کمربند طبی برای درمان و رفع قوز کمر

۰
(۰)

بریس یا قوزبند طبی یک ابزار رایج برای رفع و درمان قوزکمر محسوب می شود. قوز یک مشکل در ستون فقرات است که انحنای طبیعی ستون فقرات را از بین برده و یک انحنای اسکولیوزی و بیرون آمدگی در آن ایجاد می کند. شکل های مختلفی برای قوز وجود دارند و روش درمانی قوز هم به عامل ایجاد آن بستگی دارد.

استفاده از بریس و کمربند طبی برای کمک به درمان قوز کمر، برای درمان و اصلاح بدشکلی ایجاد شده در ستون فقرات است. قوزبند طبی بر قوز و کمک به ثبات ستون فقرات، تاثیر بسزایی دارد. قبل از پرداختن به ویژگی های قوزبند طبی، بیایید درباره انحنای طبیعی ستون فقرات و دلیل مشکل زا بودن از بین رفتن این انحنا صحبت کنیم.

انحنای طبیعی ستون فقرات

انحنای طبیعی ستون فقرات

اگر از کنار به یک ستون فقرات طبیعی نگاه کنید، یک “S” ملایم خواهید دید و دید روبروی آن نیز یک خط صاف خواهد بود. انحنای طبیعی ستون فقرات به قدرت و انعطاف بیشتر و توانایی جذب و توزیع بهتر فشارهای ناشی از حرکت و ضربه کمک می کند. ستون فقرات از سه بخش اصلی تشکیل شده است: گردنی، پشتی (وسط و بالای پشت) و کمری، که هر یک از آنها هم انحنای ویژه خود را دارند.

قوز به بیرون زدگی انحنای ستون فقرات به سمت مرکز بدن و به شکل حرف C گفته می شود که معمولا در بخش پشتی ستون فقرات رخ می دهد.

ستون فقرات دارای یک انحنای طبیعی رو به جلو (به سمت داخل بدن) است که حدودا به صورت C در می آید و این انحناها معمولا در بخش های گردنی و کمری ایجاد می شود. یک بازه سالم برای درجه انحنای ستون فقرات وجود دارد، اما اندازه انحنای کمتر از حالت نرمال هم با مشکلاتی مانند قوز(hyperkyphosis) و یا هایپرلوردوز همراه می شود.

بازه نرمال قوز پشت بین ۲۰ تا ۴۰ درجه است؛ بازه ۲۰ تا ۴۰ درجه ای را می توان برای انحنای گردنی نیز در نظر گرفت، اما بازه نرمال زاویه انحنای ستون فقرات در بخش کمری بین ۴۰ تا ۶۰ درجه است.

متخصص های پزشکی از قوز و هایپرکیفوز در مواردی به جای هم استفاده می کنند، که به انحنای بیش از ۵۰ درجه ای ستون فقرات اتلاق می شود. حالا که دید بهتری از انحنای طبیعی ستون فقرات پیدا کردید و با قوز (hyperkyphosis) آشنا شدید، وقت پرداختن به جزئیات مناسب ترین انواع قوزبند طبی رسیده است.

آیا استفاده از قوزبند طبی موثراست؟

مطالعات نشان داده که استفاده از کمربند طبی با بهبود قابل توجهی در وضعیت قوز پشت همراه می شود، اما این پیشرفت عمدتا در نوجوانان و جوانان دارای بدشکلی ستون فقرات دیده می شود. اگرچه قوزبند طبی در تغییر شکل بدن نوجوانان و جوانان می تواند موثر باشد، اما سالمندان زیاد نمی توانند از قوزبند برای درمان و رفع قوز استفاده کنند.

در یک مطالعه پزشکی منتشر شده در مجله Scoliosis، از ۱۶ سالمندی که قوز پشت داشتند، خواسته شد که قوزبند طبی ببندند. نظرات بیمارانی که قوزبند طبی بسته بودند، نشان از کاهش قابل توجه درد داشت، و شکل بدن و تعادلشان نیز بهبود پیدا کرده بود. البته این را هم باید گفت که شکل ستون فقراتشان بدون بستن قوزبند طبی، تغییری نکرده بود؛ ذکر این نکته هم ضروری است که در هر صورت نمی توان قوز سالمندان را تصحیح کرد.

بهترین راه ترمیم این مشکل، اصلاح عدم توازن عضلانی ماهیچه های موثر در شکل بدن است. سفت کردن ماهیچه های بیش از حد کشیده شده پشت و باز کردن عضلات کوتاه سینه می تواند در طول زمان به بهبود وضعیت قوز بدن منجر شود. بااینحال استفاده از قوزبند طبی می تواند ابزار بسیار مناسبی برای کمک به بهبود سلامت ستون فقرات و اصلاح وضعیت بدنتان باشد.

به زبان ساده، قوزبند طبی می تواند پشتتان را به وضعیت خنثی و صاف نزدیکتر کند. این حرکت می تواند فشار را از روی ستون فقرات برداشته و فشار وارد بر عضلات را کاهش می دهد. اگر درد و فشار کمتری حس کنید، زمان بیشتری را می توانید بدون احساس درد، خستگی و خشکی طی کنید. حالت قوز به سفتی و تنش عضلانی و در نتیجه به سفت شدن قوز منجر می شود. در واقع قوز کردن و قوز داشتن، بیمار را در یک چرخه دورتسلسل درگیر می کند و به شکل بدتر شدن وضعیت، بروز می کند. استفاده از قوزبند طبی برای درمان و رفع قوز، سختی و تنش عضلانی پشت را کم می کند و فرصت شکستن این چرخه را خواهید داشت.

می توانید قوزبند طبی را در طول انجام فعالیت های روزانه خود به تن کنید و در زمان انجام تمرینات ورزشی اصلاحی قوز، آن را در بیاورید. بنابراین با پوشیدن دوباره کمربند طبی می توانید از بی اثر شدن تمرینات اصلاحی انجام شده جلوگیری کنید. به جای آنکه عضلات پشتتان بیش از حد کشیده شده باشد و عضلات سینه کوتاهی داشته باشید، با پوشیدن قوزبند طبی در حالت طبیعی تری قرار خواهید گرفت و این موضوع به اثرگذاری بیشتر تمریناتتان منجر می شود.

برای انتخاب قوزبند طبی به چه چیزهایی دقت کنیم؟

بهترین قوزبند طبی با توجه به نیازهای شما مشخص می شود؛ اگر استفاده از قوزبند به احساس درد و خستگی منجر شده، می توانید از قوزبندهای قوی تری برای کاهش بار وارد بر پشتتان استفاده کنید. اگر می خواهید از ابتدا جلوی بروز قوز را بگیرید و قبل از بدتر شدنش به فکر اصلاح آن بیافتید، می توانید از ابزاری مثل قوزبند طبی استفاده کنید تا به شما در تشخیص وضعیت نامناسب بدن و ترمیم آن کمک کند. در خرید یک قوزبند طبی بهتر است به ویژگی های زیر توجه کنید:

قابلیت تنظیم

لازم نیست که به اهمیت اندازه مناسب قوزبند در انتخاب قوزبند طبی اشاره کنیم. اگر قوزبند در اندازه درستش تنظیم نشده باشد و چفت تنتان نباشد، ممکن است نتوانید از مزایای آن بهره ای ببرید. سعی کنید قوزبندتان را طوری انتخاب کنید که بتوانید آن را در اندازه های مختلف تنظیم کنید تا کاملا روی بدنتان بنشیند.

راحتی

باید قوزبند راحتی را انتخاب کنید تا بتوانید آن را برای مدت طولانی در حین کارهایی مثل نشستن پشت میز، رانندگی یا کارهای دستی بپوشید. مدلهای مختلفی از قوزبند وجود دارد که بعضی ها برای مشخص نبودن زیر لباس طراحی شده و بعضی دیگر کمی حجیم تر هستند. اگرچه مدلهای حجیم تر شاید برای زیر لباس یا مجالس مناسب نباشند، اما گزینه راحت تری هستند.

سهولت استفاده

سهولت استفاده

پوشیدن و کندن قوزبند باید به شکلی باشد که استفاده مداوم از آن ساده باشد. اگر بستن و تنظیم بندهای قوزبند سخت باشد، احتمال خسته شدن بیمار و کنار گذاشتن قوزبند بیشتر خواهد شد. سهولت شتسشوی قوزبند نیز یک امتیاز مثبت برای آن محسوب می شود.

تنفس پذیری

مواد تنفس پذیر – به خصوص برای قوزبندی که قرار است در مجاورت پوست استفاده شود – از تعریق و ناراحتی بیمار جلوگیری می کند.

حمایت کامل از پشت

قوزبندی که صرفا برای قسمت بالایی پشت طراحی شده باشد، می تواند یک انحراف غیرطبیعی در قسمت کمری ستون فقرات ایجاد کند که به آن هایپرلوردوز گفته می شود. با استفاده از قوزبندی که تکیه گاه کل طول ستون فقرات باشد به اصلاح یا پیشگیری از هایپرلوردوز و در عین حال اصلاح قوز کمک خواهید کرد.

چه زمانی فرد باید قوزبند طبی استفاده کنیم؟

همیشه می توانید قوزبند ببندید، اما شاید تاثیر آن را زمانی بیشتر متوجه شوید که صاف ماندن و حفظ شکل درست بند سخت باشد. یعنی می توانید قوزبند طبی را در ساعات اداری، دیدن تلویزیون در خانه، آشپزی، مطالعه، جارو کردن، پیاده روی یا استفاده از لوازم دیجیتال و غیردیجیتال بپوشید. البته یادتان باشد که قوزبند را قبل از انجام تمرینات اصلاحی قوز باز کنید.

آیا پوشید قوزبند طبی در کل روز مشکلی دارد؟

بله، درد و ناراحتی ناشی از پوشیدن همیشگی قوزبند، پوشیدن همیشگی آن را مشکل می کند. ابتدا ۱۵ تا ۳۰ دقیقه در روز، قوزبندتان را ببندید. اگر درد داشتید و یا از پوشیدن قوزبند خسته شدید، آن را در بیاورید و بعد از یک یا دو روز مجددا بپوشید. این مدت زمان را کم کم تا جایی افزایش دهید که به پوشیدن قوزبند طبی عادت کنید.

/سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ی ویکی درمان در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد./

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

نگار عظیمی

من سرپرست محتوای رسانه ویکی درمان هستم، ما در ویکی درمان در تلاشیم اطلاعات دقیق، کاربردی و هدفمند را در اختیار مردم ایران قرار دهیم.

نوشته های مشابه