هفته سی و پنجم بارداری (هفته ۳۵ بارداری)

۳
(۳)

در هفته سی و پنجم بارداری قد فرزند شما ۴۷ سانتی‌متر و وزن آن ۲۵۰۰ گرم است. لازم به ذکر است، میزان این وزن می‌تواند در طی گذر هفته‌های بارداری، به ۴۵۰۰ گرم نیز در هفته ۳۵ بارداری برسد. گفتنی است که، در این هفته رشد چربی مخصوصا در شانه‌ها افزایش می‌یابد.

جنین هفته به هفته رو به رشد است که این رشد تنها در وزن وی تاثیر گذاشته و در چهره نوزاد هیچ تغییری ایجاد نمی‌کند. روند رشد جنین به صورتی است که دیگر قادر به تکان خوردن در رحم کوچک شما نبوده و زمان آن رسیده که کم کم نوزاد شما به دنیا بیاید. پس توجه داشته باشید، جنین در هفته سی و پنجم بارداری قادر به انجام حرکات شدید نخواهد بود.

در هفته ۳۵ بارداری، کلیه‌های جنین تشکیل شده و کبد وی وظیفه تصفیه مایع آمنیون که در اطراف جنین است را شروع می‌کند. همچنین مغز جنین همچنان در حال رشد بوده و تکامل نورون‌ها و اتصالات آن در حال کامل شدن است. برای اثرگذاری بیشتر در این فرایند، مصرف اومگا ۳ توصیه می‌شود.

لازم به ذکر است، از آنجایی که استخوان‌های جمجمه نرم باقی می‌ماند، آمادگی برای زایمان فراهم شده و در حین زایمان طبیعی جنین به راحتی قادر به عبور از کانال زایمان خواهد بود. همچنین عضلات کوچک جنین در حال قوی شدن است.

نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که، در هفته سی و پنجم بارداری احتمال زایمان زود‌رس افزایش می‌یابد. این بدان معناست که، کودک شما در حال آماده شدن برای اولین تغذیه خود پس از زایمان و تمرین حرکات مرتبط با مکیدن است. از طرفی، جنین حرکت به سوی لگن جهت زایمان طبیعی را آغاز می‌کند.

هفته 35 بارداری

در هفته ۳۵ بارداری، جنین شکلی مشابه با یک نوزاد به دنیا آمده، پیدا کرده و تا زمان تولد، کمی سنگین‌تر می‌شود. چربی موجود در جنین در هفته سی و پنجم بارداری تقریبا ۱۵ درصد بوده که تا زمان تولدش به ۳۰ درصد نیز می‌رسد.

مطلب پیشنهادی : هفته سی و ششم بارداری 

در هفته سی و پنجم بارداری چه اتفاقاتی در بدن مادر می افتد؟

در هفته ۳۵ بارداری، رحم ۱۵ سانتی‌متر بالاتر از ناف خواهد بود و از آنجایی که سر جنین در لگن قرار دارد، شما حس می‌کنید که نوزادتان در حال سقوط است. در هفته سی و پنجم بارداری عوارضی چون تکرر ادرار، سوزش معده و مشکلات در تنفس و راه رفتن وجود دارد؛ علت بروز این عوارض این است که قسمت بالایی رحم در زیر دهنده‌ها قرار گرفته و به دیگر اندام‌های درون شکم فشار وارد می‌کند.

از ابتدای بارداری تا گذر هفته به هفته این دوران، ممکن است بین ۸ تا ۱۳ کیلوگرم اضافه وزن داشته باشید. لازم است در تمام این دورتان، به شمارش حرکات فرزندتان پرداخته تا از سلامت و رشد وی اطمینان پیدا کنید. از ماه پنجم بارداری به بعد، مایع آغوز شروع به ترشح از سینه شما می‌کند. این مایع بی رنگ و یا زرد رنگ بوده که مقدار بسیار زیادی پادتن در آن موجود است. لازم به ذکر است، آغوز در روزهای ابتدایی تولد فرزند شما بسیار مفید است.

زمانی که ترشح آغوز به اتمام می‌رسد، شیر اولیه ترشح شده که سفید و کرم رنگ است. بر اثر رفلاکس مکیدن جنین، پیامی به مغز ارسال شده که باعث ترشح پرولاکتین جهت تحریک و فعال شدن غدد تولید شیر می‌شود.

نکته دیگر این است که، در صورتی که در هفته سی و پنجم بارداری احساس کوتاهی و تنگی نفس داشتید، از عوارض دوران بارداری است؛ زیرا همانطور که گفته شده، رحم به دنده‌ها فشار آورده و باعث نفس کشیدن به سختی می‌شود.

زایمان در هفته سی و پنجم بارداری

مطلب پیشنهادی: ماه نهم بارداری 

بعضا بین هفته ۳۵ بارداری تا هفته ۳۷ بارداری لازم است کشت ترشحات واژن یا مقعد برای تشخیص باکتری استرپتوکوک گروه ب انجام شود. وسلیه‌ای که با آن نمونه‌گیری انجام می‌شود، سوآب پنبه‌ای نام داشته که هیچ خطری برای شما و جنین‌تان ندارد. این باکتری خطری برای بزرگسالان ندارد، اما اگر در حین زایمان به جنین انتقال یابد، باعث بروز مشکلاتی چون عفونت خونی، مننژیت یا پنومونی می‌شود.

معمولا ۱۰ تا ۳۰ درصد از خانم‌های باردار از وجود استرپتوکوک ب بی‌اطلاع هستند، از این رو انجام تست غربالگری ضروری خواهد بود. در صورتی که این باکتری در بدن شما دیده شود، آنتی بیوتیک‌های وریدی جهت کاهش ریسک ابتلا نوزادتان به این باکتری، تجویز می‌شود.

به یاد داشته باشید، تنها ۵ درصد از جنین‌ها در زمان تعیین شده به دنیا می‌آیند و اگر زودتر از آن، دچار درد و انقباضات شدید، تعجب نکنید.

فعالیت های هفته سی و پنجم بارداری

  • کوتاه کردن مو برای آن که وقت زیادی برای نظافت آن در دوران بارداری و بعد از آن نگذارید. همچنین می‌توانید به رنگ کردن موهای خود بپردازید.
  • شمارش فعالیت‌های جنین:
  1. در طول دو ساعت باید ۱۰ حرکت از جنین خود احساس کنید.
  2. تعداد حرکات را ثبت و یادداشت کنید.
  3. در صورتی که ۱۰ حرکت را حس نکردید، بازهم شروع به شمارش کنید؛ چراکه ممکن است جنین خواب بوده باشد.
  4. اگر پس از دو ساعت یا در طی چند روز، تعداد حرکات کم بود، حتما به متخصص زنان مراجعه کنید.

یکی از دغدغه‌های خانم‌های باردار در هفته سی و پنجم بارداری، بی‌اختیاری در کنترل ادرار حین عطسه، سرفه یا خنده است. ورزش کگل روشی است که شما را به کنترل خود در این شرایط موجاب می‌کند. نحوه انجام این ورزش به این صورت است که، ۱۰ ثانیه عضلات کف لگن را منقبض کرده و ۱۰ ثانیه به خود استراحت دهید. این کار را باید در چندین مرحله تکرار کنید.

سونوگرافی در هفته 35 بارداری

مطلب پیشنهادی : سه ماهه سوم بارداری 

بایدها

در موارد زیر سریعا باید به بیمارستان مراجعه کنید :

  • در صورتی که دچار خارج شدن غیر ارادی آب شدید؛ زیرا ممکن است کیسه آب شما پاره شده باشد.
  • ناآرام بودن جنین و کاهش حرکات او.
  • درد در قفسه سینه و تنگی نفس شدید و ناگهانی

پاره شدن کیسه آب ممکن است قبل و یا بعد از هفته سی و چهارم بارداری بنا به دلایل زیر رخ دهد:

  • داشتن ناهنجاری در رحم
  • کوچک بودن طول دهانه رحم
  • ضربه به مادر
  • و غیره

در هفته‌ های پایانی بارداری، مصرف مکمل‌ هایی مانند آهن، پروتئین، اسید فولیک و غیره زیر نظر پزشک مهم است. در صورتی که در اواخر این دوران کلسیم مصرف کرده‌اید، ممکن است گرفتار یبوست شوید که با تغذیه مناسب از مواد غذایی فیبر دار، میوه‌ ها و سبزیجات و انجام یک سری ورزش‌های سبک قابل درمان است.

نبایدها

توصیه می‌شود، از هفته ۳۵ بارداری به بعد، فعالیت‌های جنسی کاهش یافته و تا ۶ هفته پس از زایمان طبیعی نیز انجام نشود.

پیشنهاد ما برای عبور راحت شما از این دوران

  •  انجام ورزش یوگا برای جلوگیری از افسردگی
  • در تمام مدت سعی کنید شاد باشید
  • در خرید سیسمونی دقت لازم را داشته باشید

کلام پایانی

ما در این مقاله از ویکی درمان هر آنچه در رابطه با هفته سی و پنجم بارداری وجود دارد، به شما شرح دادیم. امیدواریم این مطالب مورد پسند شما قرار گرفته باشد. همچنین به شما پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بارداری، به صفحه مادر و کودک مراجعه کنید.

چه مواردی از علائم زایمان زود‌رس است؟

انقباضات رحم، لکه بینی یا خونریزی واژینال، دردهای کرامپی شبیه به دوران قاعدگی، تغییر رنگ ترشحات واژن (رنگ صورتی یا قهوه ای روشن) و رقیق و بیشتر شدن حجم ترشحات واژن

چه عوارضی در هفته سی و پنجم بارداری وجود دارد؟

خستگی، کمر درد، تورم پا، سوزش معده، انقباضات رحم، ترشحات پستان، تکرر ادرار، گرفتگی عضلات پا، تغییرات خلق و خو، اختلالات خواب

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۳ / ۵. تعداد رای: ۳

هنوز رای ثبت نشده است.

الهام کریمی

الهام کریمی هستم. دانشجوی پزشکی، زنان و زایمان. تلاش میکنم شما را با محتواهای صحیح و به روز در زمینه آشنا کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *