هفته چهارم بارداری – تغییرات در هفته ۴ بارداری

۰
(۰)

زمانی که زن به هفته چهارم بارداری می رسد، جنین در رحم کاشته شده است، شاید عجیب به نظر برسد اما امکان دارد در دو هفته اخیر تخمک شما بارور شده باشد. در این هفته علایم جسمی و روانی مشاهده می کنید چون هفته چهارم بارداری شروع رشد جنین می باشد.   

 از زمان شروع رشد جنین بدن مادران گنادتروپین جفتی انسان تولید می کند. این هورمون پس از ۷ الی ۱۱ روز در خون مادر مشاهده می شود. سلول‌های تشکیل دهنده این ماده در نهایت به جفت تبدیل می شوند. در هفته چهارم بارداری سطح طبیعی این هورمون باید بین ۵ الی ۴۲۶ MIU/ML باشد.

علائم و تغییرات بدن در هفته چهارم بارداری

در هفته چهار بارداری همانند دوران قبل از قاعدگی کمی بد خلق تر و حساس تر خواهید بود. در این هفته باید انتظار احساس دلهره و کمی هیجان را داشته باشید همچنین احساس تکرر ادرار خواهید داشت.

مطلب پیشنهادی: درمان خانگی تکرر ادرار

در این هفته شروع نشدن دوره قاعدگی علامت آشکاری خواهد بود اما امکان لکه بینی وجود دارد، لکه ها ممکن است به رنگ قهوه ای یا صورتی روشن باشد و همراه با آن درد و گرفتگی جزیی را احساس کنید. نگران نباشید دلیل آن لانه گزینی جنین در رحم شماست. آرام باشید و استراحت کنید. امکان دارد تست شما مثبت شود اما به یاد داشته باشید اگر تست شما منفی شد اتفاقی طبیعی و رایج هست در هفته بعد تست را مجددا امتحان کنید.

مطلب پیشنهادی: دلایل لکه بینی در بارداری

 اگر در تست های خانگی همچنان پاسخشان منفی بود به پزشک مراجعه کنید و بعد با آزمایش خون به جواب دقیق تر برسید. در صورت منفی بودن آزمایش صبور باشید در ماه بعد اقدام به بارداری کنید و همچنین زیر نظر پزشک خود باشید.

هفته چهار بارداری

در هفته چهارم بارداری برخی از بانوان احساس خستگی، نفخ، گرفتگی عضلات همانند دوران قاعدگی را دارند و همچنین درد و تورم در سینه های خود را احساس می کنند. در این هفته اغلب بانوان حالت تهوع و احساس خستگی شدیدی را حس می کنند و بعضاَ با احساس تهوع صبح خود را شروع می کنند.

برای تسکین درد سینه هایتان از لباس زیرهای حمایتی استفاده کنید. برای کم کردن حالت تهوع خود سعی کنید وعده های غذایی کوچک اما مکرر میل کنید، بسیاری از بانوان با غذاهای ترش و یا کربوهیدرات از این حالت خارج می شوند.

مطلب پیشنهادی: بایدها و نبایدها هفته سوم بارداری

وضعیت جنین در هفته چهار بارداری

در هفته چهارم بارداری توپ سلولی کوچک در حال رشد است و آغاز جا به جایی او از لوله فالوپ به داخل رحم است. در این هفته رشد جنین افزایش پیدا می کند و تا پایان هفته از بلاستوسیت تبدیل به رویان می شود و با چسبیدن به دیواره رحم شروع به تغذیه از مادر می کند.

به طور تقریبی اندازه جنین در هفته چهارم بارداری از یک عدس کوچک تر است و در این حین که کیسه بارداری در رحم ایجاد می شود قطر آن از ۳ تا ۶ میلی متر هست. ممکن است جنین جثه کوچکی داشته باشد اما جالب است بدانید او تمامی ویژگی ها را اعم از: رنگ چشم، جنسیت، رنگ مو و … را از طریق کروموزوم ها دریافت کرده است.

اگر شما فرزندان دوقلو داشته باشید علائم آن را در اوایل بارداری شدیدتر خواهید دید. همینطور سطح هورمون های شما به علت وجود دو فرزند بالاتر خواهد بود.                       

اقدامات مورد نیاز در هفته چهارم بارداری

مراجعه به پزشک متخصص زنان و انجام آزمایش در هفته چهار بارداری:
زمانی که تست شما مثبت می شود شاید بخواهید در اولین فرصت پزشک خود را ملاقات کنید اما عجله نکنید معمولا پزشکان مادران را در هفته های هفتم یا هشتم ویزیت می کنند. متخصصان معمولا هورمون های مادران را چک کرده و آزمایش HCG را تجویز می‌کنند.

اقدامات مورد نیاز در هفته چهارم بارداری

  • داشتن رژیم غذایی در هفته چهار بارداری:

از مصرف الکل و استعمال قلیون و سیگار خودداری کنید. از مصرف دارو بدون تجویز پزشک صرف نظر کنید. مصرف میوه ها و سبزیجات ها در رژیم غذایی شما به صورت کامل باید وجود داشته باشد.

 انواع غذاهایی که حاوی نشاسته هستند مانند: برنج، نان سبوس دار، سیب زمینی و ماکارانی می تواند به شرایط شما کمک کند. مصرف غذاهای پروتئینی مانند: گوشت بدون چربی، تخم‌مرغ، حبوبات و ناگت‌های سویا و غذاهای لبنی مانند شیر، پنیر و کشک باید به صورت روزانه در رژیم شما باشد. توصیه می شود مادران مصرف کافئین را به حداقل برسانند و مصرف روزانه ویتامین D و A و B  را فراموش نکنند.

مطلب پیشنهادی: معرفی بهترین دکتر تغذیه برای رژیم دوران بارداری

  • ورزش در هفته چهار بارداری:

ورزش کردن راه حلی ایده آل برای کاهش خستگی و متورم شدن پاهایتان می باشد. از انجام ورزش های شدید در بارداری خودداری کنید و حتما با پزشک خود مشورت کنید. پیاده روی یکی از ورزش های سبک برای مادران هست.

احتمال سقط جنین در هفته چهارم بارداری

احتمال سقط جنین در اوایل بارداری بالا می باشد اما این نگرانی را از خودتان دور کنید. سقط جنین در هفته چهار بارداری به بارداری شیمیایی معروف هست به دلیل اینکه جنین در سونوگرافی دیده نمی شود و فقط با آزمایش ادرار و خون قابل تشخیص هست. از هر پنج بارداری یک مورد در اوایل بارداری به سقط ختم می شود. علائم سقط درد و گرفتگی عضلات در ناحیه شکم و اول لکه بینی شدید و بعد از آن به خونریزی شروع می شود.

گرفتگی ها بدتر می شوند و بافت حاملگی در حال از بین رفتن هست اما در هفته چهارم بارداری معمولا لکه بینی و گرفتگی طبیعی می باشد، پس نگران نباشید و سریعا با پزشک خود تماس بگیرید.

مطلب پیشنهادی: علائم سقط جنین

دانستنی های هفته چهارم بارداری

در-هفته-چهارم-بارداری-چه-اتفاقی-می-افتد

در هفته چهار بارداری دقیقا در روزهای ۲۵ و ۲۶ جنین با مادر ارتباط خونی برقرار می کند و حیات او کاملا وابسته به مادر می شود. مراقبت از موهای سرتان در بارداری بسیار مهم می باشد و سعی کنید در این دوران هر۲ روز یکبار موهای خودتان را شستشو دهید.

از استفاده لوازم آرایش که دارای سرب، رتینول، اکسی بنزون و سالیسیلیک اسید هستند خودداری کنید. رنگ کردن مو در سه ماه اول ممنوع است و بعد از سه ماه اولیه فقط رنگ با رنگ مو های بدون آمونیاک اما در صورت عدم لزوم از رنگ کردن مو ها خودداری شود.

برای استحمام روزانه بهتر است از آبی استفاده کنیم که درجه حرارت آن بین ۲۹ تا ۳۲ درجه سانتی گراد باشد. همچنین اشعه دستگاه ماکروویو برای جنین خطرناک می باشد و بهتر است مورد استفاده قرار نگیرد.

جمع بندی هفته چهارم بارداری

در طول بارداری حساسیت های زیادی به وجود خواهد آمد که احتیاج به مدیریت و آرامش دارد. کودکان در دوران بارداری شکل می گیرند و بخش مهمی از وجود آنها در رعایت مادران در دوران بارداری هست اما نگهداری و وجود مادری شاد برای آنها بسیار واجب می باشد.
ما در این مطلب از ویکی درمان هر آنچه در رابطه با هفته چهار بارداری وجود دارد به سمع و نظر شما خوبان رساندیم. امیدواریم مود قبولتان قرار گرفته باشد. برای آشنایی با علائم و تغییرات مادر و جنین در هفته پنجم بارداری می توانید صفحه مورد نظر را مطالعه کنید.

سوالات متداول هفته چهارم بارداری

آیا می توانم در هفته چهارم بارداری تست حاملگی بدهم؟

بهتر است تا یک هفته بعد از موعد قاعدگیتان صبر کنید. ممکن است آزمایش خون در پایان این هفته مثبت شود اما امکان دارد جواب را منفی نشان دهد ولی شما باردار باشید.

لکه بینی در هفته ۴ بارداری به چه معنا است؟

لکه بینی در هفته چهارم حاملگی ممکن است نشان دهنده لانه گزینی باشد. در برخی مادران هنگام اتصال جنین به رحم مادر چند قطره خون خارج می شود که شما آن را به صورت لکه بینی کمتر از یک پد بهداشتی می بینید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

الهام کریمی

الهام کریمی هستم. دانشجوی پزشکی، زنان و زایمان. تلاش میکنم شما را با محتواهای صحیح و به روز در زمینه آشنا کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *