علائم کم آبی کودکان چیست؟ و نحوه پیشگیری از آن

۰
(۰)

کم آبی کودکان یکی از اتفاقاتی است که باید به آن بسیار توجه کنید، به ویژه در زمان و فصل های گرم (انتهای پاییز تا انتهای تابستان). در ویکی درمان سعی کرده‌ایم که در قالب مقاله شما را با علائم، نشانه ها و خطرات کم ‌آبی در کودکان و نکات مهم در رابطه با کم‌ آبی بدن کودکان آشنا کنیم.

مهمترین نشانه کم آبی کودکان

کمبود آب یا به اصطلاح دهیدراته شدن بدن به این معناست که او به اندازه کافی و موردنیاز خود مایعات ندارد. کودکان شیرخوار و بچه ها ، معمولا بیشتر از بزرگسالان در معرض کمبود آب در بدن هستند. اگر میزان مایعاتی که کودک دریافت می‌کند کمتر از میزان نیاز او باشد و در بعضی از فعالیت های طبیعی آن دخیل است باشد (که می توان به استفراغ، اسهال، تب یا تعریق اشاره کرد) ممکن است برای او مشکل کم‌ آبی به وجود بیاید.

کمبود میزان آب بدن در صورتی که خفیف باشد و به راحتی رفع شود، مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ اما اگر این میزان شدت بیشتری داشته باشد ممکن است احتیاج به مراجعه سریع به یک متخصص باشد.

مهمترین نشانه کم آبی کودکان

درمان کم آبی کودکان در خانه

کودکان مخصوصا شیرخواران به سرعت می‌توانند دچار کمبود آب شدید شوند و این اتفاق خطرناک است، بنابراین اگر احساس می‌کنید کودک شما علائم کمبود جدی آب را دارد، سریعا او را به نزدیک ترین اورژانس برده و او را به یک متخصص نشان دهید و ممکن است در بعضی مواقع دریافت مایعات از طریق سرم نیاز داشته باشد.

کم آبی کودکان در غیر این صورت، برای گرفتن مشاوره با پزشک تماس بگیرید. شاید دکتر بخواهد کودک را ببیند تا مطمئن شود حال او خوب است. اما اگر به این نتیجه رسید که فرزند شما دچار کم ‌آبی خفیف شده است، امکان دارد که به شما توصیه کند که مایعات بیشتری به فرزندتان بدهید.

اگر کودک شما کمتر از سه ماه داشته باشد، به احتمال زیاد پیشنهاد می‌کند که تنها از همان شیر یا شیر خشک همیشگی‌اش اما به دفعاتی بیشتر از قبل به فرزندتان بدهید.

اگر کودک شما سه ماهه یا بزرگ‌تر است؛ دکتر ممکن است مایعی مخصوص، علاوه بر شیر مادر یا شیر خشک برای جبران کردن آب و نمک‌ها یا الکترولیت‌هایی از دست رفته به شما دهد یا توصیه کند.

پزشک بر اساس وزن و سن کودکتان دستورالعمل های استفاده از آن را به شما خواهد داد.

مطلب پیشنهادی: فلج مغزی در کودکان

رفع و درمان کم آبی کودکان و نوزادان

 پیشگیری از بروز کم آبی کودکان

برای پیشگیری از کم شدن آب بدن فرزندتان مخصوصا در روزهای گرم سال یا زمان هایی که او بیمار است، اطمینان حاصل کنید که فرزندتان مایعات به مقدار زیاد استفاده می‌کند و در این بازه های زمانی حتما به شیردهی یا دادن شیر خشک به فرزندتان ادامه دهید.

اگر او شش ماهه یا بزرگ‌تر است بهتر است خوردن مواد غذایی کمکی را به او شروع کنید تا آنها بتوانند مقداری مشخص آب به کودک شما برسانند.

اگر فرزندتان کمتر از شش ماه دارد و نگران کم‌آبی آن هستید بهترین راهکار را میتوان مشورت با پزشک کودک دانست که در مورد مقدار مشخص آب و شیر که باید به کودک خود بدهید مشورت کنید.

یکی از مهم‌ترین نکات برای کم آبی کودکان این است که به آنها نوشابه‌های گازدار ندهید، زیرا که برای دندان‌ها کودکان و سلامت کلی او خطرناک هستند؛ همچنین آب‌میوه برای کودکان زیر ۱۲ ماه به کلی توصیه نمی‌شود.

نکات زیر را برای پیشگیری و درمان کم ‌آبی بدن کودکان یا مطلع کردن دقیق و صحیح پزشک جدی بگیرید:

گرمای بیش از حد:

در زمان‌هایی که هوای گرم است، مایعات بیشتری به کودکتان خود بدهید. فعالیت زیاد در هوای گرم یا نشستن در اتاقی بدون تهویهٔ مناسب و گرم می‌تواند سبب تعریق زیاد شود و موجب کم آبی در بدن کودک شود.

تب:

هنگامی که کودک شما تب دارد، به احتمال زیاد بدن او نیازمند مایعات بیشتری نسبت به سایر وقت هاست، پس در این مورد حتما با پزشک صحبت و مشورت کنید.

توجه به علائم کم آبی کودکان و الزام برای مراجعه به پزشک / تب

اسهال:

اگر کودکتان دارای بیماری روده‌ای، به خصوص وردی مثل گاستروانتریت حاد، مایعات زیادی را از طریق اسهال و استفراغ از دست می‌دهد؛ در چنین شرایطی به هیچ وجه به او آب میوه ندهید، زیرا امکان دارد که اوضاع را بدتر کنید و داروهایی بدون نسخه‌ برای برطرف کردن اسهال هم به او ندهید، بجز آنکه پزشک آنها را توصیه کند.

فقط در این شرایط کودکتان را تشویق نمایید تا شیر یا شیر خشک بیشتری بخورد و اگر شش ماهه یا بزرگ‌تر هست، طبق نظر پزشک مقداری هم آب به مایعات دریافتی او بیفزایید. حتما این نکته را بدانید که اگر کودک شما به دلیل اسهال دچار کم‌آبی شده باشد، مدفوع آن شل خواهد بود ولی اگر از دست دادن مایعات بدن بدلیل استفراغ یا علتی دیگر باشد، معمولا دفعات و حجم مدفوع کمتر خواهد بود.

استفراغ و کم آبی کودکان:

به صورت کلی ویروس‌ها و عفونت‌های روده سبب استفراغ می‌شود اما اگر کودک شما در نگهداری مایعات در معده‌ خود مشکل دارد، می‌تواند به راحتی دهیدراته شود. پس به پزشک استفراغ فرزندتان را هم اطلاع دهید.

در این شرایط ممکن است که پزشک نظراتی در مورد مقدار شیر مادر یا شیر خشک ولی اگر کودک شما شش ماهه یا بزرگ‌تر است، دادن کمی آب هم دور از نظر نیست. در ضمن امکان دارد که مایع الکترولیت برای کودک سه ماهه یا بزرگ‌تر نیز تجویز شود که در این شرایط روش مصرف آن را به شما خواهد گفت. همچنین اگر قصد دارید بدانید نوشیدن آب سرد در صبح چه مشکلاتی را در پی دارد، به صفحه عوارض نوشیدن آب سرد صبحگاهی مراجعه کنید.

استفراغ و کم آبی کودکان:

امتناع از نوشیدن آب و کم آبی کودکان:

گلودرد یا بعضی از بیماری‌ها می‌تواند آن‌قدر برای کودکان دردآور باشد که گاهی کودک میل به نوشیدن آب ندارد، این موارد که در این مقاله با هم بررسی کردیم، باید حتماً زیر نظر پزشک درمان شوند و در این شرایط پزشک امکان دارد شیر مادر یا شیر خشک یا آب را به دفعات زیاد و در مقدارهای کم به او بدهید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

سمیرا حسن آبادی

من متخصص سئو و بهینه سازی سایت هستم. جزو نفرات اول تیم ویکی درمان بوده ام و خوشحالم که توانسته ایم محتوای به روزی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. همیشه برای بالا بردن کیفیت محتواها و خدمات ویکی درمان در تلاش خواهیم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *