سیستم درمانی و پزشکی ترکیه برای مهاجران چگونه است؟

۰
(۰)

هرساله هزاران بیمار از سراسر دنیا برای برخورداری از خدمات پزشکی و درمانی به ترکیه می آیند. موفقیت سیستم درمانی و پزشکی ترکیه در سالیان اخیر با افزایش قابل توجهی مواجه بوده است. پیدا کردن پزشکان متخصص مسلط بر زبان انگلیسی در ترکیه کار سختی نیست.

The Lancet ranks اخیرا یک رتبه بندی از سیستم های درمانی و پزشکی ارائه داد که در آن کشور ترکیه از بین ۱۹۵ کشور در رتبه ۶۰ دنیا قرار گرفته است. افزایش تعداد دانشگاه های علوم پزشکی و دوره های تخصص، نشانه واضحی از همین موضوع است. اگر در فکر مهاجرت به ترکیه برای زندگی هستید، بهتر است که با سیستم درمانی و پزشکی ترکیه هم آشنا شوید.

نگاهی به سیستم درمانی و پزشکی ترکیه

فرقی نمی کند که بیمه خصوصی یا دولتی را انتخاب کنید، ولی مادامی که سنتان از ۶۵ سال کمتر باشد، باید تحت پوشش بیمه درمانی قرار داشته باشید.

این مقوله در سال ۲۰۰۶ و با راه اندازی سیستم درمانی و پزشکی جامع Genel Sağlık Sigortası (GSS) توسط دولت ساده تر شد و همه افراد صرفنظر از وضعیت والدینشان از یک سری خدمات پزشکی برخوردار می شوند.

بعد از ثبت نام شدن در GSS می توانید در موارد زیر از خدمات رایگان بیمارستان های دولتی استفاده کنید:

  • زایمان
  • موقعیت های ضروری
  • حوادث غیرمنتظره (صدمات ناشی از جنگ یا بلایای طبیعی)
  • بیماری های عفونی
  • جراحی های زیبایی ضروری (پزشکی)
  • خدات درمانی پیشگیرانه (اعتیاد به الکل و مواد مخدر)
  • بیماریها و حوادث مرتبط با شغل

حتی امکان دسترسی به خدمات دندانپزشکی هم در بعضی مراکز درمانی دولتی وجود دارد و گاهی تحت پوشش بیمه ممکن است به مراکز خصوصی مراجعه کنید. البته اگر تحت پوشش GSS باشید، احتمالا باید بخشی از هزینه داروها و خدمات سرپایی را خودتان پرداخت کنید.

فقط ۲ درصد از مردم دنیا تحت پوشش بیمه های درمانی خصوصی قرار دارند اما بخش بزرگی از هزینه های بخش خصوصی از جیبشان است. فریب نخورید – اگر دنبال پس انداز هستید، سعی کنید خودتان را بیمه کنید.

بیمه سلامت همگانی در ترکیه

بیمه سلامت در ترکیه

بیمه سلامت همگانی اکثر مشکلات مانند موارد ضروری، بارداری و بیماری را پوشش می دهد. سازمان تامین اجتماعی (SGK) بر خدمات درمانی در ترکیه نظارت دارد، پس اگر می خواهید تحت پوشش بیمه باشید باید به نزدیکترین مرکز تامین اجتماعی مراجعه کنید. اگر در این طرح شرکت کنید حتی از مزایای بیمه در بیمارستان های خصوصی نیز برخوردار می‌شوید اما این را هم باید بدانید که معمولا بیمارستان های دولتی خیلی شلوغ هستند.

چطور می توان در بیمه سلامت همگانی ثبت نام کرد؟

اگر به ترکیه مهاجرت کرده اید و یک سال از اقامتتان می گذرد، واجد ثبت نام در بیمه همگانی هستید. می توانید با پرداخت هزینه ماهیانه به تمامی خدمات درمانی دسترسی داشته باشید. طرح ممتاز بیمه در سال ۲۰۲۱، ۸۵۰ لیر در ماه بود اما این مقدار هر سال تغییر می‌کند. اطلاعات به روز و تکمیلی را می توانید از مراکز ثبت بیمه سلامت درمانی برای افراد خارجی دریافت کنید. تعداد مراکز تامین اجتماعی در سطح کشور حدودا ۶۰۰ عدد است و وقتی در SGK ثبت نام می کنید، همسر و فرزندانتان زیر ۱۸ سالتان هم می توانند از خدمات درمانی در این مراکز برخوردار شوند.

چه خدمات درمانی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می گیرد؟

  • خدمات درمانی سرپایی و بستری در بیمارستان ها
  • کاردمانی و فیزیوتراپی بعد از حوادث و بیماری ها
  • بارداری، زایمان و هزینه های مرتبط
  • پوشش بخشی از هزینه های مراجعه به مراکز درمانی خصوصی
  • بیماری های عفونی
  • خدمات درمانی پیشگیرانه
  • هزینه های درمانی افراد خارجی و وابستگان، به غیر از بیماری های مزمن

 بیمه درمان تکمیلی در ترکیه

بیمه تکمیلی در ترکیه

با پرداخت هزینه ماهیانه به یک شرکت می توانید از امتیازات بیمه درمان تکمیلی برخوردار شوید و این موارد در مقابل بیمه سلامت همگانی کامل تر است. بیمه درمان تکمیلی به معنای زمان انتظار کمتر، بالاترین کیفیت خدمات و هزینه های غیرمنتظره کمتر است. بعلاوه پیدا کردن پزشکانی که به زبان انگلیسی مسلط باشند، در بیمارستان های خصوصی راحتتر است به همین دلیل شاید بیمه درمان تکمیلی را بر SGK ترجیح بدهید.

خدمات درمانی تحت پوشش بیمه تکمیلی:

  • هزینه آزمایشات پزشکی
  • هزینه آزمایشات تشخیصی
  • هزینه دارو
  • خدمات بیمارستانی (جراحی، بیهوشی، دارو، آزمایشگاه، رادیولوژیو …)
  • اتاق، تخت، غذا و هزینه همراه در مدت بستری
  • پیوند کلیه، قرنیه، پانکراس، کبد، قلب و ریه
  • شیمی درمانی، رادیوتراپی، دیالیز
  • آزمایشات تشخیصی بیوشیمیایی، میکروب شناسی، پاتولوژی و عکس برداری در طول مدت بستری
  • هزینه اعضای مصنوعی (در صورت قطعی یک عضو در حادثه یا بیماری)
  • فیزیوتراپی درمانی
  • درمان های پزشکی سرپایی (کمتر از ۲۴ ساعت) مثل مسمومیت غذایی و سوختگی های جزئی
  • خدمات درمانی دهان و بینی آسیب دیده در تصادف

این امتیازات تا حد زیادی به موسسه ارائه کننده بیمه بستگی دارد، بنابراین در انتخاب طرح خدمات درمانی به اطلاعات جزئی آن دقت کنید.

مراکز بهداشت خانواده در ترکیه

خانه های بهداشت یا مراکز بهداشت خانواده در هر شهرستان و روستایی وجود دارد و برای برخورداری از خدمات رایگان این مراکز تنها لازم است که اقامت ترکیه یا پاسپورتتان را نشان دهید. بعلاوه بعضی پزشکان هم روش خود را دارند و با هیچ بیمه ای طرف حساب نمی شوند. یعنی بعضی مراکز درمانی خصوصی هستند که در آنجا نمی توان از بیمه استفاده کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این مراکز می توانید به وبسایت آنها یا به کلینیک مراجعه کنید.

هزینه خدمات درمانی برای افراد خارجی در ترکیه

هزینه درمان در ترکیه

هزینه های درمانی در ترکیه به طور قطع از کشورهای اروپایی به صرفه تر است. خیلی از بیماران برای انجام عمل جراحی، درمان ناباروری یا کاشت مو، ترکیه را به کشور خودشان ترجیح می دهند. جراحی زیبایی هم یکی دیگر از موارد محبوب ارائه شده توسط سیستم درمانی و پزشکی ترکیه است.

به طور کلی سیستم درمانی و پزشکی ترکیه هر روز به روز در حال بهتر شدن است و گردشگری پزشکی هم به سرعت در حال توسعه است. برای مثال خدمات درمانی در ترکیه در مقایسه با بریتانیا، اروپا و امریکا از ۵۰ تا ۷۰ درصد ارزانتر است. اگر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی باشید می تواند از خدمات رایگان دندانپزشکی در مراکز دولتی و دانشگه های علوم پزشکی استفاده کنید. موسسات مختلف بیمه تکمیلی، درصد پوشش متفاوتی روی هزینه های دندانپزشکی دارند.

دارو در ترکیه

دارو در ترکیه هم ارزانتر و در دسترس تر است و در ترکیه برخلاف امریکا و اروپا، فقط داروخانه ها حق ارائه خدمات دارویی را دارند. بیمه گذاران نیازی به پرداخت هزینه داروها نداشته و به راحتی و در هر گوشه و کناری می توانید یک داروخانه ببینید.

در داروخانه ها علاوه بر خرید دارو، از مشاوره های پزشک داروساز نیز می توانید استفاده کنید. آنها با گوش دادن به مشکلتان، پزشک مناسب را در صورت لزوم به شما معرفی می کنند. اصولا داروخانه از دوشنبه تا شنبه و از ۹ صبح تا ۱۹ باز و یکشنبه ها تعطیل هستند، بااینحال داروخانه های ۲۴ ساعته هم در سطح شهر وجود دارد.

در صورت نیاز به ملاقات پزشک بروید

با گرفتن شماره ۱۸۲ می توانید یک قرار ملاقات با پزشک ترتیب دهید. اگر یک مرکز بهداشت خانواده را ترجیح می دهید می توانید از ۸.۳۰ تا ۵.۳۰ غروب و از دوشنبه تا جمعه به آنها مراجعه کنید.لازم نیست از قبل برای مراجعه به این مراکز تماس بگیرید اما ممکن است لازم شود زمانی را منتظر بمانید. ولی خوب هزینه این خدمات در ترکیه در مقایسه با خیلی از کشورهای دیگر ارزانتر است. در تصادفات شدید هم می توانید به آمبولانس خصوصی هم به دولتی زنگ بزنید، که البته باید بدانید احتمالا آمبولانس دولتی کمی دیرتر برسد برای تماس با مرکز اورژانسی باید ۱۱۲ را بگیرید.

پزشکی جایگزین در ترکیه

مرکز خدمات درمانی لقمان بناینگذار پزشکی جایگزین در ترکیه است. مردم ترکیه با ترکیب داروهای و مواد طبیعی مختلف، روش های درمانی طبیعی مختلفی را توسعه داده اند. بعصی از این روشهای درمانی سنتی عبارتند از حجامت یا هومئوپاتی، که تنها متخصصان مجاز قادر به اجرای آنها هستند. به همین دلیل باید معتبر بودن و جواز مرکز یا متخصص طب فیزیکی مطمئن شوید. بعلاوه چشمه های آب گرم و تسهیلات بسیار باکیفیتی در سراسر کشور وجود دارد.

 

/سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ی ویکی درمان در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد./

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

نگار عظیمی

من سرپرست محتوای رسانه ویکی درمان هستم، ما در ویکی درمان در تلاشیم اطلاعات دقیق، کاربردی و هدفمند را در اختیار مردم ایران قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *