بهترین منبع استروژن چیست؟

۰
(۰)

زنانی که وارد دوران یائسگی می‌شوند، سطح پروژسترون، استروژن و تستوسترون در بدنشان کم می‌شود. این موضوع باعث افزایش احتمال آن‌ها به بیماری‌های قلبی می‌شود. استروژن یک هورمون ضروری برای افزایش سطح کلسترول خوب و کاهش سطح کلسترول بد می‌شود. کمبود این هورمون در بدن را جدی بگیرید. در این مقاله سعی داریم درباره بهترین منبع استروژن صحبت کنیم.

استروژن هورمونی است که در بدن مردان و زنان وجود دارد. این هورمون در مردان غلظت کمتری دارد، و وظیفه‌اش ایجاد رفتار زنانه است. این هورمون در تخمدان‌ها تولید می‌شود، و تخمدان‌ها در دوره قاعدگی استروژن آزاد می‌کنند. استروژن به دلیل نقش و عملکرد بی‌شماری که دارد، هورمون حیاتی بدن است. در ادامه با ما در ویکی درمان همراه باشید تا به بررسی بهترین منبع استروژن بپردازیم.

هورمون استروژن و اهمیت آن

استروژن گروهی از هورمون‌هاست، که در بدن زنان و مردان وجود دارد. تخمدان هورمون استروژن را در طی دوران قاعدگی و بین دو سیکل قاعدگی ترشح می‌کند. در این دوران، سطح این هورمون در بدن بالا می‌رود، و در طول ماه کاهش پیدا می‌کند. 

استروژن، یک هورمون ضروری است که عملکردهای زیادی را بر عهده دارد. این هورمون به تنظیم چرخه قاعدگی، دستگاه ادراری، سیستم قلب و عروق، پوست و مو کمک می‌کند.

سوالی که وجود دارد این است که چگونه بدنمان این هورمون را دریافت کند؟ جواب آن بستگی به سبک زندگی سالم دارد. همچنین، سطح استرس را باید کنترل کرد. تمرینات قدرتی باعث افزایش میزان این هورمون‌ها می‌شود. بسیاری از مواد غذایی هستند که میزان این هورمون را در بدن افزایش می‌دهند.

نشانه‌ های کمبود هورمون استروژن

هورمون استروژن و اهمیت آن

مواد غذایی بهترین منبع استروژن

برای تنظیم هورمون حیاتی استروژن در بدن می‌توان از مواد غذایی که بهترین منبع استروژن هستند استفاده کرد. در این مطلب به مواردی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • دانه کتان: دانه کتان یکی از بهترین منبع استروژن است که حاوی فیبر، اسیدهای چرب و امگا۳ است. این دانه سه برابر بیشتر از دانه سویا، استروژن دارد. از این دانه می‌توان روی ماست و بلغور و غلات پاشید و استفاده کرد.
  • دانه کنجد: دانه کنجد به دلیل دارا بودن لیگنان بهترین منبع استروژن است. این هورمون به تعادل سطح استروژن در بدن کمک می‌کند. یکی از روش‌های استفاده از کنجد، این است که به سوپ و سالاد اضافه شود.
  • توفو: توفو پنیری است که یکی از بهترین منبع استروژن در بدن است. این ماده در دو نوع نرم و سفت وجود دارد. می‌توان این ماده را به صورت میان وعده استفاده کرد.
  • پسته: در میان تمام مغزها، پسته یکی از بهترین منبع استروژن است. زیرا پسته، حاوی بالاترین مقدار فیتواستروژن است. به همین دلیل پسته را می‌توان به صورت خام یا بو داده در میان وعده استفاده کرد.
  • گردو: گردو یکی از آجیل‌های سالم و بهترین منبع استروژن است، که حاوی فیتواستروژن و اسیدهای چرب و امگا۳ است. می‌توانید آن را به صورت خرد شده با میوه‌ها، بستنی و مواد غذایی دیگر استفاده کنید.
  • کلم بروکلی: این ماده غذایی نه تنها خاصیت ضد سرطانی دارد، بلکه بهترین منبع استروژن است و موجب پیشگیری از سرطان پستان می‌شود.
  • جوانه ماش: جوانه ماش بهترین منبع استروژن است، که حاوی مواد مغذی مانند آهن و ویتامین ب است که می‌توان آن را به صورت پخته یا خام مصرف کرد.

چطور به اندازه کافی استروژن دریافت کنیم؟

چطور به اندازه کافی استروژن دریافت کنیم؟

چند روش وجود دارد که می‌توانید مطمئن شوید که به مقدار کافی استروژن دریافت می‌کنید یا خیر. در این مطلب به مواردی از آن اشاره می‌کنیم:

  • مطمئن شوید که علائم عدم تعادل هورمونی را دارید یا خیر. از جمله نشانه‌های آن، قاعدگی نامنظم، بی خوابی، خشکی واژن و کاهش باروری و کاهش تراکم استخوان است.
  • هر روز به مدت ۳۰ دقیقه ورزش سبک انجام دهید.
  • اگر سیگار می‌کشید، سیگار را ترک کنید.
  • خواب کافی به مدت ۸ ساعت در طول شب داشته باشید.
  • مصرف شکر را کاهش دهید که شکر باعث نامتعادل شدن سطح استروژن شده و بهترین منبع استروژن نیست. به جای مصرف شکر، از غلات سبوس دار استفاده کنید.
  • حتما از مواد غذایی که بهترین منبع استروژن است استفاده کنید. خوردن غذاهای سالم به تولید استروژن به صورت طبیعی در بدن کمک می‌کند.

بیشتر بدانید: وزن طبیعی جنین در هر ماه

سخن آخر

یائسگی دوره‌ای طبیعی در زندگی همه خانم‌هاست که در سنین ۴۵ تا ۵۵ سالگی آغاز می‌شود. علت این موضوع کاهش هورمون‌های جنسی استروژن و پروژسترون است. کمبود این ویتامین باعث مشکلاتی همچون: مشکلات جنسی، پوکی استخوان و کاهش حافظه می‌شود. استروژن هورمونی است که در بدن زنان و مردان وجود دارد.

برای رها شدن از عوارض این موضوع می‌توان از مواد طبیعی که بهترین منبع استروژن هستند استفاده کرد. بعضی از این مواد برای افزایش هورمون استروژن در بدن عبارتند از: تخم کتان، سویا،میوه‌ها، کنجد است. در این مقاله سعی کردیم درباره بهترین منبع استروژن و موادی که به صورت طبیعی در بدن این هورمون را تولید می‌کند، صحبت کنیم.

سوالات متداول

از نشانه های کمبود استروژن به چه مواردی می‌توان اشاره کرد؟

از نشانه های کمبود استروژن می‌توان به خشکی واژن، سردرد ها مکرر، بی خوابی، قاعدگی نامنظم و … اشاره کرد.

بهترین منبع استروژن گیاهی چیست؟

مواد ارگانیک و گیاهی زیادی در این زمینه وجود دارند که از بین آن ها می‌توان به دانه کتان، دانه کنجد، پسته، کلم بروکلی، جوانه ماش و غیره اشاره کرد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

سمیرا حسن آبادی

من متخصص سئو و بهینه سازی سایت هستم. جزو نفرات اول تیم ویکی درمان بوده ام و خوشحالم که توانسته ایم محتوای به روزی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. همیشه برای بالا بردن کیفیت محتواها و خدمات ویکی درمان در تلاش خواهیم بود.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. سلام من امشب از یه پیج یه پک برا جوانسازی پوست سفارش دادم که میگه حاوی سرم استروژن هست برا رفع خطوطو چین و چروک پوست آیا اینها کارشون واقعا درسته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *