کبودی دور چشم بعد از عمل بینی + راهکارهای موثر برای بهبود سریع

۰
(۰)

بهبود کبودی دور چشم بعد از عمل بینی چگونه ایجاد می‌شود؟ در این مقاله به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

اگر به تازگی عمل بینی انجام داده‌اید، لازم است بدانید، کبودی صورت و دور چشم که پس از عمل بینی رخ می‌دهد، در واقع نتیجه خارج شدن قطره‌های خون از عروق خونی آسیب دیده است که به تغییر رنگ پوست زیر چشم منجر می‌شود. البته شدت کبودی دور چشم و تغییر رنگ، به نوع عمل بینی و مهارت جراح در انجام عمل نیز بستگی دارد.

درواقع کبودی چشم بعد از عمل جراحی زیبایی بینی، واکنش طبیعی بدن به پاره شدن لایه پریوست است. این لایه وظیفه خون‌رسانی به استخوان و ساختار بینی را به عهده دارد. حال جهت بهبود کبودی دور چشم بعد از عمل بینی لازم است تا اقداماتی را انجام دهید که در ادامه به شرح آن‌ها می‌پردازیم.

مطلب پیشنهادی: معرفی بهترین جراح بینی در تهران

 علت کبودی دور چشم بعد از عمل بینی چیست؟

کبودی دور چشم بعد از جراحی بینی، یک موضوع کاملا طبیعی می‌باشد. درنظر داشته باشید؛ جراحی بینی در هر دو حالت باز و بسته، از تهاجمی‌ترین جراحی‌های زیبایی محسوب می‌شود. چراکه صورت شما فشار زیادی را در طول جراحی تحمل می‌کند؛ بنابراین، ایجاد کبودی و التهاب پس از جراحی، موضوع دور از انتظاری نیست.

در طول عمل زیبایی بینی، گاهی اوقات جراح مجبور می‌شود برای درمان مشکلات تنفسی و یا فرم جدید در بینی، استخوان بینی را بشکند تا تغییر شکل به راحتی رخ دهد. شکستن استخوان بینی و بریدن پوشش‌های بالایی و پایینی استخوان بینی که متصل به رگ‌های خونی است، باعث بروز ورم و کبودی در ناحیه چشم، بینی و گونه می‌شود. البته همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، این کبودی‌ها طبیعی است که به مرور و با رعایت نکات مهم بهبود کبودی دور چشم بعد از عمل بینی از بین خواهند رفت.

مطلب پیشنهادی: بهترین جراح بینی استخوانی

قابل ذکر است؛ علاوه بر موارد ذکر شده در بالا، دلایل دیگری نیز در ایجاد کبودی‌ها نقش دارند که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر است:

  • عدم تجربه و تخصص کافی جراح می‌تواند باعث ایجاد آسیب به مویرگ‌های خونی و بافت‌های درون بینی شود که این در نهایت موجب تغییر رنگ پوست و کبودی خواهد شد.
  • ضرباتی که برای تغییر استخوان، ساختار و انحراف به بینی وارد می‌شوند.
  • میزان حساسیت پوست و واکنش پذیری شما نسبت به جراحی پلاستیک نیز بی‌تأثیر نیست.
  • حساسیت نسبت به تامپون که بعد از جراحی در بینی شما قرار گرفته می‌شود. 
  • اگر شما مشکل فشار خون داشته باشید؛ ممکن است به دلیل خونریزی حین عمل، کبودی بیشتری را تجربه کنید.
  • استفاده از داروهای رقیق کننده قبل از جراحی نیز، سبب کبودی چشم بعد از عمل بینی خواهد شد.

 چگونگی بهبود کبودی دور چشم بعد از عمل بینی

بهبود کبودی دور چشم بعد از عمل بینی چه مدت طول می‌کشد؟

کبودی دور چشم معمولا یک روز پس از عمل بینی ظاهر می‌شود و در ۴۸ ساعت اول به بدترین حالت ممکن خود می‌رسد. یک هفته پس از عمل بینی، رنگ این کبودی معمولا به زرد یا قهوه‌ای روشن تغییر پیدا می‌کند.
توجه داشته باشید؛ در بیشتر موارد، کبودی دور چشم ۱۰ روز پس از عمل به طور کامل از بین می‌رود، اما برخی کبودی‌ها مدت طولانی‌تری باقی می‌مانند. این کبودی‌های طولانی مدت بعد از جراحی بینی به خودی خود و به طور کامل برطرف نمی‌شوند و تغییر رنگ حتی تا چندین ماه پس از عمل در منطقه مورد نظر باقی می‌ماند.

مطلب پیشنهادی: بهترین جراح بینی طبیعی

 چگونگی بهبود کبودی دور چشم بعد از عمل بینی

راهکارهایی برای بهبود کبودی دور چشم بعد از عمل بینی

چنانچه شما عمل بینی انجام داده‌اید؛ لازم است تا برای به حداقل رساندن ظاهر سیاه دور چشم، راهکارهایی برای بهبود کبودی دور چشم بعد از عمل بینی را انجام دهید. درواقع پس از عمل بینی، جراح شما دستورالعمل‌های مراقبتی دقیق را برای شما توضیح خواهد داد که انجام آن‌ها برای اطمینان از نتیجه موفقیت آمیز و کاهش عوارض بعد عمل مانند کبودی دور چشم، بسیار مهم است.

مطب پیشنهادی: بهترین جراح بینی گوشتی

مهم‌ترین نکات مراقبتی بعد از عمل بینی عبارتند از:

  1. کمپرس سرد روی کبودی‌ها بگذارید.
    شما می‌توانید تا ۳ روز بعد از جراحی بینی از کمپرس یخ استفاده کنید. در واقع سرما باعث می‌شود تا عروق خونی انقباض پیدا کرده و کبودی و ورم ناشی از جراحی کم‌تر شود. لذا کافیست کمپرس یخ را به مدت ۱۵ دقیقه در محل کبودی قرار دهید و پس از ۳۰ دقیقه مجددا این کار را تکرار کنید.
  2. سرتان را بالا نگه‌دارید.
    پس از عمل بینی، توصیه می‌شود هنگام استراحت و خواب به گونه‌ای بالش خود را تنظیم کنید که همواره سرتان بالاتر از قلب‌تان قرار داشته باشد. برای این‌کار می‌توانید از چند بالش برای زیر سرتان استفاده کنید.
  3. مایعات مصرف کنید.
    خوردن آب آناناس و آب کرفس و بطورکلی مایعات، سبب کاهش تورم و کبودی بعد از عمل بینی می‌شود.
  4. داروهای رقیق‌کننده خون مصرف نکنید.
    پس از عمل بینی، جهت بهبودی کبودی دور چشم از مصرف مواد غذایی و داروهای رقیق‌کننده خون مانند انواع آسپرین و کدئین خودداری کنید. چراکه این داروها با رقیق کردن خون، احتمال خونریزی و کبودی بعد از عمل را افزایش خواهند داد.
  5. الکل و دخانیات را کنار بگذارید.
    از مصرف الکل، مکمل‌های گیاهی و دخانیات اجتناب کنید. چراکه مصرف الکل و دخانیات، امکان خونریزی زیر پوست و کبودی بعد از عمل را افزایش می‌دهند.
  6. رژیم غذایی طبیعی خود را ادامه دهید.
    پس از انجام عمل زیبایی بینی، تا زماگن بهبودی سعی کنید غذاهای نرم مانند سوپ و آش مصرف نمائید. همچنین میزان شوری و نمک غذای خود را تا حد امکان کم‌تر کنید.
  7. روی کبودی‌ها چای کیسه‌ای بگذارید.
    چای کیسه‌ای نیز همانند کمپرس سرد می‌تواند به بهبود کبودی دور چشم بعد از عمل بینی کمک کند. شما کافیست چای کیسه‌ای را درون یک لیوان آب جوش بذارید، سپس با فشار دست آب اضافی آن را بگیرید و در فریزر قرار دهید و پس از سرد شدن آن را روی کبودی‌ها بگذارید.

 پیشنهاد مطالعه: عمل بینی ترمیمی

با همه این تفاسیر، بهبود کبودی دور چشم بعد از عمل بینی فرآیندی است که نیاز به گذشت زمان دارد. پس از مدتی که از انجام عمل بینی بگذرد، کبودی‌ها فروکش خواهند کرد و جای خود را با لکه‌هایی زرد عوض می‌کنند و این لکه‌ها نیز کم‌کم محوتر شده و در نهایت از بین می‌روند. البته لازم است تا شما در تمام مراحل این دوره نقاهت پس از عمل، مراقبت‌ها و دستورالعمل‌های ذکر شده را به دقت انجام دهید تا سریع‌تر بهبود پیدا کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

احمد ملکی

احمد ملکی هستم. دانشجوی پزشکی. نویسنده و مترجم مطالب در حوزه جراحی پلاستیک، زیبایی و ترمیمی.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *