درمان و علت دندان قروچه کودکان چیست؟

۰
(۰)

دندان قروچه کودکان، امکان دارد که تا به حال دیده یا شنیده باشید که کودک شما هنگام خواب در شب، به صورت مداوم دهانش را حرکت می‌دهد. این حرکت می‌تواند همراه با صدای به هم خوردن دندان یا سایش روی هم دندان باشد. تمام اینها نشانه‌هایی از دندان قروچه در کودکان است.

این مشکل که با نام “بروکسیزم” نیز در علم پزشکی شناخته می‌شود، اتفاقی شایع و تقریبا مرسوم در میان کودکان قبل از به مدرسه رفتن آنهاست. بروکسیزم، با قفل شدن دندان‌ها در بیداری یا دندان قروچه در خواب، با استرس و اضطراب ارتباط دارد.

اکثرا وقتی که خواب هستند دچار مشکل دندان قروچه کودکان می‌شوند و این عارضه به صورت معمول در حوالی سن ۳ سالگی به وجود می‌آید (در ضمن امکان دارد که زمان شروع این مشکل زودتر و حتی در حدود یک‌سالگی نیز باشد). برای بیشتر کودکان این عادت در بازه‌ای کوتاه‌مدت است و بسیاری از موارد آن تا سن ۶ سالگی از بین می‌رود.

بی شک خوابی راحت و با آرامش برای کودکان، یک آرزو برای هر پدر و مادری است. ولی، برخی از والدین با صداهای دیگری، مانند صدای ساییده شدن دندان‌ها به یکدیگر نیز رو به رو هستند. این اتفاق در بسیاری از کودکان شایع است.

به گفته کارشناسان این حوزه از هر ده کودک دو الی سه نفر، در خواب دندان های خود را به هم می‌سایند یا فکشان قفل می شود، اما اکثر کودکان با این مشکل بزرگ می شوند. در ادامه مطلب از ویکی درمان به علل و روش درمان دندان قروچه کودکان می پردازیم.

درباره دندان قروچه در کودکان بیشتر بدانید

انواع دندان قروچه کودکان

دندان قروچه کودکان را می‌توان به شکل زیر دسته‌بندی کرد:

دندان قروچه کودکان در بیداری: به طور معمول وقتی که بیدار هستید دندان‌ها و فکتان روی ‌هم می‌فشارید؛ اکثر افراد هنگام تمرکز کردن این کار را به صورت نا‌خودآگاه انجام می دهند.

دندان قروچه کودکان در خواب: به صورت کلی اگر بخواهیم در این باره صحبت کنیم می‌توان به این نکته اشاره کرد که مانند حالت بیداری به صورت ناخودآگاه دندان‌های خود را رو هم می‌سایید و عضلات فک خود را در خواب فشار می‌دهید. و معمولا افرادی که در کنار شما حضور دارند می‌توانند صدای دندان‌قروچه یا ساییدن دندان‌ها روی‌هم را بشنوند که به صورت کلی پر سروصدا است.

علل فیزیکی

یکی از علل فیزیکی دندان قروچه در کودکان می‌توانیم به نشانه های زیر اشاره کنیم:

  • درد در بدن : در اثر عفونت گوش یا درد هنگام دندان‌درآوردن کودک؛ کودکان امکان دارد به ‌عنوان راهی برای کاهش درد، به دندان قروچهرو بیاورند.
  • بی‌نظمی در دندان‌ها که ممکن است در فک بالا یا پایین باشد .(به آن “مال اکلوژن” نیزمی‌گویند)

علل روان‌شناختی

یک از مهم‌ترین علت های روان‌شناختی دندان قروچه کودکان، را می‌توان استرس و اضطراب دانست. در کودکان امکان دارد که این استرس که معمولاً به صورت فشار عصبی یا خشم بروز می‌کند؛ در اثر دو مورد زیر ایجاد شود:

  • داشتن امتحان در مدرسه
  • تغییر در روند زندگی (خواهر و برادر جدید)

مطلب پیشنهادی : عرق کردن نوزاد در خواب

تأثیرگذاری قفل شدن فک و دندان قروچه کودکان بر خواب آنها

روش‌های درمان دندان قروچه کودکان

یکی از درمان‌هایی که هرگز نباید از آن در هنگام دندان قروچه کودکان استفاده کرد، بیدار نمودن فرزندتان در زمان شنیدن صدای دندان قروچه است. این کار به صورت بالقوه می‌تواند علائم آن را شدت ببخشد و فرزند شما از خواب خوب در شب محروم می‌کند.

یکی از درمان‌های متداول دندان قروچه‌ کودکان ، درمان نکردن آن است. اگر احتمال می‌دهید که  استرس و اضطراب یکی از علل این مشکل است، سعی نمایید زمان بیشتری را با کودکتان صرف کنید. این زمان را میتوان آغوش گرفتن فرزند یا کتاب خواندن قبل از خواب دانست.

روش‌هایی برای درمان دندان قروچه کودکان

امکان دارد که مواردی در محیط باعث ایجاد استرس و اضطراب در فرزند شما شود و سبب دندان قروچه شود. برای حل این مشکل بهتر است که  برخی نکات برای ایجاد یک محیط را فراهم کنید که در ادامه به تعدادی از آنها خواهیم پرداخت:

شاید تکرار این گفته جمله ای کلیشه شده باشد! اما شما والدین عزیز سعی کنید که استرس روزمره خود را به کمترین میزان ممکن برسانید. برای فعالیت های مختلف از قبل برنامه‌ریزی کنید و طبق آن عمل کنید. شب قبل ناهار را برای مدرسه آماده کنید. لباس‌ها را در اولین فرصت و سر وقت خود مرتب کرده و در جای خود قرار دهید.

صبح‌ها سعی کنید به موقع از خواب بلند شوید. به نیازهای فرزندان توجه کنید و سعی کنید که خودتان آن را بفهمید و برآورده کنید. کودکان شما “نمونه ای کوچک شده‌ای از شما” هستند و همیشه از نمونه‌های پیش رویشان (که بیشتر مواقع شما هستید) تقلید می‌کنند.

یک اتاق آرام برای خواب ایجاد کنید. به حرف‌های فرزندتان گوش دهید و اجازه دهید که در تزئین کردن اتاق خوابش شما را همراهی و کمک کند. رنگ‌هایی که به آنها علاقه دارد را انتخاب کنید و میزان کمی نور در اتاق فراهم کنید. سعی کنید هر روز یا در بازه های مشخصی ورزش کنید، غذای سالم بخورید.

سوالات متداول

  • دندان قروچه کودکان چقدر به طول می‌انجامد؟

اکثر کودکان هنگامی که دندان‌های شیری خود تعویض می‌کنند، به صورت ناخودآگاه ساییدن آن‌ها را نیز متوقف می‌کنند. درعین حال، مشکل دندان قروچه کودکان در برخی تا زمان رسیدن به بلوغ هم ممکن است ادامه یابد.

آیا دندان قروچه کودکان خطرناک است؟

در بسیاری از موارد دندان قروچه اثر ناخوشی روی کودک بوجود نمی‌آورد، البته در مواردی باعث ایجاد سردرد یا گوش درد می‌شود.

آیا دندان قروچه دندان های شیری اهمیت دارد؟

دندان قروچه در دندانهای شیری به ندرت مشکل ایجاد می کند. با این حال این وضعیت اگر شدید باشد باعث می شود درد فک، سردرد، ساییدگی دندانها و اختلال مفصل فک به وجود بیاید.

  • تشخیص دندان قروچه کودکان

در بسیاری از موارد، پدر و مادر تنها با مشاهده یا با شنیدن صدای آن (ساییده شدن دندان‌ها) متوجه می‌شوند که کودکشان دندان قروچه دارد. بسیاری از کودک‌ها، خودشان هم نمی دانند که این کار را انجام می‌دهند.

  • عوارض دندان قروچه کودکان

ساییدن و فشار دادن دندان ها بر روی هم در شب می‌تواند سبب ساییده شدن مینای دندان‌ها، شکستن دندان، حساس شدن آنها به دما مواد خوراکی، ایجاد دردی شدید در قسمت صورت و بروز مشکل برای فک کودک شود.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

حمید حیدری

حمید حیدری هستم دانشجوی رشته دندانپزشکی. شما را با جدیدترین مقالات منتشر شده در زمینه بهداشت دهان و دندان، بیمارهای دندان و.. آشنا می کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *