هفته دوم بارداری (هفته ۲ بارداری)

۰
(۰)

در هفته دوم بارداری هنوز جنینی شکل نگرفته است و راه طولانی برای رشد جنین در پی خواهید داشت. در این بخش از مقالات ویکی درمان اطلاعات جالبی در مورد رشد و تکامل کودک خود خواهید دانست. در واقع هفته دوم بارداری دقیقا دو هفته پس از پایان پریود شما است که هنوز لقاحی انجام نشده است.

پزشکان تشخیص دقیق زمان تخمک گذاری و لقاح را دشوار می‌دانند، اولین روز آخرین قاعدگی شما را اولین روز بارداری شما می‌دانند. برای درک بیشتر موضوع باید اطلاعات کافی در مورد علائم هفته دوم بارداری و هفته‌های پیش رو داشته باشید تا این دوران را هفته به هفته با کمترین استرس پشت سر بگذارید.

حالت بدن مادر در هفته دوم بارداری

تغییرات بدن مادر در هفته دوم بارداری

وضعیت بدن مادر در هفته دوم بارداری علامت‌‌های مشخصی را بروز می‌دهد که در ادامه هر یک را نام می‌بریم:

افزایش ترشحات واژن 

در هنگام تخمک گذاری ترشحات واژن افزایش می‌یابد. این ترشحات بیش از حد، موکوس نام دارد که سیستم باروری را برای حرکت تخمک‌ها مهیا می‌سازد. بیشتر بخش موکوس را آب تشکیل داده است که برای تولید آن باید هورمون استروژن تحریک شود.

احساس درد در زیر شکم

در حوالی تخمک گذاری، برخی از زنان، درد خفیفی در قسمت پایین شکم یا درد یک طرفه در پشت کمر را تجربه می‌کنند. این دردها مربوط به بزرگ شدن فولیکول‌های تخمدان و هورمون‌های تولید شده، در این دوران است.

افزایش میل جنسی و حساس شدن سینه‌ها

تغییرات هورمونی در طول تخمک گذاری میل جنسی را افزایش می‌دهد و دلیل تولید هورمون استروژن در روزهای قبل از تخمک گذاری است. در هفته دوم بارداری به دلیل تغییرات هورمونی، سینه‌ها حساس‌تر می‌شوند. گاهی اوقات این حساسیت سوزش و درد را برای مادر در ناحیه سینه به همراه دارد. علت آن این است که قبل از تخمک گذاری، سطح استروژن در خون افزایش می‌یابد و بافت سینه را تحت تاثیر قرار می‌دهد که باعث درد خفیف تا متوسط در نوک پستان می‌شود.

مقاله پیشنهادی: درمان ترک پوست بارداری

دمای بدن افزایش پیدا می‌کند.

دمای بدن در طول تخمک گذاری تغییر می‌کند، بنابراین دمای بدن مادر قبل از بارداری افزایش می‌یابد. برای تعیین زمان تغییر دمای بدن، باید هر روز صبح آن را اندازه گیری کنید. برای دستیابی به یک الگوی ثابت، بهتر است دمای بدن خود را برای چند ماه اندازه گیری کنید، و آن را ثبت کنید؛ زیرا لقاح قبل از افزایش دما انجام می‌شود.

بایدها و نباید‌ها در هفته دوم بارداری

  • به صورت مرتب ورزش کنید.
  • اگر از کیت‌های بارداری استفاده می کنید دستورات درج شده را با دقت انجام دهید تا نتیجه مطمئنی به شما بدهد.
  • از رژیم‌های غذایی مناسب پیروی کنید.
  • از مصرف کافئین زیاد خودداری کنید.
  • به هیچ عنوان در این دوره مشروبات الکلی مصرف نکنید.
  • از مصرف خودسرانه داروها بپرهیزید.
  • از مولتی ویتامین‌های بارداری استفاده کنید.
  • از پرخوری بپرهیزید.
  • از سبزیجات استفاده کنید.
  • آزمایشات خون را به طور منظم انجام دهید.سقط جنین در هفته دوم بارداری

علائم سقط جنین در هفته دوم بارداری

اگر بارداری قبل از هفته بیستم به پایان برسد و جنین قدرت ادامه حیات در خارج از رحم را نداشته باشد، سقط جنین رخ می‌دهد. سقط جنین می‌تواند خود به خودی صورت گیرد. عوامل بی شماری در سقط جنین خود به خودی وجود دارد که تحت کنترل مادر نیست.

علائم سقط جنین شامل لکه بینی، خونریزی، ترشح بافت یا مایع واژن، کمردرد، درد شکم و انقباضات شدید شکم است. در صورت بروز هر یک از موارد به خصوص لکه بینی و خونریزی حتما به بهترین دکتر زنان در تهران مراجعه کنید.

چکیده مقاله هفته دوم بارداری

ناآگاهی و عدم مطالعه مشکلات زیادی را برای مادران قبل و در طول دوران بارداری ایجاد می‌کند. فراموش نکنید که آگاهی پدران نیز ضروری است و باعث می‌شود که تنش‌های روحی و اتفاقات ناگوار در این دوره به شدت کاهش یابد. برای آگاهی بیشتر و کسب اطلاعات به دیگر مقالات ویکی درمان مخصوص دوران بارداری مراجعه کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

الهام کریمی

الهام کریمی هستم. دانشجوی پزشکی، زنان و زایمان. تلاش میکنم شما را با محتواهای صحیح و به روز در زمینه آشنا کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *