هفته بیست و هفتم بارداری (هفته ۲۷ بارداری)

۰
(۰)

به هفته بیست و هفتم بارداری خوش آمدید، هم اکنون سه ماه دوم بارداری خود را پشت سر گذاشته و وارد سه ماه سوم بارداری شده اید. در هفته بیست و هفتم بارداری قد فرزندتان حدود ۳۷ سانتی متر و وزنش ۹۰۰ گرم الی ۱ کیلوگرم می باشد. برآمدگی شکم مادر نیز به طور کامل مشخص است.

در این هفته اندازه سر و بدن به تناسب مطلوبی رسیده است و ریه ها به همراه سیستم دفاعی جنین در حال تکامل هستند تا برای ادامه زندگی خارج از رحم آماده شوند. فرزندتان ممکن است در هفته ۲۷ بارداری شروع به مکیدن انگشت شست خود کند، این امر باعث تقویت عضلات گونه و فک خواهد شد؛ مکیدن شست انگشت توسط فرزندتان ممکن است حتی بعد از تولد ادامه داشته باشد.

ظاهر کلی جنین در هفته بیست و هفتم بارداری تغییر چندانی نمی کند، بلکه فقط اعضای بدن بزرگ تر خواهند شد. حتما تاکنون متوجه لگد زدن جنین شده اید که هر روز بیشتر و بیشتر می شود. یکی از رویداد شگفت انگیز در هفته ۲۷ بارداری تکامل یافتن حس چشایی جنین می باشد.

نوزاد بعد از تولد قادر خواهد بود تا تفاوت شیر شما و مادر دیگری را متوجه شود. در اصل حس چشایی در نوزادن بسیار بالاتر از افراد بالغ می باشد. در ادامه مطلب از ویکی درمان به علائم و وضعیت بدن مادر در هفته بیست و هفتم بارداری می پردازیم.

تغییرهای بدن مادر در هفته بیست و هفتم بارداری

تغییرهای بدن مادر در هفته بیست و هفتم بارداری

همانگونه که فرزند شما روز به روز بزرگتر می شود ممکن است مشکلات جدیدی را تجربه کنید. کمردرد، گرفتگی عضلات ساق پا و تنگی نفس از علائمی هستند که در هفته ۲۷ بارداری آن را تجربه خواهید کرد. به دلیل رشد سریع جنین از این هفته به بعد عملکرد ریه ها ممکن است اختلال پیدا کند؛ به همین دلیل بعد از انجام فعالیت های ساده روزانه، دچار خستگی و تنگی نفس خواهید شد. از این رو اگر شاغل هستید، به شدت توصیه می شود تا سه ماه آخر بارداری خود را مرخصی گرفته و در خانه استراحت کنید.

سعی کنید از هفته بیست و هفتم بارداری به بعد بیشتر استراحت کرده و نفس های عمیقی بکشید؛ این گونه اکسیژن مورد نیاز بدن خود و فرزند عزیزتان را تامین کنید. دقت داشته باشید که تنفس و تامین اکسیژن برای جنین بسیار حیاتی بوده بنابراین به مادران توصیه می شود از هفته ۲۷ بارداری به بعد فعالیت های روزانه خود را کاهش بدهند.

از هفته ۲۴ الی ۲۷ بارداری زمان مناسبی است که به بهترین دکتر زنان جهت انجام تست دیابت بارداری مراجعه کنید. در صورت تشخیص دیابت بارداری، پزشک مجموعه اقداماتی را برای کنترل و درمان قند خون تجویز می کند.

هورمون بارداری که از هفته اول بارداری تاکنون با شما همراه بوده است از سه ماه سوم بارداری باعث کاهش انقباضات رحم شده و از زایمان زودرس جلوگیری می کند. در نهایت از هفته بیستم هفتم به بعد هر هفته حدود ۵۰۰ گرم وزن افزایش خواهید داشت و باید ۳۰۰ کالری بیشتر مصرف کنید.

مطلب پیشنهادی : ممنوعات دوران بارداری (غذاهایی که نباید خورد)

علائم هفته ۲۷ بارداری چیست؟

در هفته بیست و هفتم بارداری، سه ماه دوم به سرعت رو به پایان است و همان گونه که وارد سه ماهه سوم بارداری می شوید، ممکن است برخی از علائم ماه های اول بارداری را دوباره تجربه کنید. این علائم عبارت است از :

  • سوزش معده
  • یبوست
  • کمردرد
  • ترشح پستان
  • خستگی
  • تنگی نفس
  • ورم پاها
  • گرفتگی عضلات پا
  • انفباضات رحم

یکی از شایع ترین علائم هفته بیست و هفتم بارداری کنار تنگی نفس و خستگی، سوزش سر معده و یبوست می باشد. بعد از سپری کردن سه ماه دوم بارداری، به دلیل بزرگ شدن رحم و فشار آن بر معده و ترشح پروژسترون بر دستگاه گوارش این امر باعث کاهش روند تخلیه غذا در معده می شود. در نهایت غذاهای جمع شده در معده بالا بوده و مقدار اسید معده وارد مری خواهد شد و احساس سوزش در ناحیه مری و سر دل احساس می شود.

از این رو برای رفع سوزش سر دل و یبوست در دوران بارداری به شدت توصیه می شود تا وعده غذایی روزانه خود را به ۶ قسمت سبک تقسیم کرده و تا حد ممکن از مواد غذایی سرشار از فیبر و آب مصرف کنید. در نهایت حتما ویار بارداری را تجربه کرده اید اما تا حد امکان از مصرف غذاهای فست فود و کم ارزش اجتناب کنید.

مطلب پیشنهادی : هفته بیست و هشتم بارداری 

هشدار های ضروری هفته بیست و هفتم بارداری

هفته بیست و هفتم بارداری

قبل از هر چیزی استفاده از رنگ مو در بارداری مخصوصا از هفته ۲۷ بارداری به بعد را به طور کامل فراموش کنید. طبق مطالعات انجام شده رنگ مو حاوی مواد شیمیایی بوده و آن می تواند از طریق پوست وارد خون شود و بر روی روند و سلامت جنین تاثیر بگذارد. از این رو از رنگ کردن مو مخصوصا در هفته بیست و هفتم به بعد خودداری کنید.

از فعالیت های سنگین و ورزش هایی که باعث تنگی نفس می شوند به طور کامل اجتناب کنید. دقت داشته باشید که روز به روز وزن شما افزایش پیدا کرده و با کوچک ترین فعالیت دچار خستگی می شوید از این از فعالیت هایی همچون شنا و دویدن خودداری کنید. در نهایت از دنبال کردن هر گونه رژیم لاغری طی دوران بارداری به طور کامل بپرهیزید.

جمع بندی

بعد از پایان سه ماه دوم بارداری، جنین در وضعیت باثباتی قرار گرفته و روز به روز بزرگتر خواهد شد. از این رو سعی کنید با آغاز هفته بیست و هفتم بارداری فعالیت های سنگین انجام نداده زیرا علاوه بر خستگی موجب تنگی نفس می شود. دقت داشته باشید که اکسیژن در رشد و تکامل جنین نقش بزرگی را ایفا می کند.

سوالات متداول

با مواجه شدن با چه علائمی در هفته بیست و هفتم باید به پزشک باید مراجعه کرد ؟

در صورت داشتن علائمی مانند رنگ پریدگی، سردرد شدید، تهوع و استفراغ، درد در نایحه زیر دنده، ورم ناگهانی دست و صورت بهتر است در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

در هفته ۲۷ بارداری چی بخوریم ؟

انواع مغزها مثل پسته، گردو، بادام و فندق را برای برنامه تغذیه در هفته بیست هفتم بگنجانید. تمام مغزها منابع خوبی از پروتئین و آهن هستند که می تواند میان وعده خوبی باشند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

الهام کریمی

الهام کریمی هستم. دانشجوی پزشکی، زنان و زایمان. تلاش میکنم شما را با محتواهای صحیح و به روز در زمینه آشنا کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *