فواید شیر مادر تاثیرات آن روی رشد جسمی و روحی نوزاد

۰
(۰)

شیر مادر بهترین منبع مغذی برای نوزادان است و فواید شیر مادر را همه می‌دانند. عناصر موجود در شیر مادر کودک را در برابر عفونت و بیماری‌ها مصون می‌کند. پروتئین‌هایی که در شیر مادر وجود دارند خیلی راحت‌تر از پروتئین‌هایی که در شیر گاو هستند، هضم می‌شوند. شیر انسان حاوی دو نوع پروتئین وی و کازئین به نسبت ۶۰ به ۴۰ است.

این نسبت تعادلی را برای هضم راحتتر و آسانتر ایجاد می‌کند. از پروتئین‌های موجود در شیر مادر می‌توان به : کلستروم یا آغوز اشاره کرد که اولین شیری است که در بدن مادر تولید می‌شود، آغوز با رنگ زردی که دارد با آنتی بادی که دارد، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد می‌شود و او را در برابر بیماری‌ها ایمن می‌کند. کلستروم در شکل گیری لوله گوارشی نوزاد نیز تاثیر بسزایی دارد.

مصرف ماهی توسط مادر به تولید چنین پروتئینی در شیر مادر کمک فراوانی می‌کند. لیزوزیم؛ دومین آنزیمی است که نوزاد را در برابر سالمونا و ای کولی که از شایع ترین مسمومیت‌های غذایی است، محافظت می‌کند. علاوه بر اینها باعث رشد باکتری‌های سالم روده ومی‌شود و کاربرد ضد التهابی دارد. سومین پروتئین لاکتوفرین نام دارد که از رشد باکتری‌ها در دستگاه گوارش جلوگیری می‌کند. با ما در ویکی درمان همراه باشید.

فواید شیر

فواید شیر مادر چیست؟

از دیگر فواید شیر مادر اینست که بهترین غذا برای رشد فکری و جسمی نوزاد است. علاوه بر فواید شیر مادر برای نوزاد، برای خود مادر هم فواید فراوانی دارد. می‌توانید با بهترین دکتر نوزادان در تهران مشورت کنید و با فواید شیر مادر بیشتر آشنا شوید. از جمله فواید شیر مادر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شیر مادر سبب افزایش هوش نوزاد می‌شود: شیر مادر با کمکی که به رشد مغز کودک می‌کند، سبب کاهش مشکلات یادگیری و افزایش هوش کودک می‌شود.
  • محافظت از نوزاد در برابر بیماری‌ها: از دیگر فواید شیر مادر برای نوزاد، محافظت کردن از او در برابر بیماری هایی مثل؛ آلرژی، آنفولانزا، سرخجه، مسمومیت غذایی، دیابت، آسم، آسیب بافت روده بزرگ، روده التهابی، بیماری قلبی و سرطان جلوگیری می‌کند.
  • جلوگیری از اختلالات روانی: مصرف شیر مادر از ابتلا به اختلالات روانشناختی در آینده کودک جلوگیری می‌کند. کودکی که با مکیدن شیر از عواطف مادر برخوردار می‌شود از نظر روانشناختی در آینده کودک سالم‌تری خواهد بود.
  • سلامت بیشتر دندان‌ها: کودکانی که از شیر مادر تغذیه کرده‌اند، دندان‌های سالم‌تری نسبت سایرین خواهند داشت.
  • سرشار از مواد مغذی است: شیر مادر بهترین منبع پروتئین، کربوهیدرات، چربی، ویتامین و املاح معدنی برای نوزاد است و تا زمانی که نوزاد نیاز به غذای کمکی نداشته باشد می‌تواند تمامی نیازهای او را تامین کند.

شیر مادر

فواید شیر مادر برای خود مادر

تا این قسمت از مطلب از فواید شیر مادر برای نوزاد صحبت کردیم، همانطور که در قسمت قبل اشاره کردیم؛ شیرمادر برای خود مادر هم دارای منافع بسیار زیادی است. از قبیل:

باعث بازگشت رحم به حالت اول می‌شود

اکسی توسین هورمونیست که در هنگام زایمان در بدن مادر ترشح می‌شود تا روند زایمان را آسان‌تر و از خونریزی جلوگیری کند. در طول بارداری سایز رحم از یک هلو به اندازه کل فضای شکم تغییر می‌کند. شیردهی با افزایش هورمون اکسی توسین موجب انقباض رحم و بازگشت آن به حالت اول می‌شود.

باعث کاهش وزن مادر می‌شود

در سه ماه اول پس از زایمان به دلیل افزایش اشتها و تمایل بدن به ذخیره چربی‌ها، کاهش وزن چندانی در مادران شیرده مشاهده نمی‌شود. اما بین ۳ تا ۶ ماه پس از زایمان، مادران شیرده بیش از دیگر مادران دچار کاهش وزن می‌شوند. بدن مادر برای تولید شیر ۵۰۰ کالری می‌سوزاند، شیردهی به کاهش وزن مادر کمک می‌کند.

کاهش خطر سرطان سینه و رحم

شیردهی به مدت ۱۲ ماه خطر ابتلا به سرطان سینه، تخمدان و رحم را تا ۲۸ درصد کاهش می‌دهد. علاوه بر آن زنانی که به مدت ۱ تا ۲ سال به نوزادان خود شیر داده‌اند، ۱۰ تا ۵۰ درصد کمتر به فشار خون بالا، آرتریت (یک اختلال التهاب مزمن که با درد، تورم مفاصل و خستگی همراه است)، سلیاک، چربی خون، بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ دچار می‌شوند.
۴.کاهش احتمال بارداری مجدد

استمرار در شیردهی، تخمک گذاری و قاعدگی را برای مدتی متوقف کرده و این توقف در چرخه‌ی قاعدگی موجب فاصله انداختن بین بارداری‌ها می‌شود. هر چند که می‌توان از این روش، پیشگیری از بارداری برای مدتی کوتاهی استفاده کرد.

 جلوگیری از افسردگی مادر

افسردگی پس از زایمان نوعی افسردگیست که کمی پس از تولد نوزاد رخ داده  و ۱۵ درصد از مادران را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ترشح هورمون اکسی توسین در مادران شیرده از افسردگی مزمن آنها جلوگیری می‌کند. چنین مادری کمتر احساس خستگی و اضطراب دارد و ارتباط قوی‌تری با فرزند خود برقرار می‌کند.

کاهش دیابت

حتی اگر مادر دیابت هم داشته باشد همچنان می تواند به کودکش شیر بدهد زیرا شیردهی نیاز به انسولین را تا ۲۵ درصد کاهش می دهد و اینکه شیر مادر حاوی قند است. هر بار که مادر به کودک خود شیر می دهد، سطح گلوکز خونش افت می کند. به همین دلیل باید مقدار زیادی غذا که حاوی نشاسته است بخورد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

الهام کریمی

الهام کریمی هستم. دانشجوی پزشکی، زنان و زایمان. تلاش میکنم شما را با محتواهای صحیح و به روز در زمینه آشنا کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *