پوسته پوسته شدن بدن سالمندان (درمان خانگی)

۳
(۲)

پوست دائماً در حال تجدید است. سلول های جدید در لایه زیرین پوست تشکیل می شوند و به آرامی به سمت بالا حرکت می کنند. زمانی که این سلول ها به سطح پوست می رسند، مرده هستند و روزانه حذف می شوند. با افزایش سن، روند نوسازی سلولی کند می شود. لایه سلول های مرده بیشتر روی سطح پوست باقی می ماند و ظاهری کدر به پوست می بخشد.

این پوست خشن و پوسته پوسته می شود و ساختارهای نگهدارنده و خاصیت ارتجاعی با افزایش سن کاهش می یابند. این امر منجر به افتادگی پوست و پوسته پوسته شدن بدن سالمندان می شود. تا انتهای این مقاله از ویکی درمان با ما همراه باشید تا این مشکل را بیشتر بررسی کنیم و راه‌های رفع آن را بیابیم.

مشکلات پوستی و پوسته پوسته شدن بدن سالمندان

مشکلات پوستی در میان سالمندان بسیار رایج است. برخی از آنها بخش طبیعی پیری در نظر گرفته می شوند، در حالی که برخی دیگر ممکن است نشان دهنده مشکلات جدی تری باشند. مراقبان خانواده باید علائم و نشانه های بیماری های پوستی در افراد مسن را در نظر داشته باشند تا اطمینان حاصل شود که عزیزان سالخورده مراقبت های پزشکی فوری دریافت می کنند.

با افزایش سن پوست، افزایش از دست دادن آب از طریق پوست منجر به خشکی پوست (خشک شدن پوست) و کاهش عملکرد آن می شود. پوست خشک اغلب خارش دارد و خاراندن مکرر می‌تواند منجر به پوسته پوسته شدن بدن سالمندان و زخم‌ها و عفونت‌های مزمن شود. از بیماران مسن باید به طور منظم در مورد علائم پوستی پرسیده شود و به طور دوره ای برای علائم سلامت ضعیف پوست معاینه شوند. افراد مسن را تشویق کنید تا از نرم کننده ها (که پوست را آبرسانی و نرم می کنند) استفاده کنند و از محصولاتی که پوست را تحریک می کنند اجتناب کنند.

استفاده از صابون استاندارد، برای بهبود سلامت پوست و جلوگیری از پوسته پوسته شدن بدن سالمندان بسیار موثر است. اگر دچار عوارض پوستی شدند، به آنها توصیه کنید که برای کاهش خطر بروز مشکلات پوستی بیشتر، از پزشک یا مشاور کمک بگیرند. همچنین اگر قصد دارید راجع به مدیریت مصرف آهن در سالمندان اطلاعات مفیدی کسب کنید، به صفحه دوز مصرف روزانه آهن در سالمندان مراجعه کنید.

علل پوسته پوسته شدن بدن سالمندان

پوسته پوسته شدن بدن سالمندان زمانی اتفاق می افتد که لایه بیرونی پوست به نام اپیدرم شروع به پوسته پوسته شدن می کند. این امر ممکن است زمانی ایجاد شود که یک آسیب یا شرایط پزشکی به لایه بیرونی پوست آسیب برساند. برخی شرایط با ساختار و رطوبت پوست تداخل می کنند یا باعث می شوند بدن پوست اضافی تولید کند که می تواند منجر به خشکی یا پوسته پوسته شدن پوست شود.

علل پوسته پوسته شدن بدن سالمندان

پوسته پوسته شدن بدن سالمندان می تواند نشانه بسیاری از بیماری ها از جمله پسوریازیس، درماتیت تماسی، اگزما و عفونت های قارچی و البته کهولت سن باشد. برخی از علل در صورت عدم درمان می توانند منجر به عوارض سلامتی شوند. نواحی که معمولاً درگیر می شوند شامل صورت، پاها و دست ها هستند. پرستاران نیز می‌توانند به مراقبت از سالمندان بپردازند و در درمان مشکل پوسته پوسته شدن به آنها کمک کنند. اگر قصد دارید اطلاعات بیشتری راجع به چگونگی و هزینه انجام آنها بدست بیاورید، به صفحه پرستار سالمند مراجعه کنید.

روش های درمان پوسته پوسته شدن بدن سالمندان

برای شستشوی پوست حتما از صابون های ملایم که دارای مواد مرطوب کننده و آبرسان پوست هستند، استفاده کنید. مرطوب کننده ها و نرم کننده ها، بهترین راه درمان در موارد مرتبط با خشکی پوست در سالمندان است. به عنوان مثال روغن های حمام، یک لایه نازک چربی روی پوست بدن ایجاد می کند و از پوسته پوسته شدن بدن سالمندان تا حد زیادی جلوگیری می کنند.

طبق بررسی ها، مصرف برخی ویتامین ها و مکمل های غذایی مانند ویتامین D، روغن ماهی، کلاژن و ویتامین C به افزایش آب رسانی پوست و سلامت آن در افراد مسن کمک خواهد کرد. بهتر است که برای شستشوی پوست به هیچ وجه از آب داغ استفاده نکنید زیرا آب داغ به چربی طبیعی پوست آسیب زده و باعث تسریع خشک شدن آن می شود. استحمام با آب ولرم و به مدت ۵ تا ۱۰  دقیقه بهترین حالت برای جلوگیری و درمان پوسته پوسته شدن بدن سالمندان است.

برای پوشش توصیه می شود از پارچه هایی با الیاف سازگار و مناسب با پوست سالمندان استفاده شود. لباس هایی با الیاف طبیعی مثل پنبه و ابریشم برای تعدیل پوست بسیار مناسب است. برای شستشوی لباس ها نیز از شوینده های بدون رایحه استفاده کنید. در رژیم غذایی خود آب کافی و حتی زیاد را در نظر بگیرید تا بدن در حالت هیدراته باقی بماند و از پوسته پوسته شدن و خشکی پوست جلوگیری شود. در آب و هوای خشک و یا در فصول خشک سال، از دستگاههای مرطوب کننده هوا استفاده کنید.

در زمان انجام کارهای خانه و اموری مانند باغبانی دستکش مخصوص بپوشید. زیرا در این شرایط، پوست شما در معرض مواد شیمیایی، نور خورشید و سایر موادی که باعث تحریک و خشکی پوست می شود قرار خواهد گرفت. از پوست خود در برابر آفتاب محافظت کنید. این کار تحت هر شرایطی و در هر سنی مفید است و از افزایش لکه های پوستی، تشدید خشکی پوست و پوسته پوسته شدن بدن سالمندان و ابتلا به سرطان جلوگیری می کند.

حداقل یک بار در روز و بویژه بعد از استحمام، از لوسیون بدن استفاده کنید. بهتر است بلافاصله پس از حمام کردن، پوست خود را با حوله خشک کنید و برای حفظ رطوبت آن از لوسیون های مخصوص استفاده کنید. بسیاری از افراد مسن از داروهای مختلفی استفاده می کنند و ترکیب مواد و عوارض جانبی آن می تواند منجر به خشکی و پوسته پوسته شدن بدن سالمندان شود. به همین دلیل باید پزشک متخصص از داروهای مصرفی شخص سالمند اطلاع داشته باشد تا بهترین تصمیم و تجویز را انجام دهد.

برخی مواقع، خشکی پوست سبب درماتیت و خارش پوست می شود. در این هنگام ممکن است نیاز به درمان با لوسیون های حاوی هیدروکورتیزون باشد. در مورد پوسته پوسته شدن بدن سالمندان بصورت شدید، پزشک متخصص برای جلوگیری از ایجاد عفونت، گاهی پانسمان مرطوب را تجویز می کند. لازم به ذکر است که سالمندان عزیز در این دوران ممکن است دچار نوعی هذیان شوند که برای اطلاعات بیشتر راجع به این موضوع، می‌توانید به صفحه درمان هذیان سالمندان مراجعه کنید.

روش های درمان پوسته پوسته شدن بدن سالمندان

درمان خانگی پوسته پوسته شدن بدن سالمندان

انواع مختلفی از درمان های خانگی برای افراد مسنی که درگیر خشکی پوست هستند وجود دارد که بهترین آنها استفاده از مواد مرطوب کننده برای تامین رطوبت پوست است.

  • روغن دانه آفتابگردان: که مرطوب کننده و آبرسان بسیار مناسبی است. برخی روغن های طبیعی مثل روغن زیتون نمی تواند به عنوان مرطوب کننده مصرف شود.
  • روغن نارگیل: روغن طبیعی دیگری است که برای درمان خشکی پوست، مفید می باشد و تا حد قابل توجهی منجر به بهبود آبرسانی و افزایش چربی های سطح پوست می شود. روغن نارگیل حاوی اسیدهای اشباع شده است و خاصیت نرم کنندگی پوست را دارد و مانع پوسته پوسته شدن بدن سالمندان می شوند.
  • نوشیدن شیر: ثابت شده که فسفولیپید یا همان چربی موجود در شیر مانع آسیب دیدن چربی های سطحی و بروز خشکی پوست می شود.
  • آلوئه ورا: استفاده از آلوئه ورا تسکین دهنده عوارض خشکی و پوسته پوسته شدن بدن سالمندان است. استفاده از ژل آلوئه ورا بر روی محل آسیب دیده باعث بهبود خواهد شد.
  • جو دو سر: مصرف کرم هایی که حاوی جو دوسر هستند، برای خشکی پوست مفید است. عصاره جو دوسر خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد و برای درمان و مقابله با خشکی پوست و پوسته پوسته شدن بدن سالمندان مثمر ثمر است.

در نهایت شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چگونه از سالمندان مراقبت کنیم؟ برای کسب اطلاعات جامع و کامل راجع به این موضوع، می‌توانید به صفحه مراقبت از سالمندان مراجعه کنید.

سخن پایانی پوسته پوسته شدن بدن سالمندان

سالمندان به مراقبت های پوستی خاصی نیاز دارند؛ زیرا پوست آنها نازک و خشک است و باکتری ها می توانند وارد آن شوند. برای جلوگیری از خشک شدن بیش از حد پوست و پوسته پوسته شدن بدن سالمندان باید مراقب باشید، مثلا از حمام داغ و همچنین دوش گرفتن مکرر خودداری کنند. از صابون پرهیز کرده یا فقط از صابون ملایم استفاده کنند. اگر پوست آنها خشک است، باید بعد از حمام از مرطوب کننده استفاده کنند و در صورت لزوم حتما به پزشک مراجعه کنند.

پوسته شدن سالمندان بیشتر در چه سنی رخ می دهد؟

عارضه خشک شدن و پوسته پوسته شدن پوست بیشتر در سن ۶۰ تا ۷۰ سالگی رخ میدهد.

علائم پوسته پوسته شدن بدن سالمندان چیست؟

خشک شدن پوست، خارش پوستی و ترک خوردن و درماتیت

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۳ / ۵. تعداد رای: ۲

هنوز رای ثبت نشده است.

آمنه ابراهیمی

آمنه ابراهیمی هستم مترجم متون در زمینه سلامت پوست و مو و مسائل مربوط به زیبایی. حدود 5 سال در زمینه تولید محتوا به صورت تخصصی در زمینه پوست، مو و زیبایی مشغول به فعالیت هستم. جدیدترین روش های زیبایی و درمانی که در سراسر دنیا منتشر می شود را با علاقه دنبال میکنم. آنها را ترجمه میکنم و در قالب محتواهای متنی درمیآورم و در اختیار شما عزیزان قرار میدهم. ممنون میشم محتواهای بنده را مطالعه کنید و نظرات خودتون را در قالب کامنت با من به اشتراک بزارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *