هفته هفدهم بارداری + وضعیت جنین در هفته ۱۷ بارداری

۱
(۱)

وزن جنین در هفته هفدهم بارداری حدود ۱۵۵ گرم و قدی برابر ۱۵ سانتی متر دارد؛ که ۸۹ گرم از وزن جنین در آب و ۵ گرم آن چربی میباشد. مغز جنین نظارت خود را بروی ضربان قلب را از هفته هفدهم بارداری آغاز می کند و بند ناف روز به روز محکم تر، ضحیم تر و استخوانها سفت‌تر و سخت‌تر می شوند.

جنین در شکم تمام صداهای اطراف را می شنود؛ برای همین است وقتی که پدر و مادر با جنین صحبت میکنند، سریع شروع به حرکت کردن میکند. در ادامه مطلب از ویکی درمان به وضعیت جنین در هفته هفدهم بارداری می پردازیم.

علائم هفته هفدهم بارداری

  • مشکلات گوارشی: مسائل مربوط به دستگاه گوارش از جمله سوزش معده، سوهاضمه، حالت تهوع و سوزش سر دل از رایج ترین علائم در دوران بارداری است، که برای جلوگیری از آن سعی کنید مقدار کمی غذا بخورید اگر احساس حالت تهوع از بین نرفت، به پزشک خود مراجعه کنید.
  • ایجاد رنگدانه درپوست: تغییرات هورمونی علت لکه های مایل به قهوه ای و سیاه روی صورت میباشد. که ۵۰ تا ۷۰ درصد زنان باردار دچار این مشکل میشوند. بهترین راه برای پیشگیری استفاده از کرم زده آفتاب وکلاه های لبه دار است. 
  • سیاتیک: دردهایی که از ناحیه کمر یا ران و تا انتها پا میرسد میتواند، درد ناشی از سیاتیک باشد؛ که سیاتیک بزرگترین عصب در بدن است و ممکن است این درد به دلیل فشاری که کودک درحال رشد بر روی عصب شما وارد می کند.
  • یبوست: در هفته ۱۷ بارداری به علت کمبود فعالیت های فیریکی، رشد رحم و کمبود فیبر غذایی باعث یبوست میشود. برای رفع یبوست خوردن آب زیاد، میوه تازه، غذاهای مغذی شامل مرغ، ادویه گرم، سبزیجات توصیه می شود.

وضعیت مادر در هفته هفدهم بارداری

در نهایت در هفته هفدهم بارداری بعضی علائم شامل گرفتگی، خون ریزی از بینی، کمر درد، درد رباط گرد، خرپف، سوزش معده یا ریفلکس، خون ریزی لثه، افزایش ترشحات واژینال را تجربه خواهید کرد. در این هفته به علت بزرگتر شدن شکم و رشد جنین رحم حدودا ۲ یا ۵ سانت زیر ناف قابل لمس است. در هفته ۱۷ بارداری با بزرگتر شدن جنین وضعیت مادر هم نیز تغییر می کند. مانند ورم کردن پا، ورم کردن صورت، گرفتگی عضلات، سر درد و بی حالی منجر میشود.

مرتبط بخوانید : مراقبت های هفته هجدهم بارداری

وضعیت مادر در هفته هفدهم بارداری

برخی از مادران با خوردن غذاهای پر چرب باعث افزایش وزن خود میشوند، که ممکن است هم جان خود و هم جان جنین به خطر بیافتد. اضافه کردن وزن استاندارد در دوران بارداری نیم تا یک کیلو است. برای بالا نرفتن وزن خود بهتر است از خوردن شکلات، نوشیدنی های کافین دار پرهیز کنید. همچنین به علت تغییرات هورمونی، برخی از مادران دچار آشفتگی خواب یا استرس می شوند که میتوانند از پزشک خود مشاوره بگیرند.

مراقبت های پزشکی

در هفته هفدهم بارداری اگر علائمی همچون درد کمر یا لگن، تب لرز، درد پا، درد شدید شکم، سرگیجه و رنگ پریدگی زیر چشم را داشتید، سریعا به پرشک خود مراجعه کنید. امکان سقط جنین در هفته هفدهم بارداری خیلی کم است. اما اگر خون ریزی شدید واژینال داشتید سریعا به بیمارستان یا پزشک خود مراجعه کنید. همچنین در هفته هفدهم بارداری از ورزش های مثل یوگا، پیاده روی، شنا، کگل که باعث تقویت لگن میشود و برای زنان باردار بسیار مفید می باشد.

مرتبط بخوانید : دلایل لکه بینی در بارداری

بایدها و نبایدها در هفته 17 بارداری

بایدها و نبایدها در هفته ۱۷ بارداری

  • در دوران بارداری بعضی از ترک های پوستی بر روی شکم یا ران اتفاق میافتد. که باعث خارش یا التهاب در خانم ها میشود. بعد از زایمان این ترک های پوستی کم رنگ خواهند شد؛ بنابراین جای نگرانی نیست. برای کاهش ترک های پوستی می توانید شکم خود را با روغن های گیاهی ماساژ دهید.
  • در هفته ۱۷ بارداری استفاده از رژیم غذایی مناسب و جذب آهن از ویتامین های A ،C مانند مرکبات، انگور، پرتقال، نارنگی، لیمو استفاده نمایید.
  • سردردهای شدید می تواند نشانه ای از فشار خون بالا باشد. در صورت رخ دادن این سردردها با بهترین دکتر زنان تماس بگیرید.
  • به علت مشکلات گوارشی حجم غذای خود را کم ولی وعده های غذایی خود را بیشتر کنید. و از غذاهای کم چرب و مناسب استفاده نمایید.                                                                                                                                                                            
  • علائمی چون تپش قلب یا افزایش دمای بدن می تواند نشانه ای از استرس باشد. برای کاهش استرس نفس عمیق و شل کردن ماهیچه بدن را انجام دهید.

سوالات متداول

در چه صورتی در هفته ۱۷ بارداری باید به پزشک مراجعه کرد ؟

اگر دچار هر نوع درد شدید در پایین شکم یا خونریزی واژینال هستید، لازم است که فورا به پزشک یا بیمارستان مراجعه کنید

در هفته ۱۷ بارداری باید از چه عواملی به پرهیزیم ؟

در هفته هفدهم بارداری توصیه می شود وعده های غذایی خود را از نظر حجمی کم‌ تر و از نظر دفعه بیشتر کنید. همچنین به جای سه وعده سنگین غذایی، شش وعده سبک میل بفرمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۱ / ۵. تعداد رای: ۱

هنوز رای ثبت نشده است.

الهام کریمی

الهام کریمی هستم. دانشجوی پزشکی، زنان و زایمان. تلاش میکنم شما را با محتواهای صحیح و به روز در زمینه آشنا کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *