هفته سی ام بارداری (هفته ۳۰ بارداری)

۰
(۰)

هفته سی ام بارداری، در حقیقت همان هفته‌ایست که شما گمان می‌کنید شکم شما دیگر بزرگ‌تر از این نمی‌شود؛ اما در این هفته، رحمتان تقریبا ده سانتی متر بالاتر از ناف قرار گرفته و بارداری تا ده هفته دیگر نیز ادامه دار است. در هفته سی ام بارداری، متناسب با بزرگ شدن رحم، کیسه آمنیوتیک و مایع درون آن نیز بیشتر شده و جنین میتواند راحت تر در رحم حرکت کند و در نتیجه حرکات جنین را بیشتر حس خواهید کرد.

باید به این نکته توجه داشته باشید که مراقبت در هفته‌های آخر بارداری، دارای اهمیت بسیار بالایی است چرا که در هفته سی ام بارداری، رشد و تکامل کودک کامل خواهد شد.

ممکن است خستگی بیشتری را در هفته سی ام بارداری احساس کنید، بنابراین توصیه می‌شود در هر زمان و یا موقعیتی که نیاز به استراحت داشتید، زودتر بخوابید و دیرتر نیز از خواب بلند شوید. در این مطلب از ویکی درمان، تمامی هرآنچه که باید از هفته سی ام بارداری بدانید را به شما عزیزان خواهیم گفت.

تغییرات جنین در هفته سی ام بارداری

در هفته ۳۰ بارداری، قد فرزند شما چیزی حدود ۱ تا ۱ونیم کیلوگرم بوده و قد او ممکن تا ۴۰ سانتی متر هم برسد. در این هفته، ریه جنین همچنان توانایی کافی برای نفس کشیدن در فضای خارج از رحم را نداشته و در هفته سی ام بارداری، پس از اینکه دستگاه گوارش او کامل شد، میتواند توانایی تغذیه پس از تولد را داشته باشد.

شرایط جنین در هفته سی ام بارداری

در هفته سی ام بارداری، مغز استخوان جنین شما، تولید سلول‌های خونی را آغاز و برای رشد و تکامل پس از به دنیا آمدن آماده می‌شود. در این هفته جنین می‌توانید چشمان خود را باز و بسته کند و روشنایی و تاریکی را نیز از هم تشخیص می‌دهد. همچنین، در هفته سی ام بارداری، ناخن‌های کودک شما شروع به رشد کرده و در بعضی از نوزادان، این رشد به قدری است که ممکن است پس از تولد، نیاز به کوتاه کردن آنها باشد.

اکنون، برآمدگی و یا پل بینی جنین نیز، بیش از پیش تکامل یافته و بینی او مشخص تر از هفته‌های گذشته در بارداری دیده می‌شود. اگر در این هفته به سونوگرافی مراجعه کنید، متوجه خواهید شد که نوک بینی جنین، همچنان به سمت بالا بوده اما به تدریج به سمت پایین متمایل می‌شود.

تغییرات بدن مادر در هفته سی ام بارداری

هفته ۳۰ بارداری، همان زمانیست که میزان خون در بدن شما، به طرز قابل توجهی با افزایش مواجه خواهد شد. این مورد به این معناست که قلب شما، بسیار بیشتر و تندتر از قبل، خون را پمپاژ می‌کند. پس با این حساب این امکان وجود دارد که بیش از پیش عرق کرده و احساس گرگرفتگی کنید.

در هفته سی ام بارداری، عموما اکثر مادران باردار، ورم دست و پا، اعضای صورت و سایر نواحی بدن را گزارش کرده‌اند. اما ممکن است گاهی این ورم‌ها ناشی از پره اکلامپسی یا مسمومیت باشد که در صورت ادامه یافتن این مورد، توصیه می‌شود با بهترین دکتر زنان در تهران مشورت کنید.

در این زمان، به دلیل عدم تعادل هورمونی شدید، ممکن است رفتار‌ها و خلق و خوی شما در حدی دچار تغییرات شود که تحمل هیچگونه غم و ناراحتی را نداشته و حتی با موارد کم اهمیت نیز ناراحت و غمگین می‌شوید. اما این تغییرات همگی بستگی به نوع آناتومی بدن شما داشته و اگر بیش از حد احساس افسردگی داشتید نیز میتوانید این مسئله را پزشک خود بازگو کنید.

عوارض شایع در هفته سی ام بارداری

رابطه جنسی در این هفته از بارداری، در صورتی که پزشک به دلیل شرایط خاص آن را منع نکرده باشد، در هفته سی ام بارداری مانعی ندارد. اما نیاز است اطلاعات خود را در خصوص تغییر میل جنسی در دوران بارداری افزایش دهید.

همچنین بخوانید : ممنوعات دوران بارداری

عوارض شایع در هفته ۳۰ بارداری

همانطور که پیشتر به آن اشاره کردیم، آناتومی بدن هر فرد با فرد دیگر متفاوت بوده و ممکن است هر شخص عوارض یکسانی را با شخص دیگر تجربه نکند. اما عوارض شایعی وجود دارد که عموما در هفته سی ام بارداری، برای اکثر مادران باردار اتفاق می‌افتد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

  1. تورم در انگشتان، صورت و پا‌ها
  2. سوزش سر دل
  3. تغییر در حالات روحی
  4. گرفتگی عضلات
  5. تکرر بیش از حد ادرار
  6. یبوست
  7. ترشح از پستان
  8. درد‌های رحمی
  9. نفس تنگی
  10. ترشحات واژن در بارداری

لازم به ذکر است که تنها ممکن است تعدادی از این حالات را در هفته سی ام بارداری تجربه کنید که جای نگرانی نداشته و نهایتا پس از چند هفته، این عوارض بهبود میابند.

مطلب پیشنهادی: علائم و تغییرات در هفته سی و یکم بارداری چیست؟

زایمان در هفته سی ام بارداری

زایمان در هفته سی ام بارداری

زایمان زودرس زمانی اتفاق می‌افتد که نوزاد شما، زودتر از هفته سی و هفت بارداری به دنیا بیاید. این دسته از تولد‌ها عموما به خاطر مشکلاتی که در آناتومی بدن مادر و جنین وجود دارد رخ می‌دهد. اما زایمان‌های زودرسی نیز وجود دارند که علل ناشناخته‌ای دارند.

احتمال زایمان زودرس در هفته سی ام بارداری بسیار پایین است، اما اگر در بارداری‌های قبلی خود، تجربه زایمان زودرس را داشته اید و همچنین نشانه‌های به دنیا آمدن نوزاد را احساس می‌کنید، لازم است هرچه زودتر به پزشک معالج خود مراجعه کرده و برای زایمان زودرس در هفته ۳۰ بارداری باید شرایط عمومی شما به صورت کامل مورد بررسی قرار بگیرد.

چکیده مقاله هفته ۳۰ بارداری

این مطلب از ویکی درمان، اطلاعات مختصر و مفیدی را در زمینه هفته سی ام بارداری و همچنین وضعیت مادر و جنین در این هفته به شما عزیزان ارائه کرد. امید است این مقاله مورد توجه شما مادر عزیز قرار گرفته باشد.

سوالات متداول

  • آیا بروز افسردگی در هفته سی ام بارداری طبیعی است؟

بله به دلیل تغییرات هورمونی، بروز اختلالات عصبی و افسردگی امری طبیعی در این هفته است.

  • آیا زایمان زودرس در هفته سی ام اتفاق می افتد؟

این مورد بسیار نادر است اما ممکن است به دلیل مشکلات در جنین و آناتومی مادر رخ دهد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

الهام کریمی

الهام کریمی هستم. دانشجوی پزشکی، زنان و زایمان. تلاش میکنم شما را با محتواهای صحیح و به روز در زمینه آشنا کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *