشد.

عوارض عمل آی وی اف

هزینه آی وی اف در سال ۱۴۰۲

هزینه آی وی اف در مراکز خصوصی و دولتی متفاوت است. در مراکز خصوصی، هزینه آی وی اف بر اساس مصوبه نظام پزشکی دریافت تعیین شده و متاسفانه بیمه‌ها نیز هزینه ای وی اف را بر عهده نمی‌گیرند.

هزینه ای وی اف در سال ۱۴۰۰ با آزمایشات تکمیلی بین ۱۰ میلیون تا ۱۶ میلیون تومان بوده است. اما در صورتی که قصد انجام آی وی اف در مراکز خصوصی را دارید، باید بدانید هزینه آی وی اف در سال ۱۴۰۲ در مراکز و کلینیک های خصوصی، حدودا ۲۰ میلیون تومان است.

هزینه آی وی اف برای پسردار شدن چقدر است؟

بطور کلی هزینه آی وی اف در ایران نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر جهان پایین­تر است. هزینه ­های مربوط به ای وی اف شامل هزینه داروهای تجویزی، هزینه آزمایش­ ها و اقدامات تشخیصی درمان ناباروری مانند سونوگرافی، ویزیت های مکرر، هزینه ­های آزمایشگاه و… و همچنین هزینه مربوط به اتاق عمل می­شود. بنابراین هزینه کلی ای وی اف به نوع خدمات ارائه شده بستگی دارد و می­تواند متفاوت باشد. هنگامی که زوج‌ها قصد تعیین جنسیت فرزند خود را همراه با روش آی وی اف دارند و می­خواهند فرزند آن­ها پسر شود؛ باید این تقاضا را در فرایند درمان، با متخصص باروری مطرح کنند.

در این صورت هزینه کلی آی وی اف جنین پسر نسبت به هزینه آی وی اف معمولی بیشتر می شود. دلیل این امر اضافه شدن هزینه ایجاد جنین پسر، به هزینه­های عمومی آی وی اف می­باشد؛ این هزینه اضافه در حدود ۲۰ میلیون تومان است.

عوامل موثر در هزینه ای وی اف

به طور کلی، عوامل موثر در قیمت و هزینه آی وی اف به شرح زیر است:

  • میزان تخصص پزشک
  • محل جغرافیایی بیمارستان یا مطبی که به آن مراجعه می‌کنید.
  • مرکز انجام IVF (مانند نوع بیمارستان)
  • تعداد دفعات انجام آی وی اف

روش­ های کاهش هزینه IVF

می­توان با برخی روش­ها هزینه IVF را کاهش داد؛ یکی از این روش­ها انتخاب محل انجام درمان است. انجام آی وی اف در بیمارستان­های خصوصی نسبت به بیمارستان­های دولتی، هزینه متفاوتی دارد. می­توان با درمان در مراکز دولتی هزینه کمتری پرداخت کرد.

همچنین مراکز درمان ناباروری با توجه به موقعیت مکانی، هزینه­ های متفاوتی را دریافت می­کنند. به عنوان مثال هزینه کلینیک­هایی که در شهرهای بزرگ قرار گرفته­ اند، نسبت به شهرهای کوچک و کم جمعیت بیشتر است. همچنین در مرکز شهر قرار داشتن و دسترسی بهتر به کلینیک می­تواند در افزایش هزینه موثر باشد.

می­توان بخشی از هزینه درمان نظیر هزینه برخی داروهای ناباروری را از بیمه دریافت کرد.

علاوه بر موارد فوق، در بعضی مراکز درمان ناباروری، برای خانم­هایی که کمتر از ۴۲ سال سن دارند، تخفیفات ویژ­ه­ای در نظر گرفته ­اند.

به یاد داشته باشید که هزینه بارداری با IUI نسبت به IVF ارزان­تر است، اما در این روش شانس باروری نیز کمتر است.

آیا بیمه هزینه IVF را پرداخت می­کند؟

در سال­های اخیر، با توجه به سیاست‌های دولت برای افزایش جمعیت، تدابیری برای روش­های درمانی ناباروری اندیشیده شده است. امروزه با همکاری وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه دولتی مانند بیمه تامین اجتماعی و بیمه سلامت، می­توان قسمتی از هزینه‌های مربوط به آی وی اف را توسط بیمه پوشش داد.

بنابراین، چنان­چه تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی یا بیمه سلامت قرار داشته باشید و دارای شرایط مقرر شده توسط این دو سازمان باشید؛ می‌توانید قسمتی از هزینه‌های درمان ناباروری را از بیمه دریافت کنید. در صورت مراجعه به مراکز درمانی دولتی، میزان بیشتری از هزینه درمان توسط بیمه پرداخته خواهد شد و هزینه تمام شده کاهش خواهد یافت.

در مورد بیمه تکمیلی نیز، تعداد شرکت­هایی که این نوع بیمه را برای درمان نازایی ارائه می­دهند، بسیار کم است؛ اما می­توان با خرید بیمه تکمیلی از بعضی شرکت­های بیمه، هزینه­های مربوط به این روش را تا حدی جبران کرد.

عوامل موثر در افزایش شانس موفقیت IVF

از جمله عواملی که در افزایش شانس موفقیت درمان ناباروری به روش آی وی اف نقش دارند، می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انتخاب و مراجعه به یک مرکز ناباروری مجهز و مدرن
  • انتخاب یک پزشک ماهر و با تجربه برای درمان
  • سرعت عمل بالا در انتقال جنین از آزمایشگاه به رحم
  • انجام تست­های PGS و PGD
  • مصرف برخی مکمل ­ها نظیر اسید فولیک و مولتی ویتامین
  • انجام اقدامات درمانی لازم و آزمایشات قبل از انتقال جنین
  • پرهیز از سرفه و عطسه در حین آی وی اف
  • بالا بودن کیفیت تخمک­ها و تعداد تخمک­ ها
  • بالا بودن کیفیت اسپرم و دارا بودن توانایی تحرک خوب و توانایی نفوذ به تخمک
  • استفاده از تجیهزات پیشرفته و مدرن در آزمایشگاه
  • مهارت بالا و شایستگی کاری تیم درمانی
  • پایین بودن سن خانم­ها

کلام پایانی

در این مطلب از ویکی درمان سعی بر این شد که توضیحات کاملی در رابطه با عمل آی وی اف و هزینه آی وی اف در سال ۱۴۰۲ گفته شود. هزینه بارداری با IUI چیزی حدود ۲ میلیون تومان می باشد. هزینه ای وی اف در سال ۱۴۰۲ بیشتر از iui هست و آن هم به دلیل این است که شانس موفقیت ivf بیشتر از iui است.

سوالات متداول

نشانه های بارداری بعد از ای وی اف چیست ؟

سنگین شدن سینه ها، کمی حالت تهوع، دردهای کم پریودی، ممکن است کمی تاری دید پیدا کنید، احساس درد در لگن هنگام نشستن، احساس رخوت و سستی، دیدن یک لکه خون کم رنگ، احساسا گرفتگی زیر شکم

آیا وجود بافت اسکار در اطراف تخمدان‌ ها باعث عدم خارج کردن تخمک از تخمدان می شود؟

خیر؛ اما جراح باید بتواند برای ورود سوزن در محل مناسب برای خروج تخمک، به ‌وسیله سونوگرافی یا روش‌های جراحی، فولیکول را ببیند.

قیمت اسپرم اهدایی ۱۴۰۲ چقدر است؟

افرادی که اسپرم اهدا می­کنند در هر بار اهدا، مبلغی را برای انجام آزمایش­ها و صرف زمان خود برای این کار، دریافت خواهند کرد. از طرفی قیمت اسپرم اهدایی به کیفیت اسپرم و ویژگی­های فرد اهدا کننده بستگی دارد. در این میان خبرهایی راجع به پرداخت قیمت­های نجومی برای اهدای اسپرم از سمت افراد خوش قیافه و باهوش وجود دارد، که صحیح بودن آن مشخص نیست.

قیمت تخمک اهدایی ۱۴۰۲ چقدر است؟

قیمت تخمک اهدایی تا حد زیادی بستگی به طرز یافتن فرد اهدا کننده دارد. به عنوان مثال ممکن است بستگان و یا خواهر شما تمایل به اهدای تخمک به صورت مجانی داشته باشند. به طور معمول اگر فرد اهدا کننده غریبه باشد، باید مبلغی را جهت صرف وقت و تحمل آزمایش­های پزشکی به او بپردازید که با توجه به تورم، هرسال افزایش پیدا می­کند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۱.۵ / ۵. تعداد رای: ۲

هنوز رای ثبت نشده است.

الهام کریمی

الهام کریمی هستم. دانشجوی پزشکی، زنان و زایمان. تلاش میکنم شما را با محتواهای صحیح و به روز در زمینه آشنا کنم.

نوشته های مشابه

۳۱ دیدگاه

  1. سلام . شهروز هستم ۳۴ ساله ، متاهل ، ورزشکار ، بدون هیچگونه مصرف سیگار یا قلیون ، با وضعیت جسمانی سالم
    حاضرم اسپرم خودمو به خانواده هایی که مشکل ناباروری دارن اهدا کنم

    1. اهدای‌جنین‌را‌همه‌میتونند‌اهدا‌کنند‌حتی‌مرکز‌ناباروری‌رایگان‌جنین‌اهدایی‌داره‌عزیز‌اونی‌که‌شنیدی‌رحم‌اجاره‌ای‌هست‌که‌هزینه‌بالایی‌داره

  2. نیما هستم ۳۶ ساله متاهل با قد ۱۸۰ و چشمان رنگی (سبز) و پوست سفید با وضعیت جسمانی کاملا سالم و تضمینی قادر به ارائه اسپرم جهت باروری زوج های نابارور می‌باشم (قیمت کاملا توافقی )

  3. با سلام و احترام – متقاضی اهدا اسپرم هستم به کسانی که نیاز دارند.
    ۲۸ سالمه -استان البرز-تحصیل کرده – مربی ورزشی هستم . گروه خونی a+ –
    یک فرزند پسر دارم – نزدیکانم ۷۰ درصد بچه پسر دارند-
    برای باز کردن گره مشکل از زندگی کسایی که واقعا دنبالشن- قیمت هم توافقی

  4. هزینه ای وی اف توی یه کلینیک معمولی تو مرزداران (غرب تهران)حدود ۲۵ میلیون است و اگر تخمک هم بخواهید بگیرید حدود ۷۰، ۸۰میلیون تومان است
    این ها قیمت کلینیک امین است و بیمارستان گاندی هزینه اش دو سه برابر است ..روز اول بهتون می گویند ۱۷میلیون است ولی بعدا موقع انتقال می گویند حدود ۱۰میلیون هم آزمایش ژنتیک جنین است که جنین سالم انتخاب بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *