مسواک برقی چه مزایایی دارد؟ آیا بهتر از مسواک معمولی است؟

۰
(۰)

پزشکان بهترین وسیله برای حفظ بهداشت و سلامت دندان‌ها و لثه را مسواک برقی می نامند. سوالی که همیشه مطرح بوده این است که آیا مسواک برقی بهتر از مسواک دستی یا سنتی است؟ طبق اعلام انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA)، هم مسواک‌های برقی و هم مسواک سنتی یا دستی، در تمیز کردن دندان موثر بوده و می توانند با از بین بردن پلاک دندانی و عوامل بیماری زایی که موجب پوسیدگی دندان و بیماری لثه میشوند، به حفظ سلامت دهان و دندان کمک کنند.

با اینکه هر دوی این موارد در حفظ بهداشت و سلامت دهان و دندان موثرند اما بدون شک مسواک برقی میتواند روتین مسواک زدن را برای شما آسان‌تر کند. با بررسی برخی از مزایای مسواک برقی میتوان برتری این گزینه نسبت به مسواک دستی را بطور واضح دید.

مزایای استفاده از مسواک برقی

سری یا فرچه مسواک برقی با ارتعاش و لرزش خود حین استفاده، به شما کمک میکند تا پلاک روی دندان و لثه را بهتر تمیز کنید. این ارتعاش و چرخش موجب میشود که با هر حرکت مسواک روی دندان، حرکات ریز بیشتری برای تمیز کردن دندان اعمال شود.

عملکرد موثرتر در از بین بردن پلاک دندان

عملکرد موثرتر در از بین بردن پلاک دندان

سری مسواک برقی دارای قابلیت لرزشی و چرخشی است که موجب میشود پلاک دندانی بهتر تمیز شود. تحقیقات نشان میدهند که این ویژگی در مسواک‌های برقی موجب میشود تا تمیز کردن دندان با این وسیله نسبت به مسواک سنتی یا دستی موثرتر باشد.

مجهز به تایمر یا زمانسنج

غالبا توصیه میشود که طول مدت مسواک زدن برای بهتر تمیز کردن دندان‌ها و دهان باید ۲ دقیقه باشد. با این حال، حین استفاده از مسواک دستی، رعایت کردن این مدت زمان ممکن است دشوار باشد. اکثریت مسواک‌های برقی دارای تایمر هستند و با رسیدن به تایم مد نظر، آنرا با پالس یا صدایی به شما اطلاع میدهند. این امر در دستیابی به بهترین مدت زمان مسواک زدن جهت تمیزی بهتر دهان و دندان موثر خواهد بود.

مجهز به سنسور فشار برای مراقبت از دندان و لثه

برخی از مدل‌های مسواک برقی بویژه مسواک‌های برند سونیکر (Sonicare) دارای سنسور فشار هستند که این سنسور به کاربر در مورد اعمال فشار بیش از حد و یا ساییدن دندان‌ها به جای هدایت مسواک هشدار می‌دهد. چنانچه شما با فشار زیادی مسواک بزنید، این کار میتواند برای سلامتی لثه مضر بوده و باعث تحریک آنها شود. اما با سنسور فشار مسواک برقی، فشار وارد شده کنترل میشود و شما میتوانید راحت‌تر مسواک بزنید.

مناسب برای افرادی که محدودیت حرکتی دارند

برخی از افراد محدودیت حرکتی دارند و در استفاده از دست یا مچ دست خود دچار مشکلاتی هستند که از این حیث، استفاده از مسواک دستی یا سنتی میتواند برای این افراد دشوار باشد. از اینرو، استفاده از مسواک برقی برای این دسته از افراد نیز مناسب است. از آنجایی که در استفاده از مسواک برقی نیازی به حرکت دادن بیش از حد مسواک یا فرچه آن نیست، این امر باعث میشود که تمیز کردن دندان‌ها برای افرادی که محدودیت حرکتی دارند آسان‌تر شود.

مسواک برقی برای افرادی که دچار شرایط زیر هستند مناسب است:

  • افراد مبتلا به آرتروز
  • افراد دارای معلولیت
  • افراد مبتلا به سندرم تونل کارپال (CTS)

ترغیب کودکان به حفظ سلامت دهان و دندان

ترغیب کردن کودکان به مسواک زدن میتواند دشوار و سخت باشد. با این حال، این کار با وجود مسواک برقی ممکن است راحت‌تر باشد. مسواک برقی نسبت به مسواک دستی جذاب‌تر بوده و در طول فرآیند مسواک زدن میتواند باعث سرگرم شدن کودکان هم بشود. برای مثال، برخی از انواع مسواک‌های برقی، با تولید صدا حین مسواک زدن، کودک را به ادامه دادن عمل مسواک زدن ترغیب میکنند. برخی از مسواک‌های برقی نیز دارای فرچه نرمی هستند که به دندان و لثه حساس کودک آسیبی نمیرسانند.

القای نیروی ثابت

فرایند مسواک زدن با مسواک دستی به نحوه حرکت و میزان فشار دست و بازو بستگی دارد. این تکنیک در مقایسه با مسواک زدن با مسواک برقی ممکن است باعث اعمال نیروی ثابتی نشود. مسواک برقی، حرکت و اعمال فشار یکسانی در سراسر فرآیند مسواک زدن خواهد داشت. برای درک بهتر این امر باید بدانید که حرکت فرچه مسواک برقی بطور متوسط حدود ۳۰۰۰۰ بار در دقیقه است که این میزان حرکت با مسواک دستی امکان پذیر نیست.

تولید زباله کمتر در دراز مدت

مزیت دیگر مسواک برقی این است که زباله یا ضایعات کمتری تولید میکند. اکثریت مسواک‌های دستی از جنس پلاستیک ساخته شده و دور ریخته شدن انها پس از استفاده، موجب آسیب زدن به محیط زیست میشود. همچنین شما باید مسواک دستی خود را بدلیل تخریب فرچه هر ۳ ماه یکبار عوض کنید. این یعنی هر فرد بطور متوسط سالیانه تقریبا ۴ عدد مسواک دستی خریده و پس از استفاده آنرا دور می‌اندازد.

اما در مسواک برقی، تنها سری مسواک عوض شده و بدنه حفظ میشود. این تغییر شاید در ظاهر کار بسیار جزئی به نظر برسد اما زمانی که حرف از حفظ محیط زیست باشد، بسیار موثر و مفید است. بدنه و باتری مسواک برقی هم بطور متوسط ۵ الی ۸ سال ماندگاری خواهند داشت.

امکان استفاده از سری مختلف برای دستیابی به نتایج بهتر

همانظور که پیشتر هم گفته شد، سری مسواک برقی قابل تعویض است و این امر این امکان را فراهم میکند که برای اهداف مختلف، از سری‌های متفاوت استفاده کنید. برخی از انواع مدل‌های مسواک‌ برقی برای سفیدتر کردن دندان مناسبند و برخی دیگر نیز دارای حالت‌های چرخشی متفاوت برای تمیزی عمیق‌تر دندان‌ها هستند. برخی از مدل‌های سری مسواک برقی برای دندان‌های حساس مناسب بوده و برخی دیگر نیز منحصرا برای تمیز کردن سطح زبان استفاده میشوند.

برخی از مسواک‌های برقی به واترجت مجهز هستند.

برخی از انواع مدل‌های مسواک برقی در بسته بندی خود همراه با واترجت دندان عرضه می شوند. واترجت دندان به شما کمک می کند تا پلاک دندانی را در فضاهای تنگ داخل دهان بهتر تمیز کنید. با اینکه واترجت جایگزینی برای نخ دندان نیست اما برای تضمین سلامت دندان و تمیزی بهتر و عمیق‌تر مناسب است.

تقویت اعتماد به نفس

یکی از مهمترین مزایای استفاده از مسواک‌های برقی، اعتماد بنفسی است که بعد از تمیزی دندان‌ها و لثه‌های خود حس میکنید. مسواک برقی با تمیزی عمیق دندان و لثه، از مشکلات و بیماری‌های دهان و دندان جلوگیری میکند.

معایب مسواک برقی

مسواک‌های برقی گرانتر از مسواک‌های دستی هستند. متوسط قیمت مسواک برقی بسیار بالاتر از مسواک‌های دستی است. همچنین، شما باید هر ۲ الی ۳ ماه یکبار سری مسواک برقی را عوض کنید.

از اینرو، پیدا کردن سری مناسب برای جایگزین کردن در مسواک برقی ممکن است همیشه هم آسان نباشد چرا که همه فروشگاه‌ها ممکن است مدل مد نظر شما را نداشته باشند. زمانی که به یک سری جدید نیاز دارید میتوانید آنرا بصورت آنلاین هم سفارش بدهید اما امکان خرید به این روش هم برای هر فردی محیا نبوده و چنانچه نیاز فوری به سری داشته باشید ممکن است خرید آنلاین گزینه مناسبی نباشد. شما متوانید چندین سری مسواک برقی بخرید تا ۱ سال یا بیشتر آنها را داشته باشید اما این امر هم از لحاظ هزینه میتواند جزو نکات منفی باشد.

علاوه بر ارتعاش مسواک برقی، این نوع مسواک با حرکت و چرخش خود موجب ترشح بیشتر بزاق دهانی میشود که ممکن است برخی از افراد این حالت را دوست نداشته باشند.

مسواک دستی در مقایسه با مسواک برقی

مسواک دستی در مقایسه با مسواک برقی

با اینکه مسواک برقی گرانتر از مسواک دستی است اما تحقیقات نشان میدهند که مسواک برقی در کاهش پلاک دندان و التهاب لثه مؤثرتر از مسواک دستی عمل میکند.

در این بخش بطور خلاصه به مزایا و معایب مسواک های دستی و برقی اشاره شده است:

مسواک دستیمسواک برقی
مناسب برایبرای افرادی که به دنبال یک مسواک جمع و جور و قابل حمل هستندبرای افرادی که به دنبال یک مسواک با ویژگی و مزایای اضافه‌تر هستند و میخواهند دسته‌ای داشته باشد که نگه‌داشتن مسواک و استفاده از آنرا آسان‌تر کند.
عملکرد و تاثیریک تحقیق در سال ۲۰۱۲ نشان داد که پلاک دندانی با استفاده از مسواک دستی به طور متوسط ​​۴۲٪ کاهش یافته است. همچنین، استفاده از مسواک دستی در کاهش التهاب لثه نیز موثر است.در کاهش پلاک و التهاب لثه نسبت به مسواک دستی موثرتر عمل میکند. محققان کاهش ۱۱ درصدی پلاک را در کوتاه مدت و کاهش ۲۱ درصدی در بلندمدت با مسواک برقی را در مقایسه با مسواک‌های دستی مشاهده کرده‌اند.
ایمنیاگر با شدت مسواک بزنید یا از مسواکی با فرچه بسیار سفت و سخت استفاده کنید، لثه‌ها آسیب میبینند.معمولاً دارای سنسور فشار هستند که از مسواک زدن با فشار بیش از حد و در نتیجه از آسیب به لثه جلوگیری میکنند.
نیاز به تعویضهر ۲ الی ۳ ماه یکبارهر ۲ الی ۳ ماه یکبار فقط باید سری مسواک را عوض کنید
افرادی که بیشترین سود را از استفاده میبرندافرادی که به یک مسواک قابل حمل و ارزان نیاز دارندبرای افرادی که معلولیت یا محدودیت حرکتی دارند مناسب است
دوام و ماندگاریزباله پلاستیکی تولید می‌کندزباله پلاستیکی تولید می‌کند، اما ضرر آن کمتر از مسواک دستی است. زباله مضر مربوط به باتری نیز دارد.

آیا من هم باید مسواک برقی بخرم؟

مسواک برقی نسخه ارتقا یافته مسواک دستی است که استفاده از هر دوی آنها نتایج تقریبا یکسانی دارد. اما اگر شما فکر میکنید که مزایای ذکر شده برای مسواک برقی در ابتدای مقاله، ارزش صرف هزینه را ندارند، نباید مسواک برقی بخرید.

اگر مسواک زدن دندان با مسواک دستی برای شما دشوار است یا دچار محدودیت حرکتی هستید، باید مسواک برقی بخرید.

/سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ی ویکی درمان در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد./

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

نگار عظیمی

من سرپرست محتوای رسانه ویکی درمان هستم، ما در ویکی درمان در تلاشیم اطلاعات دقیق، کاربردی و هدفمند را در اختیار مردم ایران قرار دهیم.

نوشته های مشابه