کاشت مو طبیعی با تراکم بالا + اقدامات مهم برای نتیجه عالی

۰
(۰)

به مرور زمان و با بالا رفتن سن ممکن است برخی از ما شاهد ریزش بخش‌هایی از موی سر خود باشیم. گاهی نیز این ریزش مو به علت افزایش سن نیست و دلایل دیگری دارد و در سنین مختلف مشاهده می‌شود. امروزه بدون در نظر گرفتن دلایل ریزش مو، می‌توان با روش‌های مختلف کاشت مو به درمان این مساله پرداخت.

در کاشت مو، از سایر بخش‌های بدن که دارای مو است، آن‌ها را به طرق مختلف به سر منتقل می‌کنند. برای انجام این کار باید نواحی با موهای ضخیم‌تر روی سر خود داشته باشید البته در موارد که بانک موی سر شماست. در ادامه با معرفی کاشت مو، مراحل و انواع آن همراه شما خواهیم بود.

فهرست محتوا: نمایش

کاشت مو چیست؟

انواع روش‌های کاشت مو که از دهه ۱۹۵۰ انجام می‌شوند، در حال حاضر تغییرات بسیاری کرده‌اند. به زبان ساده، کاشت مو یک روش جراحی است که برای درمان ریزش مو یا طاسی طراحی شده است و شامل استخراج فولیکول‌های مو از یک ناحیه اهداکننده خاص (معمولاً پشت یا دو طرف پوست سر) و انتقال آن‌ها به هر ناحیه از پوست سر است که در آن طاسی یا نازک شدن وجود دارد.

در ادامه فولیکول‌های موی پیوند شده در مکان جدید به رشد خود ادامه می‌دهند و به افزایش تراکم کلی موها و بازیابی خط موی طبیعی‌تر کمک می‌کنند.

این مراحل معمولا در مطب و توسط پزشک انجام می‌شوند. ابتدا، جراح پوست سر شما را تمیز کرده و منطقه مورد نظر را بی حس می‌کند و یکی از روش‌های موجود را برای پیوند انتخاب می‌کند.

دلایل ریزش مو چیست؟

الگوی طاسی در اکثر موارد مسئول ریزش مو است که به ژنتیک فرد برمی‌گردد. در سایر انواع ریزش نیز کاهش مو ناشی از عوامل مختلفی از جمله موارد زیر است:

  • رژیم غذایی
  • فشار عصبی
  • بیماری‌های مختلف
  • عدم تعادل هورمونی
  • مصرف برخی داروها

مراحل کاشت مو (۵ مرحله)

تصمیم‌گیری برای انجام کاشت مو کار سختی است اما برای بسیاری از افراد داشتن ظاهری مناسب، احساس بهتری به آن‌ها می‌دهد که قابل چشم‌پوشی نیست. پس از مراجعه به پزشک و مشاوره درباره کاشت مو، مراحل مختلفی وجود دارد که در روز عمل انجام خواهد شد که در ادامه به شرح آن‌ها خواهیم پرداخت.

مرحله اول: آماده سازی بانک مو

قبل از هر چیز بخشی از بدن که اصولا در سر است و قرار است به عنوان بانک مو استفاده شود باید آماده شود. برای این کار و استخراج فولیکول‌های مو، پزشک موهای ناحیه اهداکننده یا بانک مو یا کل پوست سر را بسته به روش پیوند موی انتخابی می‌تراشد. فولیکول‌های مو استخراج شده باید در شرایط ایده‌آل باشند تا برای پیوند استفاده شوند. ساختار بیولوژیکی یک فولیکول باید کاملا سالم باشد تا موها پس از کاشت زنده بمانند و دوباره رشد کنند.

شما در اتاق جراحی برای استخراج و کاشت آماده می‌شوید. اغلب می‌توانید در حین عمل فیلم تماشا کنید یا موسیقی گوش کنید تا احساس بهتری داشته باشید. قبل از شروع، بی حس کننده موضعی به پوست سر تزریق می‌شود. این کار برداشتن و پیوند مو را بدون درد و راحت می‌کند. این قسمت ممکن است در ابتدا دچار سوزش شود، اما به سرعت این سوزش از بین خواهد رفت. شما در طول عمل هوشیار خواهید بود بنابراین اگر در هر زمانی احساس ناراحتی کردید یا نیاز به استراحت داشتید به جراح اطلاع دهید.

مرحله دوم: برداشت گرافت ها از بانک مو

پس از اثر داروی بیهوشی، پزشک فرآیند دقیق استخراج فولیکول ‌مو را با استفاده از تکنیک FUT یا FUE آغاز می‌کند. در طول روش FUE، فولیکول‌های موی فرد با استفاده از یک ابزار پانچ کوچک از ناحیه اهداکننده برداشت می‌شوند. سپس این گرافت‌ها در پتری خنک شده نگهداری می‌شوند تا زمانی که برای کاشت آماده شوند.

در طی FUT، نواری از پوست سر حاوی فولیکول‌های مو از ناحیه بانک مو برداشته می‌شود. سپس زخم تمیز شده و منگنه یا بخیه می‌شود. در طی این مرحله، جراح از یک ابزار تخصصی برای استخراج گرافت‌ها از ناحیه اهداکننده بیمار استفاده می‌کند. گرافت‌های اهداکننده یا بانک مو اصولا از پشت و کناره‌های پوست سر استخراج می‌شوند اما در برخی موارد از مناطق جایگزین استفاده می‌شود.

مرحله سوم: آماده سازی گرافت ها برای کاشت

هنگامی که جراح کار استخراج فولیکول‌های مو را به پایان رساند، آن‌ها را با دقت در واحدهای فولیکولی دسته‌بندی می‌کند. در طول این مدت، شما برای استراحت و خوردن یا آشامیدن راهنمایی خواهید شد.

پس از این که یک گرافت از بانک مو استخراج شد، تمیز می‌شود و بر اساس تعداد موهای موجود در آن دسته‌بندی می‌شود. سپس در محلول پلاسمای فعال غوطه‌ور می‌شود تا بقای آن به حداکثر برسد. ظروف پتری با گرافت‌ها تا زمان کاشت مو در یخچال نگهداری خواهند شد.

مرحله چهارم: آماده سازی ناحیه کاشت

در ادامه و پس از استراحت شما، جراح بخشی از پوست سر شما را که دریافت کننده پیوند است تمیز و آماده می‌کند. او همچنین برش‌های‌ کوچکی را در این نواحی ایجاد می‌کند تا اطمینان حاصل شود که پوست سر پیوندها را با موفقیت دریافت می‌کند.

مرحله پنجم: انجام عملیات کاشت مو

پس از آماده‌سازی، جراح هر واحد فولیکولی منفرد را با ظرافت و دقت در برش‌های مذکور قرار می‌دهد. جایگذاری باید با مهارت و طبق جهت و زاویه موی طبیعی شما باشد تا نتیجه طبیعی‌تری حاصل شود. سپس پزشک با یک کلاه ناحیه استخراج را بانداژ می‌کند و بسته‌ای نیز به شما می‌دهد که شامل داروها و دستورالعمل‌های دقیق در مورد نحوه تمیز کردن پوست سر، مدیریت مشکلات احتمالی و محافظت موثر از پیوندهاست. بهتر است برای جلوگیری از عفونت و کمک به تسریع روند بهبودی، این بانداژ را تا ۲۴ ساعت حفظ کنید.

انواع روش های کاشت مو در ایران چیست؟

روش‌های مختلفی برای انجام کاشت و جراحی مو در ایران وجود دارد که در ادامه به شرح آن‌ها می‌پردازیم.

کاشت مو نواری (fut)

روش کاشت نواری یا پیوند واحد فولیکولی (FUT) به این صورت است که یک نوار نازک از پوست با مو از پشت سر فرد برداشته و به قطعاتی تقسیم می‌شود که هر کدام شامل ۱ تا ۴ تار مو (گرافت مو) است. سپس گرافت‌ها در برش‌های کوچک ایجاد شده در پوست سر قرار می‌گیرند و محل برداشتن موها بخیه زده می‌شود. یک جای زخم در پشت سر فرد ایجاد می‌شود، اما در صورتی که موهای بسیار کوتاهی داشته باشد قابل دیدن است.

لازم به ذکر است که سر در این روش تراشیده نمی‌شود و فقط موهای قسمتی که پوست برداشته می‌شود کوتاه می‌شود. دیگر اینکه ممکن است این روش را همراه با روش‌های دیگر انجام دهند که به این حالت کاشت ترکیبی مو می‌گویند.

کاشت مو با استخراج واحد فولیکولی (fue)

تکنیک استخراج واحد فولیکولی (FUE) یا تکنیک جداسازی فولیکولی (FIT) یکی از جالب‌ترین و پرطرفدارترین روش‌های مدرن ترمیم مو است. بر خلاف FUT، در این روش اسکار خطی در پشت پوست سر فرد باقی نخواهد ماند و برای زیباجویانی که نمی‌خواهند در بخش بانک موی آن‌ها کوتاهی موی زیادی انجام شود، مناسب است.

یکی از روش‌های پیوند مو که با استفاده از روش استخراج واحد فولیکولی انجام می‌شود، BHT (پیوند موی بدن به سر) است؛ بنابراین این روش نیز بدون بخیه است. در روش BHT، بانک مو قسمت دیگری از بدن مانند موی ریش، سینه، پشت، ناحیه شکم، پاها و بازوهاست. گرافت‌ها پس از برداشت از هر یک از این نواحی بدن، در ناحیه مورد نظر در سر پیوند می‌شوند.

روشی دیگر از ترمیم مو که بر مبنای fut انجام می‌شود، متد SUT است که یکی از به روزترین تکنیک‌های حال حاضر دنیاست و سعی در رفع نواقص سایر روش‌های کاشت مو دارد. یکی از مهمترین پیشرفت‌های این روش عدم استفاده از دست برای کشیدن فولیکول‌های مو و کاشت آنهاست، بنابراین احتمال عوارض ناشی از کاشت موی طبیعی با SUT بسیار کاهش یافته، دوره نقاهت بسیار کوتاه خواهد بود و این یک مزیت مهم برای کسانی است که مرخصی کاری محدودی دارند.

پیوند موی میکروگرافت یا پیوند فولیکولی، تکنیکی دیگر در کاشت مو است که برای پر کردن مجدد پوست سر با مو در مناطقی که آلوپسی یا ریزش موی شدید وجود دارد، انجام می‌شود. در این روش برای ایجاد نتیجه طبیعی‌تر از موهای فرد و تحت بی حسی موضعی استفاده می‌شود.

کاشت مو به روش fut چگونه است؟

در جراحی FUT، جراح نواری از پوست را از پشت یا کنار سر فرد بریده و تک تک فولیکول‌های مو را از آن استخراج می‌کند. اندازه دقیق نوار بستگی به تعداد فولیکول‌های مورد نیاز برای پوشاندن نقاط طاس سر فرد دارد و عرض آن معمولاً از ۱ تا ۱.۵ سانتی‌متر بیشتر نخواهد بود. سپس این فولیکول‌ها در قسمت‌های طاس پوست سر کاشته می‌شوند.

این متد در پوشاندن خط موی عقب‌رفته ناشی از طاسی با الگوی مردانه بهترین نتیجه را دارد. این روش کاشت مو بین ۴ تا ۸ ساعت طول می‌کشد. البته جراحی FUT عموما سریعتر از روش FUE است. یکی از مزایای روش FUT این است که در صورت نیاز به تعداد زیاد فولیکول مو بهترین روش است و بعلاوه زمان عمل کوتاه‌تر بوده و هزینه کمتری نیز دارد.

کاشت مو به روش fit چگونه است؟

همانطور که اشاره کردیم، کاشت با استخراج واحد فولیکولی با برداشتن فولیکول‌های مو از پوست و کاشت آن‌ها در جای دیگری از بدن انجام می‌شود و با این کار موهای ناحیه جدید ضخیم‌تر به نظر خواهند رسید. متد FUE در واقع جایگزین روش کلاسیک پیوند واحد فولیکولی (FUT) است و با برداشتن یک تکه کامل از پوست سر همراه با فولیکول‌ها و پیوند پوست در ناحیه مورد نظر انجام می‌شود.

یکی از مزایای این روش این است که مانند FUT جای زخم بزرگ باقی نمی‌گذارد. بهترین افراد برای کاشت مو به این روش، کسانی هستند که موهای نازک دارند یا طاس هستند. اگر موهای سالم یا ضخیم کافی برای پیوند به ناحیه نازک یا طاس سر خود دارید، احتمالا واجد شرایط کاشت موی FUE نخواهید بود. دیگر مزیت روش FIT، درد کمتر و نتایج بهتر با موهای سالم‌تر است؛ علاوه بر این امکان بروز عفونت کمتر است و بهبودی سریع‌تری نیز دارد.

کاشت مو به روش sut

تفاوت اصلی این روش کاشت با روش FIT و کاشت FUT در روش برداشت گرافت از بانک مو است که در این روش از دستگاه‌های مدرن و ویژه برای برداشتن فولیکول مو استفاده می‌شود. سرعت استخراج گرافت در این روش بسته به نوع دستگاه بسیار بالاست زیرا با میکروموتورهای قدرتمند و پرسرعت تعداد زیادی گرافت از ناحیه اهداکننده جدا می‌شود. سرعت بالا در برداشت و افزایش تعداد گرافت‌های برداشته شده، باعث افزایش سرعت کاشت مو در این روش شده است.

نکته مهم و مزیت دیگر این روش، ضریب کیفیت بالای پیوندهای برداشت شده است زیرا فولیکول‌های برداشت شده قبل از کاشت در محلول مخصوصی قرار می‌گیرند بنابراین درصد بسیار بالایی از آن‌ها سالم خواهند ماند اما در روش FUT و کاشت مو FUE، بخشی از فولیکول‌ها از بین می‌روند. در نتیجه استفاده از دستگاه‌های جدید در این روش باعث بروز نتایج بهتر شده است.

مزیت دیگر اینکه این یک روش بدون درد و خونریزی است و هیچ برش یا بخیه‌ای در سر ایجاد نمی‌شود بنابراین جای زخم در ناحیه کاشت و برداشت مو به حداقل می‌رسد. کاشت در این روش معمولا در یک جلسه انجام می‌شود البته میزان طاسی و وضعیت بانک مو در سرعت کاشت بسیار موثر خواهد بود.

تراکم بسیار بالا مزیت دیگر کاشت مو به روش SUT است که حدود سه برابر روش‌های FIT و FUT است بعلاوه خط مو در این روش کاملا طبیعی به نظر می‌رسد. دوره نقاهت در این متد نیز بسیار کوتاه است و روز بعد می‌توانید به فعالیت‌های روزانه و سبک خود ادامه دهید. در این روش امکان برداشتن پیوند مو از سایر نواحی بدن مانند سینه و ریش هم وجود دارد.

کاشت مو به روش میکروگرافت

روش بعدی در کاشت مو، متد میکروگرافت است. در این روش کاشت بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ فولیکول مو در یک جلسه است، انجام می‌شود و حتی در مناطق بزرگتر ریزش مو ممکن است، به ۴۰۰۰ فولیکول در هر جلسه برسد. یک جلسه می‌تواند چندین ساعت طول بکشد و برخی افراد دو یا سه جلسه جداگانه را برای عمل انتخاب می‌کنند.

در این روش موهای ناحیه بانک مو کوتاه می‌شوند تا کار با آن آسان‌تر شود. سپس این ناحیه از سر را بوسیله تزریق بی حس می‌کنند و پزشک بخش‌های کوچکی از پوست سر که دارای مو است را برداشته و آن‌ها را به ناحیه مورد نظر (معمولاً جلوی پوست سر بالای پیشانی) پیوند می‌زند.

برای برداشت ممکن است از ابزارهای مختلفی استفاده شود، مانند لوله گرد (پانچ) یا یک اسکالپل. در یک گرافت تک پانچ، بسته به اندازه لوله، ممکن است ۲ تا ۱۵ تار مو وجود داشته باشد. یک گرافت شکاف ممکن است شامل ۴ تا ۱۰ تار مو باشد و گرافت نواری بلندتر تا ۴۰ تار مو خواهد داشت.

شیوه کاشت موی میکروگرافت مزایای بسیاری دارد. به عنوان مثال اسکارهای ناشی از برداشت و پیوند به قدری کوچک هستند که حتی با چشم غیر مسلح نیز قابل مشاهده نیستند. این روش عملا بدون درد بوده و عوارض جانبی بسیار کمی دارد. بعلاوه برای افرادی که دچار آلوپسی هستند، مناسب است؛ زیرا نتیجه آن فوق‌العاده طبیعی است و دقت این روش باعث افزایش حجم مو در نواحی پراکنده می‌شود. مزیت اصلی این متد ایجاد کمترین جای زخم است که به راحتی با موهای بسیار کوتاه پنهان می‌شود.

کاشت مو به روش bht چگونه است؟

کاشت مو با بانک مو غیر از موی سر، یک تکنیک مفید برای زیباجویانی است که موهای سرشان محدود و ضعیف است. کاشت با موی بدن از روش FUE برای استخراج مو از هر قسمتی از بدن مانند ریش، سینه یا پاها استفاده می‌کند و سپس موهای استخراج شده در ناحیه طاس سر کاشته می‌شوند.

متدBHT فقط در افرادی که از طاسی شدید رنج می‌برند و بانک موی بسیار کم یا نازک در پشت سر خود دارند، انجام می‌شود بنابراین این تکنیک برای کسانی که ریزش موی شدید (نوع VI و VII) دارند، بسیار امیدوارکننده است.

در حال حاضر، هیچ تکنیکی برای ایجاد یا شبیه سازی فولیکول‌های مو وجود ندارد و یک نفر دیگر نیز نمی‌تواند به عنوان اهداکننده باشد؛ بنابراین استفاده از این روش تنها گزینه برای افرادی است که، بانک موی محدودی روی سر خود دارند.

کاشت مو به روش میکروفیت چگونه است؟

امروزه با پیشرفت علم و فناوری کارها راحت‌تر و دقیق‌تر از گذشته انجام می‌شوند. شکوفایی علم پزشکی نیز منجر به نتایج بهتر برای بیماران در موارد مختلف می‌شود به طوری که هم پزشک و هم بیمار از نتیجه و دستاورد عمل‌های مختلف راضی خواهند بود. مطالعات نشان می‌دهد یکی از دلایلی که برخی افراد کاشت مو انجام نمی‌دهند، تراشیدن موی سر در حین کاشت و ترس از عواقب آن است و اکثرا به دنبال کاشت مو بدون تراشیدن مو است . به همین دلیل اکثر اشخاص بویژه خانم‌هایی که قصد کاشت مو دارند، روش‌های بدون تراشیدن مو یا میکروفیت را انتخاب می‌کنند.

مزایای این روش دوره نقاهت کوتاه، بهبود سریع قرمزی و محل لایه‌برداری سطح کاشته شده است بنابراین زیباجو می‌تواند به سرعت به فعالیت‌های روزانه خود بازگردد، بدون اینکه کسی متوجه کاشت مو در او شود.

کاشت مو به روش ترکیبی و سوپر ترکیبی

متد کاشت مو ترکیبی همان‌طور که از نامش پیداست تلفیقی از دو روش پیوند موی مختلف است که بزرگ‌ترین مزیت آن ادغام نکات مثبت حاصل از هر دو روش به صورت همزمان برای فرد است. از دیگر مزایای روش ترکیبی و سوپرترکیبی (ادغام بیشتر از دو روش کاشت مو) این است که بیشترین تراکم مو در محل پیوند ایجاد خواهد شد و نیز کمترین زمان ممکن را برای انجام عمل نیاز دارد. بعلاوه امکان برداشت بیش از ۱۵۰۰۰ فولیکول مو در یک جلسه وجود دارد و یکی از مناسب‌ترین روش‌های پیوند موی شناخته شده است.

بهترین روش کاشت مو با تراکم بالا کدام است؟

کاشت مو با تراکم بالا شامل کاشت گرافت‌هایی با تراکم بین ۵۰ تا ۶۰ گرافت در هر سانتی‌متر مربع است تا نتیجه کار یک تراکم موی تقریبا طبیعی باشد. در اکثر متدهای کاشت مو، پیوند با تراکم بین ۳۵ تا ۴۵ گرافت در هر سانتی متر مربع انجام می‌شود. هر چه تعداد و ضخامت مو در هر واحد گرافت بیشتر باشد، نتیجه بهتری دارد. در روش میکروفیت ۸۰ تا ۹۰ فولیکول مو در هر گرافت وجود دارد و بنابراین تراکم قابل توجهی را در نتیجه کار ایجاد خواهد کرد. روش‌های ترکیبی نیز تراکم بالایی در نتیجه عمل دارند.

کاندیدای مناسب کاشت مو

کاشت مو در افرادی که نیاز به این عمل دارند، ظاهر و اعتماد به نفس آن‌ها را بهبود خواهد بخشید. کاندیدای مناسب برای کاشت مو عبارتند از:

  • آقایان با الگوی طاسی مردانه
  • خانوم‌ها با موهای نازک
  • افرادی که در اثر سوختگی یا آسیب پوست سر بخشی از موی خود را دست داده‌اند.

چه کسانی کاشت مو انجام ندهند؟

شرایط شما قبل از کاشت مو به طور دقیق توسط پزشک بررسی خواهد شد تا ببیند که عمل کاشت برای شما مناسب است یا نه. برای افرادی که در ادامه ذکر می‌کنیم کاشت مناسب نیست:

  • افراد مبتلا به پسوریازیس
  • افراد با بانک موی دارای تراکم کمتر از متوسط
  • افراد مبتلا به بیماری‌های خاص مانند دیابت، سرطان و بیماری‌های هورمونی
  • زنان باردار و مادران شیرده
  • افراد دارای الگوی ریزش موی ناشی از استرس
  • زنان با الگوی ریزش مو در کل سر
  • افرادی که در پوست آن‌ها بعد از جراحت یا جراحی اسکارهای ضخیم و فیبری ایجاد می‌شود.

بهترین سن برای کاشت مو چه سنی است؟

کاشت مو معمولا در افراد بالای ۲۵ سال توصیه می‌شود، زیرا ممکن است روند ریزش مو قبل از این سن کامل نشود. با این همه چالش‌های متفاوتی برای گروه‌های سنی مختلف وجود دارد که باید هنگام تصمیم‌گیری کاشت مو در نظر گرفته شوند.

مردان جوان ۲۰ ساله باید بدانند که این یک راه حل طولانی مدت است؛ لذا باید تغییرات بالقوه در سبک زندگی خود را در نظر بگیرند. بعلاوه افراد جوانتر باید به خاطر داشته باشند که ریزش مو پیشرونده است و باید متعهد به درمان‌های طولانی مدت یا روش‌های لازم برای نگهداری و حفظ نتایج کاشت مو شوند زیرا ممکن است ریزش مو در آن‌ها ادامه یابد.

برای افرادی که در دهه ۳۰ و ۴۰ زندگی خود هستند، ترمیم مو یک گزینه عالی است اما باید بدانند که هرگونه ریزش موی بیشتر بر نتایج کاشت تأثیر دارد. در اغلب موارد سرعت پیشرفت طبیعی طاسی با الگوی مردانه و همچنین الگوی خاص ریزش مو به سختی قابل پیش‌بینی است و افراد باید هنگام کاشت مو از این موضوع آگاه باشند.

در نهایت، برای افراد ۵۰ و ۶۰ ساله، پیوند مو هنوز گزینه خوبی است؛ اما باید با مشاوره یک پزشک مجرب باشد تا بتواند به درستی ارزیابی کند که آیا فرد برای کاشت مو مناسب است یا نه؟ و اگر هست کدام روش با توجه به سن فرد نتیجه بهتری خواهد داشت.

لازم به ذکر است که در سن بالاتر در مقایسه با افرادی که در سن پایین پیوند مو انجام می‌دهند، خطر عوارضی مانند طولانی شدن زمان بهبودی یا نتایج نامطلوب به دلیل بافت اسکار موجود یا سیستم ایمنی ضعیف افزایش می‌یابد.

بهترین فصل برای کاشت مو

بسیاری از کارشناسان کاشت مو معتقدند، زمستان بهترین فصل برای انجام این عمل است. یک دلیل آن هوای سرد است که باعث کاهش تعرق خواهد شد و در نتیجه تمیز نگه داشتن پوست سر بسیار آسان‌تر است.

سبک زندگی افراد نیز در زمستان تغییر می‌کند. به عنوان مثال احتمال بیرون رفتن از خانه کمتر است؛ بنابراین روند بهبودی بسیار آسانتر خواهد بود و تا فرارسیدن تابستان فرد شاهد رشد موهای کاشته شده جدید خود خواهد بود و می‌تواند با اعتماد به نفس بیرون برود.

اقدامات مهم قبل از انجام کاشت مو

قبل از عمل کاشت مو یکسری موارد را باید رعایت کنید که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • چهار هفته قبل از کاشت

تمام اطلاعات پزشکی و آزمایشات خون مورد نیاز را انجام داده و برای پزشک ارسال کنید. این موارد در برخی کلینیک‌های کاشت مو انجام می‌شوند و نیازی به مراجعه به محل دیگری نیست. هر گونه سوالی درباره نحوه کاشت و سایر موارد دارید از پزشک بپرسید و اگر اطلاعات جدیدی در دسترس شما قرار گرفت یا هر تغییری در وضعیت پزشکی‌تان پس از ویزیت پزشک رخ داد به وی اطلاع دهید. در مورد داروها باید مصرف بتا بلاکرها و برخی داروهای دیگر را قطع کنید. توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از عوارض احتمالی، یک هفته از محل کار خود مرخصی بگیرید.

  • سه هفته قبل از کاشت

مصرف ویتامین E و روغن ماهی را متوقف کنید و هرگونه مکمل ویتامینی یا داروهای بدون نسخه را قطع کنید. چنانچه برای کاشت باید به شهر دیگری بروید از قبل برای اقامت خود اقدامات لازم را انجام دهید.

  • ده روز قبل از عمل کاشت

مصرف آسپرین و یا کلوپیدوگرل را قطع کنید و خوردن هرگونه داروی غیر مجاز را متوقف کنید.

  • یک هفته قبل از جراحی

مصرف مکمل‌های انرژی‌زا، پروتئین و مکمل کراتین جینسینگ را متوقف کنید.

  • یک روز قبل از کاشت

یک روز قبل از عمل ایبوپروفن و ناپروکسن مصرف نکنید.

  • شب قبل از جراحی

موهایتان را شامپو بزنید و سعی کنید خواب خوب و کاملی داشته باشید.

  • روز کاشت

موهایتان را شامپو بزنید و صبحانه کامل و داروهای خود را میل کنید مگر اینکه پزشک کاشت توصیه دیگری به شما کرده باشد. لباس راحتی بپوشید که هنگام در آوردن به سرتان کشیده نشود تا از هر گونه آسیب یا کنده‌شدن پیوندهای تازه قرار داده شده جلوگیری شود.

  • یک ساعت قبل از جراحی

داروهایی که برای قبل از عمل داده شده مصرف کنید و آماده انجام کاشت مو شوید.

مراقبت های مهم بعد از کاشت مو

ممکن است بعد از عمل پوست سر شما دردناک باشد و نیاز به مصرف برخی داروها مانند مسکن، آنتی‌بیوتیک و داروی ضد التهاب داشته باشید. اکثر افراد می‌توانند چند روز پس از جراحی به محل کار خود بازگردند.

موهای کاشته شده اصولا ۲ تا ۳ هفته پس از عمل می‌ریزند و موهای جدید رشد می‌کنند و اکثرا ۸ تا ۱۲ ماه پس از جراحی شاهد رشد موهای جدید خواهند بود. بسیاری از پزشکان ماینوکسیدیل (Rogaine) یا داروی رشد موی فیناستراید (Propecia) را برای بهبود رشد مجدد مو تجویز می‌کنند که به کاهش یا توقف ریزش مو در آینده نیز کمک خواهند کرد.

تمام دستورالعمل‌های مراقبت از زخم را که پزشک توصیه کرده دنبال کنید و از ورزش یا هر فعالیت شدیدی که باعث افزایش فشار خون شود خودداری کنید زیرا ممکن است باعث خونریزی زخم‌ها ‌شود. پزشک ممکن است به شما توصیه کند تا حدود ۱۰ روز از رابطه جنسی خودداری کنید. ضمن اینکه هرگونه خونریزی، درد شدید یا علائم غیرعادی را فورا به پزشک اطلاع دهید.

معایب و عوارض کاشت مو چیست؟

عوارض جانبی کاشت مو معمولا جزئی است و در عرض چند هفته برطرف می‌شوند. عوارض احتمالی می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • خون‌ریزی
  • عفونت
  • تورم پوست سر
  • کبودی دور چشم
  • ایجاد پوسته بر روی نواحی از پوست سر که در آن مو برداشته یا کاشته شده است.
  • بی حسی در نواحی تحت درمان در پوست سر
  • خارش
  • التهاب یا عفونت فولیکول‌های مو
  • ریزش ناگهانی اما موقتی موهای کاشته شده
  • دسته‌های مو با ظاهر غیر طبیعی

دوره نقاهت کاشت مو چقدر است؟

در اکثر موارد انواع کاشت مو، از نوع جراحی‌های سرپایی هستند و فرد می‌تواند همان روز به خانه برود البته روند بهبودی به نوع پیوند بستگی دارد. کارهایی که در روزهای پس از جراحی می‌توانید انجام دهید:

  • روز اول بانداژ را بردارید.
  • روز دوم موهای خود را بشویید.
  • روزهای سوم تا پنجم به سر کار برگردید و فعالیت‌های سبک را شروع کنید.
  • روز دهم پزشک در صورت وجود، بخیه‌ها را برمی‌دارد.
  • بعد از سه هفته فعالیت ورزشی جدی خود را آغاز کنید.

نتایج کاشت مو چقدر ماندگار دارد؟ آیا دائمی است؟

ممکن است یک سال زمان ببرد تا نتایج کامل پیوند مو را مشاهده کنید. موهای کاشته شده ممکن است با بهبود پیوند بریزند که این امر طبیعی است و موها دوباره رشد خواهند کرد. در برخی موارد ممکن است برای دستیابی به نتیجه‌ای طبیعی‌تر و بهتر، چندین عمل جراحی کاشت مو نیاز داشته باشید.

اکثر کاشت‌های مو موفقیت آمیز هستند اگرچه ممکن است تا نه ماه طول بکشد تا مو ریشه بزند و شروع به پر شدن کند. هنگامی که مو شروع به رشد مجدد می‌کند، باید طبیعی به نظر برسد زیرا مو در جهتی کاشته می‌شود که به طور معمول در آن مکان رشد می‌کند. جای اغلب زخم‌ها باید با مو پوشانده شوند. هر جای زخمی که قابل مشاهده است باید با گذشت زمان محو شود پس صبور باشید.

تفاوت های کاشت مو خانوم ها با آقایان

از آنجایی که الگوهای ریزش موی مردان و زنان متفاوت است، کاشت موی آنها نیز متفاوت خواهد بود. در کاشت موی مردانه ابتدا باید پیشرفت ریزش موی فرد ارزیابی شود و اینکه آیا این روند انجام شده است یا نه. اگر این روند با انجام کاشت مو و قبل از اینکه ریزش مو در آن دوره باشد، تسریع شود، ممکن است خط موی او بازسازی شود و بعدا یک لکه طاسی در مرکز سر ظاهر شود.

کاشت مو در مردان معمولاً با برداشتن گرافت از پشت سر که ریزش مو بر روی آن تأثیری نمی‌گذارد، انجام می‌شود.

از آنجایی که الگوی ریزش مو در زنان متفاوت است و اغلب در همه بخش‌های سر دیده می‌شود، روند کاشت در آنها نیز متفاوت است. فولیکول‌های مو را نمی‌توان از پشت سر زنان برداشت، زیرا این ناحیه مستعد نازک شدن مو است و موهایی که از چنین ناحیه‌ای برداشته و کاشته شوند در ادامه می‌ریزند. همچنین اغلب زنان تمایل دارند خطوط موی جلوی خود را حفظ کنند اما از ریزش موی نازک در مرکز پوست سر خود رنج می‌برند بنابراین در درجه اول به دنبال بازگرداندن حجم موهای خود هستند نه فریم کردن صورت.

هزینه و قیمت کاشت مو در سال  ۱۴۰۲

عوامل و فاکتورهای مختلفی در قیمت و هزینه کاشت مو موثرند مانند:

  • دستمزد پزشک
  • هزینه کلینیک
  • میزان طاسی سر
  • تکنیک مورد استفاده
  • محل جغرافیایی کلینیک
  • هزینه‌های جانبی مانند دارو شامپو و…

اما به طور تقریبی قیمت کاشت مو طبیعی در تهران حدود ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان است که البته تقریبی است و برای اطلاع از هزینه کاشت مو باید به صورت حضوری به پزشک متخصص مراجعه کنید تا پس از انجام معاینات لازم، هزینه دقیق کاشت موی شما را اعلام کند.

هزینه تقریبی روش‌های مختلف کاشت در سال ۱۴۰۲ را در زیر ارائه کرده‌ایم:

  • کاشت مو به روش میکروگرافت ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان
  • کاشت مو با متد FUE حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان
  • کاشت مو با روش SUT بین ۱۱ تا ۱۳ میلیون تومان
  • کاشت مو به شیوه میکروفیت حدود ۱۳ تا ۱۵ میلیون تومان
  • کاشت مو به روش ترکیبی و سوپرترکیبی بین ۱۰ تا ۱۳ میلیون تومان

برای کاشت مو به کدام کلینیک مراجعه کنیم؟

برای جستجوی کلینیک مناسب برای کاشت مو باید موارد مختلفی را در نظر بگیریم از جمله:

  • روزومه کلینیک

کلینیکی که برای کاشت مو انتخاب می‌کنید باید کارنامه موفقیت‌‌آمیزی در انجام این قبیل جراحی داشته باشد.

  • مجوز و ثبت کلینیک

حتما مطمئن شوید که کلینیک مورد نظر دارای مجوزهای لازم از وزارت بهداشت است.

  • تجربه کار

انجام کاشت مو یک مهارت تخصصی است بنابراین انتخاب جراح با تجربه، آموزش دیده و ماهر بسیار مهم است.

  • محل کلینیک

اصولا قرار داشتن کلینیک در مناطق گران شهر یا در شهرهای بزرگ و مهم در هزینه و قیمت کاشت مو بی تاثیر نیست.

جمع‌بندی

اگر دچار ریزش مو یا نازک شدن آن هستید، خوشبختانه امروزه گزینه‌های درمانی زیادی برای شما در دسترس هستند. اما باید بدانید که هیچ درمانی تضمین شده نیست و هزینه‌ها نیز متفاوت خواهند بود، به خصوص اینکه روش‌های درمانی ریزش مو به ندرت تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.

چنانچه با پزشک در مورد درمان‌ ریزش موی خود صحبت کرده‌اید و به این نتیجه رسیده‌اید که سایر درمان‌های رایج رشد مجدد مو برای شما موثر نخواهند بود، کاشت مو را انجام دهید. اگر کاندیدای خوبی برای پیوند باشید و تیم پزشکی خوبی انتخاب کنید احتمالاً نتایج مثبتی خواهید دید.

سؤالات متداول کاشت مو

۱.   چقدر طول می‌کشد گرافت موی کاشته شده محکم شود؟

اغلب برای دیدن نتایج نهایی و محکم شدن گرافت مو حدود شش ماه تا یک سال زمان لازم است.

۲.   آیا کاشت مو از ناحیه تناسلی امکان‌‌پذیر است؟

خیر، فولیکول‌های موی ناحیه تناسلی به شدت ضعیف هستند و به هیچ عنوان قابل کاشت نیستند.

۳.   کاشت مو با سلول‌های بنیادی چگونه است؟

این روش در حال حاضر در فاز تست آزمایشگاهی است و در آن سلول‌های بنیادی موجود در فولیکول مو تحت شرایط خاص و در محیط‌های کشت تخصصی تکثیر شده سپس در نواحی  خاصی از پوست سر کاشته می‌شوند.

۴.   جای بخیه کاشت مو چقدر بعد از کاشت از بین می‌رود؟

با انتخاب پزشک ماهر و رعایت نکات مراقبتی، نیازی به نگرانی درباره جای زخم و بخیه‌ها نیست زیرا اغلب آنها طی مدت کوتاهی برطرف می‌شوند.

۵.   کاشت مو چند ساعت طول می‌کشد؟

این پروسه اغلب بین ۴ تا ۸ ساعت طول می‌کشد که ممکن است طی یک یا چند جلسه انجام شود.

۶.   بهترین روش کاشت مو با بانک موی ضعیف کدام است؟

کاشت از بدن به سر یا BHT، از بهترین روش‌ها برای افرادی است که بانک موی ضعیفی دارند.

 

 

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

آمنه ابراهیمی

آمنه ابراهیمی هستم مترجم متون در زمینه سلامت پوست و مو و مسائل مربوط به زیبایی. حدود 5 سال در زمینه تولید محتوا به صورت تخصصی در زمینه پوست، مو و زیبایی مشغول به فعالیت هستم. جدیدترین روش های زیبایی و درمانی که در سراسر دنیا منتشر می شود را با علاقه دنبال میکنم. آنها را ترجمه میکنم و در قالب محتواهای متنی درمیآورم و در اختیار شما عزیزان قرار میدهم. ممنون میشم محتواهای بنده را مطالعه کنید و نظرات خودتون را در قالب کامنت با من به اشتراک بزارید.

نوشته های مشابه

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *