عوارض کاشت مو: چگونه از خطرات آن جلوگیری کنیم؟

۰
(۰)

یک روش پیشرفته و دارای ماندگاری طولانی مدت برای بازیابی موهایتان که امروزه طرفداران زیادی دارد، کاشت مو است. ایمنی بیشتر و تهاجم کمتر، دو تا از نتایج اصلی پیشرفت فناوری و تاثیر آن بر روی این روشهای درمانی است. اما بالاخره یک فرایند درمانی است و شامل استفاده از بی حسی و میکروبرش هایی برای انجام جراحی در محل مد نظر بیمار می‌شود. و خوب این یعنی برای جراحی کاشت مو هم امکان بروز خطرات و عوارض جانبی وجود دارد.

عوارض جانبی کاشت مو

عوارض جانبی کاشت مو در موارد نادری با درد شدید همراه می‌شود و دوره ریکاوری خیلی ساده و سریعی هم دارد. عوارض جانبی کاشت مو، کوتاه مدت است و بعد از چند روز، چند هفته و در مواردی هم تا یک ماه فروکش می‌کند. باید موارد بروز عوارض جانبی شدید را با پزشکتان در میان بگذارید تا اقدامات مراقبتی اورژانسی بعد از عمل انجام شود. یک متخصص مجرب می تواند اقدامات اورژانسی مورد نیاز را معرفی کند یا یک جلسه را به ارزیابی فاکتورهای خطرزا در کاشت مو و تاثیر آن در نتایج درمان اختصاص دهد.

خونریزی بعد از کاشت مو

یکی از شایع ترین مشکلات کاشت مو، خونریزی تا حتی دو هفته بعد از کاشت مو است. فولیکول های قسمت اهدا کننده از پوست، خارج و مجددا توسط میکروجراحی در پوست سر (محل مد نظر) کاشته می‌شود.

کاهش خطر خونریزی

کاهش خطر خونریزی

جراح زیبایی برای حداقل کردن صدمات وارد بر سلولهای پوست فرق سر، حداقل کردن زخم و کاهش حداکثری احتمال خونریزی آموزش دیده اند.

بیمار باید برای حداقل کردن مشکلات جراحی کاشت مو از مصرف داروهای رقیق کننده خون و یا حضور در شرایطی که موی کاشته شده و محل اهدا از جا در بیایند، خودداری کنند. تمرین ورزشی به تحریک گردش جریان خون منجر می‌شود، به همین دلیل باید تا دو هفته از انجام ورزش نیز خودداری کنید، و این موضوع درباره کاشت ابرو هم صادق است. جراحان زیبایی از شما می خواهند تا قبل از جراحی درباره خطرات و عوارض کاشت مو مطلع و مطمئن شوید و همچنین مشخص شود که هیچ کدام از داروهایی (حتی مکمل و …) که مصرف میکند، اختلالی در فرایند ریکاوری ایجاد نمی کند. اگر داروی تجویز شده ای را مصرف می کنید، باید آن را در جلسه مشاوره با جراح در میان بگذارید.

احتمالا کمی پوسته پوسته شدن و دلمه شدن لخته های خون (لخته های مفید) روی پوست را خواهید دید. این حالت هم بعد از گذشت ۴ تا ۱۰ روز از بین می رود و نباید آن را دستکاری کنید تا خودش بریزد. دستکاری کردن لخته و جای کاشت مو به عفونت و آسیب دیدگی موی کاشته شده منجر می‌شود. اگر این دلمه شدن روی پوست سر تا زمان بازگشت به کار ادامه پیدا کرد و ظاهر خوشی نداشت، می توانید بعد از مراجعه به پزشک، از مرطوب کننده هایی برای کاهش این مشکل استفاده کنید.

عفونت بعد از کاشت مو

عفونت بعد از کاشت مو

یکی از عوارض جراحی کاشت مو، بروز عفونت در پوست فرق سر است. رایج ترین مورد عفونت در جراحی کاشت مو، فولیکولیت یا همان التهاب مو است که نشانه اصلی آن هم تورم صورت و پوست سر است.

درمان عفونت ناشی از کاشت مو

دستورالعمل مراقبتهای بعد از عمل به شما در جلوگیری از بروز شرایطی کمک می کند که باعث ایجاد حساسیت، عفونت و آسیب دیدگی مو و نهایتا فولیکولیت می شود. معمولا این مشکل را می توان به کمک آنتی بیوتیک های موضعی رفع کرد. بیماران باید بدانند که فاکتورهای خطرزا در کاشت مو می تواند روی نتایج نهایی تاثیر داشته باشند. بیماران برای کاهش این مشکلات می توانند از خدمات خط تلفنی مراقبت های بعد از عمل استفاده کنند.

خارش پوست سر

خارش یک پاسخ طبیعی از طرف بدن به بهبود محل زخم است و اگر محل کاشت مو خارش بگیرد، می توانید منجر به در آمدن فولیکل های پیوندی شوید. این یعنی باید جلوی خودتان را بگیرید و سرتان را در دوره ریکاوری بعد از عم نخارانید. بازه ۴ تا ۱۲ روزه بعد از کاشت مو یک دوره بحرانی برای موی کاشته شده است و حتی بعد از آن هم باید به آرامی به آن دست بزنید. مشکل دیگری که با خارش ایجاد می‌شود، بروز عوارض جانبی کاشت مو به دلیل ورود آلودگی و باکتری های خارجی است که رشد و سلامت فولیکل ها را به خطر می اندازد.

ریزش مو بعد از جراحی

نگران کننده ترین مورد برای کسانی که جراحی کاشت مو انجام داده اند، مشکل ریزش مو بعد از جراحی است. آنها فکر می کنند که کاشت مو ناموفق بوده و پولشان را هدر دارند، اما باید بدانید که ریزش مو بخشی طبیعی از فرایند کاشت مو است و انتظار آن می رود. این معضل به دلیل ایجاد اختلال در چرخه طبیعی مو است و پوست سر هم با توجه به تحمیل شدن این واکنش طبیعی، دچار تروما می‌شود. البته این موضوع برای سلامت موهای کاشته شده مفید است و امکان رویش مجدد و بدون مانع فراهم می‌شود. برای اینکه عوارض جانبی کاشت مو به حداقل برسد باید به بهترین کلینیک کاشت مو تهران مراجعه کنید.

آیا عارضه جانبی درازمدتی هم برای کاشت مو وجود دارد؟

شل شدگی پوست سر

لاکسیتی پوست سر به قدرت بازیابی بافت و سلولهای بافت پوست سر از آسیب دیدگی گفته می‌شود. معمولا این معضل ایجاد می‌شود اما یکی از عوارض جانبی طولانی مدت کاشت مود، شل شدگی پوست سر و ریزش ناشی از آن است. در سمت مقابل هم پوست سفت سر باعث می‌شود تا محل زخم نیز بعد از گذشت مدتی از بین برود.

بازگشت مو

یکی از خطرات اصلی جراحی کاشت مو، امکان بازگشت و پیچ خوردگی مو است. در این حالت، فولیکل مو در هنگام بیرون کشیدن از محل اهدا یا کاشت آسیب می بیند و وقتی برش روی آن ترمیم شود، در زیر پوست شروع به رشد و پیچ خوردن کرده و بازگشت مویی در پوست سر را ایجاد می‌کند. وقوع بازگشت های مویی در نتایج جراحی های یک جراح ناشی، زیاد دیده می‌شود. همین مساله منجر به پراکندگی رشد مو و غیرطبیعی بودن آن میشود.

کاهش احتمال بازگشت مویی

خطرات و عوارض جانبی جراحی کاشت مو مثل بازگشت مویی و … در دستان کسی که سالها تجربه انجام جراحی کاشت مو و استفاده از ابزار میکروجراحی را داشته باشد، حداقل می‌شود. می توان از خدمات و کمکهای یک گروه کاشت موی باتجربه برای قبل و بعد از کاشت مو استفاده کرد.

برای کاهش عوارض جانبی کاشت مو از چه چیزهایی خودداری کنم؟

اگر می خواهید عوارض جانبی جراحی کاشت مو را کاهش دهید باید از دستورالعمل های جراح زیبایی پیروی کنید. اگرچه بدن هر کسی متفاوت است، اما نکات کلی برای کاهش مشکلات کاشت مو عبارتند از:

 به پشت خوابیدن

برای کاهش تورم ناحیه پیوند، بهتر است که تا هفته اول بعد از جراحی، سرتان را بالاتر از بدنتان قرار دهید و بعضی از بیماران برای کاهش تورم تنها به همین نیاز دارند. البته باید بدانید که بروز تورم در میان تمامی بیماران جراحی کاشت مو رخ نمیدهد. اگر فشاری را در ناحیه پیشانی حس نمی کنید، دلیلی برای ادامه این کار وجود ندارد و می توانید به وضعیت نرمال خود برگردید.

اگر با تورم خفیف در ناحیه کاشت مو مواجه بودید، می توانید وضعیت تخت خوابتان را به حالت شیبدار در بیاورید. البته که حالت ایده آلی نیست اما از نگاه بعضیها، خوابیدن در وضعیت شیبدار از خوابیدن بر روی چند بالش راحتتر است.

رنگ کردن مو

حداقل تا چهار هفته بعد از کاشت مو نمی توانید و نباید موهایتان را رنگ کنید. اگر فکر می کنید که نمی توانید تا چهار هفته منتظر بمانید، کمی قبل از کاشت مو این کار را بکنید. هیچ عارضه جانبی شناخته شده ای در رنگ کردن مو قبل از جراحی کاشت مو وجود ندارد اما مواد شیمیایی قوی موجود در رنگ می تواند نتیجه کاشت مو را تحت تاثیر قرار دهد و به همین دلیل هم نباید تا مدتی بعد از کاشت مو، از رنگ مو استفاده کنید. فولیکل های مو تا چند هفته بعد از کاشت در وضعیت بسیار شکننده ای قرار دارند و تنها به مراقبت نیاز دارند.

نوشیدن و سیگار کشیدن

الکل یک ماده ادرارآور است و باعث کم آبی بدن می‌شود. این موضوع باعث طولانی شدن دوره ریکاوری و افزایش درد و سوزش می‌شود. بعلاوه نوشیدن الکی باعث بالا رفتن فشار خون به سطح غیرایمنی می‌شود که تامین خون و مواد مغذی حیاتی به سر را کاهش می دهد. تا پنج روز اول بعد از جراحی کاشت مو از نوشیدن الکل خودداری کنید.

اگر سیگاری هستید، باید آن را از چند ماه قبل از کاشت مو کنار بگذارید. اگرچه ترک سیگار سخت است و به بالا رفتن فشار خون منجر می‌شود، اما سیگار (بسته به فشار خون عادی خودتان) می تواند سطح فشار خون را تا حد خطرناکی بالا ببرد. یادتان باشد که وجود جریان خون کافی برای رشد موهای جدید و سالم ضروری است. از مصرف مواد نیکوتین دار مانند e-liquids، سیگار، آدامس نیکوتین و چسب نیکوتین حداقل تا یک ماه بعد از درمان خودداری کنید.

آیا باید قید کاشت مو را بزنم؟

کاشت مو به روشی محبوب و ایمن در میان مردان و زنان دارای کچلی تبدیل شده است. اما آیا شما گزینه مناسبی برای آن هستید؟ چه فاکتورهایی جلوی شما را در جراحی کاشت مو می گیرد؟

  • کسی که موهایش به حدی کم باشد که مقدار لازم برای اهدا و کاشت نیز وجود نداشته باشد.
  • کسانی که جای زخمشان بیش از حد رشد می‌کند و کلوئید پوستی ایجاد می‌شود.
  • افرادی که به سرطان مبتلا و تحت شیمی درمانی قرار دارند و با ریزش مو مواجه شده اند.

/سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ی ویکی درمان در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد./

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

نگار عظیمی

من سرپرست محتوای رسانه ویکی درمان هستم، ما در ویکی درمان در تلاشیم اطلاعات دقیق، کاربردی و هدفمند را در اختیار مردم ایران قرار دهیم.

نوشته های مشابه