وزن طبیعی جنین در هر ماه در سونوگرافی

۳
(۳)

طبیعی است که در دوران بارداری در مورد اندازه و وزن جنین بسیار کنجکاو و نگران باشید و بخواهید در هر جلسه مشاوره قبل از زایمان و سونوگرافی بررسی کنید که آیا همه چیز خوب است یا خیر. دیدن رشد کودک هفته به هفته با سرعت مناسب و اندازه‌گیری وزن طبیعی جنین در هر ماه بسیار لذت بخش است. لازم به یادآوری است که هر نوزاد با توجه به سلامت مادر رشد می‌کند.

همچنین، وزن طبیعی جنین در هر ماه، به عوامل ژنتیکی مانند وزن و قد والدین نیز بستگی دارد. سازگاری این عوامل در زمان سونوگرافی ضروری است تا بدانیم وزن جنین در بارداری مطابق و نزدیک به حد انتظار است یا خیر. به‌علاوه، این به پزشک بستگی دارد که بداند آیا رشد هفته به هفته نوزاد خوب پیش می‌رود یا خیر. با ما در ویکی درمان همراه باشید

چگونه وزن جنین را در دوران بارداری افزایش دهید؟

اگر در معاینات مشخص شود که جنین کم وزن است، ممکن است متخصص زنان برخی از غذاهایی مانند غذاهای غنی از پروتئین را که به افزایش وزن کمک می‌کند، معرفی کند. گزینه دیگر برخی مکمل‌های ویتامین است. با این حال، این مکمل‌ها را فقط طبق توصیه و تحت نظارت پزشکی استفاده کنید.

چگونه بفهمیم وزن جنین طبیعی است؟

فقط یک پزشک متخصص می‌تواند از طریق اندازه‌گیری‌های جنین و تصاویر گرفته شده در طول معاینه بررسی کند که آیا وزن جنین در حد انتظار برای دوره بارداری است یا خیر.

چه چیزی بر وزن طبیعی جنین در هر ماه تأثیر می‌گذارد؟

وزن جنین به طور مستقیم با رژیم غذایی مادر و سلامت دوران بارداری مرتبط است. مهم این نیست که اندازه دو نفر غذا بخورید، بلکه باید روی یک رژیم غذایی خوب سرمایه‌گذاری کنید و از یک رژیم غذایی غنی از ویتامین‌هایی مانند امگا ۳، اسید فولیک، ویتامین‌های A و C و مواد معدنی مانند آهن، کلسیم، فسفر و روی استفاده کنید.

اگرچه بارداری نه ماه و ۴۰ هفته طول می‌کشد.  تقسیمات سه ماهه به مادر کمک می‌کند تا تغییرات اصلی بدن و وزن طبیعی جنین در هر ماه را درک کند. بنابراین، از چنین شمارشی برای نظارت بر رشد کودک نیز استفاده می‌شود. همچنین وضعیت چنین هرچند وقت یکبار توسط سونوگرافی ۳ بعدی بررسی می‌شود.

تاثیرات بر وزن طبیعی جنین در هر ماه

سه ماهه اول و وزن طبیعی جنین در هر ماه

هفته ۱ تا ۴

پس از لقاح، تخمک بارور شده، تقسیم و به جنین تبدیل می‌شود. در ماه اول، کودک شما واقعاً کوچک و به اندازه یک سر سوزن است.

هفته ۵ تا ۸

نوزاد هنوز کوچک است، اما قلب، مغز، ستون فقرات، ماهیچه‌ها، استخوان‌ها، چشم‌ها، دهان و اندام‌هایش شروع به رشد کرده‌اند.

هفته‌های ۹ تا ۱۲

در هفته نهم، کودک به اندازه یک بادام زمینی است. ماه بعد، بازوها و پاها بلندتر هستند و می‌توانند در آرنج و زانو خم شوند. تا پایان هفته دوازدهم، دندان‌ها و ناخن‌ها نیز رشد خواهند کرد.

سه ماهه دوم و وزن طبیعی جنین در هر ماه

هفته ۱۳ تا ۱۶

در ابتدای سه ماهه دوم، کودک شما به سرعت در حال رشد است. چشم‌ها حرکت می‌کنند، قوزک‌ها و مچ‌ها شکل می‌گیرند و در حالی که سر هنوز به طور نامتناسبی بزرگ است، بقیه بدن به اندازه مناسب، شروع به رشد می‌کنند. گردن بلندتر و گونه‌ها برجسته تر می‌شوند. در پایان ماه چهارم، اندازه نوزاد از سر تا پا حدود ۱۳.۵ سانتی‌متر و وزن آن حدود ۱۷۹ گرم است.

هفته ۱۷ تا ۲۰

در هفته هفدهم، وزن کودک شما تنها در دو هفته دو برابر خواهد شد. چربی شروع به تشکیل شدن می کند و به تولید گرما و متابولیسم کودک کمک می‌کند. در هفته ۲۰، شما رسماً در نیمه بارداری خود هستید. رحم شما عملاً در سطح ناف شما خواهد بود. اندازه نوزاد در پایان ماه پنجم بارداری حدود ۲۷.۴ سانتی‌متر و  وزن آن حدود ۴۷۶ گرم است. اگر کنجکاو هستید بدانید که قلب جنین چگونه تشکیل می‌شود، می‌توانید به صفحه علائم تشکیل قلب جنین چیست، مراجعه کنید.

هفته‌های ۲۱ تا ۲۵

کودک شما مدام چربی می‌گیرد تا گرم بماند. سرعت رشد کاهش می یابد، اما اندام‌های آنها هنوز در حال رشد هستند. هر هفته، ماهیچه‌های کودک قوی‌تر می‌شود و بدن کوچک او سلول های خونی تولید می کند که مسئول مبارزه با عفونت ها هستند

سه ماهه دوم و وزن طبیعی جنین در هر ماه

سه ماهه سوم و وزن طبیعی جنین در هر ماه

هفته‌های ۲۶ تا ۳۰

با شروع سه ماهه سوم، شنوایی کودک شما به طور کامل رشد می‌کند. در پایان ماه، اندازه نوزاد حدود ۳۴.۷ سانتی‌متر است که از سر تا پا اندازه گیری می‌شود و وزن آن حدود ۱.۰۳ کیلوگرم است.

هفته‌های ۳۱ تا ۳۴

در هفته ۳۲، او حدود ۴۰.۳ سانتی‌متر و وزن آن حدود ۱.۷ کیلوگرم است. از هفته سی و سوم به بعد، جنینی بیش از نیمی از وزنی که در بدو تولد خواهد داشت اضافه می‌کند. اندازه نوزاد در پایان ماه هشتم بارداری حدود ۴۵.۵ سانتی متر و وزن آن حدود ۲.۵ کیلوگرم است. در این مرحله، سر شروع به حرکت از سمتی به سمت دیگر می‌کند، سیستم گوارش از قبل به درستی تشکیل شده است، استخوان‌ها قوی‌تر و قوی‌تر می‌شوند، اما در این مرحله فضای کمتری برای حرکت وجود دارد. اندازه نوزاد در پایان ماه هشتم

هفته ۳۵ تا ۴۰

در ماه آخر بارداری، اندازه نوزاد حدود ۵۱.۲ سانتی‌متر و وزن آن حدود ۳.۵ کیلوگرم است و موقع زایمان فرا می‌رسد.

نکات پایانی وزن طبیعی جنین در هر ماه

ارزیابی تمام جنبه‌های رشد کودک در معاینات قبل از تولد و وزن طبیعی جنین در هر ماه بسیار مهم است. بنابراین در هر سونوگرافی که انجام می‌دهید، با هر بار معاینه، پزشک وزن طبیعی جنین در هر ماه را اندازه گیری می‌کند. همچنین، وزن طبیعی جنین در هر ماه در جدولی با رشد تقریبی، یادداشت می‌شود.

این جدول، میانگین تقریبی را نشان می‌دهد. همچنین،  وزن نوزاد در بدو تولد بین ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ گرم متغیر است. بدیهی است که این مقادیر با توجه به ویژگی‌های ژنتیکی هر فرد بسیار متفاوت است.

وزن طبیعی جنین در بارداری چگونه حساب می‌شود؟

این اندازه گیری در سه ماهه اول بارداری محاسبه می‌شود و از طریق اندازه گیری دور شکم، دور سر و... انجام می‌شود.

موعد مقرر یک مادر چقدر است؟

تاریخ تولد با استفاده از شروع تاریخ آخرین دوره مادر محاسبه می‌شود که میتواند بین ۳۸ تا ۴۲ هفته باشد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۳ / ۵. تعداد رای: ۳

هنوز رای ثبت نشده است.

الهام کریمی

الهام کریمی هستم. دانشجوی پزشکی، زنان و زایمان. تلاش میکنم شما را با محتواهای صحیح و به روز در زمینه آشنا کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *