سفید کننده دندان [روش های سفید کردن دندان در خانه و مطب دندانپزشکی]

۰
(۰)

اکثر ما در پی راه کارهایی برای سفید کردن دندان‌هایمان هستیم؛ زیرا دندان‌ها طی یک روند کاملا طبیعی با افزایش سن، شروع به کدر و زرد شدن می‌کنند. طیف وسیعی از استراتژی‌ها و راهکارها می‌توانند، روند زرد شدن دندان‌ها را کند یا حتی معکوس کنند و منجر به سفید شدن دندان‌های زرد شوند.

در حالی که کیت‌های سفید کننده دندان خیلی آسان در داروخانه‌ها در دسترس عموم هستند، داروهای طبیعی زیادی وجود دارند که می‌توانند به سفید شدن دندان‌های زرد کمک کنند. بهداشت دهان و دندان مهم‌ترین عامل در چهره هر فردی است، سفید کردن دندان یکی از ابزارهایی است که به وسیله آن می‌توانید، سلامت و بهداشت دندان‌ها و لثه‌های خود را بهبود ببخشید.

افراد ترجیح می‌دهند انواع مختلفی از سفید کننده دندان‌ها را استفاده کنند، همین امر سبب می‌شود که روش‌های گوناگونی از سفید کننده‌های دندان به وجود بیاید. البته باید به این نکته توجه کرد که برخی از آن‌ها به دلیل انتخاب روش‌های ارزان قیمت و یا استفاده زیاد، آسیب‌های جبران ناپذیری به مینای دندان وارد می‌کنند؛ اما استفاده آگاهانه از بروز آسیب‌های خطرناک جلوگیری می‌کند.

روش های سفید کردن دندان

روش‌های متفاوت استفاده از سفید کننده دندان

رعایت نکردن بهداشت دندان، ناسالم بودن لثه‌ها، نوشیدن مکرر چای و قهوه، رژیم غذایی ناسالم، خشکی دهان، مصرف آنتی بیوتیک و زمینه ژنتیکی از جمله عواملی هستند که باعث زردی و لکه دار شدن دندان‌ها و لزوم استفاده از سفید کننده دندان می‌شوند.

همیشه سوال این است که برای سفید شدن دندان‌ها چه باید کرد؟ باید بدانید که بهترین راه برای سفید کردن دندان‌ها مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی است. در ادامه برخی از روش‌ها سنتی سفید کننده دندان به شرح زیر است:

  • جوش شیرین و پراکسید هیدروژن
  • قرقره پراکسید هیدروژن
  • نمک دریا و جوش شیرین
  • زردچوبه
  • زغال چوب فعال
  • آب لیمو و جوش شیرین
  • سرکه سیب
  • سیب و برگ کرفس
  • جوش شیرین، خمیر دندان و پراکسید هیدروژن
  • پوست پرتقال و نمک
  • توت فرنگی و جوش شیرین
  • پوست موز
  • روغن کنجد
  • نمک و آبلیمو
  • نمک اپسوم

استفاده از روش‌های سنتی و خانگی برای سفید کردن دندان نیاز به تمرین مستمر دارد و اثربخشی آن به تدریج آشکار می‌شود. لازم به ذکر است که اقداماتی که تحت نظر دندانپزشک انجام می‌شود، قطعا قابل اعتمادتر است. استفاده از سفید کننده دندان در بهترین کلینیک دندانپزشکی در تهران کاملا بدون درد صورت می‌گیرد. محلول ژل مانندی روی دندان‌ها و لثه‌ها قرار می‌گیرد و پس از پرتودهی و تابش به دندان‌ها، دهانشویه انجام می‌شود.

یکی از روش‌هایی که در دندانپزشکی به آن سفید کردن دندان می‌گویند، بلیچینگ دندان است که در آن ژل سفید کننده مستقیماً روی مینای دندان قرار می‌گیرد.

کیت سفید کننده دندان نیز یکی از کارهایی است که افراد بدون نیاز به دندانپزشک و تهیه قالب مخصوص از فک خود می‌توانند انجام دهند. در واقع به این روش بلیچینگ خانگی هم می‌گویند.

روش دیگری که برای سفید کردن دندان استفاده می‌شود، لمینت دندان است که در آن تمام عیب‌های دندان اعم از شکستگی، شکل، رنگ، طول و فاصله برطرف می‌شود. روش استفاده به این صورت است که برای دندان‌های جلویی استفاده می‌شود و به صورت لایه ای نازک روی دندان قرار می‌گیرد. اما استفاده از این روش برای افرادی که دندان قروچه دارند، اصلا مناسب نیست؛ زیرا لمینت آن‌ها می‌شکند. همچنین توجه داشته باشید که برای انجام لمینت باید پوسیدگی یا علائم عفونت دندان کاملا از بین برود.

روش های سفید کننده دندان

استفاده از بلیچینگ، سفید کننده دندان

بلیچینگ، سفید کننده دندان به دو صورت در مطب و خانگی انجام می‌شود:

بلیچینگ در خانه

 اگر می‌خواهید در خانه دندان خود را سفید کنید، قطعا هزینه کمتری برایتان خواهد داشت. برای سفید کردن، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، یک سرنگ حاوی یک قطره ژل سفید کننده بردارید و آن را داخل قالب تزریق و سعی کنید آن را در قالب پخش کنید، سپس قالب را به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه روی دندان‌های خود نگه دارید.

اگر ژل سفید کننده دندان در این مدت از قالب بیرون ریخت، سعی کنید آن را با یک مسواک خشک تمیز کنید. نگران تماس ژل سفید کننده دندان با لثه نباشید، ممکن است لثه‌های شما سفید شوند اما بعد از ۵ دقیقه از بین می‌روند. بعد از استفاده، قالب‌ها را با آب سرد بشویید و خشک کنید تا برای دفعه بعدی که می‌خواهید استفاده کنید آماده شوند.

بلیچینگ در مطب

هزینه بیشتری نسبت به بلیچینگ در منزل دارد و روش انجام آن محافظت از لثه، کشیدن کش روی آن و تزریق غلظت بالایی از سفید کننده دندان بر روی دندان است که پس از تزریق توسط نور لیزر برای فعال شدن مواد استفاده می‌شود. به این ترتیب رنگ دندان‌ها ۵ تا ۶ برابر روشن‌تر می‌شود. لازم به ذکر است که بلیچینگ در مطب نتیجه بهتری دارد و پس از انجام این کار ممکن است دندانپزشک توصیه کند که طبق روش ذکر شده ادامه بلیچینگ را در منزل انجام دهید.

بلیچینگ برای دندان‌هایی که حساس نیستند و ظاهر خوبی دارند انجام می‌شود، زیرا شکستگی، ترک، فاصله بین دندان‌ها، پوسیدگی و غیره را از بین نمی‌برد و فقط تا چند درجه دندان‌ها را درخشان می‌کند. بلیچینگ برای زنان باردار، افراد مبتلا به بیماری قلبی، دیابت و افراد زیر ۱۶ سال توصیه نمی‌شود. همچنین با استفاده از ژل سفید کننده دندان بیش از زمان تعیین شده، دندان‌های شما سفیدتر نمی‌شود و حتی حساسیت دندان شما را افزایش می‌یابد.

بلیچینگ دندان چیست و چقدر هزینه دارد؟

هزینه سفید کردن دندان چقدر است؟

هزینه بلیچینگ در منزل از قیمت پایه ۷۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و با توجه به نوسانات بازار و تاثیر بر قیمت موادی که قالب از آن ساخته می‌شود متغیر است. دندان‌های شما ممکن است قبل از سفید کردن نیاز به رفع پوسیدگی یا جرم گیری دندان داشته باشند، بنابراین بهتر است به دندانپزشک خود اعتماد کنید و خودسرانه عمل نکنید.

استفاده از کیت‌ها به عنوان سفید کننده دندان

کیت‌های سفید کننده دندان به راحتی در دندانپزشکی در برندهای مختلف موجود است و در بیست دقیقه رنگ دندان‌ها را روشن می‌کند. همچنین سفید شدن آن در همه دندان‌ها یکسان است و پشت و جلوی دندان به یک اندازه سفید می‌شود. استفاده از این نوع سفید کننده دندان بسیار ساده است بدین شکل که قبل از استفاده باید دندان‌ها را به خوبی مسواک کنید و سپس قالب از پیش پر شده را با ژل سفید کننده دندان را از بسته خارج کنید و فورا رو دندان‌های خود بگذارید. سپس دندان‌های خود را روی هم فشار دهید که تا ۲۰ دقیقه روی دندان‌های شما باقی بماند.

بعد از ۲۰ دقیقه دندان‌های خود را مسواک زده و قالب را دور بریزید. می‌توانید تا ۵ روز متوالی یا هر زمان که احساس کردید دندان‌هایتان تیره شده است از کیت سفید کننده دندان استفاده کنید. البته لازم به ذکر است که بهتر است دو هفته پس از انجام کارهای دندانپزشکی مانند ارتودنسی انجام شود. همچنین برای افراد دارای مشکلات لثه، زنان باردار یا شیرده و افراد زیر ۱۴ سال توصیه نمی‌شود.

این نوع سفید کننده دندان حاوی مواد زیر است:

  • کلسیم کریستالی فیلمو یا FCC که دندان‌ها را با کریستال‌های فعال زیستی سفید رنگ می‌کند.
  • Phthalimido Peroxy Caproic Acid یا PAP که لکه‌های روی سطح دندان را از بین می‌برد.
  • کلسیم لاکتات گلوکونات که باعث می‌شود کلسیم به راحتی توسط دندان‌ها جذب شود و مینای دندان را تقویت می‌کند.

از خمیر دندان به عنوان سفید کننده دندان استفاده کنید

برخی از افراد به دلیل حساسیت بیش از حد به دنبال روشی هستند که همیشه بخواهند از آن برای سفید کردن دندان‌های خود استفاده کنند، اما باید توجه داشت که استفاده بیش از حد از مواد سفید کننده دندان قطعا عوارضی برای فرد به همراه خواهد داشت. خمیر دندان سفید کننده لکه‌های ناشی از خوردن غذای رنگی را از روی مینای دندان پاک می‌کند؛ ولی نمی‌تواند رنگ دندان شما را روشن کند.

البته برخی از خمیردندان‌های سفید کننده ممکن است حاوی موادی باشند که در حین مسواک زدن باعث ساییدگی و پارگی مینای دندان شده و به تدریج مینای دندان را نازک می‌کند، بنابراین لایه بیرونی مینای دندان به تدریج برداشته می‌شود و دندان‌های فرد سفیدتر می‌شود.

نتیجه گیری

در این مقاله از ویکی درمان تلاش بر این بود که علاوه بر روش‌های سنتی و طولانی سفید کردن دندان‌ها از روش‌های شیمیایی و سریع سفید کردن دندان‌ها و همچنین نحوه استفاده از آن‌ها نام ببریم. اگر به نحوه استفاده و روش‌ها موجود د این نوشته توجه کنید با کمی صبر به نتیجه دلخواه خود خواهید رسید.

سفید کردن دندان با روش بلیچینگ برای چه کسانی مفید است؟

افرادی که دندان های آنها به علت غذاهای رنگی، قهوه و چایی زرد شده باشد، بیشترین جوابدهی را دارد

کودکان و نوجوانان هم می توانند بلیچینگ کنند؟

برای کودکان که دندان شیری دارند بلیچینگ توصیه نمی شود. اما اگر دندان ها به دلیل آسیب و تروما تغییر رنگ داده باشد بلیچینگ با کاربامید پروکساید توصیه می شود.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

حمید حیدری

حمید حیدری هستم دانشجوی رشته دندانپزشکی. شما را با جدیدترین مقالات منتشر شده در زمینه بهداشت دهان و دندان، بیمارهای دندان و.. آشنا می کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *