۱۰ علائم و علل گرمازدگی در کودکان + درمان خانگی

۰
(۰)

بدن انسان به طور طبیعی در اثر فعالیت های روزانه، گرما تولید می کند و از طریق عرق کردن و از دست دادن حرارت از طریق پوست، خود را خنک می سازد؛ اما در آب و هوا بسیار گرم تابستان همراه با رطوبت بالا، سیستم خنک کنندگی بدن دچار اختلال شده و گرما بدن به میزان خطرناکی بالا می رود. از این رو گرمازدگی در کودکان + درمان آن بسیار حائز اهمیت می باشد.

اکثر کودکان فصل مورد علاقه شان تابستان است و با تعطیل شدن مدارس، می توانند به راحتی در محیط های باز از جمله پارک ها ساعت ها زیر نور شدید آفتاب همراه با دمای بسیار بالا بازی کنند. این امر احتمال افزایش مبتلا شدن به گرمازدگی کودکان را به طور چشمگیری افزایش می دهد.

گرمازدگی در کودکان + درمان آن باید در کوتاه ترین زمان تشخیص داده شود و برای بهبود شرایط کودک هر چه سریعتر اقدام شود. نوزادان و کودکان به دلیل داشتن وزنی کم، حجم مایع موجود در خونشان نیز کمتر بوده و همین امر سبب می شود تا بیشتر در معرض گرمازدگی باشند.

 از این رو توصیه می شود کودکان خود را تشویق به نوشیدن حداقل ۹ لیوان در طول روز کنید. در ادامه مطلب از ویکی درمان به علل و علائم گرمازدگی در کودکان + درمان خانگی آن می پردازیم.

علل اصلی گرمازدگی در کودکان

همان گونه که در ابتدا گفته شد، گرمازدگی شرایطی است که می تواند زندگی کودکان را در معرض خطر قرار دهد، این وضعیت زمانی رخ می دهد که بدن کودک بیش از حد گرم شده و به دلیل بالا رفتن دمای بدن، توانایی کنترل و مهار کردن آن کاسته می شود.

گرمازدگی در کودکان + درمان

از این رو گرمازدگی در کودکان + درمان فوری آن بسیار حائز اهمیت بوده و باید برای درمان آن اقدام کنید. گرمازدگی بیشتر در نوزادان و کودکان معمول تر از بزرگسالان بوده و گرما زدگی می تواند در عرض چند دقیقه اتفاق بیفتد. فعالیت زیاد در هوا بسیار گرم تابستان مخصوص در ساعات اوج گرما، سوار ماشین داغ شدن و قرار دادن طولانی مدت کودکان در ماشین زیر نور آفتاب از علل اصلی گرمازدگی کودکان هستند.

علائم گرمازدگی در کودکان

یکی از علائم رایج گرمازدگی در کودکان که به سرعت خود را نشان می دهد، سردرد و حالت تهوع می باشد که ممکن است علائمی همچون موارد زیرا به دنبال داشته باشد :

  • پوست داغ، قرمز و خشک
  • کم آبی
  • تب درجه حرارت بیش از ۳۹ درجه سانتی گراد
  • گیجی
  • بی قراری
  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • سر درد
  • تنگی نفس
  • بی حالی

از علائم رایج گرمازدگی در کودکان هستند. اگر با هر یک از علائم فوق روبه رو شدید گرمازدگی در کودکان + درمان آن بسیار ضروری بوده و سعی کنید دمای بدن کودک را به سرعت کاهش دهید.

گرمازدگی در کودکان + درمان سریع خانگی

گرمازدگی در کودکان + درمان

کاستن درجه حرارت بدن : اولین اقدام جهت کاستن علائم گرمازدگی در کودکان + درمان آن، کاهش درجه حرارت داخلی بدن می باشد. زیرا گرمازدگی بیش از حد می تواند خیلی سریع منجر به بی هوشی شود. در ابتدا سعی کنید هر گونه لباس های غیر ضروری را از تن کودک در بیاورید تا حرارت بدن را به سطح طبیعی برسانید.

مصرف مقدار زیاد مایعات فراموش نشود : دومین اقدام جهت کاستن علائم گرمازدگی در کودکان + درمان آن، مصرف زیادی از مایعات نبستا خنک می باشد تا هرچه سریع تر میزان دمای داخلی بدن، به حد طبیعی برسد. از رو توصیه می شود در تابستان حداقل ۹ لیوان آب در طول روز مصرف کنید.

حمام سرد را فراموش نکنید : یکی از روش پیشگیری از گرمازدگی در کودکان + درمان آن، حمام سرد بوده در صورتی که نشانه های خفیف و شدید گرمازدگی در کودکان تان نمایان شده است، در گام اول در داخل خانه بمانید و از حمام سرد جهت کاهش میزان دمای بدن کودک تان بهره مند شوید.

مطلب پیشنهادی : حرف شنوی کودکان 

چگونه از مبتلا شدن به گرمازدگی کودکان پیشگیری کنیم ؟

قبل از هرچیزی برای پیشگیری از گرمازدگی کودکان + درمان آن، هیدراته نگه داشتن بدن می باشد. سعی کنید در وعده غذایی کودکان در تابستان مقدار زیادی از مایعات و نوشیدنی هایی طبیعی قرار داده تا از هیدراته شدن بدن آنها اطمینان حاصل کنید.

گرمازدگی در کودکان + درمان

همچنین در ساعت های اوج گرما سعی کنید تا حد ممکن در خانه بمانید. کودک در داخل اتاقی با هوا تهویه مناسب نگهداری شود؛ در واقع تهویه مناسب هوا یکی از راه های جلوگیری از گرمازدگی در کودکان + درمان آن می باشد. در نهایت در تابستان کودک خود را به تنهایی در ماشین رها نکنید، ماشین ها با سرعت هرچه تمام داغ تر می شوند و در عرض ده دقیقه به سطح بالا و خطرناکی میرسد.

مطلب پیشنهادی : فواید خواب نیمروزی در کودکان 

جمع بندی و سوالات رایج

علل گرمازدگی کودکان + درمان آن بسیار ساده بوده اما بسیاری از والدین هیدراته نگه داشتن بدن کودک خود را نادیده گرفته و او را به مدت زمان زیادی زیر نور آفتاب در ماشین رها می کنند. با توجه داشتن به موارد فوق به راحتی می توانید از مبتلا شدن کودک تان به گرمازدگی جلوگیری و پیشگیری کنید. در نهایت اگر شدت گرمازدگی بسیار بالا و به همراه تب می باشد، بهتر است هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

در صورت مواجه شدن با گرمازدگی شدید در کودکان چه باید کرد ؟

با اورژانس تماس بگیرید یا به نزدیک ترین مرکز درمانی مراجعه کنید. همچنین کودک خود را به طور کامل برهینه کنید و او را در جای خنک قرار دهید. در حالی که منتظر عوامل اورژانس هستید، بدن کودک را با دستمال یا حوله خیس شده با آب خنک مرطوب کنید و سپس وی را باد بزنید. در حالت فوق شدید اگر با بیهوشی کودک خود مواجه شدید، چیزی برای نوشیدن به او ندهید.

بهترین روش جهت جلوگیری از گرمازدگی کودک چیست ؟

به کودک خود لباس های سبک و گشاد نخی بپوشانید. همچنین حتما بطری آب همراه داشته باشید و به کودکتان آب بدهید. در روز های گرم که درجه حرارت بسیار بالا می باشد، در خانه بمانید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

سمیرا حسن آبادی

من متخصص سئو و بهینه سازی سایت هستم. جزو نفرات اول تیم ویکی درمان بوده ام و خوشحالم که توانسته ایم محتوای به روزی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. همیشه برای بالا بردن کیفیت محتواها و خدمات ویکی درمان در تلاش خواهیم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *