پیوند غضروف در جراحی بینی چیست و برای چه انجام میشود؟

۰
(۰)

بینی یک عضو بسیار مهم در صورت می‌باشد که علاوه بر وظایف خود در جهت تنفس افراد، نقش بسیار زیادی در نحوه‌ زیبایی فرم صورت ایفا می‌کند. گاهی اوقات فرم بینی افراد بر اثر حوادث مختلف و یا عوارض مادرزادی، دچار نقص می‌باشد و با ساختار صورت، تناسب خوبی ندارد که در این حالت پیوند غضروف در جراحی بینی می‌تواند گزینه مناسبی برای این افراد به شمار برود. در ادامه مطلب از ویکی درمان همراه شوید تا به بررسی هرآنچه که باید درباره پیوند غضروف در جراحی بینی بدانید، بپردازیم.

علت پیوند غضروف در جراحی بینی چیست؟

گاهی اوقات در عمل بینی به جهت رفع مشکلات تنفسی و بد شکلی بینی، برای رسیدن به نتایج بهتر، نیاز به پیوند غضروف اضافه احساس می‌شود. پیوند غضروف در جراحی بینی، از تخصصی‌ترین جراحی‌های زیبایی به شمار می‌رود که در آن غضروف از نقاط خاصی در بدن، به قسمت‌های مختلف بینی پیوند زده می‌شود.

قابل ذکر است، غضروف و استخوان مورد نیاز برای پیوند غضروف در جراحی بینی، معمولا از قسمت‌های مختلف گوش، دنده‌ها و جمجمه گرفته می‌شود.

کاربردهای پیوند غضروف در جراحی بینی کدام‌اند؟

پیوند غضروف در جراحی بینی کاربردهای مختلفی دارد که مواردی از آن به شرح زیر می‌باشند:

  • باریک کردن یا برجسته کردن نوک بینی
  • کاهش انحنای زیاد در بینی
  • بزرگ کردن سوراخ های بینی
  • رفع مشکل پایین افتادن بینیعلت پیوند غضروف در جراحی بینی

روش پیوند غضروف در جراحی بینی چگونه است؟

نحوه‌ پیوند غضروف در جراحی بینی به شرایط فردی و نیازهای متقاضی انجام عمل پیوند، بستگی دارد. بیشتر جراحی‌های بینی که همراه با پیوند غضروف انجام می‌شوند، مستلزم بیهوشی عمومی هستند.

چرا که این نوع از جراحی‌ها، بسیار تخصصی، پیچیده و طولانی می‌باشند. لازم است بدانید که برای پیوند غضروف در جراحی بینی، معمولا بین ۱ تا ۳ ساعت زمان لازم است، اما اگر پیوند غضروف در جراحی بینی پیچیده باشد ممکن است بیشتر از این مدت هم طول بکشد.

در این نوع از جراحی، غضروف مورد نیاز از قسمتی از بدن که معمولا قسمت‌هایی از گوش، دنده و یا جمجمه می‌باشد، برداشته می‌شود. به صورتیکه که جای زخم آن کاملا نامحسوس باشد و به راحتی پوشیده شود. سپس غضروف برداشته شده به قسمت‌های نیازمند فرم گرفتن در بینی پیوند زده می‌شود.

مزایا پیوند غضروف در جراحی بینی

در واقع پیوند غضروف در جراحی بینی با روش جراحی باز انجام می‌شود که در این روش، پوست بینی از قسمت کلولا بریده می‌شود و غضروف‌های قسمت زیر بینی بطور کامل برداشته می‌شوند تا به راحتی آناتومی کامل بینی مشاهده شود. سپس پیوند غضروف با توجه به نیاز بینی فرد متقاضی پیوند، فرم‌دهی می‌شود و بعد از آن، پوست به حالت قبلی خود برمی‌گردد و بخیه زده می‌شود.

مطلب پیشنهادی : معرفی بهترین جراح بینی در تهران

چه مراقبت‌هایی بعد از پیوند غضروف در جراحی بینی لازم است؟

کسانی که عمل پیوند غضروف را انجام می دهند، لازم است تا از اسپلینت داخلی استفاده کنند تا از پیوند جدید پشتیبانی کند. علاوه بر این، یک اسپلینت خارجی هم برای محدود کردن تورم بینی مورد نیاز است. در روزهای اول، احساس تورم و تنگی در اطراف چشم کاملا طبیعی است؛ البته این تورم بعد از چند روز کم‌کم از بین خواهد رفت.

بطور کلی اسپلینت داخلی، ۵ تا ۷ روز و اسپلینت خارجی، ۷ تا ۱۰ روز باقی می‌ماند و سپس برداشته می‌شود. لازم به ذکر است؛ کسانی که عمل پیوند غضروف را انجام می‌دهند، لازم است تا حتما به مدت ۱ تا ۲ هفته به میزان کافی استراحت کنند.

البته این مدت به شرایط فردی، چگونگی واکنش بدن شما به جراحی نیز بستگی دارد. علاوه بر این، این افراد نباید حداقل تا ۶ هفته بعد از عمل، ورزش سنگین انجام دهند.

بیشتر بخوانید: بهترین جراح بینی استخوانی و بهترین جراح بینی گوشتی

عمل پیوند غضروف در جراحی بینی چه عوارضی دارد؟

خوشبختانه عوارض جانبی در عمل پیوند غضروف بسیار کم است؛ اما به جهت آشنایی بیشتر، برخی عوارض پیوند غضروف در جراحی بینی به صورت مختصر به شرح زیر می‌باشند:

تورم : توجه داشته باشید که گذشت زمان سبب بهبود تورم بینی خواهد شد. اما در برخی موارد، برای برطرف شدن کبودی‌های اطراف بینی، زمان بیشتری لازم است بخصوص در افرادی که پوست‌شان تیره‌‌تر است.

خونریزی و عفونت : احتمال خونریزی و عفونت بعد از پیوند غضروف در جراحی بینی وجود دارد اما خیلی نادر است و در صورت اتفاق، به راحتی درمان می‌شود.

ترمیم : گاهی اوقات از هر ۱۵ نفر، ۱ نفر نیاز به ترمیم سطحی و کوچک خواهد داشت. بی نظمی‌هایی که در این مدت دیده می‌شود، نباید نگران‌کننده باشند. چرا که حداقل ۱۰ تا ۱۲ ماه نباید به ظاهر بینی توجه کنید یا به فکر ترمیم آن باشید و لازم است صبر کنید تا ورم بینی به طور کامل از بین برود.
در نظر بگیرید، برای بینی‌های گوشتی این زمان طولانی‌تر می‌باشد.

زخم : در بعضی موارد، بعد از پیوند غضروف در جراحی بینی ممکن است در محل برش، جای زخم ایجاد شود. در اینگونه موارد ممکن است رنگ زخم با رنگ پوست اطراف آن فرق داشته باشد یا برآمده و ناصاف باشد. لذا باید برای محو شدن بعضی از این زخم‌ها گاهی اوقات ۶ تا ۹ ماه صبر کرد.

عوارض پیوند غضروف در جراحی بینی

عدم تقارن بینی : بعضی مواقع پس از پیوند غضروف در جراحی بینی، در برخی از بینی‌ها ممکن است بعد از جراحی هنوز کمی از عدم تقارن بینی باقی مانده باشد. این مورد بیشتر در بینی‌هایی که انحراف دارند اتفاق می‌افتد؛ هر چند میزان بهبود انحراف بینی پس از جراحی بینی خیلی بالاست.

واکنش‌های آلرژیک  : در بعضی موارد ممکن است بیمار به بخیه، اسپلینت و نوار چسب حساسیت پیدا کند که باید درمان شود.

تاخیر در بهبود : اختلال در بهبود یا بهبود آهسته ممکن است در بعضی از افراد، پس از پیوند غضروف در جراحی بینی دیده شود و در موارد خیلی نادر، فرد ممکن است دچار نکروز پوست هم بشود.

البته این موارد بیشتر در بیماران سیگاری، بیماران ایمنی مزمن مثل دیابتی‌ها و بیمارانی که قبلا جراحی‌های متعددی روی بینی خود انجام داده‌اند، دیده می‌شود.

مشکلات سپتوم بینی : در بعضی از بیمارانی که نیاز به پیوند غضروف دارند، ممکن است غضروف مورد نیاز از سپتوم بینی یا همان تیغه وسط بینی برداشته شود که بعضی مواقع این کار منجر به سوراخ شدن سپتوم بینی می‌شود. این مشکل در حالت عادی نیاز به درمان نخواهد داشت اما در بعضی از موارد می‌تواند منجر به مشکلات تنفسی شود که در این صورت باید درمان شود.

تنفس غیرعادی : بعد از پیوند غضروف در جراحی بینی و در مراحل اولیه بهبود، بیمار ممکن است تنفس غیر عادی را تجربه کند. انسداد مجاری بینی در اوایل دوره‌ بهبود، کاملا طبیعی است چون ترشحات بینی متراکم می‌شود. قابل ذکر است؛ در صورت بروز این مشکل، اسپری‌های بینی می‌توانند این مشکل را برطرف کنند.

مطلب پیشنهادی : بهترین جراح بینی طبیعی 

سخن آخر

با همه این تفاسیر؛ چنانچه قصد انجام این عمل را دارید، لازم است تا در انتظارات خود از جراحی بینی واقع‌بین باشید و با جراح خود در مورد پیوند غضروف و تردیدهای خود به دقت گفتگو کنید تا مزایا و عوارض پیوند غضروف در جراحی بینی را به خوبی درک کنید.

سوالات متداول

جراحی بینی و پیوند غضروف به چه افرادی توصیه می شود ؟

جراحی پیوند غضروف بینی برای این افراد توصیه می شود که خواهان بینی بزرگتر، بهبود برآمدگی بینی و قصد بالا بردن بریج بینی را دارند، مناسب است.

هدف اصلی برای از پیوند غضروف بینی چیست ؟

از آنجایی که غضروف به میزان زیادی در بینی وجود دارد، معمولاً طی جراحی بینی نیاز به دستکاری زیادی روی این بخش است. در اغلب موارد نیاز است که غضروف از بخش دیگری از بدن گرفته شود و برای تغییر شکل بینی یا حفاظت از بافت های زیرین از آن استفاده گردد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

احمد ملکی

احمد ملکی هستم. دانشجوی پزشکی. نویسنده و مترجم مطالب در حوزه جراحی پلاستیک، زیبایی و ترمیمی.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *