راهکارهای قطعی برای افزایش سطح انرژی

۰
(۰)

خستگی شکایت شماره ۱ اکثر افراد در مراجعه به پزشک و در محاورات عمومی است. زنان اصولا به علت زایمان و بچه داری، خانه داری، کار سخت بیرون از خانه خسته و یا به عبارتی پیر می‌شوند. خستگی یک بیماری است. به گفته محققان، میلیون‌ها زن و مرد در سراسر جهان با افزایش وزن، استرس مزمن، کم خوابی، فراموشی، کاهش میل جنس، نوسانات خلقی، عدم تعادل هورمونی و خستگی مداوم دست و پنجه نرم می‌کنند. اغلب به آنها گفته می شود: این طبیعی است. داری پیر میشوی. 

اما در این میان راهکارهایی وجود دارد که می توانیم انجام دهیم تا افزایش سطح انرژی خود را داشته باشیم. در واقع، ایجاد چند تغییر کوچک در برنامه روزانه شما می تواند به طور قابل توجهی بر افزایش سطح انرژی شما و بسیاری از جنبه های دیگر سلامتی تان تأثیر بگذارد. در ادامه این مقاله از ویکی درمان به مرور این راه حل ها جهت افزایش سطح انرژی می پردازیم.

راه هایی برای افزایش سطح انرژی

  • خواب کافی

بسیاری از افراد ساعاتی را که باید در رختخواب سپری کنند، کاهش می دهند، مثلا برای مطالعه در شب امتحان و یا بسیاری موارد دیگر. نداشتن خواب کافی می تواند سطح انرژی شما را تخلیه کند و باعث شود روز بعد احساس بی حالی، بدخلقی و خستگی داشته باشید.

اگرچه میزان خواب مورد نیاز افراد متفاوت است اما متخصصان به طور کلی توصیه می کنند حداقل ۷ ساعت خواب در شب برای افزایش سطح انرژی و حمایت از سلامت کلی لازم است.

احساس خستگی و کمبود انرژی

اگر مشکل خواب دارید، می توانید یک برنامه خواب منظم تنظیم کنید و پایان شب با حمام حباب، خواندن کتاب یا گوش دادن به موسیقی آرامش بخش به رختخواب بروید.

برخی تحقیقات همچنین نشان می دهد که محدود کردن استفاده از وسایل الکترونیکی مانند تلفن همراه، لپ تاپ یا تلویزیون قبل از خواب می تواند به افزایش کیفیت خواب و جلوگیری از خواب آلودگی در طول روز و در نتیجه افزایش سطح انرژی  کمک کند.

پس اگر اغلب در طول روز احساس خستگی می کنید، ممکن است به خواب باکیفیت بیشتری نیاز داشته باشید. سعی کنید زودتر به رختخواب بروید و زمان استفاده از صفحه نمایش را قبل از خواب کاهش دهید. قطعا روز بعد افزایش سطح انرژی خود را احساس خواهید کرد.

  • کاهش استرس

افرادی که زندگی پرمشغله ای دارند معمولاً احساس استرس، اضطراب یا سرگیجه می کنند. استرس نه تنها می تواند آسیب جدی به سلامت جسمی و روانی شما وارد کند، بلکه با خستگی نیز ارتباط نزدیکی دارد.

عواملی را که اغلب باعث احساس استرس یا خستگی در شما می شوند بررسی کنید و از خود بپرسید که آیا می توانید آن را از زندگی خود حذف کنید و باعث افزایش سطح انرژی خود شوید. چه اقداماتی می توان انجام داد تا استرس را در دراز مدت در مورد یک موضوع خاص کاهش داد و در نتیجه افزایش سطح انرژی را ایجاد کرد؟

علل بالقوه استرس عبارتند از:

  1. فشار ناشی از مسئولیت های روزمره در محل کار، مدرسه یا خانه.
  2. تغییرات استرس‌زای ناگهانی زندگی، مانند از دست دادن شغل، جدایی، یا مواجهه با مرگ یکی از عزیزان
  3. تجربه تروما مانند تصادف رانندگی

در بسیاری از موارد، حذف کامل منابع استرس جهت افزایش سطح انرژی در زندگی ممکن نیست. با این حال، اگر بتوانید سطح استرس خود را کاهش دهید، می تواند به افزایش سطح انرژی خود کمک کنید. 

مطلب پیشنهادی: داروی آداپتوژن چیست و چه خواصی دارد؟

انرژی

راهبردهایی برای افزایش سطح انرژی شامل وقت گذاشتن برای استراحت، مطالعه یا پیاده روی است. همچنین می‌توانید تکنیک‌های مراقبه را امتحان کنید که ممکن است اضطراب را کاهش دهد. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که اگر احساس استرس و اضطراب شدید دارید، ممکن است برای کمک بیشتر نیاز باشد با یک متخصص مراقبت های روانی صحبت کنید. 

بنابراین سطوح بالای استرس می تواند باعث احساس خستگی و کسالت شود. یافتن راه هایی برای به حداقل رساندن استرس مرتبط با سبک زندگی می تواند به حفظ و افزایش سطح انرژی شما کمک کند.

  • افزایش تحرک

ورزش منظم برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن از جمله بیماری قلبی، دیابت نوع ۲ و چاقی بسیار مهم و مثمر ثمر است. علاوه بر این، برخی تحقیقات نشان می‌دهند که افزودن فعالیت بدنی بیشتر به برنامه‌های روزانه‌تان می‌تواند با خستگی مبارزه کند و باعث افزایش سطح انرژی شما شود.

مطالعه ای در کارکنان با سطوح بالای خستگی ناشی از کار نشان داد که شرکت در یک برنامه تمرینی ۶ هفته ای خستگی عاطفی، کیفیت خواب، عملکرد شناختی و خستگی کلی را بهبود می بخشد و افزایش سطح انرژی را به همراه دارد. برای اینکه ورزش را در روز خود بگنجانید، سعی کنید از میز خود دور شوید و در زمان ناهار پیاده روی کنید، به جای آسانسور از پله ها بروید یا به جای رانندگی به سمت محل کار یا مدرسه پیاده روی کنید.

پس اگر سبک زندگی کم تحرکی دارید و احساس کمبود انرژی دارید، شرکت در ورزش های منظم مانند پیاده روی، دویدن یا دوچرخه سواری می تواند افزایش سطح انرژی را برای شما به ارمغان آورد.

قرص انرژی زا

  • ترک سیگار

اگر سیگار می کشید، به ترک آن فکر کنید. سیگار می‌تواند بر جنبه‌های مختلف سلامتی تأثیر منفی بگذارد و ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن متعدد را افزایش دهد. علاوه بر این، سموم و قطران موجود در دود، کارایی ریه های شما را کاهش می دهد.

با گذشت زمان، این می تواند میزان اکسیژن منتقل شده در سراسر بدن را کاهش دهد و باعث شود احساس خستگی کنید. اگر به طور منظم سیگار می‌کشید، ترک سیگار ممکن است با فواید سلامتی زیادی از جمله افزایش سطح انرژی همراه باشد. برخی افراد برای جایگزین کردن سیگار و نیکوتین از آدامس یا قرص‌های مفید استفاده می کنند. 

درکل سیگار کشیدن می تواند کارایی ریه های شما را کاهش دهد و باعث احساس خستگی شود. ترک سیگار هم برای افزایش سطح انرژی و هم برای سلامت کلی شما عالی است.

چگونه به افزایش سطح انرژی بدن خود بپردازیم؟

  • داشتن رژیم غذایی کامل و مفید

اگر همیشه احساس خستگی، تنبلی و کم انرژی بودن می کنید، تغییر عادات غذایی می تواند برای افزایش سطح انرژی شما مفید باشد. پیروی از یک رژیم غذایی جامع نه تنها می تواند خطر ابتلا به چندین بیماری مزمن را کاهش دهد، بلکه به طور قابل توجهی بر افزایش سطح انرژی شما تأثیر می گذارد.

انتخاب غذاهای کامل و مغذی می تواند ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را برای بهترین عملکرد خود تامین کند. از سوی دیگر، خوردن مقدار زیادی از غذاهای فرآوری شده که دارای قند و چربی بالایی هستند می تواند بر سطح انرژی و سلامت کلی شما تأثیر منفی بگذارد. علاوه بر این، برخی مطالعات نشان می‌دهند که حذف وعده‌های غذایی ممکن است با خستگی، اضطراب و توجه ضعیف مرتبط باشد.

مطلب پیشنهادی: بهترین کرم برای جوش صورت و ترمیم جای جوش

مواد غذایی انرژی زا

بسیار مهم است که در طول روز به اندازه کافی غذا بخورید تا افزایش سطح انرژی خود را تامین کنید. به این دلیل که محدودیت های شدید رژیم غذایی می تواند منجر به کمبود کالری و مواد مغذی ضروری مانند آهن شود که می تواند بر سطح انرژی شما تأثیر بگذارد. بنابراین پیروی از یک رژیم غذایی سالم می تواند برای سلامتی و سطح انرژی شما مفید باشد. خوردن منظم و اطمینان از اینکه به اندازه کافی غذا می خورید نیز می تواند به افزایش سطح انرژی کمک کند.

  • کاهش مصرف شکر

وقتی احساس خستگی می کنید، می توانید به راحتی به سراغ یک میان وعده شیرین و پر از شکر بروید. با این حال، اگرچه شکر می تواند انرژی کوتاه مدتی به شما بدهد، اما به سرعت از بین می رود و می تواند احساس خستگی بیشتری نسبت به قبل در شما ایجاد کند، به این دلیل که غذاهای با قند زیاد باعث افزایش شدید سطح قند خون و افزایش سطح انرژی کاذب می‌شوند.

به دنبال آن سقوط قند می‌کند؛ زیرا بدن مقدار زیادی انسولین آزاد می‌کند تا قند را از جریان خون به سلول‌ها منتقل کند. جالب توجه است مطالعات نشان داده که افرادی که از رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات های تصفیه شده و قند افزوده بجای رژیم غذایی مملو از غلات کامل، میوه های تازه و سبزیجات پیروی می کردند، ۲۶ درصد بیشتر احساس خستگی می کردند.

خوردن مقادیر زیاد شکر افزوده ممکن است خطر ابتلا به چاقی، دیابت نوع ۲ و بیماری قلبی را نیز افزایش دهد، بنابراین محدود کردن مصرف شکر افزوده می تواند هم برای افزایش سطح انرژی و هم برای سلامتی شما مفید باشد. اگر می خواهید مصرف قند را کاهش داده و در عین حال سطح انرژی خود را ثابت نگه دارید و خستگی را کاهش دهید، سعی کنید غذاهای حاوی قند افزوده بالا را با توت های تازه و میوه خشک شده جایگزین کنید.

مطلب پیشنهادی: سرم کراتینه مو چیست؟ راز داشتن موی صاف و درخشان

کدام ویتامین باعث افزایش انرژی می شود؟

  • نوشیدن آب کافی

نوشیدن آب کافی برای سلامتی و افزایش سطح انرژی بسیار مهم ست. کم آبی می تواند تأثیر زیادی بر عملکرد مغز، خلق و خو، سطح انرژی و موارد دیگر داشته باشد. به عنوان مثال، کم آبی حاد به طور قابل توجهی خستگی و اختلال در عملکرد عضلانی را در ورزشکاران افزایش می دهد. به عنوان یک قانون کلی، سعی کنید هر زمان که احساس تشنگی کردید آب بنوشید تا مطمئن شوید که بدن تان هیدراته می شود. همچنین اگر بسیار فعال هستید یا در آب و هوای گرم زندگی می کنید، ممکن است نیاز به افزایش مصرف آب جهت افزایش سطح انرژی خود داشته باشید.

علاوه بر این، به خاطر داشته باشید که افراد مسن ممکن است همیشه هنگام نیاز به آب احساس تشنگی نکنند. به این ترتیب، آنها ممکن است نیاز به تلاش آگاهانه برای نوشیدن بیشتر در طول روز داشته باشند تا هیدراته بمانند و به افزایش سطح انرژی آنها کمک کند.

  • افزایش روابط اجتماعی

ارتباطات اجتماعی برای حفظ سلامتی و افزایش سطح انرژی بسیار مهم هستند. در واقع، انزوای اجتماعی می تواند باعث بدی خلق و خو و افزایش خستگی شود، به خصوص با افزایش سن. برخی تحقیقات حتی نشان می‌دهند که داشتن حمایت اجتماعی قوی‌تر می‌تواند با بهبود سلامت جسمی و روانی با افزایش سن همراه باشد و کمک به افزایش سطح انرژی افراد کند.

راهکارهای قطعی برای افزایش سطح انرژی

اگر احساس خستگی می‌کنید و روحیه‌تان ضعیف است، معاشرت با دوستان، پیوستن به یک باشگاه یا کلاس، کار داوطلبانه یا یافتن یک سرگرمی جدید می‌تواند مفید باشد. بیرون رفتن از خانه و معاشرت با افراد دیگر هم برای افزایش سطح انرژی و هم برای سلامتی شما مفید است. سعی کنید فعالیت های اجتماعی را با دوستان خود سازماندهی کنید، داوطلب شوید، یا با عضویت در یک باشگاه یا کلاس، فعالیت جدیدی را شروع کنید.

سخن پایانی

بسیاری از افراد احساس خستگی می‌کنند و انرژی لازم برای عملکرد بهتر در طول روز را ندارند. با این حال، نوشیدن آب کافی، پیروی از یک رژیم غذایی متعادل، خواب کافی و ورزش، و اجتماعی بودن می تواند برای افزایش سطح انرژی و سلامت کلی شما مفید باشد. اگر احساس خستگی می کنید، ارزش آن را دارد که به سبک زندگی خود نگاهی بیندازید و ببینید کدام تغییرات سالم را می توانید ایجاد کنید تا باعث افزایش سطح انرژی خود شوید و احساس بهتری داشته باشید.

توجه داشته باشید که اگر نکات ذکر شده در بالا را امتحان کرده اید و همچنان احساس خستگی می کنید، عوامل دیگری ممکن است در خستگی شما نقش داشته باشند. برای راهنمایی و مشاوره بیشتر برای کمک به افزایش سطح انرژی خود با یک متخصص مراقبت های بهداشتی قابل اعتماد یا پزشک خود تماس بگیرید.

چگونه می توانم سطح انرژی خود را به طور طبیعی افزایش دهم؟

برخی از استراتژی های موثر عبارتند از خواب کافی، حفظ یک رژیم غذایی متعادل با وعده های غذایی منظم و میان وعده ها، هیدراته ماندن، درگیر شدن در فعالیت بدنی منظم، مدیریت سطح استرس و محدود کردن مصرف کافئین و الکل.

چه غذاهایی می توانند به افزایش سطح انرژی کمک کنند؟

مصرف یک رژیم غذایی کامل که شامل غلات کامل، میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین‌های بدون چربی و چربی‌های سالم باشد می‌تواند انرژی پایدار را در طول روز تامین کند. علاوه بر این، غذاهای غنی از آهن، مانند اسفناج و گوشت بدون چربی، و آنهایی که حاوی ویتامین B هستند، مانند آجیل و حبوبات، می توانند به افزایش سطح انرژی کمک کنند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

ویدا جامی

ویدا جامی هستم. علاقه مند به حوزه تولید محتوا. سالها در زمینه ترجمه و تولید محتوا اطلاعات عمومی مشغول به فعالیت هستم.

نوشته های مشابه