پرستار در منزل چه وظایفی دارد و چه کارهایی را نباید به او سپرد؟

۰
(۰)

با رشد تکنولوژی و بهبود خدمات پزشکی، جمعیت سالمندان رو به افزایش است؛ اما هنوز بسیاری از سالمندان نیاز به مراقبت فرد دیگری دارند. یکی از راه‌های مراقبت از آن‌ها استفاده از پرستار در منزل است. همچنین از طرف دیگر با گسترش بیماری‌های گوناگون، برخی از این مبتلایان نیازمند خدمات پرستاری در منزل شده‌اند. در این مقاله از ویکی درمان سعی داریم به موضوع پرستار در منزل، وظایف و خدمات آن بپردازیم.

پرستار در منزل چگونه است ؟

پرستاری در منزل می‌تواند به صورت پاره‌وقت (چند ساعت در روز یا چند روز در هفته)، به صورت تمام‌وقت (هر روز هفته، روزی ۸ ساعت) و یا به صورت ۲۴ ساعته باشد. اینکه پرستار در منزل چه مقدار وقت سپری می‌کند، وابسته به نیاز فردی است که از او مراقبت به عمل می‌آید.

پرستاری در منزل شامل چه خدماتی می‌شود؟

در زمان کنونی با پیشرفت تکنولوژی بسیاری از دستگاه‌های خدمات تشخیصی پزشکی، قابل حمل یا پرتابل شده‌اند؛ بنابراین امروزه خدمات پرستاری در منزل بسیار گسترده است. برخی از خدماتی که شرکت‌های پرستاری در منزل، ارائه می‌دهند، عبارت اند از:

    • فیزیوتراپی در منزل: شامل فیزیوتراپی دیسک کمر و فیزیوتراپی کودکان
    • گرفتن انواع آزمایش در منزل: آزمایش ایدز (HIV)، آزمایش خون، دوز مصرف روزانه آهن در سالمندان، انواع چکاپ‌های ۶ ماهه یا سالیانه و سایر آزمایش‌ها
    • تزریقات در منزل: تزریق سرم و سایر تزریقات
    • انواع نمونه گیری در منزل: نمونه گیری ادرار، نمونه گیری مدفوع
    • انجام انواع تست در منزل: انجام تست اچ پی وی (HPV) و تست کرونا
    • تراکستومی یا نای‌شِکافی
    • مراقبت‌های بعد از جراحی
    • مراقبت از سوند ادراری و امور مربوط به آن

مطلب پیشنهادی: بهترین فیزیوتراپی تهران

پرستاری در منزل زا بیمار

از چه کسانی در منزل پرستاری می‌شود؟

وقتی بحث از پرستار در منزل می‌شود، اولین فکری که به ذهن همه خطور می‌کند، پرستاری از سالمند است؛ اما باید توجه داشت که بسیاری از خانواده‌ها دارای فرزند یا عضوی معلول یا بیماری هستند که به مراقبت‌های پرستاری جدی نیاز دارد. بنابراین خدمات پرستاری به طیف بزرگتری از افراد، ارائه می‌شود که این افراد عبارت اند از: 

  • سالمندان
  • بیماران با بیماری بلند مدت: افرادی که دوره بیماری طولانی مدتی را طی می‌کنند یا امیدی به بهبودشان نیست. مانند بیمارانی با مشکلات روانپزشکی یا بیمارانی که به بیماری لاعلاج مبتلا هستند.
  • بیماران با بیماری کوتاه مدت: افرادی که دوره بیماری کوتاه مدتی را طی می‌کنند و قرار است به زودی بهبودی کامل خود را به دست بیاورند؛ مانند بیمارانی که به تازگی جراحی داشته‌اند یا زنانی که در بارداری تحت مراقبت هستند و یا به تازگی زایمان کرده‌اند.
  • کودکان: کودکان خود نیز در دو دسته قرار می‌گیرند. کودکان سالم و کودکان بیمار. باید توجه داشت در مراقبت از کودک بیمار، حتماً باید از پرستار حرفه‌ای کمک گرفت.

پرستار در منزل چه وظایفی بر عهده دارد؟

افرادی که از پرستار در منزل کمک می‌گیرند باید با شرح وظایف وی آشنا باشند؛ چرا که ممکن است برخی از  اموری که آن‌ها جز وظایف پرستار در منزل می‌دانند، به راستی در شرح وظایف وی قید نشده باشد. در واقع باید گفت یکسری وظایف اصلی برای پرستار در منزل تعریف شده است که اکثر موسسه‌های خدمات پرستاری به آن پایبند هستند.

 بهترین کار در هنگام استخدام پرستار در منزل این است که شرح وظایفی توافقی با وی داشته باشید و در مورد شرایط بیمار خود با او صادق باشید. اطمینان داشته باشید که یک پرستار حرفه‌ای بهترین خدمات را به بیمار شما ارائه می‌دهد، تا سرعت بهبودی بیشتری داشته باشد. در این صورت شما نیز رضایت بیشتری از کار وی خواهید داشت. بدیهی است که دستمزد پرستار با توجه به لیست شرح وظایف تغییر خواهد کرد. در ادامه فهرست وظایف اصلی یک پرستار در منزل ارائه شده است:

  • انواع تزریقات
  • انواع پانسمان‌ها
  • کنترل دارویی و جلوگیری از تداخل دارویی (انواع داروها من‌جمله تزریقات، قرص‌ها، قطره‌ها و پمادها)
  • جابه‌جایی بیمار و جلوگیری از وقوع زخم بستر
  • مراقبت از زخم‌ها
  • مراقبت از بیماران دیابتی و توجه به شرایط بیمار
  • مراقبت و نگهداری از دستگاه ساکشن
  • مراقبت و نگهداری از کولوستومی
  • مراقبت و نگهداری از سوند ادراری
  • مراقبت‌های پزشکی شخصی وابسته به وضعیت بیمار
  • مراقبت و نظارت بر برنامه تغذیه‌ای
  • مراقبت‌های بعد از جراحی
  • مراقبت و کنترل اکسیژن و توجه به نوع دستگاه تامین‌کننده اکسیژن (کپسول یا ونتیلاتور)
  • کنترل مستمر علائم حیاتی بیمار و پیشگیری از وقوع سکته بسته به وضعیت بیمار
  • رعایت و توجه به تجویزات پزشک

مطلب پیشنهادی: دلایل فلج مغزی در کودکان

 

پرستاری در منزل از کودک

چه کارهایی را نباید به پرستار در منزل سپرد؟

این پرسشی است که بسیاری از افراد در تماس با موسسات خدمات پرستار در منزل مطرح می‌کنند. بسیاری از افراد از پرستاران تخصصی و حرفه‌ای بیمار و سالمند، انتظار انجام امور منزل را دارند. باید گفت آشپزی و نظافت منزل جز وظایف پرستار بیمار در منزل نیست، اما اگر احتیاج به کمکی در این زمینه دارید می‌توانید آن را با پرستار مطرح کرده و در صورت توافق وی این بند را به قرارداد او اضافه کنید. بدیهی است باید بر سر مبلغ آن به توافق برسید. 

البته قضیه در مورد پرستاری از کودکان و سالمندان بسیار متفاوت است. پرستاری از کودک یا سالمندی که به بیماری به خصوصی مبتلا نباشد، همراه با تهیه غذاست.؛ چراکه وظایفی از قبیل مراقبت‌های پزشکی با ریسک و مسئولیت بالا خبری نیست.

در مورد پرستار کودک باید گفت که خیلی از آن‌ها وظایف آشپزی و نظافت را بر عهده نمی‌گیرند، چرا که باعث عدم تمرکز ایشان در توجه و مراقبت از کودک می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود حتماً بر سر این مسائل به توافق برسید. وظایف معمول یک پرستار کودک عبارت است از:

  • تعویض پوشک کودک
  • شیر دادن به کودک 
  • پختن غذاهای ساده و میان وعده مناسب سن کودک و شستن ظرف‌ها (در برخی موارد)
  • تنها نگذاشتن و مراقبت از کودک، معمولاً به وسیله بازی
  • نظم و ترتیب دادن به اتاق کودک
  • آماده‌کردن کودک برای رفتن به تختخواب

مطلب پیشنهادی: حیوان خانگی برای کودکان

پرستار در منزل چه قدر هزینه دارد؟

نرخ دستمزدهای پرستارها همانند سایر مشاغل در کشور ما همواره در حال تغییر است؛ نکته‌ای که می‌توان گفت این است که دستمزد پرستار همواره با نوع و میزان خدماتی که از او می‌خواهید در ارتباط است. ناگفته نماند که استفاده از خدمات پرستار در منزل، به نسبت خدمات بیمارستانی حدوداً بین ۳۰ تا ۵۰ درصد ارزان تر است. 

لازم به ذکر است، شرکت‌های خدمات پرستاری در منزل، قبل از دادن قیمت به شما، درخواست بازدید خواهند داد؛ شرایط و امکانات منزل شما در نگهداری از بیمار بر دستمزد پرستار تاثیرگذار خواهد بود. برخی از بیماران یا سالمندان از تجهیزات پزشکی قابل قبولی در خانه استفاده می‌کنند؛ مثل تخت با تشک مواج. این تجهیزات کار پرستار را در مراقبت تسهیل می‌کند و در تصمیم او برای قبول بیمار یا سالمند شما اثرگذار خواهد بود.

علاوه بر نوع خدمات درخواستی شما، سن، محل زندگی و نوع بیماری و مراقبت از بیمار یا سالمند، بر هزینه پرستاری تاثیر می‌گذارد. همچنین، همواره به خاطر داشته باشید که شرکت‌های خدمات پرستاری دارای پشتیبانی ۲۴ ساعته هستند و مس‌توانید مشکلات پرستار را از طریق آن‌ها پیگیری کنید و مستقیماً با خود وی وارد گفتگو نشوید.

 

پرستار در منزل کودک

مشکلاتی که با پرستار در منزل ممکن است پیش بیاید؟

مهم‌ترین نکته در رابطه با مشکلات پرستاری در منزل، عدم تعامل مناسب بیمار و پرستار در منزل است. البته میزان تجربه و حرفه‌ای بودن پرستار در این تعامل بسیار موثر است. در مواردی که فردی که پرستار با وی در تعامل است، سالمند است، ممکن است راضی کردن وی به همکاری با پرستار مشکل باشد. همچنین سالمند ممکن است به پرستار در منزل خود اعتماد نداشته باشد و صلاحیت وی در انجام امور پزشکی را نپذیرد. در این موارد، همراه سالمند باید با صبوری، محیط را برای ساخته شدن حس اعتماد متقابل فراهم کند. 

یکی دیگر از مشکلات مهمی که ممکن است با پرستار در منزل پیش بیاید، نوع قرارداد اوست. لازم به ذکر است که هر قدر در نوشتن قرارداد به جزئیات بیشتری بپردازید، با مشکلات کمتری مواجه خواهید شد. توصیه می‌شود شرح وظایفی که موسسه خدمات پرستاری برای پرستار در منزل ارائه داده است را با وی مرور کنید؛ پس از آن اگر خواستید مواردی را اضافه کنید و بر سر قیمت آن‌ها به توافق برسید.

جمع بندی

پرستاری در منزل، چه پرستاری از بیمار باشد، چه سالمند یا کودک، امر مشکلی است. بنابراین بهتر است در این راه از بهترین موسسات خدمات پرستاری استفاده کنید تا به مشکلات کمتری برخورد کنید. همواره به یاد داشته باشید که پرستار در منزل به هدف کمک به خانواده شما آمده است و بهتر است او را در رسیدن به این هدف یاری کنید؛ به این امید که تجربه خوبی از استفاده از خدمان پرستاری در منزل داشته باشید.

سوالات متداول

پرستار در منزل چه وظایفی دارد؟

بسته به اینکه پرستار از سالمند، بیمار یا کودک مراقبت می‌کندف وظایف متفاوتی برای وی تعریف می‌شود؛ همچنین وضعیت بیمار، سالمند یا کودک در نوع وظایف پرستار اثرگذار است.

پرستار در منزل چه وظایفی ندارد؟

اگر پرستار در منزل، از سالمند یا کودک بیمار و یا در کل شخصی بیمار مراقبت می‌کند، بسته به میزان مراقبت‌هایی که ارائه می‌دهد، از وظایفی مانند آشپزی و نظافت خانه معاف است. البته باید بر سر این مسائل، با توجه به دستمزد، با پرستار به توافق رسید

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

ویدا جامی

ویدا جامی هستم. علاقه مند به حوزه تولید محتوا. سالها در زمینه ترجمه و تولید محتوا اطلاعات عمومی مشغول به فعالیت هستم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *