هفته هجدهم بارداری – مراقبت های هفته ۱۸ بارداری

۱
(۱)

در هفته هجدهم بارداری شما زیبا ترین اتفاق را تجربه می کنید؛ شما حرکت فرزندتان را احساس می کنید. شما در هفته ۱۸ بارداری خود قرار دارید، روز به روز رحم و جنین شما بزرگتر می شود و فشارها بر روی شما بیشتر می شود. لباس ها و لبای زیرهایتان تنگ تر می شود.

امکان دارد شما در این هفته ۱۸ بارداری که کاملاً شیرین است مقداری چالش داشته باشید به طور مثال وقتی به پشت می خوابید احساس نفس تنگی داشته باشید پس به پهلو دراز بکشید. هفته هجدهم بارداری هم برای شما و هم فرزندتان رشد سریع و تغییرات گوناگون را به همراه دارد. در این هفته کارهای سنگین را به صورت کامل کنار بگذارید و به همسرتان بسپرید.

تغییرات هفته هجدهم بارداری

در هفته هجدهم بارداری اضافه وزن شما به ۴ تا ۶ کیلوگرم می رسد. با افزایش اشتها و بزرگ شدن شکمتان پوشیدن لباس های آزاد واجب می شود و باعث راحت تر بودن خودتان می شود.

در هفته ۱۸ بارداری بهتر است به پهلوی چپ بخوابید. اگر دقت کرده باشید هنگامی که به پشت می خوابید نفس کشیدن برای خودتان سخت تر و احساس نفس تنگی دارید؛ همچنین وقتی به پشت می خوابید رحم شما به استخوان لگن شما فشار می آورد، این فشار به سیاه رگ بزرگ تحتانی که مسئول بازگرداندن خون از اندام های تحتانی به قلب می باشد، وارد می شود که اگر به پهلوی چپ بخوابید این فشار از بین می رود.

در هفته هجدهم بارداری رحم خود را به خوبی در زیر ناف خود احساس می کنید که همزمان با رشد رحم شما نقطه تعادل در بدنتان تغییر می کند که این موضوع باعث کم شدن تعادل شما می شود.

هنگام بلند شدن از حالت دراز کش به ایستاده در هفته هجدهم بارداری عجله نکنید، کاملاً با آرامش بلند شوید چون دچار سرگیجه و حالت تهوع می شوید.

علائم هفته هجدهم بارداری

علائم هفته هجدهم بارداری

احساس گرسنگی زیاد و افزایش اشتها یکی از شایع ترین علامت های هفته هجدهم بارداری می باشد. حساس شدن شما در هفته ۱۸ بارداری یکی از مهمترین اتفاق ها می تواند باشد؛ کوچکترین دردها برای شما سخت ترین و وحشتناک ترین خواهد بود.

گرفتگی در پاها و ورم آن ها یکی دیگر از علائم هفته هجدهم بارداری می تواند باشد که معمولاً شب ها رخ می دهد که حتی باعث بیدار شدن شما می شود. اغلب گفته می شود درد پاها به علت وجود زیاد پتاسیم و یا فسفرها است اما دلیل اصلی آن اغلب بهم خوردن الکترولیت هاست. در هفته هجدهم بارداری یکی از اصلی ترین علائم سرگیجه و احساس سبکی سر و چرخش سریع آن است.

رحم به دلیل اتساع فشار زیادی به شریان ها می آورد و به همین دلیل جریان خون به شدت کند می شود. رحم به دلیل اینکه احتیاج به حجم خون بیشتری برای حفاظت از جنین دارد باعث تشدید شدن این علائم می شود. برای کمک به افزایش خون نباید مصرف غذاهای آهن دار را قطع کنید.

اضافه وزن از هفته هجدهم بارداری افزایش پیدا می کند و امکان بروز کمردرد وجود دارد. جنین و شکم در حال رشد است و فشار به ستون فقرات وارد می کند. حرکات ورزشی توصیه شده توسط دکتر خود را به صورت مشخص انحام بدهید.

وضعیت جنین هفته هجدهم بارداری

در هفته ۱۸ بارداری جنین از پرورش شدید که دوره قبلی نام داشت به رشد شدید وارد شده و روز به روز رشد و وزن گیری بیشتری خواهد داشت. فرزند شما روز به روز زیباتر می شود و در هفته هجدهم گوش ها رشد سریعی خواهند داشت و به صورت کامل قابل تشخیص از سر می شوند و همینطور صدای مادر را واضح می شنوند.

در هفته ۱۸ بارداری چشم های فرزندتان رو به جلو قرار دارد و نور را تشخیص می دهد. جنین در هفته هجدهم بارداری چرت زدن را برای اولین بار تجربه می کند. ساعت خواب فرزندتان در حال تکامل است و با رشد جنین کامل تر می شود.

در هفته ۱۸ بارداری سیستم تولید مثل جنین در حال شکل گیری است و این هفته پزشک از نظر بصری با دقت بالا می تواند جنسیت کوچولوی شما را مشخص کند.

علائم هفته هجدهم بارداری

مراقبت های هفته هجدهم بارداری

کم خوابی و بی خوابی یکی از عوارضی از بارداریست که تقریباً بین مادران رایج است. نگرانی ها و اضطراب ها، حرکات نوزاد و انقباضات رحم باعث ایجاد این بی خوابی می شود. برای حل این موضوع مایعات بیشتری مصرف کنید؛ مدیتیشن و مطالعه کتاب آرامش بیشتری به شما می دهد.

در هفته هجدهم بارداری به دلیل کم شدن احساس تهوع، اشتهای شما بیشتر شده است. مصرف غذاهای سرشار ویتامین و آهن را فراموش نکنید. همچنین بدن شما و فرزندتان به کلسیم و ویتامین دی بسیاری نیاز دارد. برای پیشگیری از یبوست غذاهای فیبردار را فراموش نکنید.

ورزش های بارداری را در هفته هجده بارداری فراموش نکنید. یوگا، پیاده روی و شنا بهترین گزینه ها برای دوران بارداری شما هستند. با پزشک خود مشورت کنید و ورزش مورد نظر را انتخاب کنید. به صورت روزانه و مشخص انجان دهید تا بارداری راحتی را پشت سر بگذارید. می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه بهترین ورزش بارداری مراجعه کنید.

ورزش در هفته ۱۸ بارداری باعث کاهش ورم و تسکین درد پاهای شما می شود. بعضی از مادران در هفته ۱۱۸ بارداری دردی در مچ دست خود احساس می کنند، انجام ورزش های توصیه شده باعث تسکین این دردهای مچ دست خواهد شد.

در صورت داشتن علائم مانند: خونریزی واژینال، افزایش ترشحات واژن یا ترشحات بد بو، تب، لرز، درد همراه با ادرار و گرفتگی متوسط تا شدید پایین شکم و یا لگن سریعا و همراه با هر کدام از این علائم اگر مچ پا و یا دست و صورتتان دچار ورم شد سریعاً با بهترین دکتر زنان تماس بگیرید.

جمع بندی هفته هجدهم بارداری

فرزند شما درست اندازه یک فلفل دلمه ای است و در هفته هجدهم بارداری سریع ترین رشد خود را می کند. در این هفته حرکات فرزندتان را حس می کنید به صورت واضح تر، همچنین جنین چرت زدن، خمیازه کشیدن و سکسکه کردن را در این هفته تجربه می کند.

در هفته هجدهم احتمالاً پزشک شما درخواست آزمایشات مهمی از شما می کند تا خیال شما از سلامت فرزندتان راحت و آسوده باشد. در آرامش کامل آزمایشات را انجام دهید و از سلامت جنین خود مطمئن شوید. تغذیه مناسب و ورزش های بارداری را فراموش نکنید. با آرامش کامل هفته هجده بارداری را پشت سر بگذارید و وارد هفته بعد شوید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۱ / ۵. تعداد رای: ۱

هنوز رای ثبت نشده است.

الهام کریمی

الهام کریمی هستم. دانشجوی پزشکی، زنان و زایمان. تلاش میکنم شما را با محتواهای صحیح و به روز در زمینه آشنا کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *