همه چیز درباره تغییر میل جنسی در دوران بارداری

۰
(۰)

تغییر میل جنسی در دوران بارداری موضوعی است که بسیاری از مادران آینده را نگران می‌کند که با وجود داشتن یک بارداری آرام، ممکن است متوجه کمبود شدید میل جنسی شوند که تا حدی به دلیل تغییرات هورمونی ذاتی در بارداری و یا ترس، تعصب یا باورهای نادرست است. تغییر میل جنسی در دوران بارداری، مسئله ایست که ممکن است دائما در حال وقوع باشد. این یک پدیده طبیعی به دلیل تغییر در سطوح هورمونی و سایر تغییرات در بدن است. میل جنسی در دوران بارداری کاملاً فردی است. برای برخی از زنان افزایش و برای برخی دیگر برعکس کاهش می‌یابد.  

علل تغییر میل جنسی در دوران بارداری

تاکید بر این نکته ضروری است که مادر باردار به عنوان یک زن، بسته به شرایط جسمی و روانی خود، ممکن است در دوران بارداری دچار نوسانات قابل توجهی در میل جنسی شود. بسیار طبیعی است که کمبود میل جنسی به شدیدتر از حد معمول وجود داشته باشد، که دارای علت است.

هورمون‌های بارداری: مقصر کمبود میل جنسی در سه ماهه اول بارداری

از ابتدای بارداری تا پایان سه ماهه اول، زنان تغییرات هورمونی و روانی زیادی را تجربه می‌کنند و همین مسئله باعث تغییر میل جنسی در دوران بارداری می‌شود. زن تحت تأثیر هورمون‌هایی است که اغلب سینه‌ها را سفت‌تر می‌کنند که می‌تواند باعث ناراحتی خفیف یا درد واقعی شود و اندام‌های جنسی حساس‌تر شوند.

حالت تهوع، استفراغ و خستگی زیاد نیز می‌‌تواند ظاهر شود که ریتم و عادات زن و در نتیجه زوجین را تغییر می‌دهد و به همین دلیل گاهی اوقات تغییر میل جنسی در دوران بارداری ایجاد می‌شود. بدن زن باردار در تلاش برای استقبال از کودک آینده است و برای این کار، نیاز به تغییرات هورمونی دارد. در نتیجه این تغییرات شدید در سازمان هورمونی، باعث می‌شود که مادر در هفته‌های اول بارداری علاوه بر خواب آلودگی در هر زمانی احساس تغییر میل جنسی در دوران بارداری کند، بنابراین شاید آخرین چیزی که به ذهنش می‌رسد رابطه جنسی باشد.

تغییر میل جنسی در دوران بارداری چیست

سه ماهه دوم بارداری و افزایش میل جنسی 

با وجود این که تغییر میل جنسی در دوران بارداری در سه ماهه اول آرام است، بدون شک سه ماهه دوم بهترین زمان برای تقویت میل جنسی است. مادر باردار از قبل کاملاً از بارداری خود آگاه است، حالت تهوع و خستگی قبلاً فروکش کرده است و زن باردار سرحال تر است و به دلیل افزایش حجم رحم که زن را حساس‌تر می‌کند، باعث افزایش میل جنسی می‌شود.

تغییر میل جنسی در دوران بارداری در سه ماهه سوم

زن باردار در حال رسیدن به مراحل نهایی بارداری است و حجم و وزن شکم او قابل توجه است. اکنون یافتن موقعیت راحت برای عشق‌ورزی دشوار می‌شود. به علاوه ارتفاع رحم به حدی است که اندام‌های داخلی آن به سمت بالا جابجا شده‌اند، مانند معده و ریه‌ها که تحت فشار بیشتری قرار می‌گیرند. در نتیجه همه اینها، ممکن است هنگام رابطه جنسی ناراحتی‌هایی مانند سوزش معده، احساس تنگی نفس یا خستگی ایجاد کند. با این سناریو طبیعی است که میل جنسی دوباره پایین بیاید، زیرا بدن زن باردار نیاز به استراحت دارد و از نظر روانی در حال آماده شدن برای زایمان است.

تغییر میل جنسی در دوران بارداری و قبل از زایمان

با شروع هفته چهلم بارداری، یک زن ممکن است دوباره میل جنسی شدیدی را احساس کند. در طول عشق ورزی، مقدار زیادی اندورفین، هورمون شادی و لذت، در جریان خون ترشح می‌شود. اندورفین‌ها در هنگام زایمان نقش مهمی دارند و اثر ضد درد دارند. بنابراین، عشق ورزیدن کمی قبل از زایمان می‌تواند مفید باشد.

همچنین بخوانید: قرص ضد بارداری

کاهش میل جنسی در مردان

گاهی اوقات، از سوی دیگر، این مردان هستند که تغییر میل جنسی در دوران بارداری دارند که ممکن است به دلیل نیاز به محافظت از مادر باردار و کودکی باشد که او حامله است، یا چون تغییرات روانی فیزیکی زن، او را آزار می‌دهد، میل جنسی او نیز کاهش می‌یابد.

کاهش میل جنسی در بارداری

تغییرات هورمونی و جنسی

تغییر میل جنسی در دوران بارداری با تغییر هورمون ها، افزایش می‌یابد، میل به نوازش و حساسیت را در یک زن تحریک می‌کند که این کاملا طبیعی است. در این دوره رحم منبسط می‌شود و رشد می‌کند و جریان خون به اندام‌های لگن افزایش می‌یابد. در نتیجه تمایل زنان به رابطه جنسی در دوران بارداری افزایش می‌یابد و منجر به تغییر میل جنسی در دوران بارداری می‌شود.

رابطه جنسی در دوران بارداری می‌تواند بسیار سازنده باشد. با این حال، رابطه جنسی می‌تواند منجر به عواقب بدی مانند تهدید به سقط جنین شود. در حالی که برخی از زنان ممکن است از تمایلات جنسی خود در دوران بارداری لذت ببرند، برخی دیگر ممکن است تغییر میل جنسی در دوران بارداری را برای ۹ ماه کامل تجربه کنند.

در هر صورت، نقطه اتکای عملکرد خوب هر زوج حتی در دوران بارداری، از طریق برقراری ارتباط، گوش دادن به صحبت‌های همسر در مورد ترس‌ها و نیازهای خود می‌گذرد. این مهم است که بارداری چگونه پیش می‌رود، آیا عوارضی وجود دارد که مانع از میل کامل جنسی شود. همچنین، نگرش روانشناختی همسران در مورد تغییر میل جنسی در دوران بارداری نیز تأثیرگذار است.

اگر زنی مشکلی از نظر سلامتی نداشته باشد، رابطه جنسی در دوران بارداری ضرری ندارد. اما یک مشاوره تخصصی ضروری است زیرا فقط یک پزشک می‌تواند بگوید که آیا خطری برای جنین وجود دارد یا خیر.

آیا مصرف برخی موادغذایی موجب تغییر میل جنسی در دوران بارداری می شود

به دلیل تغییرات هورمونی در این دوران، تغییرات میل جنسی به صورت ناخودآگاه رخ می دهند. اما میتوانید با مصرف مواد غذایی با طبع گرم، اندکی از بروز این حالات جلوگیری کنید.

آیا کاهش میل جنسی در دوران بارداری قابل درمان است؟

میتوانید در خصوص این مسئله با پزشک خود مشورت کنید اما جای نگرانی نیست، چرا که پس از زایمان به حالت عادی خود بازمیگردید

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

سمیرا حسن آبادی

من متخصص سئو و بهینه سازی سایت هستم. جزو نفرات اول تیم ویکی درمان بوده ام و خوشحالم که توانسته ایم محتوای به روزی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. همیشه برای بالا بردن کیفیت محتواها و خدمات ویکی درمان در تلاش خواهیم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *