کاشت مو به روش سلول های بنیادی (+مزایا و معایب)

۵
(۱)

کاشت مو به روش سلول های بنیادی مشابه کاشت موی سنتی است. اما به جای برداشتن تعداد زیادی از موها برای پیوند به ناحیه ریزش مو در پیوند موی سلول های بنیادی، نمونه پوست کوچکی را که فولیکول های مو از آن برداشت می شود، جدا می کنند. سپس فولیکول ها در آزمایشگاه تکثیر و در نواحی ریزش مو به پوست سر کاشته می شوند.

این روش به مو اجازه می دهد تا در جایی که فولیکول ها از آن گرفته شده اند و همچنین جایی که کاشته شده اند، رشد کنند. در ادامه با این روش کاشت مو و مزایا و معایب آن آشنا خواهیم شد.

کاشت مو به روش سلول های بنیادی چیست؟

در ابتدا باید با مفهوم سلول های بنیادی آشنا شوید. سلول های بنیادی سلول هایی هستند که پتانسیل تبدیل شدن به انواع مختلف سلول های موجود در بدن را دارند. این سلول ها، سلول های غیرتخصصی هستند که قادر به انجام کار خاصی در بدن نیستند. با این حال، قادر به تقسیم و تجدید خود هستند تا سلول های بنیادی باقی بمانند یا به انواع دیگر سلول ها تبدیل شوند. آنها با تقسیم و جایگزینی بافت های آسیب دیده به ترمیم بافت های خاصی در بدن کمک می کنند.

اولین کاشت مو در جهان به روش سلول های بنیادی توسط محققان ایتالیایی در سال ۲۰۱۷ با موفقیت انجام شد. این روش با بیوپسی پانچ برای استخراج سلول های بنیادی از فرد شروع می شود. بیوپسی پانچ با استفاده از ابزاری با تیغه دایره‌ای که به داخل پوست چرخانده می‌شود تا نمونه استوانه‌ای از بافت برداشته شود، انجام می‌شود. سپس سلول های بنیادی در دستگاه مخصوصی به نام سانتریفیوژ از بافت جدا می شوند و یک سوسپانسیون سلولی باقی می‌گذارد که در نواحی ریزش مو به پوست سر تزریق می‌شود.

این اقدامات در بهترین کلینیک کاشت مو به صورت سرپایی انجام می شود. آنها مستلزم برداشتن سلول های چربی از شکم یا باسن فرد با استفاده از روش لیپوساکشن تحت بی حسی موضعی هستند.

در فرآیند خاصی برای حذف سلول های بنیادی از چربی استفاده می شود تا بتوان آنها را به پوست سر تزریق کرد. این روش تقریباً ۳ ساعت طول می کشد. کلینیک هایی که در حال حاضر این روش را ارائه می دهند، نمی توانند تضمینی برای نتیجه عمل ارائه دهند. نتایج، در صورت وجود، می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. ممکن است برای مشاهده نتایج به چندین درمان در طول چند ماه نیاز باشد.

برخی تحقیقات نشان داده اند که پیوند موی سلول های بنیادی می تواند در درمان بیماری های مختلف ریزش مو موثر باشد، از جمله:

  • طاسی با الگوی مردانه
  • طاسی با الگوی زنانه
  • آلوپسی سیکاتریسیال که در آن فولیکول های مو از بین می روند و با بافت اسکار جایگزین می شوند.

مطلب پیشنهادی ویکی درمان برای شما: کاشت مو با بانک موی ضعیف

مزایا و معایب کاشت مو به روش سلول های بنیادی
کاشت مو به روش سلول های بنیادی

مزایا کاشت مو به روش سلول های بنیادی

کاشت مو به روش سلول های بنیادی دارای مزایای زیادی است که در زمینه کاشت مو ظاهر می شود و اما دارای معایب و عوارض جانبی نیز می باشد.

  • درمان طاسی کامل، طاسی ژنتیکی و آلوپسی.
  • روشی طبیعی که در آن سلول های بنیادی از همان بیمار که تحت کاشت مو قرار می گیرد، استخراج می شود.
  • قابلیت کاشت مو به کسانی که طاسی کامل دارند.
  • هزینه پایین در مقایسه با روش های کاشت مو FUE یا DHI.
  • به دست آوردن نتایج سریع، موثر و تضمین شده.
  • کاشت موی مشابه موهای طبیعی شما.
  • درمان ریزش موی ناشی از بیماری های پوستی. (در مورد بهترین روش های درمان ریزش مو بیشتر بخوانید)
  • عدم نیاز به بیهوشی عمومی و انجام با بی حسی موضعی.
  • جای زخم باقی نمی ماند. 
  • زندگی عادی پس از اتمام عمل و نداشتن دوره نقاهت طولانی.

درصد موفقیت کاشت مو به روش سلول های بنیادی

تحقیقات موجود در مورد میزان موفقیت کاشت مو به روش سلول های بنیادی بسیار امیدوارکننده است. نتایج مطالعات نشان میدهد که ۲۳ هفته پس از آخرین درمان، تراکم مو ۲۹ درصد افزایش یافته است.

معایب کاشت مو به روش سلول های بنیادی

  • خونریزی در حین عمل که گاهی تا دو ساعت طول می کشد؛ ولی بدون نیاز به داروهای پزشکی متوقف می شود.
  • قرمزی در نواحی پیوند شده که البته در عرض ۲۴-۴۸ ساعت بعد از عمل، از بین می رود.
  • احساس سردرد که با مصرف مسکن های ضروری تجویز شده توسط پزشک برطرف می شود.
  • تورم در نواحی پیوند و باقی ماندن احتمالی آن ها تا دو روز. 
  • التهاب احتمالی در نواحی پیوند شده که با مصرف آنتی بیوتیک تجویز شده توسط پزشک از بین می رود.
  • عدم رشد موهای کاشته‌شده.
  • امکان ریزش ۲ تا ۵ درصدی مو در عرض یک سال و نیاز به کاشت مجدد مو تا ۴۰۰ تار مو بعد از سه سال.
  • پس زدن عمل توسط سلولهای بدن میزبان. 
  • احساس خارش در نواحی پیوند مو.

مراقبت بعد از کاشت به روش سلول های بنیادی

احساس کمی درد بعد از عمل مورد انتظار است؛ اما این درد باید ظرف یک هفته فروکش کند. هیچ زمانی برای ریکاوری لازم نیست، اما از ورزش بیش از حد به مدت یک هفته اجتناب کنید. در محلی که چربی از آن برداشته شده ممکن است کمی بافت اسکار تشکیل شود. به دلیل اثرات بی حسی موضعی، باید کمی در مطب یا کلینیک بمانید. 

عوارض کاشت مو به روش سلول های بنیادی

اطلاعات بسیار کمی در مورد عوارض جانبی کاشت مو به روش سلول های بنیادی وجود دارد. مانند هر روش پزشکی، همیشه خطر خونریزی یا عفونت در محل نمونه و تزریق وجود دارد. ایجاد جای زخم نیز ممکن است. اگرچه عوارض ناشی از بیوپسی پانچ نادر است، اما کمی خطر آسیب به اعصاب یا شریان های زیر محل بیوپسی وجود دارد. لیپوساکشن نیز می تواند عوارض مشابهی را ایجاد کند.

مطلب پیشنهادی: بهترین دکتر کاشت مو در شیراز

هزینه کاشت مو به روش سلول های بنیادی
کاشت مو به روش سلول های بنیادی

هزینه کاشت مو به روش سلول های بنیادی چقدر است؟

کاشت مو به روش سلول های بنیادی، روشی کاملا جدید است و هنوز کاملا فراگیر نشده است. این روش هنوز در مرحله تحقیقاتی است و کلینیک‌های معدودی در سراسر دنیا از این روش درمانی استفاده می‌کنند، در نتیجه از هزینه کاشت مو به این روش اطلاعاتی در دست نیست. با این وجود، احتمالا هزینه کاشت مو به این روش مانند سایر روش‌های پیوند مو به عواملی مانند وسعت ناحیه تحت درمان، الگوی ریزش موها، تعداد جلسات درمان، تعداد سرنگ‌های مورد استفاده برای تزریق و تجربه و مهارت پزشک وابسته است.

چکیده مطلب

انتظار می‌رود استفاده از کاشت مو به روش سلولهای بنیادی در آینده به روشی مرسوم در سراسر دنیا در این زمینه تبدیل شود و به راحتی و با درصد موفقیت بالا در دسترس عموم قرار گیرد. البته در حال حاضر هم این روش در معدود کلینیک هایی استفاده می شود، اما نتایج تایید شده در دسترس نیست.

سوالات متداول

  • آیا کاشت مو به روش سلول های بنیادی باعث رویش مجدد مو می شود؟

حدود سه ماه پس از کاشت موها شروع به رویش مجدد میکنند و ساقه و همچنین این روش به ترمیم ساقه و ریشه مو نیز کمک میکند.

  • آیا روش کاشت سلول های بنیادی فقط برای موی سر استفاده میشود؟

خیر از این روش برای کاشت ابروها و ریش نیز می توان استفاده کرد. از این روش برای کاشت مو در نواحی اسکار نیز استفاده می شود.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۵ / ۵. تعداد رای: ۱

هنوز رای ثبت نشده است.

آمنه ابراهیمی

آمنه ابراهیمی هستم مترجم متون در زمینه سلامت پوست و مو و مسائل مربوط به زیبایی. حدود 5 سال در زمینه تولید محتوا به صورت تخصصی در زمینه پوست، مو و زیبایی مشغول به فعالیت هستم. جدیدترین روش های زیبایی و درمانی که در سراسر دنیا منتشر می شود را با علاقه دنبال میکنم. آنها را ترجمه میکنم و در قالب محتواهای متنی درمیآورم و در اختیار شما عزیزان قرار میدهم. ممنون میشم محتواهای بنده را مطالعه کنید و نظرات خودتون را در قالب کامنت با من به اشتراک بزارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *