هر آنچه که باید درباره عفونت لگن بانوان (pid) بدانید!

۰
(۰)

آیا از عفونت لگن بانوان چیزی می‌دانید؟ کمر درد در میان افراد بسیار شایع است و حدود و میزان آن متغیر بوده و به عوامل مختلفی بستگی دارد. این نوع درد‌ها ممکن است به صورت طولانی مدت یا کوتاه مدت خود را نشان دهند.  از سوی دیگر تمامی بانوان ترشحات واژن را تجربه می‌کنند اما میزان و نوع ترشحات نیز با یکدیگر متفاوت‌اند.

ترشحات نرمال به صورت شفاف یا سفید کدر هستند. همچنین زمانی که بر روی لباس خشک می‌شوند، ممکن است زرد به نظر برسند.در دوران بارداری و تغییرات هورمونی دوران قاعدگی نیز تغییراتی در رنگ ترشحات رخ می‌دهد. اگر در چنین شرایطی قرار ندارید و ترشحات و درد‌های غیرعادی را تجربه می‌کنید، بهتر است نزد پزشک مراجعه کنید. در ادامه این مطلب عفونت لگن بانوان (pid) و کمر درد‌های ناشی از آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

التهاب و عفونت لگن بانوان (PID) چیست؟

عفونت لگن منجر به عفونت و به دنبال آن جراحاتی در اندام تناسلی شده که در برخی موارد ممکن است منجر به ناباروری شود. علائم این بیماری در افراد مختلف به صورت‌های خفیف تا شدید خود را نشان می‌دهد. به دلیل تشابه علائم آن با برخی بیماری‌های دیگر، ممکن است با مشکلاتی مانند آندومتریوز اشتباه گرفته شود. 

در PID حاد علائم شدیدتری وجود دارد و ممکن است نیاز به بستری شدن در بیمارستان وجود داشته باشد. از سوی دیگر در برخی افراد این بیماری خود را به صورت خاموش نشان می‌دهد و فرد پس از تلاش ناموفق برای بارداری، متوجه وجود PID می‌شود. به همین خاطر در صورت مشاهده کوچکترین علائم، پزشک خود را در جریان قرار دهید. 

عفونت لگن بانوان PID چه علائمی دارد؟

همانطور که ذکر کردیم در برخی موارد بیماری به صورت خاموش خود را نشان می‌دهد و علائمی بروز داده نمی‌شود. اما در صورت مشاهده هریک از علائم زیر فورا برای درمان اقدام کنید. چرا‌که شدید‌تر شدن عفونت،‌ می‌تواند باعث آسیب به اندام تناسلی شما بشود. 

مطلب پیشنهادی: عمل سرکلاژ

  • درد در ناحیه زیر شکم یا درد کمر
  • ترشحات واژن غیرعادی (رنگ، بو، مقدار)
  • استفراغ / حالت تهوع
  • درد حین رابطه جنسی یا معایناتی که توسط پزشک انجام می‌شود. 
  • خونریزی یا لکه بینی بین پریودها
  • درد یا سوزش هنگام دفع ادرار
  • تب شدیدعفونت pid

عفونت لگن بانوان چگونه تشخیص داده می‌ شود؟

پزشک شما با بررسی علائم و انجام آزمایش خون و معاینات لگن، متوجه وجود یا عدم وجود این بیماری می‌شود. در انجام معاینات، پزشک ترشحات غیرعادی و حساسیت لمس لگن را تشخیص می‌دهد. در برخی شرایط برای بررسی بهتر از سونوگرافی و لاپاراسکوپی نیز استفاده می‌شود. 

عفونت لگن بانوان PID چگونه درمان می‌ شود؟

نوع درمان بستگی به شدن بیماری داشته و ممکن است به صورت سرپایی درمان شوید یا نیاز به بستری شدن در بیمارستان وجود داشته باشد. در صورت بستری شدن در بیمارستان تا زمانی که احساس بهتری داشته باشید، دکتر برای شما آنتی بیوتیک تجویز می‌کند. پس از آن نیز تا بازه‌ای از زمان نیاز به مصرف آنتی بیوتیک وجود دارد. در صورتی  که درمان به صورت کامل صورت نگیرد، پزشک داروهای بیشتری را برای مصرف تجویز می‌کند. در نظر داشته باشید که در صورت تشخیص PID، همسر شما نیز باید تحت آزمایش، مراقبت و درمان قرار گیرد. چرا‌که در غیر این صورت امکان ابتلای مجدد شما به این بیماری وجود دارد. 

راه‌های پیشگیری از عفونت لگن بانوان

درست است که نمی‌توان به طور قطع جلوی این بیماری را گرفت؛ اما رعایت نکات زیر، خطر ابتلا به عفونت لگن و کمر درد ناشی از آن را کاهش می‌دهند.

  • پس از استفاده از سرویس بهداشتی خود را از جهت جلو به عقب تمیز کنید.
  • از محصولات بهداشتی معطر استفاده نکنید. 
  • مایعات فراوان بنوشید و رژیم غذایی سالمی را رعایت کنید. 
  • از لباس زیر تمیز و نخی استفاده کنید.
  • از ابزار‌های مراقبت جنسی استفاده کنید.

علائم-عفونت-لگن-در-زنان

عفونت لگن بانوان PID تا چه میزان خطرناک است؟

در صورتی که لوله‌های فالوپ در معرض PID  قرار بگیرند، ممکن است زخمی یا باریک شوند و به دنبال آن عبور تخمک از تخمدان به رحم دشوار شود. برخی افراد در نتیجه این بیماری نابارور شده‌اند و اگر چندین دوره این بیماری را تجربه کرده‌اید، بیشتر در معرض خطر قرار دارید. اما جای نگرانی نیست، چرا‌که بسیاری از افرادی که در اسرع وقت تحت درمان قرار گرفته‌اند، همچنان می‌توانند بدون هیچ مشکلی باردار شوند. 

نتیجه گیری

با تمامی این اوصاف اگر درگیر بیماری عفونت pid هستید، بدانید که تنها نیستید؛ چراکه در بین زنان این بیماری شایع است. به علائم توجه داشته باشید و آن‌ها را نادیده نگیرید. در صورت تشخیص و درمان به موقع، کمترین آسیب متوجه شما می‌شود. امیدواریم این مطلب از ویکی درمان نیز برایتان مفید و کارآمد بوده باشد. از بازدید مقالات صفحه مادر و کودک نیز قافل نشوید؛ زیرا قطعا به دردتان خواهد خورد.

سوالات متداول

چه زمانی برای درمان عفونت لگنی به پزشک مراجعه کنیم؟

درد شدید در ناحیه زیر شکم، حالت تهوع، استفراغ و ناتوانی در نگه داشتن چیزی در معده، تب بالاتر از ۳۸ درجه، ترشحات بد واژن

علل عفونت لگن در زنان چه می تواند باشد؟

بسیاری از انواع باکتری‌ها می‌توانند علل عفونت لگن در زنان باشند، اما عفونت‌های گونوره یا کلامیدیا شایع‌تر هستند. این باکتری‌ها معمولاً در طول رابطه جنسی محافظت‌نشده انتقال پیدا می‌کنند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

الهام کریمی

الهام کریمی هستم. دانشجوی پزشکی، زنان و زایمان. تلاش میکنم شما را با محتواهای صحیح و به روز در زمینه آشنا کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *