ارتودنسی دندان چیست؟ – بررسی انواع ارتودنسی دندان

۵
(۱)

ارتونسی به معنای مرتب کردن دندان‌هاست. در این روش پزشکان با استفاده از نخ و اشیای فلزی، سعی بر مرتب کردن و حرکت دادن دندان‌ها دارند. در واقع دندانپزشک زیبایی، در هماهنگ کردن ناهماهنگی‌های دندان تخصص دارد.حتما می‌دانید که زیبایی دندان‌ها چه تاثیری بر داشتن لبخندی زیبا و افزایش جذابیت دارد.

داشتن دندان‌هایی صاف و یکدست می‌تواند علاوه بر افزایش جذابیت، موجب افزایش اعتماد به نفس شما هم شود و شما می توانید با خیالی راحت از اینکه زیبا به نظر می‌رسید، تا هر میزان که می‌خواهید بخندید. اما همه از این نعمت برخوردار نیستند و در نتیجه به دنبال راهی برای داشتن دندان‌هایی یکدست و زیبا هستند. ارتودنسی شاید موثرترین روشی باشد، که می‌توان با استفاده از آن به این هدف دست یافت.

به طور کلی تمرکز متخصص ارتودنسی، بر روی از بین بردن فاصله بین دندان‌ها، صاف کردن دندان‌های کج، بهبود سلامت لثه‌ها و درمان مشکلات مربوط به بایت دندان‌ها و غیره است. همانطور که در جراحی لثه اشاره کردیم، افراد ممکن است، قبل از اصلاح بی نظمی های دندان به این روش، نیاز به جراحی لثه داشته باشند. در ادامه همراه ویکی درمان باشید تا با هم به بررسی ارتودنسی دندان بپردازیم!

ارتودنسی دندان چیست

ارتودنسی دندان چیست؟

در این روش، همانطور که از نامش پیداست، به طور دائم در دهان قرار می‌گیرد. این روش بیشتر برای رفع مشکلات آرواره‌ای و دهانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. طول درمانی در این روش برای کسب نتیجه مطلوب دو سال است. البته این مدت بستگی به مشکلات دهان و دندان و انجام یا عدم انجام نکات بهداشتی و مراقبتی دارد.

چه افرادی به ارتودنسی دندان نیاز دارند؟

همان طور که می دانید، زیبایی دهان و دندان تاثیر زیادی بر روی چهره افراد داشته و داشتن دندان های مرتب و با فاصله معین از هم باعث جذابیت افراد می شود. اما با کمک درمان ارتودنسی، علاوه بر بهبود زیبایی صورت و لبخند، مشکلات دیگری نیز می توان حل کرد. البته تشخیص اینکه چه کسانی به ارتودنسی نیاز دارند و چه کسانی نیاز ندارد، باید توسط پزشک متخصص ارتودنسی تشخیص داده شود.

ما در ادامه، مشکلاتی که توسط درمان ارتودنسی حل می شود و همچنین افرادی را که ممکن است کاندید انجام این درمان باشند را معرفی کردیم. دندان های نامنظم، علاوه بر اینکه ظاهر بدی برای افراد ایجاد می کنند، باعث می شود که فشار زیادی بر روی سایر دندان‌ها، لثه‌ و مفاصل فک وارد شود، که می تواند مشکلات زیر را به وجود بیاورد:
•ایجاد مشکل در لثه
• پوسیدگی دندان‌ها
• سردرد و میگرن
• مشکلات گوارشی
• مشکلات در رعایت بهداشت دهان و استفاده از مسواک
• مشکلات ظاهری و در پی آن پایین آمدن اعتماد به نفس
• مشکلات TMJ

بررسی انواع روش‌های ارتودنسی

علاوه بر ارتودنسی ثابت، روش های دیگری نیز وجود دارند. این موارد عبارت است از:

  • ارتودنسی متحرک

در این روش از پلاکت‌هایی استفاده می‌شود، که متحرک است و قابلیت جابجایی دارد. زمانی که از این روش استفاده می ‌شود، بیمار می‌تواند هنگام غذا خوردن یا مسواک زدن پلاکت‌ها را از دهان خود خارج کند.

  • ارتودنسی نامرئی

در روش ارتودنسی نامرئی، جلوه کمتری دارد و برای افرادی که با ظاهر ارتودنسی مشکل دارند، مناسب است. طول درمان در این روش فقط یک سال زمان میبرد.

ارتودنسی دندان چیست

  • ارتودنسی دیمون

یکی از انواع بریس‌های تنظیم شونده، دیمون نام دارد. این بریس‌ها از کش‌های لاستیکی برای سفت کردن براکت‌ها و وارد کردن فشار بین دندان‌ها استفاده می‌شود. ارتودنسی دیمون بهتر از نوع فلزی سنتی است. در این روش می‌توان از براکت‌های شفاف استفاده کرد. افرادی که از این روش برای اصلاح بی نظمی های دندان، استفاده می‌کنند، عموما درد کمتری نسبت به روش سنتی دارند.

  • فانکشنال

برخی از مشکلات در دندان‌ها به دلیل نامنظمی دندان‌هاست؛ ولی برخی دیگر از آنها به مشکلات فکی برمی‌گردد و از ناهنجاری‌هایی ناشی می‌شود، که در فک‌ها وجود دارد. درمان این نوع مشکلات را می‌توان با استفاده از این روش انجام داد. استفاده از ارتودنسی فانکشنال در این مواقع می‌تواند، در درمان موثر باشد. در این روش پزشکان با استفاده از دستگاه‌های فانکشنال یا درمان‌های هدایت رشد فک‌ها، این مشکل را حل می‌کنند.

  • لینگوال

در ارتودنسی لینگوال، پلاکت‌ها، پشت دندان‌ها نصب می‌شوند. بنابراین اصلا مشخص نیست.

  • ارتودنسی ثابت

در ارتودنسی ثابت، نگین هایی بر روی دندان فرد قرار می‌گیرد که براکت نام دارد. این براکت‌ها قطعات کوچک فلزی هستند که باعث جابجایی و اصلاح دندان‌ها می‌شوند.

مراحل انجام ارتودنسی چیست؟

برای اینکه بتوان بهترین روش را پیدا کرد، ابتدا باید تمامی مشکلات فک و دندان ها مشخص شود. مراحل این کار عبارت است از:

  1. مشاوره‌ی اولیه با پزشک برای تعیین نیازهای بیمار.
  2. قالب‌گیری دندان‌ها.
  3. تصویر برداری از دندان.
  4. معاینه مجدد و مشخص کردن روش ارتودنسی.
  5. شروع درمان و قرار دادن بریس یا براکت ها در دهان.
  6. تعیین جلسات آینده برای معاینه.
  7. استفاده از نگهدارنده و خارج کردن بریس از دهان.

ارتودنسی دندان نیش چگونه است؟

یکی از مهمترین عوامل در زیبایی و چهره و دندان‌ها، دندان های نیش هستند. در بسیاری از موارد دیگر دندان‌ها، راه رشد این دندان را می‌بندند. در نتیجه دندان نیش حالت بیرون زده پیدا می‌کند و به اصطلاح نهفته می‌شود. این موضوع در زنان دوبرابر مردان اتفاق می‌افتد. این موضوع مشکلات بسیاری برای افراد به وجود می‌آورد و در نتیجه احتیاج به درمان دارد.

از جمله این مشکلات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اولین مشکلی که در این شرایط برای افراد ایجاد می‌شود، تحت تاثیر قرار گرفتن زیبایی و لبخند آنها است.
  • در برخی موارد زمانی که باید دندان نیش، جایگزین دندان شیری شود، دندان شیری نمیفتد و هر دو این دندان‌ها پشت سر یکدیگر قرار می‌گیرند.
  • این دندان‌ها به دندان‌های سالم مجاور آسیب می‌رساند و باعث از بین رفتن آن می‌شود.
  • این دندان ممکن است، باعث کج شدن دندان‌های مجاور هم شود.
  • بعلاوه این دندان‌ها ممکن است، باعث ایجاد کیست یا تومور در اطراف دهان شود، که می‌توان با استفاده از عمل جراحی آن را درمان کرد.
  • سخت‌تر شدن عمل جویدن در این شرایط.
  • تحلیل استخوان فک

 انواع ارتودنسی دندان

مراحل انجام ارتودنسی دندان نیش

در مرحله اول درمان دندان نیش، ایجاد فضایی برای بیرون آمدن دندان نیش است. در صورت شناسایی به موقع این موضوع، می‌توان با بیرون کشیدن دندان شیری این موضوع را حل کرد؛ اما در صورتی که نتوان با این روش، این مشکل را حل کرد، می‌توان با استفاده از این روش، این مشکل را حل کرد.

بیرون کشیدن دندان نیش و هدایت آن به سمت جایگاه اصلی با براکت، یکی از بهترین و متداولترین روش‌های درمان دندان نیش است، که آن را به جایگاه اصلی خود هدایت می‌کند. این کار با استفاده از براکت انجام می‌شود. با استفاده از این روش درمانی، دندان نیش با دیگر دندان‌ها در یک راستا رشد می‌کند.

در این روش ابتدا با جراحی، دندان نیش نهفته، نمایان می‌شود و سپس براکت به دندان متصل می‌شود تا با ایجاد فشاری ملایم، دندان نیش را به جایگاه اصلی خود منتقل کند. این فرآیند اصلاح حالت دندان نیش ممکن است، حتی یک سال به طول بیانجامد.

سن مناسب ارتودنسی برای کودکان

پس از صورت گرفتن اولین معاینات، استفاده از ارتودنسی و زمان درمان آن به عهده متخصص ارتودنسی خواهد بود. وی با توجه به شدت ناهنجاری‌ها تشخیص خود را ارائه می‌دهد. سن مناسب ارتودنسی به طور معمول در دوران کودکی (سن ۸ تا ۹ سالگی) به حساب می‌آید. در این دوره، دندان‌های دائمی اکثراً بیرون آمده و می‌توان به تصحیح ترتیب آن‌ها پرداخت. این سنی که دندان‌ها بیشترین رشد را دارند، زمان مناسبی برای شروع درمان ارتودنسی است. اگر این امر به موقع اقدام نشود، در آینده استخوان‌های فک سخت شده و با جراحی فک درست می‌شود.

حداکثر سن برای ارتودنسی چند سالگی است؟

با توجه به توضیحات ارائه شده، نمی‌توان حداکثر سن برای ارتودنسی در نظر گرفت، اما می‌توان اینگونه بیان کرد که، در صورتی که فرد لثه‌های مقاوم و سالم داشته و استخوان‌های فک وی فرسوده و ساییده نشده باشد، برای اصلاح ناهنجاری‌ها و نظم دادن به دندان‌های خود، می‌تواند از این روش استفاده کند. زیرا در بزرگسالی هم همچنان نیاز به ارتودنسی حس میشود. از طرف دیگر، اگر تمام موارد ذکر شده در فک، استخوان، دندان و لثه فرد دچار خرابی و ناهنجاری باشد، وی علاوه بر ارتودنسی، باید به جراحی فک و پیوند استخوان نیز اقدام کند.

قیمت ارتودنسی در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

هزینه ارتودنسی به دلیل اینکه وضعیت و شرایط بیمار ها با یکدیگر متفات بوده و قیمت آن کاملا به میزان و نوع ناهنجاری بستگی دارد. پس بطور دقیق نمی توان مقدار آن را مشخص کرد. برای محاسبه و تخمین هزینه ارتودنسی حتما با بهترین کلینیک دندانپزشکی در تهران یا متخصصین ارتودنسی تماس بگیرید.

فیلم ارتودنسی دندان

 

 

سوالات رایج در مورد ارتودنسی دندان

ارتودنسی موجب برطرف کردن مشکلات گوارشی هم می‌شود؟

در حالت عادی هر دندان بالا با دو دندان پایین در تماس است. چنانچه در بیماری این وضعیت دندان‌ وجود نداشته باشد، غذا به خوبی آسیاب نشده و هضم غذا و در نتیجه گوارش آن با مشکل روبه‌رو می‌شود. استفاده ازاین روش، باعث ایجاد تماس‌های مناسب و در نتیجه افزایش تاثیر جویدن خواهد شد.

آیا کشیدن دندان برای درمان ارتودنسی لازم است؟

در بعضی موارد برای درمان، کشیدن یک یا چند دندان الزامی است و بیشتر مردم نگران این موضوع هستند. اما باید به این نکته توجه داشت، که فضای خالی که بعد از کشیدن دندان، بین دندان‌ها بوجود می‌آید، طی درمان از بین خواهد رفت.

آیا ارتودنسی درد دارد؟

یکی از دغدغه‌های مهم هر روش درمانی، میزان درد آن است. این درد به گونه‌ای است، که می‌توان آن را تحمل کرد. در روزهای اولیه درمان، پس از گذاشتن براکت و یا خوردن غذا ممکن است، بیمار احساس درد داشته باشد.

درمان ارتودنسی چقدر زمان می برد؟

مدت زمان درمان با براکت حدود یک تا دو سال است. اما اگر ارتودنسی پیچیده و شدید باشد طول درمان بیشتر می شود ولی اگر در کودکی اقدامات پیشگیرانه انجام داده باشید، طول درمان در بزرگسالی کوتاه‌تر می شود.

ارتودنسی در چه سنی مناسب است؟

مناسب ترین سن برای درمان ارتودنسی کودکی است. در زمان کودکی به دلیل اینکه استخوان ها و دندان ها در حال رشد هستند؛ می توان آن ها را به راحتی هدایت کرد. پیشنهاد ما به شما این است که در سنین پایین کودکان خود را به متخصص ارتودنسی ببرید تا در صورت مشکل، پزشک آن ها را اصلاح کند. اما نگران نباشید؛ شما در هر زمان و در هر سنی که باشید می توانید از درمان ارتودنسی استفاده کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۵ / ۵. تعداد رای: ۱

هنوز رای ثبت نشده است.

حمید حیدری

حمید حیدری هستم دانشجوی رشته دندانپزشکی. شما را با جدیدترین مقالات منتشر شده در زمینه بهداشت دهان و دندان، بیمارهای دندان و.. آشنا می کنم.

نوشته های مشابه

۷ دیدگاه

  1. سلام من دندان نیش بالا سمت چپ فک بالام زیادی بزرگ شده اومده جلو می خواستم بدونم برای یه دندون کل فک بالارو باید ارتودنسی کنم یا راه حل دیگری هم هست که فقط همون یه دندون رو ارتودنسی کنم؟

  2. سلام مرسی بابت مطلب کاملتون!
    بنده دندون های خیلی نا مرتب و یکی درمیونی دارم خواستم بدونم آیا با اورتودنسی میشه حداقل مرتبشون کرد؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *