تغییرات بدن در هفته یازدهم بارداری (هفته ۱۱ بارداری)

هفته یازدهم بارداری (مراقبت ها، بایدها و نبایدها)

۰
(۰)

هفته یازدهم بارداری با پایان دوران رویانی و با آغاز دوران جنینی همراه است. در این زمان تمام اندام‌های حیاتی و داخلی بدن شکل خود را گرفته‌اند و به تدریج تمام اندام‌ها فعالیت خود را آغاز می‌کنند. از این دوران به بعد، جزئیات دستگاه‌های بدن در حال تکمیل شدن است و اندازه‌ی اندام‌ها رشد میابد.

از هفته یازدهم بارداری میزان رشد جنین به طور چشمگیری افزایش می یابد و رگ‌های خونی بیشتری در فرزند شما ایجاد می‌شود. همچنین رگ‌های خونی قبلی بزرگتر می‌شوند تا اکسیژن رسانی به سایر اندام‌ها انجام شود. در این هفته با وجود اینکه بخشی از روده‌ها در داخل بند ناف مانده‌است، اما توسعه و رشد روده‌ها همچنان ادامه دارد. 

تغییرات بدن در هفته یازدهم بارداری

تغییرات بدن در هفته یازدهم بارداری

با وجود رشد سریع جنین، اما همچنان تغییرات در ظاهر شما به کندی اتفاق می‌افتد. همچنین رحم از لگن بیرون نیامده‌است و با گذشت هفته‌های دیگر، پزشک قادر به لمس آن می‌شود. در هفته‌ اول باردای، تغییرات بسیار کند است و در بیشتر موارد شما متوجه نمی‌شوید که باردارید. اما در هفته یازدهم بارداری، شکم سفت شده که علت اصلی آن تجمع گاز در شکم است. گاهی مادران فکر می‌کنند که در این دوران می‌توانند حرکت جنین را احساس کنند؛ اما این تغییرات به دلیل نفخ است.

از مهم‌ترین تغییراتی که در این زمان می‌توانید احساس کنید؛ افزایش میل و اشتها است. در هفته ۱۱ بارداری شما بیشتر از قبل احساس گرسنگی می‌کنید و با مصرف مواد غذایی به رشد جنین خود کمک می‌کنید. این باور غلط وجود دارد که با حامله شدن، باید دو برابر قبل غذا مصرف کنید؛ اما شما با مطالعه در رابطه با تغذیه مناسب در این دوران، سعی کنید تا مواد غذایی با ارزش بالا را به رژیم خود اضافه کنید.

در هفته‌های پیش رو، افزایش وزن اتفاق می‌افتد که روند طبیعی بارداری است و نباید استرس و نگرانی از این جهت داشته باشید. علاوه بر افزایش وزن که در هفته یازدهم با آن مواجه می‌شوید، برخی از علائم دیگر مثل تغییرات پوست، ناخن، افزایش میزان بزاق دهان و تغییر در مو را بیش تر از قبل تجربه خواهید کرد. شاید همواره احساس کنید که دمای بدنتان بالا است و احساس گرما کنید که به دلیل افزایش جریان خون در بدن رخ می‌دهد. بهترین روشی که می‌توانید برای آن در نظر بگیرد، مصرف مایعات و پوشیدن لباس‌های متناسب با دمای محیط و بدنتان است.

مهم ترین کاری که در این هفته باید انجام دهید؛ انجام غربالگری سه ماه اول بارداری است. انجام آن را پشت گوش نیندازید زیرا دید خوبی برای سلامت جسمانی فرزند شما است. مدت زمانی که مجاز است برای انجام آزمایش غربالگری از هفته یازدهم تا آخرین روز هفته سیزدهم است.

نکاتی که در هفته یازدهم بارداری باید رعایت شود

نکات هفته 11 بارداری

در این دوران باید برای سلامت مادر و فرزند، برخی نکات و توصیه‌ها رعایت شود که در ادامه به آنها می‌پرداریم.

  • در هفته یازدهم بارداری اگر به خوردن برخی مواد مثل خاک، گچ و یخ علاقه پیدا کردید، باید آن را با پزشک خود در میان بگذارید. این رفتار شما نشان دهنده، کمبود مواد معدنی مثل آهن در بدن شما است.
  • سعی کنید با انجام ورزش در دوران بارداری مثل پیاده‌روی، به تخلیه انرژی خود کمک کنید. با پیاده‌روی، وضعیت بارداری شما برای هفته‌های بعدی راحت‌تر می‌شود. این کار باعث می‌شود تا از هوای تازه و نور خورشید لذت ببرید و در روحیه شما تاثیر شگرفی دارد. اگر هر زمان دچار مشکلاتی مثل خونریزی، سردرد و تنگی نفس شدید بلافاصله ورزش را متوقف کرده و با پزشک خود تماس بگیرید.
  • در این دوران نباید در مصرف گیاهانی مثل رازیانه و بادیان زیاده‌روی کنید. برای اینکه مشکلی پیش نیاید، با پزشک خود در این رابطه مشورت کنید.
  • برای اینکه حین ورزش احساس گرسنگی و ضعف نکنید، یک ساعت پیش از رفتن به باشگاه، مواد غذایی دارای کربوهیدرات مصرف کنید. 
  • در طی این دوران سعی کنید تا آگاهی خود را نسبت به وزن مجاز، افزایش دهید. زیرا اگر از این موضوع مطلع نباشید، ممکن است با زیاده‌روی دچار اضافه وزن شوید.
  • اگر دچار سرماخوردگی شدید یا مشکلی برای شما پیش آمده، نباید خودسرانه به مصرف دارو بپردازید. موادی که درون قرص‌هایی که برای درمان سرماخوردگی به کار می‌رود، ممکن است بر روی رشد جنین تاثیر بگذارد.
  • در این دوران تلاش کنید تا روزانه یک لیتر شیر مصرف کنید. شیر از مواد معدنی تشکیل شده که برای ساختمان اسکلت، ضروری است.

 در هفته ۱۱ بارداری با چه عوارضی دست و پنجه نرم می کنید

عوارض هفته 11 بارداری

با توجه به این قضیه که هر یک از بانوان، ممکن است دارای عوارض متفاوتی باشند، برخی از شایع‌ترینها در ادامه ذکر شده‌است.

چه زمانی در هفته یازدهم نیاز به مراجعه به پزشک دارید؟

مانند هفته‌های گذشته، اگر دچار خونریزی، درد شدید یا انقباض در پایین شکم شدید، سریعا به متخصص زنان مراجعه کنید. این علائم ممکن است، نشان از سقط جنین باشد که نیاز به بررسی از جانب پزشک دارد.

مطلب پیشنهادی: علائم سقط جنین

اگر قبل از بارداری برای حفظ بهداشت دندان خود به پزشک مراجعه نکردید، بهتر است تا حداقل یکبار در این دوران به دندانپزشک مراجعه کنید. در هفته یازدهم بارداری ممکن است خونریزی لثه برای شما اتفاق بیفتد که نشانه‌ای از استفاده زیاد از نخ دندان است. در این دوران از مسواک زدن غافل نشوید.

سخن آخر

در این مقاله از ویکی درمان تلاش کردیم تا تمام نکاتی که در هفته یازدهم بارداری برای شما اتفاق می‌افتد را پوشش دهیم. اگر در این دوران مراقبت‌های لازم را به عمل نیاورید، ممکن است به سلامت خودتان و فرزندتان آسیب بزنید. اگر در هفته ۱۱ بارداری با مشکلی مواجه شدید، با پزشک خود مشورت کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

الهام کریمی

الهام کریمی هستم. دانشجوی پزشکی، زنان و زایمان. تلاش میکنم شما را با محتواهای صحیح و به روز در زمینه آشنا کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *