بایدها و نبایدهای هفته ششم بارداری (هفته ۶ بارداری)

۳
(۲)

به هفته ششم بارداری خوش آمدید. هفته ششم بعد از تمام شدن هفته پنجم بارداری فرا می‌رسد. در این هفته هر چند ظاهر خارجی بدن شما تغییر چندانی نکرده است، اما در هفته ۶ بارداری اتفاقات هیجان انگیزی برای جنین نازنین شما به وجود می آید. جالب است بدانید در هفته ششم بارداری صورت جنین به چهار برجستگی در نقاطی از صورت در حال شکل گیری می باشد.

تصور کنید بینی، دهان، چشم ها و گوش های فرزند دلبندتان که بعد از تولد زمان زیادی را صرف نوازش آنها می کنید، اکنون در حال شکل گیری و رشد هستند. شاید اطرافیان و حتی خودتان متوجه تغییرات زیادی در بدنتان نباشید اما در هفته ششم بارداری اتفاقات زیبایی رخ می دهد. در ادامه مطلب از ویکی درمان همراه ما باشید.

وضعیت جنین در هفته ششم بارداری

در این هفته برای تشکیل چهره و صورت چند نقطه تیره رنگ در صورت فرزند عزیزتان ایجاد می شود که در آینده چشم ها و بینی او خواهد بود. دست ها و پاها نیز در هفته ششم بارداری قابل مشاهده هستند، با این تفاوت که تنها به شکل چند برجستگی نمایان شده اند. جالب است بدانید در این هفته جنین در داخل رحم شما به سه تاشش میلی متر رسیده است و حدود یک گرم وزن دارد.

 در حقیقت فرزند شما در هفته ۶ بارداری به اندازه یک دانه برنج بوده و دارای برجستگی های متعددی می باشد. جنین هم اکنون شبیه بچه قورباغه بوده که یک دم کوچک در انتها بدن او قابل رویت است. این دم کوچک در اصل با گذشت زمان به ستون فقرات تبدیل می شود. قطعا اگر بدانید که قلب فرزندتان تا قبل از تولد او در حدود ۵۴ میلیون بار می‌تپد، شگفت ‌زده ‌تر هم می ‌شوید.

 توجه داشته باشید دوران بارداری با تمام دشواری ها و مشکلاتش، قطعا شامل لحظات دلنشین نیز خواهد بود. به طور کلی در هر لحظه جنین در حال رشد و تکامل می باشد. در نهایت تغییرات جنین در هفته ششم بارداری تنها در شکل گیری چهره خلاصه نمی شود، اندام های حیاتی بدن همچون ریه، معده، روده ها، کلیه ها و مری نیز همگی در حال شکل گیری هستند.

هفته 6 بارداری

وضعیت بدن مادر در هفته ششم بارداری

تغییرات جنین در این هفته به مراتب بیشتر از تغییرات فیزیکی بدن مادر می باشد. در اصل بارداری شما هنوز از نظر ظاهری برای دیگران نمایان نشده است. اما علائم هفته ۶ بارداری نسبت به هفته های گذشته کمی شدیدتر خواهد بود.

علائمی همچون: احساس خستگی، احساس کمبود انرژی، سردرد، تغییرات در سینه ها، افزایش حساسیت به لمس شدن، احساس ناخوشایند نسبت به بوها و افزایش بزاق دهان همگی از علائم هفته ششم بارداری می باشد.

جالب است بدانید در هفته های آغازین بارداری ممکن است این گونه علائم آزار دهنده را تجربه کنید، اما با گذشت هر روز از شدت این علائم کاسته شده و در نهایت در ماه های پایانی بارداری به طور کلی از بین می روند. از جمله علائم هفته ششم بارداری که ممکن است تا چند هفته دیگر همراه شما باشد افزایش دفع ادرار و تهوع و استفراغ می باشد. تهوع و استفراغ بدون شک یکی از علائم آزار دهنده تمام دوران بارداری می باشد که ممکن است در زمان های متعددی در طول روز معمولا صبح ها در هنگام برخاستن از خواب و یا در حین غذا خوردن رخ دهد.

علائم تهوع و استفراغ معمولا بین هفته ۱۲ و ۱۴ بارداری از بین می رود. البته این احتمال وجود دارد که در برخی از بانوان، علائم تهوع و استفراغ تا هفته های بیشتری ادامه داشته باشد. برای به حداقل رساندن علائم تهوع و استفراغ از هفته ششم بارداری، خوردن تکه های یخ، نان تست، آدامس و زنجبیل خشک به شدت توصیه می شود.

بایدهای هفته ۶ بارداری

  • خوب غذا بخورید و تا حد ممکن از مصرف غذاهای فست فود اجتناب کنید. سعی کنید در وعده غذایی خود از مواد مغذی سرشار از آهن بهره ببرید. انواع لوبیاها، سیب زمینی، جگر، گوشت قرمز و تخم مرغ سرشار از آهن بوده که با مصرف این مواد غذایی آهن بدن خود تامین کنید.
  • دست های خود مرتب بشویید
  • اگر احساس کرده اید به بیماری مبتلا شده اید، سریعا به متخصص زنان مراجعه کنید.
  • چکاپ بارداری را پشت گوش نیندازید از هفته ۶ بارداری تا هفته ۲۸ سعی کنید هر ماه (هر چهار هفته) یکبار به پزشک خود مراجعه کنید.
  • قبل از مصرف هر گونه محصولات لبنی و کنسروی به تاریخ انقضا آن توجه فرمایید.

کمردرد-و-لکه-بینی-در-هفته-ششم-بارداری

نبایدهای هفته شش بارداری

  • محصولات لبنی و نوشیدنی های غیر پاستوریزه را به هیچ عنوان مصرف نکنید.
  • از انجام فعالیت های استرس زا اجتناب کنید.
  • هیچگاه سرخود دارو و ویتامینی مصرف کنید.
  • برای تعیین میزان ویتامین ها و داروهای مصرفی دوران بارداری تنها با پزشک خود مشورت کنید.

سخن آخر

ممکن است از هفته ششم بارداری با دیدن لکه های خون در لباس زیر خود مواجه شوید، اما اصلا هیچ جای نگرانی وجود ندارد. این لکه بینی یا خونریزی در هفته ششم بارداری (به صورت لکه های قرمز روشن خون) کاملا امری طبیعی می باشد، اما در برخی از موارد خونریزی نشانه های سقط جنین در هفته ۶ بارداری است. به همین علت هنگام مواجه شدن با لکه بینی کاملا خونسردی خود را حفظ کنید و در اسرع وقت به پزشک خود جهت انجام چکاپ مراجعه نمایید.

مطلب پیشنهادی: علائم سقط جنین چیست؟

سوالات متداول

از علائم هفته ۶ بارداری کدامند؟

بیماری صبحگاهی (تهوع صبحگاهی)، خستگی،یبوست، نفخ شکم،خونریزی یا لکه بینی، تکرر ادرار، سینه های متورم یا دردناک، هاله‌های بزرگ‌تر و تیره‌تر در اطراف نوک سینه‌ها، نوسانات خلقی یا تحریک‌پذیری

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

خونریزی واژینال، نشت مایعات از واژن، درد شدید شکم یا لگن، تب بیشتر از ۳۸ درجه سانتیگراد، تاری دید، سردرد شدید، تورم شدید یا ناگهانی دست‌ها، صورت یا انگشتان، درد یا سوزش هنگام ادرار کردن

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۳ / ۵. تعداد رای: ۲

هنوز رای ثبت نشده است.

الهام کریمی

الهام کریمی هستم. دانشجوی پزشکی، زنان و زایمان. تلاش میکنم شما را با محتواهای صحیح و به روز در زمینه آشنا کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *