خشکی لب کودکان: دلایل و روش‌های درمان

۰
(۰)

خشکی کردن یا ترک خوردن لب‌های کودکان عوامل متفاوتی می‌تواند داشته باشد از کمبود آب در بدن کودک گرفته تا خیس کردن لب. در این مقاله از ویکی درمان سعی داریم تا علاوه بر ارائه دلایل خشکی لب به راه‌های درمان آن نیز بپردازیم.

دلایل خشکی لب کودکان

خشکی لب در کودکان دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. شایع‌ترین این دلایل عبارت اند از:

  • لیس زدن یا خیس کردن لب توسط خود کودک
  • نفس کشیدن از دهان
  • کمبود آب بدن کودک

انواع روش‌های درمان خشکی لب کودکان

روش‌های مختلفی برای برطرف کردن خشکی لب کودکان وجود دارد. برخی از داروها و مواد مصنوعی برای درمان استفاده می‌کنند؛ برخی اما درمان‌های گیاهی و خانگی را ترجیح می‌دهند. اصلی‌ترین روش‌های درمان عبارت اند از:

  • ویتامین‌های موثر بر رفع خشکی لب کودکان
  • استفاده از روغن یا پماد
  • اصلاحات رفتاری و محیطی موثر بر رفع خشکی لب کودکانویتامین A خشک لب کودکان

ویتامین‌های موثر در درمان خشکی لب کودکان

  • ویتامین E: ویتامین E به از میان بردن رادیکال‌های آزاد بدن یاری می‌رساند؛ همین دلیلی است که این ویتامین خاصیت مرطوب کنندگی داشته باشد و در بهبودی خشکی لب کودکان موثر واقع شود. این ویتامین را می‌توانید به صورت محلول خریداری کرده و بر روی لب کودک قرار دهید.
  • ویتامین C: این ویتامین ویتامینی است که در بدن انسان تولید نمی‌شود و باید از منابع خارجی تامین شود. منابعی از قبیل مرکبات. اگر کودک در مصرف مرکبات مشکل دارد می‌توانید از قرص‌های جوشان ویتامین سی استفاده کنید.
  • ویتامین A: معروف‌ترین ویتامین‌ موثر بر رفع خشکی لب، ویتامین A است. البته با اینکه این ویتامین در بسیاری از مواد غذایی از قبیل هویج، جگر و تخمه آفتابگردان به فراوانی یافت می‌شود، بسیاری ترجیح می‌دهند که از پماد ان برای رفع خشکی لب کودکان استفاده کنند. این پماد به پماد ویتامین A چشمی معروف است.

روغن های موثر در رفع خشکی لب

  • وازلین: در استفاده از وازلین بر لب کودک باید دقت داشت که از چه نوع وازلینی استفاده می‌کنید زیر برخی از وازلین‌ها حاوی الکل هستند و این ماده خود باعث خشکی بیشتر می‌شود. استفاده از وازلین در فصول سرد سال مثل زمستان بیشتر باید صورت بگیرد.
  • گلیسیرین: روغن گلیسیرین که در رفع خشکی موها نیز تاثیر دارد، برای رفع خشکی لب‌های کودکان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. باید دقت داشته باشید که گلیسیرین را به تنهایی استفاده نکنید چرا که ممکن است موجب سوزش گردد؛ بهتر است آن را با چند قطره آب رقیق کنید.خشکی لب کودکان

مواد طبیعی موثر بر رفع خشکی لب کودکان

  • روغن زیتون: : اندکی از روغن زیتون را بر لب کودک مالیده و برای مدتی بگذارید تا روی لب کودک بماند. این کار را چند بار در طول روز تکرار کنید.
  • روغن نارگیل: اندکی از روغن نارگیل را بر لب کودک مالیده و بگذارید برای مدتی باقی بماند. این کار را چندبار در طول روز خصوصاً روزهای سرد و خشک تکرار کنید.
  • عسل: عسل برای رفع خشکی لب کودکان بسیار مناسب است فقط باید دقت داشت که از ان بر روی لب نوزادان استفاده نشود؛ چرا که نوزادان لب‌های خود را لیس می‌زنند و ممکن است عسل برای آن‌ها مناسب نباشد.
  • سرشیر: سرشیر همان ماده سفید رنگی است که در هنگام جوشاندن شیر بر روی آن تشکیل می‌شود. در این ماده پروبیوتیک‌هایی وجود دارد که باعث تولید کردن آنتی اکسیدان در بدن می‌شوند. تولید آنتی اکسیدان در بدن به حفظ رطوبت کمک می‌کند؛ همچنین سرشیر باعث از بین بردن پوست‌های مرده لب می‌شود و همین امر به رفع خشکی لب کودک کمک می‌کند.

اصلاحات رفتاری در کاهش خشکی لب کودکان

  • نوشیدن آب: یکی از اصلی‌ترین دلایل خشکی لب کودکان و نوزادان کمبود آب بدن آن‌هاست؛ بنابراین نوشیدن آب از موثرترین روش‌ها در رفع این خشکی است.
  • تمرین تنفس از بینی: بسیاری از کودکان عادت دارند که از دهان خود تنفس کنند؛ البته این ممکن است دلایل خاص خود نظیر گرفتگی بینی ناشی از حساسیت فصلی را داشته باشد. در صورتیکه چنین دلایلی برای تنفس از دهان وجود ندارد، می‌توانید فرزند خود را عادت دهید تا از بینی نفس بکشد.
  • تمرین ترک لیس زدن یا خیس کردن لب: بعضی کودکان از سنین پایین این عادت را دارند و تا سنین بالا آن را همراه خود می‌آورند. تشویق کودک به ترک این عادت در رفع خشکی لب او بسیار موثر است.
  • استفاده از بخور در خانه: بسیاری از کودکان پوست خشک و حساسی دارند و همین دلیل خشکی کردن لب آن‌هاست؛ بنابراین اگر هوای خانه از رطوبت کافی برخوردار باشد، ممکن است این مشکل رفع شود.دلایل خشکی لب کودکان

راهکارهای خانگی خشکی لب کودکان

علاوه بر استفاده مواد طبیعی و گیاهی در رفع خشکی لب کودکان، می‌توان از راه‌کارهای خانگی نیز بهره گرفت. تعدادی از این راه‌کارها به شرح زیر است:

  • ماسک خیار: در تهیه ماسک خیار هم می‌توان از خود خیار رنده شده استفاده کرد و هم می‌توان آب خیار حاصل از رنده شدن را روی لب کودک قرار داد. برای تهیه این ماسک می‌توان اندکی عسل نیز به آن اضافه کرد تا خاصیت چسبندگی بیشتری پیدا کند و در نتیجه بهتر بر روی لب باقی بماند.
  • ماسک آلوئه‌ورا: برگ آلوئه‌ورا را از وسط برش داده و ژل آن را استخراج کنید و بر روی لب قرار دهید.
  • چای کیسه‌ای سبز: چای کیسه‌ای سبزی که از قبل در آب جوش قرار گرفته را در کناری بگذارید تا سرد شود؛ سپس ان را به مدت ۱۰ دقیقه بر روی لب کودک قرار دهید.
  • گلبرگ‌های گل رز: تعدادی گلبرگ گل رز را در حدوداً یک چهارم لیوان حاوی شیر بریزید. آنقدر صبر کنید تا مواد حالت خمیری به خود بگیرند. (معمولاً بعد از دو الی سه ساعت خمیری می‌شوند) ماده‌ی به دست آمده را بر روی لب کودک به مدت حداقل ۲۰ دقیقه قرار داده و پس از آن بشویید.
  • ماسک آبلیمو: برای تهیه این ماسک به یک قاشق آبلیموی تازه و یک قاشق عسل نیاز دارید. مواد را با هم مخلوط کرده و سعی کنید خیلی رقیق نباشد و اگر نیاز است نسبت مواد را تغییر دهید. سپس آن را بر روی لب کودک قرار داده و پس از حداقل ۲۰ دقیقه ماندن، با آب ولرم بشویید.

جمع بندی

خشکی لب در کودکان علل مختلفی دارد و اگر بتوانید علت آن را تشخیص دهید، راحت‌تر می‌توانید درمان مناسب برای آن را پیدا کنید. پوشاندن سر و صورت در فصول سرد و خشک و نوشاندن آب کافی از بهترین راه‌کارهای پیشگیری از خشکی لب کودکان است.

سوالات متداول

خشکی لب کودکان به چه دلیل است؟

دلایل مختلفی ربا خشکی لب کودکان وجود دارد؛ اصلی‌ترین دلایل ان لیس‌زدن و خیس کردن لب توسط خود کودک، کمبود آب بدن و تنفس از دهان است.

روش‌های درمان خشکی لب کودک کدام است؟

نوشیدن آب، تنفس از بینی، استفاده از ویتامین‌ها، وازلین و گلیسیرین، استفاده از ماسک‌های خانگی

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

ویدا جامی

ویدا جامی هستم. علاقه مند به حوزه تولید محتوا. سالها در زمینه ترجمه و تولید محتوا اطلاعات عمومی مشغول به فعالیت هستم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *