بررسی عوارض تزریق ژل در بارداری

۰
(۰)

بارداری یکی از قشنگ‌ترین، حساس‌ترین و پراهمیت‌ترین دوران زندگی خانم‌ها می‌باشد. شما عزیزان لازم است تا در این دوران حساس، از خودتان و جنین‌تان مراقبت کنید که از مراقبت‌های مهم در دوره حساس بارداری برای محافظت از جنین؛ می‌توان انجام ندادن عمل‌ها زیبایی، تزریق ژل و بوتاکس یا تغییرات در پوست و مو را مثال زد. در واقع موارد گفته شده، جزو ممنوعیت‌های زیبایی در دوران بارداری محسوب می‌شوند.

در ادامه همراه ویکی درمان باشید تا به بررسی عمل‌های زیبایی ممنوعه در دوران بارداری و همچنین عوارض تزریق ژل در بارداری بپردازیم.

تزریق ژل در بارداری چگونه است؟

طبق تحقیقات انجام شده؛ دلایل واضح و مشخصی برای عدم تزریق ژل در بارداری پیدا نشده است. چراکه تزریق فیلرهای پوستی یا همان ژل‌ها با توجه به موارد زیر، برای مادر و جنین بی‌ضرر می‌باشند.

  • تزریق موضعی
    جنین از طریق گردش خون مادر تغذیه می‌کند؛ به همین دلیل، هر ماده خارجی یا مضری که وارد گردش خون شود می‌تواند او را تحت تأثیر قرار دهد.
    از سوی دیگر، مواد شیمیایی که در تماس با گردش خون نیستند، معمولا برای جنین در حال رشد خطری ایجاد نمی‌کنند و از آنجایی که فیلرهای پوستی به صورت موضعی و نه درون رگی، به ناحیه مورد نظر وارد می‌شوند، احتمال ورود مواد شیمیایی به گردش خون اندک است و جنین شما را خطری تهدید نمی‌کند.
  • مواد شیمیایی پایدار
    یکی دیگر از دلایل ایمنی فیلر‌های پوستی، پایداری ترکیبات شیمیایی است که در این ژل‌ها به کار رفته‌اند. در واقع، این مواد شیمیایی در یک ناحیه موضعی خاص باقی مانده و به گردش خون وارد نمی‌شوند و این ویژگی، احتمال ورود فیلرها به گردش خون و آسیب به جنین را بیش از پیش کاهش می‌دهد.
  • حجم کم تزریق
    فیلرهای پوستی یا ژل‌های زیبایی به مقادیر کم تزریق می‌شوند که احتمال آسیب به جنین را کاهش می‌دهند.

تزریق-ژل-در-دوران-شیردهی

مطلب پیشنهادی: سنگ کلیه در بارداری

آیا تزریق ژل در بارداری خطرناک است؟

همه ما می‌دانیم که اکثر خانم‌ها برای زیبایی، جوانی و حجم‌دهی به صورت و رفع آثار پیری و یا پیشگیری از آن؛ اقدام به انجام تزریق ژل و یا عمل‌های زیبایی می‌کنند.
ژل‌ها با دارا بودن هیالورونیک اسید که به طور طبیعی در بدن وجود دارد، خطوط صورت را صاف می‌کنند و یا به اعضای مدنظر، حجم می‌دهند.
حال در جواب این پرسش که آیا تزریق ژل در بارداری خطرناک است یا خیر؟ باید گفت که هیچ مدرکی درباره خطرناک بودن تزریق فیلر یا همان ژل در بارداری وجود ندارد؛ اما بهتر است که از تزریق ژل در بارداری اجتناب شود و انجام این کار را به بعد از زایمان و حتی بعد از شیردهی موکول کرد.

عوارض تزریق ژل در بارداری

راهی برای این که پزشکان متوجه عوارض تزریق ژل در بارداری شوند، وجود ندارد. همچنین سازمان غذا و داروی آمریکا تأکید می‌کند، هنوز در این زمینه آزمایشی بر روی زنان باردار انجام نشده است.
اگرچه اثرات منفی تزریق ژل بر روی جنین بسیار کم است، اما معمولا توصیه پزشکان این است که بهتر است پس از اتمام دوران بارداری و شیردهی تزریق ژل انجام شود تا تمامی جوانب ایمنی برای مادر و جنین رعایت شود.

در نظر داشته باشید که تزریق ژل؛ مانعی برای بارداری محسوب نمی‌شود و تزریق ژل قبل از اقدام به بارداری، سلامت جنین را نیز به خطر نمی‌اندازد. بنابراین در صورتیکه در مدت کوتاهی پس از تزریق ژل باردار شدید، جایی برای نگرانی وجود ندارد.
البته بهتر است در دوران بارداری و قبل از اقدام به تزریق ژل یا فیلر، تمام جوانب را در نظر بگیرید.

انجام تست حساسیت به کلاژن برای تزریق ژل در بارداری

عوارض-تزریق-ژل-در-بارداری

تست حساسیت به کلاژن، شامل تزریق مقدار کمی از کلاژن در بازو می‌باشد. پس از یک ماه از انجام این تزریق، پزشک بررسی‌های لازم برای ایجاد هرگونه حساسیت را انجام می‌دهد.
متأسفانه خانم‌هایی که حامله هستند و یا قصد باردار شدن دارند به هیچ وجه نباید این تست را انجام دهند.

شایان ذکر است بدانید؛ پزشکان و جراحان پلاستیک به هیچ عنوان اجازه انجام تست حساسیت کلاژن را به زنان باردار نمی‌دهند. لذا نیاز است هر زنی که می‌خواهد تست حساسیت به کلاژن را انجام دهد؛ قبل از آن، انجام تست حاملگی برایش تجویز شود.

مطلب پیشنهادی: ورزش بارداری

عمل‌ های زیبایی ممنوعه در دوران بارداری

واقعیت ماجرا این است که اثرات تزریق ژل در بارداری مشخص نیست و به عقیده اکثر متخصصان؛ تزریق فیلرهای زیبایی و همچنین تزریق ژل در بارداری بلامانع است و خطری برای مادر و جنین در پی ندارد.
البته در این میان برخی عمل‌های زیبایی ممنوعه در دوران بارداری وجود دارند که به شرح زیر می‌باشند:

  1. تزریق بوتاکس در بارداری
    چنانچه شما قبل از حامله شدن یا پایان سه ماهه اول حاملگی؛ بدون این که از بارداری خود مطلع باشید، تزریق بوتاکس انجام داده‌اید، خطر کمی جنین شما را تهدید می‌کند. یک تک دوز تزریق زیر پوستی بوتاکس وارد سیستم گردش خون نمی‌شود و اثری بر جنین نمی‌گذارد، پس نگران نباشید.
    البته پس از این که متوجه شدید باردار هستید، هرگز بوتاکس تزریق نکنید.
  2. تاتو در دوران بارداری
    شما در دوران بارداری نباید تاتو انجام دهید. چراکه در دوران بارداری، جریان و حجم خون در بدن افزایش می‌یابد. برای تاتو کردن، آرایشگر جوهری را با سوزن به لایه‌های خارجی پوست وارد می‌کند. لایه‌های پوست در دوران بارداری متورم و پرآب هستند اما پس از آن تورم پوست از بین می رود، بنابراین محل جوهر و خطوطی که آرایشگر کشیده، تغییر می‌کند.
    همچنین در دوران بارداری رنگ پوست شما با حالت عادی متفاوت است و ممکن است بعد از زایمان، رنگ انتخابی تاتو با پوست متغیر باشد.
  3. لیزر درمانی در دوران بارداری
    پوست شما در دوران بارداری، حساس‌تر از هر زمان دیگری است. بنابراین انجام لیزر درمانی که برای درمان لکه‌های قهوه‌ای یا قرمز و خال‌های پوستی کاربرد دارد، در این دوران مطلقا ممنوع است. همچنین شما نباید برای از بین بردن موهای زائد نیز از لیزردرمانی استفاده کنید.

آیا-تزریق-ژل-در-بارداری-خطرناک-است؟

کلام پایانی

با همه این تفاسیر؛ بهتر است که، قبل از اقدام به تزریق ژل در بارداری، تمام جوانب را در نظر بگیرید و حتما با پزشک خود مشورت کنید. چراکه سلامت شما و جنین در اولویت است و اگر تزریق ژل برای شما الزامی نیست؛ بهتر است تا زمان به دنیا آمدن فرشته کوچکتان صبر کنید و پس از آن، اقدام به تزریق ژل نمائید. در آخر به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنیم؛ در صورت تمایل، به صفحه مادر و کودک مراجعه کرده تا اطلاعات مفیدی را به دست آورید.

سوالات متداول شما عزیزان

چه کسانی کاندیدای مناسب تزریق ژل هستند؟

افرادی که از وضعیت سلامتی عمومی برخوردار هستند، معمولا می توانند بدون هیچ مشکلی این تزریق را پشت سر بگذارند.

ماندگاری تزریق ژل چقدر است؟

میزان دقیق ماندگاری ژل تزریق شده در صورت شما، به عوامل مختلفی بستگی دارد. بیشتر از هر چیزی، این موضوع به شرایط جسمی خود شما ارتباط خواهد داشت. ساختار پوست، سن، نحوه انجام تزریق، تکنیک به کار رفته در تزریق و همچنین سبک زندگی، عوامل میزان ماندگاری ژل هستند

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

سمیرا حسن آبادی

من متخصص سئو و بهینه سازی سایت هستم. جزو نفرات اول تیم ویکی درمان بوده ام و خوشحالم که توانسته ایم محتوای به روزی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. همیشه برای بالا بردن کیفیت محتواها و خدمات ویکی درمان در تلاش خواهیم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *