عمل بینی چیست؟ انواع روش +【قیمت ۱۴۰۲】

۵
(۲)

بینی مشخص‌ترین ویژگی صورت است و حتی یک تغییر جزئی در اندازه یا شکل آن می‌تواند ظاهر فرد را تا حد زیادی تغییر دهد. هدف از عمل بینی در بسیاری از موارد بهبود زیبایی بینی و ایجاد هماهنگی با سایر اجزای صورت است. رینوپلاستی (RHINOPLASTY) یا عمل بینی در واقع نوعی جراحی برای ترمیم یا تغییر شکل بینی افراد است که ممکن است به دلایل زیبایی برای تغییر ظاهر و نسبت بینی و بهبود اعتماد به نفس فرد یا به دلایل پزشکی مانند رفع مشکلات تنفسی انجام شود.

رینوپلاستی می‌تواند اندازه بینی، عرض و نیمرخ، نوک بینی، شکل سوراخ‌ها و تقارن آن را تغییر دهد. در ادامه این مقاله از ویکی درمان، ضمن بررسی انواع روش های عمل بینی، درباره عوارض، مراقبت ها و هزینه عمل بینی در سال ۱۴۰۲ صحبت خواهیم کرد.

فهرست محتوا: نمایش

انواع روش عمل بینی

جراحی بینی معمولاً یک عمل سرپایی است و شما در همان روز پس از عمل می‌توانید به خانه برگردید. عمل بینی ممکن است تحت بیهوشی عمومی یا بی‌حسی موضعی بینی و در یک بیمارستان یا مرکز پزشکی (کلینیک زیبایی) انجام شود. دو روش اصلی برای جراحی بینی وجود دارد که عبارتند از روش عمل باز و بسته.

جراحی بینی باز

در جراحی بینی به روش باز، برش در ناحیه‌ای که به عنوان قطب میانی بینی است اعمال می‌شود. پوست بینی و سپس بافت غضروفی از محل برش برداشته می‌شود. در ادامه، بسته به ساختار بینی، اقدامات بعدی انجام می‌شود. بافت غضروف و پوست مجدداً روی قطب میانی بینی قرار می‌گیرند و با بسته شدن محل برش، عمل به پایان می‌رسد. این شیوه، بهترین روش جراحی بین است زیرا دید واضحی از تمام ساختارها به پزشک حین جراحی ارائه می‌دهد.

پس از جراحی، ممکن است یک اسکار کوچک روی پوست بین سوراخ‌های بینی خود مشاهده کنید. در صورت وجود، بخیه‌ها حدود یک هفته پس از عمل کشیده خواهند شد. عمل باز بینی به ویژه در صورتی که جراح نیاز به تغییر شکل نوک بینی شما داشته باشد، مفید است.

انواع روش عمل بینی؛ بررسی جراحی بینی باز و بسته

عمل بینی به روش باز برای چه کسانی مناسب است؟

جراحی بینی به روش باز برای افراد زیر گزینه مناسب است:

  • افرادی که بینی خیلی کجی دارند.
  • افرادی که به‎دنبال تغییر خاص در نوک بینی خود هستند.
  • کسانی که قوز روی بینی آن‎ها بزرگ است.
  • اشخاصی که  همزمان درگیر مشکلات تنفسی و زیبایی هستند.
  • افرادی که به‎دلیل کسب نتایج نامطلوب از جراحی قبلی یا آسیب شدید بینی در اثر ضربه یا تصادف باید مجدد جراحی بینی انجام دهند.

جراحی بینی به روش بسته

در جراحی بینی بسته، با توجه به فرآیندی که باید روی بینی ایجاد شود، برش‌های مختلفی اعمال می‌شود اما این برش‌ها از طریق سوراخ بینی اعمال می‌شوند؛ بنابراین از بیرون قابل مشاهده نیستند. لازم به ذکر است که تورم ایجاد شده پس از عمل در جراحی بسته سریعتر بهبود می‌یابد.

در جراحی بینی بسته، تجربه جراح بسیار مهم است. در این تکنیک، روند بهبودی برای بیمار راحت‌تر و کوتاه‌تر است و از آنجایی که از طریق سوراخهای بینی انجام می‌شود، هیچ جای زخمی بر جای نمی‌گذارد.

انواع عمل بینی

جراحی بینی در مدل‌های متفاوتی انجام می‌شود که بنا به تشخیص پزشک یا درخواست بیمار البته با مشاوره جراح خواهد بود.

  • عمل بینی استخوانی

عمل بینی استخوانی، عمل از داخل بینی به روش بسته یا از طریق یک برش خارجی کوچک بین سوراخ‌های بینی با روش باز صورت می‌گیرد. در ادامه، جراح استخوان و غضروف زیر پوست را دوباره تنظیم کرده و شکل استخوان یا غضروف را به روش‌های مختلف تغییر می‌دهد. بعد از اصلاح فرم بینی و اعمال تغییرات، پوست و بافت بینی به جای خود باگردانده شده و برش‌ها بخیه می‌شوند.

مطلب پیشنهادی: بهترین جراح بینی استخوانی در تهران چه کسی است؟

  • عمل بینی گوشتی

فرم بینی برخی افراد گوشتی است و بنابراین روش جراحی بینی آن‌ها متفاوت است. این عمل شامل برداشتن غضروف بینی و تغییر ساختار آن، برداشتن گوشت اضافه و فرم دادن به نوک بینی و جمع‌تر کردن کناره‌های آن است. در عمل بینی گوشتی، چالش اصلی شکل دادن بینی همزمان با حفظ ساختار مناسب آن است زیرا در اغلب موارد حفظ یک ظاهر متعادل و طبیعی برای بینی گوشتی افراد کمی سخت است.

مطلب پیشنهادی: بهترین جراح بینی گوشتی در تهران.

  • عمل بینی طبیعی

رینوپلاستی طبیعی در واقع یک استراتژی است که بر حفظ غضروف، استخوان و بافت نرم بینی در یک حالت طبیعی و ایجاد یک کانتور طبیعی تمرکز دارد. در عمل بینی طبیعی ممکن است اصلا به نظر نرسد که فرد بینی خود را عمل کرده زیرا شکل بینی بسیار متناسب با صورت است. گاهی اوقات، شکل بینی نسبت به آنچه با آن متولد شده‌اید، بهتر به چهره شما می‌آید.

بررسی انواع عمل بینی مانند عمل بینی فانتزی، طبیعی، استخوانی، گوشتی و عروسکی

  • عمل بینی فانتزی

پس از جراحی بینی فانتزی، بینی فرد از حالت طبیعی خود خارج می شود. از جمله نتایج این مدل می‌توان به نوک بینی به سمت بالا، کوچکتر کردن بینی و قوس پشت بینی اشاره کرد. در این روش بین بینی و لب بالا یک زاویه ۱۱۰ تا ۱۳۰ درجه ایجاد می‌شود. عمل بینی فانتزی بین خانم‌ها بیشتر از آقایان مرسوم است.

  • عمل بینی عروسکی

در این نوع از جراحی بینی، پزشک تا حد ممکن بینی فرد را کوچک کرده و پس از عمل، انحنا و قوس زیادی از نیم رخ در بینی به وجود می آید. پل بینی در عمل بینی عروسکی در حالت نیم‌رخ کاملا سربالا است و از نمای روبه‌رو هم دماغ بسیار باریک دیده می‌شود. بالای پره‌های بینی اصولا در این شیوه از عمل خطی بوجود می‌آید که به‌ دلیل باریک شدن زیاد بینی است. این روش نیز بیشتر در بین خانوم‌ها طرفدار دارد.

  • عمل بینی مردانه

در عمل بینی مردانه، افراد خواهان ایجاد یک فرم طبیعی هستند. به عنوان مثال سوراخ‌های بینی به اندازه استاندارد کوچک شوند و قوز بینی کم باشد بعلاوه زاویه بین بینی و لب بالایی کمی بیشتر از ۹۰ درجه به سمت بالا باشد. در کل برای جراحی بینی در آقایان، سوراخ‌ها، نوک بینی، نحوه برش، زاویه بین بینی و لب بسیار مورد توجه است و حفظ ظاهر طبیعی و استاندارد بینی برای مردان بیشتر اهمیت دارد.

  • عمل بینی نیمه فانتزی

روش عمل نیمه فانتزی بینی چیزی بین سبک طبیعی و مدل فانتزی است یعنی انحنای پل کم‌تر و زاویه بین بینی و لب‌ها نسبت به بینی فانتزی باریک‌تر است. این روش نیز بیشتر توسط خانوم‌ها انتخاب می‌شود.

آیا عمل بینی با لیزر ممکن است؟

در رینوپلاستی سنتی برای انجام برش‌ها و تنظیم مجدد استخوان‌ها و غیره، نیاز به بیهوشی عمومی است اما عمل بینی با لیزر روشی است که بسیار کمتر تهاجمی است و با بی حسی موضعی قابل انجام است.در این شیوه پزشک از پرتوهای لیزر CO2 برای جدا کردن لایه ضخیم روی بینی فرد استفاده می‌کند. مسلما این روش زمان کوتاه‌تری نیاز دارد و دوره نقاهت آن نیز به میزان قابل توجهی کمتر است.

عمل بینی بدون تامپون چیست؟

عمل بینی بدون تامپون چیست؟

در جراحی بینی بدون تامپون، پزشک به جای تامپون از اسپلینت سیلیکونی و به جای گچ از نوار ساپورت استفاده می‌کند. مزیت اسپلینت‌های سیلیکونی این است که بینی فرد را مسدود نمی‌کنند بنابراین بیمار می‌تواند پس از جراحی براحتی با بینی خود نفس بکشد.

این روش جراحی که در ترکیب با بخیه‌های داخلی خاصی استفاده می‌شود، تثبیت بسیار بهتر و بیشتری را در مرحله بهبودی پس از عمل ارائه می‌دهد و نیز بسیار خوشایندتر است زیرا نیاز نداشتن به تامپون بینی به این معنی است که بیمار درد کمتری خواهد داشت و در نتیجه گذراندن دوره پس از عمل برای او بسیار آسان‌تر است ضمن اینکه با چالش خارج کردن تامپون نیز مواجه نخواهد بود.

عمل بینی با قالب کنترلی چگونه است؟

در این روش پزشک با استفاده از اسکنرهای سه بعدی تصویر چهره فرد را با کیفیت بالایی اسکن می‌کند و تغییرات را روی آن اعمال می‌کند و بیمار می‌تواند فرم بینی و صورت خود را پس از عمل ببیند سپس برای انجام عمل تصمیم بگیرد. چنانچه فرد فرم بینی و تغییرات آن را تایید کند، آنالیز چهره توسط افراد متخصص زیر نظر پزشک انجام شده و بر اساس فرم مناسب و تایید شده بینی، قالب‌های کنترلی تولید می‌شوند.

بنابراین هر قالب با توجه به آناتومی و آنالیز بینی فرد طراحی شده و کاملا منحصر به فرد و شخصی می‌باشد. جنس این قالب‌ها از مواد پلاستیکی است که برای انواع بینی (گوشتی یا استخوانی) کاربرد دارد. در حین جراحی بینی، قالب روی بینی فرد گذاشته می‌شود و در هر مرحله از عمل اندازه بینی با قالب کنترلی اندازه‌گیری می‌شود تا نتیجه عمل دقیق‌تر باشد.

عمل بینی ثانویه چیست؟

در برخی موارد پس از عمل بینی بیمار با مشکلاتی در تنفس روبرو می‌شود یا از فرم بینی خود راضی نیست بنابراین با تشخیص پزشک عمل مجدد انجام خواهد شد. در واقع هر گونه مشکلی که پس از اولین جراحی بینی ایجاد شود با عمل ثانویه، اصلاح می‌شود.

عمل ثانویه بینی ممکن است برای فرد در مقایسه با عمل اصلی راحت‌تر باشد اما برای جراح چالش‌برانگیزتر است؛ زیرا باید موارد نقص و مشکل را با دقت برطرف کند تا نیاز به دفعات عمل بعدی نباشد.

چه کسانی می‌توانند عمل بینی انجام دهند؟

چه کسانی می‌توانند عمل بینی انجام دهند؟

حدود ۸۰ درصد از مردم جهان که فرم بینی آنها متفاوت است؛ می‌توانند بینی خود را عمل کنند. البته از بین آن ۲۰ درصد دیگر هم کسانی هستند که عمل بینی با فرم بینی آنها سازگار است. در این بین تنها کسانی که بینی گوشتی و بدون استخوان دارند دارای محدودیت هستند. این افراد ابتدا باید اقدام به پیوند غضروف کنند تا بتوانند نتیجه دلخواه خود را بگیرند. پس اگر بینی شما غضروفی است شما می‌توانید به راحتی و بدون دغدغه بینی خود را عمل کنید. مهمترین دلایل انجام عمل بینی عبارتنداز:

  • قرار نداشتن بینی در مرکز صورت: دلیل این اتفاق معمولا شکستگی تیغه بینی می‌باشد.
  • قوز داشتن بینی
  • پهن بودن بیش از حد بینی
  • افتادگی بینی: در صورتی که نوک بینی افتاده، ضخیم و یا بیرون زده باشد؛ افتادگی بینی اتفاق می‌افتد.
  • مشکلاتی که در اثر سانحه برای زیبایی بینی شما افتاده است.
  • مشکلات تنفسی
  • ایجاد تغییرات در ظاهر بینی برای زیباتر کردن بینی.

جراحی بینی چگونه انجام می شود؟ (مراحل عمل بینی)

مراحل و نحوه انجام جراحی بینی به شکل زیر است:

  • بیهوشی: بیهوشی برای راحتی شما در طول عمل جراحی انجام می‌شود که به دو صورت آرامبخش داخل وریدی یا بیهوشی عمومی است.
  • ایجاد برش: با توجه به روش عمل (باز یا بسته) برش‌ها داخل بینی یا در سراسر کلوملا (قسمتی پایین بینی که جنس آن از پوست و غضروف است و سوراخ های بینی در اطراف آن وجود دارند)، ایجاد می‌شود.
  • تغییر شکل ساختار بینی: پزشک، بینی بیش از حد بزرگ را با برداشتن استخوان یا غضروف کوچک می‌کند. گاهی اوقات جراحی بینی نیاز به اضافه کردن پیوند غضروف دارد که معمولاً از غضروف سپتوم و یا پارتیشن وسط بینی برای این منظور استفاده می‌شود. گاهی اوقات نیز از غضروف گوش یا به ندرت بخشی از غضروف دنده استفاده می‌شود.
  • اصلاح سپتوم انحرافی: اگر سپتوم انحراف داشته باشد، پزشک در این مرحله آن را صاف کرده و برآمدگی‌های داخل بینی را کاهش می‌دهد تا تنفس بهتر شود.
  • بستن برش‌ها: هنگامی که ساختار بینی به شکل دلخواه تراشیده شد، پوست و بافت بینی برگردانده شد و برش‌ها بسته می‌شوند و پزشک برای محافظت بینی، از آتل و تامپون استفاده می‌کند. تا مدتی که پزشک اعلام کند باید این موارد حفظ شوند.

همه بینی‌ها به یک شکل نیستند و ساختار مشابهی با یکدیگر ندارند. در نتیجه پزشکان برای انواع بینی، روش‌های متفاوت جراحی بینی را در نظر گرفته‌اند. به طور کلی، بینی می‌تواند گوشتی یا استخوانی باشد. در جراحی بینی گوشتی معمولا نتیجه عمل نیاز به زمان بیشتری دارد و دوران بهبودی نیز طولانی‌تر خواهد بود. در مقابل نتیجه‌ای که می‌توان از جراحی بینی استخوانی کسب کرد، سریع‌تر و بهتر خواهد بود.

به طور کلی به بینی‌های استخوانی، ساختار غضروف سفت و محکمی و پوست نازکی دارند. عموما افراد با بینی استخوانی برای برطرف کردن قوز بینی و برآمدگی‌های آن به عمل زیبایی بینی روی می‌آورند.

مطلب پیشنهادی: بهترین جراح بینی در تهران

جراحی بینی چگونه انجام می شود و چه مشکلاتی را برطرف می‌کند؟
مراحل جراحی زیبایی بینی و مشکلاتی که برطرف می کند

عمل بینی چه مشکلاتی را برطرف می‌کند؟

اصولا از جراحی بینی در موارد زیر استفاده می شود:

  • برداشتن قوز روی بینی.
  • صاف کردن پل بینی.
  • تغییر شکل نوک بینی.
  • افزایش یا کاهش اندازه سوراخ‌های بینی.
  • اصلاح بینی بعد از آسیب دیدگی.
  • باز کردن راه‌های تنفسی.
  • بزرگ یا کوچکتر کردن بینی.

عوارض عمل بینی چیست؟

عمل زیبایی بینی مانند همه انواع جراحی، عوارض خاص خود را دارد، که با انجام مراقبت‌های لازم قبل و بعد از آن، می‌توان شانس آن را به حداقل کاهش داد. بسیاری از این عوارض هستند، که به دلیل عدم تخصص و تجربه پزشک رخ می‌دهند. به همین دلیل هنگام انتخاب پزشک معالج خود، حتما به دقت لازم را داشته باشید تا بتوانید نتیجه‌ای مطلوب از عمل خود داشته باشید. برخی از عوارض احتمالی جراحی بینی عبارت است از:

  • خونریزی محل جراحی.
  • عفونت که نیاز به درمان با آنتی بیوتیک یا جراحی بیشتر در برخی موارد دارد.
  • واکنش آلرژیک به بخیه، پانسمان یا محلول ضد عفونی کننده.
  • تشکیل لخته خون بزرگ زیر محل برش که ممکن است نیاز به تخلیه داشته باشد.
  • ایجاد کلوئیدها و اسکارهای هیپرتروفیک.
  • کندی روند بهبود که اغلب به دلیل سیگار کشیدن یا دیابت است.
  • جداشد لبه‌های زخم.
  • حالت تهوع کوتاه مدت بخاطر بیهوشی.
  • دردی شدید و مداوم.
  • بی حسی یا تغییر شکل بینی بعد از رفع کبودی و تورم.
  • بی حسی موقت دندان‌های جلویی بالا.
  • ظاهر ناخوشایند بینی که ممکن است نیاز به جراحی مجدد داشته باشد.
  • اختلال در حس بویایی و در موارد نادر از بین رفتن آن.
  • تیرگی پوست زیر چشم.
  • صاف شدن بینی به علت ضعیف بودن ساختار پشتیبان زیر آن.
  • اگر ایمپلنت کار گذاشته شده باشد؛ ممکن است به داخل بینی رفته یا از طریق پوست خارج شود.
  • باریک شدن راه‌های تنفسی و ایجاد مشکل در تنفس با بینی.

عوارض عمل بینی چیست؛ چگونه می توان ورم بعد از عمل را بهبود داد؟

چگونه ورم بعد از عمل بینی را کاهش دهیم؟

برای کاهش تورم بعد از عمل بینی لازم است دستورالعمل‌های زیر را دنبال کنید:

  • مصرف داروها و توصیه‌های پزشک را دقیق انجام دهید.
  • آب زیادی بنوشید.
  • از کمپرس سرد استفاده کنید.
  • سعی کنید عطسه و سرفه نکنید.
  • سیگار نکشید.
  • بیشتر سر خود را بالا نگه دارید و هنگام خواب، سعی کنید سر خود را روی چند بالش قرار دهید.
  • از زدن عینک خودداری کنید زیرا به بینی فشار می‌آورند. در صورت لزوم استفاده از عینک، جراح یک گارد محافظ صورت یا آتل در اختیار شما قرار خواهد داد.
  • مرخصی کاری بگیرید و استراحت کنید زیرا استراحت بخش مهمی از روند بهبودی بعد از هر گونه جراحی است.
  • فعالیت و ورزش شدید انجام ندهید.
  • صبور و مثبت اندیش باشید.

مراقبت‌های قبل از عمل بینی چیست؟

قبل از جراحی بینی، پزشک بینی شما را معاینه کرده و شکل و اندازه آن را قبل از عمل اندازه‌گیری می‌کند. علاوه بر این از بینی عکس می‌گیرند و به شما نشان می‌دهند شکل بینی بعد از چه تغییری می‌کند. برخی جراحان از فناوری تصویربرداری رایانه‌ای استفاده می‌کنند اما بعد از عمل حتما بینی شما شبیه تصاویر تولید شده توسط رایانه نخواهد بود به این دلیل که پیش‌بینی در جراحی پلاستیک همیشه دقیق نیست.

اگر سیگار می‌کشید سعی کنید حداقل شش هفته قبل از جراحی آن را متوقف کنید زیر خطر ابتلا به عفونت‌ها را افزایش داده و روند بهبودی شما را کند خواهد کرد. اگر سرفه، سرماخوردگی یا گلودرد دارید، بهتر است تا بهبودی کامل عمل خود را به تعویق بیندازید زیرا این موارد نیز احتمال ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهند.

قبل از عمل از شما خواسته می‌شود تا فرم رضایت‌نامه را امضا کنید. عمل تغییر شکل بینی معمولاً تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود و شما در طول جراحی در خواب خواهید بود. معمولا بیمارستان دستورالعمل‌هایی را در مورد خوردن و آشامیدن قبل از جراحی به شما می‌دهد.

مراقبت های قبل و بعد از عمل زیبایی بینی

مراقبت‌های بعد از عمل بینی چیست؟

دستورالعمل‌های مراقبت پس از عمل جراحی بینی شامل موارد زیر هستند:

  • حداقل تا ۸ هفته از نفس کشیدن با بینی یا مالیدن بینی خودداری کنید.
  • از بلند کردن اجسام سنگین، ورزش‌های شدید، شنا و ورزش پرهیز کنید.
  • حتی‌الامکان سر خود را صاف نگه دارید.
  • باند و تامپون بینی ممکن است تا یک هفته یا بیشتر در جای خود باقی بماند. سپس پزشک پانسمان را برداشته و تامپون را خارج می‌‌کند.
  • ممکن است لازم باشد حدود دو هفته مرخصی کاری بگیرید.
  • استخوان‌های بینی ممکن است تا هشت هفته درد داشته باشند. برای تسکین درد از مصرف آسپرین خودداری کنید زیرا خطر خونریزی بینی را افزایش می‌دهد. برای مصرف هرگونه مسکن با پزشک خود مشورت کنید.
  • تورم بینی ممکن است صبح‌ها و در سال اول بعد از جراحی بیشتر و بدتر شود.
  • نتایج جراحی بینی معمولا دائمی است اما درک این نکته مهم است که بینی جدید ممکن است زمان ببرد تا به طور کامل اصلاح شود.
  • بینی شکسته، پس از عمل و بهبودی، به اندازه بینی سالمی که عمل شده قوی نیست و در صورت ضربه به صورت، ممکن است در معرض خطر شکستگی مجدد قرار بگیرد پس بسیار مراقب بینی خود باشید.

بهترین سن برای عمل بینی چه موقع است؟

اصولا برای انجام این عمل هیچ سن مشخصی وجود ندارد؛ اما محدوده سنی بین ۱۸ تا ۴۰ سال بهترین سن برای جراحی بینی است، زیرا افراد در این محدوده سنی از نظر جسمی و بلوغ کاملا رشد کرده و کاندید مناسبی برای جراحی بینی باز و بسته خواهند بود.

این گروه اگر دچار مشکل خاصی از نظر پزشکی نباشند می‌توانند بدون نگرانی برای این عمل اقدام کنند؛ زیرا پوست در این بازه سنی هنوز حالت ارتجاعی و جوانی خود را داراست که باعث می‌شود تغییرات زودتر انجام و مشاهده شوند و ریسک عوارض نیز به حداقل می‌رسد. با این حال افراد بالاتر از ۴۰ سال نیز می‌توانند تحت عمل جراحی بینی قرار گیرند. عمل بینی در سن کمتر از ۱۸ سال توصیه نمی‌شود زیرا هنوز فرد در سن رشد قرار دارد و این مساله فرم بینی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

هزینه عمل بینی چقدر است؟

هزینه عمل بینی چقدر است؟

قیمت رینوپلاستی به عوامل مختلفی بستگی دارد مانند دستمزد جراح، محل بیمارستان و کلینیک، روش مورد استفاده در عمل و موار داین چنینی. به عنوان مثال قیمت در حراجی بینی اگر فقط به منظور زیبایی باشد یا پزشکی یا هر دو متفاوت خواهد بود. تمام این موارد و هزینه حدودی پس از مشاوره با جراح مشخص خواهد شد. توجه داشته باشید که برخی هزینه‌ها نیز قبل از انجام عمل وجود دارد مانند هزینه داروهایی که پزشک برای قبل عمل تجویز می‌کند، هزینه مشاوره که برخی آن را دریافت می‌کنند و برخی نه، هزینه عکاسی از بینی در برخی کلینیک‌ها و… .

جمع بندی و سوالات عمل بینی

در مقاله فوق تلاش کردیم تا به طور کامل درباره عمل جراحی بینی و موارد مرتبط با آن برای شما شرح دهیم تا چنانچه قصد انجام چنین عملی را دارید با مطالعه این مطلب اطلاعات کامل و مفیدی را کسب کنید و با آگاهی کامل، تصمیم بگیرید.

سوالات متداول درباره عمل بینی

در این بخش، مهمترین سوالات مرتبط با جراحی بینی پاسخ داده شده است. این موارد عبارت است از:

  • اگر روز عمل بینی پریود باشیم چه اتفاقی می افتد؟

اگر هنگام عمل بینی پریود باشید یا ناگهان این اتفاق برای شما بیفتد، اصلا جای نگرانی نیست و مانع انجام عمل نخواهد شد مگر در مواردی که بیمار استرس بالایی قبل از جراحی داشته باشد. پس اگر مدت‌ها قبل برای جراحی بینی خود برنامه‌ریزی کرده‌اید و حالا پریود شده‌اید نگران نباشید زیرا در عمل شما تاثیری ندارد.

  • اگر زمان عمل بینی سرماخورده باشیم چی می شود؟

در این مورد توصیه می‌شود بیمار تا بهبودی کامل سرماخوردگی خود صبر کند زیرا بیهوشی هنگام جراحی ممکن است باعث شود ریه‌ها روی هم بخوابد. بنابراین اگر بیمار حین عمل بینی سرما خورده باشد ریه بعد از بیهوشی دچار عوارض شده و سرفه و خلط به همراه خواهد داشت که هر دو باعث وارد شدن فشار به بینی بعد از عمل خواهند شد. به همین دلیل پزشکان دارو برای رفع سرماخوردگی و سرفه تجویز می‌کنند و تا بهبود کامل این بیماری عمل بینی را به تعویق می‌اندازند

  • بهترین ورزش برای بعد از عمل بینی چیست؟

توصیه این است که تا سه الی چهار هفته بعد از جراحی بینی فعالیت و ورزش شدید نداشته باشید. اما بعد از این مدت می‌توانید به آرامی و با ملایمت، ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی، شنا یا دوچرخه سواری را انجام دهید.

در واقع فعالیت‌های ورزشی آرام و بدون ضربه را آغاز کنید و فعلاً وارد فعالیت ورزشی مانند ایروبیک، پریدن یا طناب زدن نشوید زیرا سطح حرکت و فشار در آن ها بالا است. ورزش‌های رزمی را تا بهبود کامل کنار بگذارید زیرا وارد شدن هر گونه ضربه به بینی باعث مشکلات بسیار مانند عمل مجدد خواهد شد.

  • چگونه چسب بینی را بزنیم؟

بعد از جراحی بینی در صورت نیاز پزشک توصیه به زدن چسب بینی می‌کند. برای این کار ابتدا بینی خود را با آب گرم و صابون شسته یا با پد و پنبه الکلی، بینی و گونه‌ها را پاک کنید و صبر کنید پوست صورت به طور کامل خشک شود. سپس از نوار چسب مناسب استفاده کنید که از داروخانه قابل تهیه است.

با توجه به اندازه بینی خود، بین ۶ تا ۷ نوار ۲ تا ۳ میلی‌متری را برش داده و روی بینی بچسبانید. چسب زدن به بینی را به نحوی انجام دهید که نوارها هم را بپوشانند. در ادامه یک تکه ۱۰ تا ۱۲ سانتی‌متری را زیر بینی به شکل U بچسبانید. توجه کنید که وسط نوار چسب زیر نوک بینی قرار بگیرد. سپس چسب را به سمت بالا و طرفین بینی فشار دهید تا کاملا روی بینی قرار گیرد.

گوشه‌های این نوار چسب باید نزدیک چشم ها باشد. این چسب در واقع از نوک بینی شما پشتیبانی کرده و مانع از افتادن آن می‌شود. در نهایت لایه چسب دیگری روی لایه قبلی بچسبانید و قسمت‌های اضافی و بیرون زده چسب را ببرید.

عمل بینی چند ساعت طول می‌کشد؟

اغلب عمل‌های بینی بین ۲ الی ۳ ساعت زمان خواهند برد. مدت زمان انجام جراحی بینی به مواردی مانند مهارت جراح و روش عمل بستگی دارد. پس از اتمام عمل جراحی بینی و قبل از اینکه به خانه فرستاده شوید در اتاق ریکاوری استراحت خواهید کرد تا کاملا به هوش آمده و آماده رفتن شوید.

در صورتی بارداری بعد از عمل بینی، امکان رشد بینی و بزرگ شدن آن وجود دارد؟

به طور کلی هورمون های دوران بارداری موجب ورم در تمام بدن می‍شوند ولی بعد از زایمان و گذشت زمان بینی به حالت قبل باز می‌گردد.

آیا می توان بعد از جراحی بینی از عینک استفاده کرد؟

به دلیل نرم بودن بافت استخوان بینی بعد از عمل، توصیه می‌شود تا ۶ هفته بعد از عمل، از عینک طبی استفاده شود. افراد عینکی می توانند در این بازه زمانی از لنزهای طبی استفاده کنند تا دچار مشکل نشوند.

دوران استراحت بعد از جراحی چه مدت است ؟

در صورتی که شاغل هستید، بهتر است به مدت یک الی دو هفته در منزل استراحت کنید. اما اگر شغل شما نیاز به کار سنگین دارد، باید در مورد زمان مجدد کارها، با پزشک خود مشورت کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۵ / ۵. تعداد رای: ۲

هنوز رای ثبت نشده است.

احمد ملکی

احمد ملکی هستم. دانشجوی پزشکی. نویسنده و مترجم مطالب در حوزه جراحی پلاستیک، زیبایی و ترمیمی.

نوشته های مشابه

۲ دیدگاه

  1. سلام وقتتون بخیر. من میخوام بینیم رو عمل کنم اما از عطسه کردن بعد از عمل میترسم. میشه لطفا راهنماییم کنید که چه جوری این ترس رو از بین ببرم؟ اصلا ترسی داره؟ چون شنیدم یه بنده خدایی عطسه کرد تامپونش رفت توو حلقش

    1. سلام دوست عزیز. اصلا جای نگرانی نداره. فقط باید نکات مراقبتی رو رعایت کنید و موقع عطسه هم با دهان باز این کار رو انجام بدید. حتی ممکنه برای شما تامپون گذاشته نشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *