تغییرات مادر و جنین در هفته پانزدهم بارداری (هفته ۱۵ بارداری)

۱
(۱)

در این مقاله از ویکی درمان از سری مقالات مادر و کودک می‌خواهیم شرایط مادر و جنین را در هفته پانزدهم بارداری توصیف کنیم. بدن مادر در هفته پانزدهم بارداری با ورود به سه ماهه دوم بارداری به شدت با بارداری سازگار می شود. در اکثر بانوان در سه ماه دوم بارداری تمامی مشکلات و ناراحتی های اولیه بارداری به تدریج کمرنگ می‌شود.

مانند بسیاری از مادران باردار ممکن است در سه ماهه دوم بارداری تجربه‌های ناخوشایندی مثل تاثیر هورمون‌ها بر ظاهر پوست و موی خود را تجربه کرده باشید. در این هفته ۱۵ بارداری گوش‌های جنین به اندازه‌ای رشد کرده که می‌توانند صدای شما را بشنوند. و زمانی که متولد شد صدای پدر و مادر را خواهد شناخت.

 در هفته  ۱۵ بارداری گردن جنین به قدری رشد کرده است که قادر به جدا کردن چانه از سینه‌اش است و می‌تواند سر خود را بالا ببرد. نخاع به‌طور کامل رشد کرده و رشته های عصبی میان هر مهره از بین کانال مهره‌ها گسترش پیدا می‌کند. استخوان‌های گوش داخلی به میزانی تکامل پیدا کرده‌اند که تمامی امواج از جمله صدای شما را منتقل می‌کنند. در هفته پانزدهم بارداری دست‌های جنین به اندازه‌ای رشد کرده‌ که قادر است آن را جلوی صورتش بگیرد.

هفته 15 بارداری چگونه است؟

چه تغییراتی در هفته پانزدهم بارداری در بدن مادر شکل می‌گیرد؟

در هفته پانزدهم بارداری به خاطر رشد بیشتر و بزرگتر شدن جنین، بدن مادر نیز از لحاظ ظاهری دستخوش تغییراتی می‌شود و شکمش بزرگتر می‌شود. علائم هفته ۱۵ بارداری کم کم نمایان می‌شوند. با تیره‌تر شدن رنگ پوست بدن، سرگیجه، نفخ، سوء هاضمه، دردهای وریدی واریسی و احتقان بینی و سخت شدن نفس کشیدن برای مادر، متوجه تغییرات و علائم هفته پانزدهم بارداری می‌شوید. این تغییرات نشان‌دهنده افزایش جریان خون و بازده قلب است، که برای تامین نیازهای جنین تا ۲۰% افزایش می‌یابند. 

مادر برای کمک به گردش خون، هنگام خواب، کم‌کم باید روی سمت چپ بدن بخوابد. از حدود ماه چهارم یا پنجم بارداری، خوابیدن روی پشت یا شکم می‌تواند به رحم فشار بیاورد و خونی که به جنین می‌رسد را کم کند. این مدل خوابیدن باعث درد پاهای شما می‌شود. قرار دادن بالش در پشت کمر و بین پاها می‌تواند مادر را در وضعیت راحتی قرار دهد.

همچنین می‌توانید از یک بالش بارداری استفاده کنید. برای بهبود یبوست، در طول روز به نوشیدن مایعات زیاد  مبادرت ورزید. و خوردن میوه و سبزیجات را فراموش نکنید. همچنین از هفته ۱۵ بارداری می‌توانید کم‌کم در مورد انتخاب روش زایمان و یافتن اطلاعات کاملی دربارۀ نحوۀ زایمان طبیعی تحقیق و مطالعه کنید.

سقط جنین در هفته ۱۵ بارداری

سقط جنین یکی از عوارض بارداری است، خصوصاً در سه‌ماهه اول بارداری. عواملی که باعث سقط می‌شوند شامل: خون‌ریزی شدید، شوک باکتریایی یا شوک عفونی، ضربه، مشکلات هورمونی و برخی بیماری‌ها است. در برخی موارد شدیدتر امکان درخطر قرار گرفتن سلامت و یا حتی زندگی مادر بر اثر سقط جنین نیز هست.

به دلیل اینکه سقط جنین با خونریزی همراه است می‌تواند با شدت پیدا کردن و یا قطع نشدن خونریزی، سلامت مادر و جنین را به‌شدت به خطر بیندازد و باعث بروز مشکلات مربوط به کم‌خونی شود. همچنین مشکلات روحی و افسردگی نیز از اتفاقات رایج بعد از سقط جنین در مادر است. زنانی که سابقه سقط جنین را داشته‌اند احتمال سقط جنین در بارداری بعدی آن‌ها ۲۰ درصد بیشتر از سایرین است.

مطلب پیشنهادی: علائم سقط جنین

اما این موضوع نباید باعث نگرانی مادران در مورد سلامت جنین و خودشان شود. اگر مادر به اندازه کافی با بهترین دکتر زنان در ارتباط باشد و اقدامات و آزمایش‌های لازم را به عمل آورد، احتمال بروز هرگونه خطری برای شما و جنین به‌شدت کاهش می‌یابد.

بارداری

شرایط جنین در هفته پانزدهم بارداری

در هفته  ۱۵ بارداری جنین تا ۱۲ سانتی متر رشد می‌کند و وزن تقریبی آن در حدود ۷۰ تا ۸۵ گرم است. در هفته پانزدهم بارداری دوران رشد و افزایش سایز و وزن جنین به‌سرعتادامه خواهد داشت. جنین در این دوران برای اولین بار نور و صدا را تجربه کند و صداهای محیط را به‌طور مبهم متوجه شود و صدای ضربان قلب مادر را نیز بشنود.

جنین طی این دوران به نور حساسیت دارد و شروع به استفاده از دست و پای خود می‌کند، لگد زدن جنین از این هفته آغاز می‌شود. از دیگر پیشرفت‌های جنین طی این دوران توانایی لبخند زدن، مکیدن انگشت شست، چشمک زدن و سکسکه کردن است. بارداری دوران عطف و بسیار مهم و در زندگی مادران است. طی این نه ماه تغییرات بسیار زیادی در بدن مادر به‌وجود می‌آید. می‌توان گفت این تغییرات در هر ماه یا حتی با ماه قبل تفاوت دارد.

داشتن اطلاعات لازم، کافی، صحیح و البته معتبر باعث می‌شود تا با رعایت موارد ضروری و انجام فعالیت‌های مفید و اجتناب از انجام کارهای خطرناک، می‌تواند سلامت مادر و جنین را به ارمغان بیاورد. ما در این مقاله تلاش کردیم تا اطلاعات لازم در مورد شرایط و علائم بارداری در هفته پانزدهم حاملگی را در اختیار شما قرار دهیم.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۱ / ۵. تعداد رای: ۱

هنوز رای ثبت نشده است.

الهام کریمی

الهام کریمی هستم. دانشجوی پزشکی، زنان و زایمان. تلاش میکنم شما را با محتواهای صحیح و به روز در زمینه آشنا کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *