زخم بستر: علت، علائم و درمان درجه های مختلف آن

۰
(۰)

زخم بستر زمانی اتفاق می افتد که فرد در بستر یا بی حرکت باشد، بیهوش باشد یا قادر به احساس درد نباشد. زخم بستر زخمی است که در قسمت هایی از پوست که تحت فشار ناشی از دراز کشیدن در رختخواب، نشستن روی ویلچر یا گچ گرفتن برای مدت طولانی قرار دارند، ایجاد میشود. زخم بستر همچنین با نام ها آسیب های فشاری، زخم های فشاری یا زخم های پوستی شناخته میشود.

زخم بستر میتواند یک مشکل جدی در میان سالمندانی که سلامتی ضعیفی دارند باشد. این زخم ها می‌توانند با کیفیت وضعیت مراقبتی سالمندان مرتبط باشد. اگر یک فرد بی حرکت یا در بستر جابجا نشود، به درستی در یک موقیعت مناسب قرار نگیرد و تغذیه و مراقبت پوستی خوبی نداشته باشد دچار زخم بستر میشود. افراد مبتلا به دیابت، مشکلات گردش خون و تغذیه ای نامناسب بیشتر در معرض خطر زخم بستر قرار دارند.

علل زخم بستر

هر کسی که برای مدت طولانی در یک وضعیت ثابت بماند در معرض خطر ابتلا به زخم بستر قرار دارد. اغلب کسانی که برای تغییر موقیعت خود به کمک نیاز دارند دچار زخم بستر میشوند.

فردی که دچار زخم بستر میشود ممکن است:

  • زمان زیادی را صرف نشستن روی صندلی یا دراز کشیدن روی تخت کند.
  • از پروتز سینه یا وسیله جراحی استفاده کند.
  • کفش های نامناسب با لباس های کش دار بپوشد.

اگر عزیز شما دیابت دارد و سابقه ابتلا به زخم پای دیابتی دارد ممکن است نسبت به سایر افراد بیشتر در معرض خطر ابتلا به زخم بستر قرار داشته باشد. از آنها مراقبت کنید و اگر خودشان نمی‌توانند این کار را انجام دهند موقعیت آنها را تغییر دهید.

این زخم ها زمانی ایجاد میشوند که بافت ها و رگ های خونی فشرده می‌شوند و سپس منحرف می‌شوند. این میتواند منجر به گردش خون ضعیف و در نتیجه مرگ بافت و ایجاد عفونت شود.

این زخم ها میتوانند ناشی از فشار قابل توجه در یک دوره کوتاه یا فشار کم در یک دوره طولانی تر باشند.

مراحل زخم بستر علائم و درمان آنها

پزشک شما احتمالا درباره مرحله زخم بستر با شما صحبت خواهد کرد. مراحل براساس عمق زخم ها است که می‌تواند بر روش هایی که برای درمان زخم بستر انتخاب می شود، تاثیر گذار باشد.

اگر زخم بستر زود تشخیص داده شود این احتمال وجود دارد که در چند روز به راحتی درمان شود. زخم بستر بدون درمان بدتر میشود.

زخم بستر وقتی کوچک تر میشود و بافت صورتی در کناره های آن ظاهر میشود در حال بهبودی است.

مرحله ۱

مراحل زخم بستر

مرحله اول خفیف ترین مرحله است. این زخم های فشاری فقط لایه بالایی پوست را تحت تاثیر قرار میدهد.

علائم: درد، سوزش یا خارش از علائم شایع هستند. همچنین ممکن است این لکه با پوست اطراف متفاوت باشد: سفت تر یا نرم تر، گرم تر یا یا خنک تر .

ممکن است متوجه یک ناحیه قرمز روی پوست خود شوید. اگر پوست تیره تری دارید ممکن است ناحیه تغییر رنگ داده سخت تر دیده شود. وقتی آن را فشار میدهید یا حتی ۱۰ الی ۳۰ دقیقه پس از توقف فشار دادن این قسمت روشن تر نمیشود چون خون کمتری به آن میرسد.

درمان: اولین و مهترین کاری که باید برای هر زخم بستر انجام داد، متوقف کردن فشار است. موقعیت خود را تغییر دهید یا از پد، بالش یا تشک استفاده کنید.

اگر زمان زیادی را در رختخواب میگذارنید سعی کنید حداقل هر ۲ ساعت یک بار جابجا شوید. اگر نشسته اید هر ۱۵ دقیقه یکبار حرکت کنید. شاید لازم باشد کسی به شما کمک کند.

زخم را با آب و صابون بشویید و به آرامی خشک کنید.

ممکن است داشتن یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین، ویتامین A و C، آهن و روی به شما کمک کند. همه اینها برای پوست شما مفید است. همچنین مقدار زیادی آب بنوشید.

زمان بهبودی: زخم بستر مرحله ۱ ممکن است در عرض ۲ تا ۳ روز بهبود یابد. در غیر این صورت به پزشک مراجعه کنید.

مرحله ۲

این مرحله زمانی اتفاق میافتد که زخم عمیق تر باشد.

علائم: شکستگی پوست، زخم باز یا چیزی شبیه به یک تاول چرکی.

ناحیه آسیب دیده متورم، گرم یا قرمز است. ممکن است مایع شفاف یا چرک از زخم ترشح شود و دردناک باشد.

درمان: درمان های مرحله یک را برای مرحله دو هم تکرار کنید. همچنین باید زخم را با آب یا محلول آب نمک تمیز کنید و به آرامی خشک کنید. این کار ممکن است دردناک باشد بنابراین بهتر از پزشک خود بپرسید که آیا میشود برای کاهش درد ۳۰ تا ۶۰ دقیقه قبل از تمیز کردن مسکن مصرف کنید یا خیر.

زخم را با یک پانسمان شفاف یا گاز بپوشانید. در صورت مشاهده علائم عفونت (مانند چرک، تب یا قرمزی) به پزشک خود اطلاع دهید.

زمان بهبودی: زخم فشاری مرحله ۲ باید طی ۳ روز تا ۳ هفته بهبود یابد.

مرحله ۳

عوارض زخم فشاری

این زخم ها از لایه دوم پوست عبور میکنند و به بافت چربی میرسند.

علائم: زخم شبیه به یک حفره است و ممکن است بوی بدی داشته باشد. زخم ممکن است علائم عفونت را نشان دهد: لبه های قرمز، چرک، بو، داغی یا ترشح. سیاه بودن بافت داخل یا اطراف زخم نشان میدهد بافت این قسمت از بدن از بین رفته یا مرده است.

درمان: زخم بستر مرحله ۳ به مراقبت بیشتری نیاز دارد. با پزشک خود صحبت کنید. پزشک ممکن است بافت مرده را بردارد و برای درمان عفونت آنتی بیوتیک تجویز کند. همچنین ممکن است بتوانید از طریق بیمه خود تخت یا تشک مخصوص تهیه کنید.

زمان بهبودی: روند بهبودی زخم فشاری مرحله ۳ حداقل یک ماه و حداکثر ۴ ماه طول میکشد.

مرحله ۴

این زخم ها جدی ترین نوع زخ بستر هستند. برخی از آنها حتی ممکن است بر عضلات و رباط های بیمار تاثیر بگذارند.

علائم: زخم عمیق و بزرگ است. پوست سیاه شده و علائم عفونت (لبه های قرمز، چرک، بو، داغی و ترشح)  را نشان میدهد. ممکن است تاندون ها، عضلات و استخوان ها از طریق زخم قابل مشاهده باشند.

درمان: فورا به پزشک مراجعه کنید. این زخم ها باید فورا درمان شوند و ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند.

جراحی شامل برداشتن بافت مرده، تمیز کردن زخم و بستن لبه های زخم تا حد امکان است. جراح ممکن است بافتی از پوست سالم را برای ترمیم آن قسمت استفاده کنید.

زمان بهبودی: بهبودی زخم فشاری مرحله ۴ ممکن است ۳ ماه یا خیلی بیشتر و حتی سالها طول بکشد.

عوارض زخم فشاری

حتی با بهترین مراقبت های پزشکی ممکن است عوارض ناشی از زخم بستر مرحله ۳ یا مرحله ۴ بیمار را درگیر کند و در برخی موارد هم میتواند سلامت بیمار را به طور جدی تهدید کند.

  • سلولیت: عفونت میتواند از محل زخم بستر به لایه عمیق تری از پوست سرایت کند. این نوع عفونت سلولیت نامیده میشود. سلولیت علائمی مانند درد، قرمزی و تورم پوست دارد. این بیماری باید با مصرف آنتی بیوتیک درمان شود.
  • مسمومیت خون: اگر کسی که سیستم ایمنی ضعیفی دارد مبتلا به زخم بستر عفونی شود ممکن است عفونت به خون و سایر اندام های او سرایت کند. به این وضعیت مسمویت خون یا سپتی سمی گفته میشود. در جدی ترین موارد مسمومیت خون، آسیب به اندام های متعدد میتواند منجر به افت شدید فشار خون شود که به آن شوک سپتیک گفته میشود، این وضعیت حتی میتواند باعث مرگ بیمار شود. علائم سپتیک عبارتند از: سردی پوست و افزایش ضربان قلب.
  • عفونت استخوان و مفصل: عفونت همچنین میتواند از زخم بستر به مفاصل زیرین (آرتریت سپتیک) و استخوان ها (استئومیلیت) سرایت کند.
  • فاسیای نکروزان: معمولا به عنوان باکتری گوشتخوار شناخته میشود، یک عفونت جدی پوستی است که باعث مرگ سریع بافت میشود. این مشکل میتواند زمانی رخ دهد که زخم بستر با نوع خاصی از باکتری ها مانند استرپتوکوک های گروه A آلوده شود. این وضعیت نیاز به درمان فوری دارد. درمان شامل ترکیبی از آنتی بیوتیک ها و دبریدمان جراحی بافت مرده است.

/سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ی ویکی درمان در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد./

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

نگار عظیمی

من سرپرست محتوای رسانه ویکی درمان هستم، ما در ویکی درمان در تلاشیم اطلاعات دقیق، کاربردی و هدفمند را در اختیار مردم ایران قرار دهیم.

نوشته های مشابه