هفته بیست و ششم بارداری (هفته ۲۶ بارداری)

۰
(۰)

در هفته بیست و ششم بارداری انقباضات رحمی شما بیشتر می باشد اما نگران نباشید بدن شما درحال آمادگی سازی زایمان است. همچنین شما فقط چند روز فاصله دارید تا وارد سه ماهه سوم بارداری خود شوید. در این هفته شاید احساس خستگی و سنگینی بیش از حد داشته باشید اما ذوق به آخر رسیدن دوره بارداری را دارید تا فرزندتان را در آغوش بکشید.

قطعا تاکنون متوجه شده اید که خوابیدن، راه رفتن و ایستادن کاری بسیار دشوار برای شما است. از این رو بهتر است بیشتر استراحت کرده و از انجام دادن فعالیت های خسته کننده و سنگین بپرهیزید. در ادامه مطلب از سایت ویکی درمان به توصیه و علائم هفته بیست و ششم بارداری می پردازیم.

تغییرات هفته بیست و ششم بارداری

در هفته بیست و ششم بارداری افت فشار شما که از هفته های قبل دچارش شده بودید کم کم به حالت نرمال و معمول دارد می رسد. بهتر است علائم بیماری پره اکلامپسی را بدانید. این بیماری اغلب در سه ماهه آخر بارداری خود را نشان می دهد. علائم این بیماری ورم ناگهانی دست ها و صورت، اضافه وزن ناگهانی، تاری دید، لکه و نقطه های نورانی در چشم، سردردهای شدید ناگهانی و احساس درد در بالای شکم شما است. در صورت دیدن این علائم سریعا با پزشک خود تماس بگیرید.

در هفته بیست و شششم بارداری رحم شما ۶ سانتی متر بالاتر از ناف شما است. با اینکه احساس می کنید شکم شما بسیار بزرگ تر است و اذیت کننده است اما باید بدانید که رحم و شکم شما همچنان در حال رشد و یزرگ شدن است.

تغییرات هفته بیست و ششم بارداری

در هفته ۲۶ بارداری امکان دارد احساس خارش در شکم خود را داشته باشید و حتی ترک های پوستی بیشتری ببینید، این به علت کشیدگی پوست شکم شما اتفاق می افتد. سعی کنید از کرم ها و روغن های مرطوب کننده ای که پزشک شما توصیه کرده است استفاده کنید.

در هفته بیست و ششم بارداری دمای بدن شما بیشتر بالا می رود و احساس گرما دارید سعی کنید از لباس های خنک استفاده کنید و دمای منزل را خنک نگه دارید.

در هفته ۲۶ بارداری به پشت خوابیدن باعث اختلال در جریان خون رحمی می شود بهتر است به پهلوی چپ بخوابید. در ناحیه کمر احساس درد می کنید و دلیل آن بزرگی شکم و عوض شدن مرکز ثقل بدن شما است. هنگام دراز کشیدن و خوابیدن برای کاهش کمردرد، یک بالش در بین دو پای خود قرار دهید.

مطلب پیشنهادی: همه چیز در مورد عفونت ادراری بعد از زایمان

در هفته بیست و ششم بارداری بهتر است از سطح آهن خون خود اطلاع پیدا کنید با مشورت با پزشک البته و با انحام دادن یک آزمایش خون ساده. کم خونی یکی از شایع ترین موضوعات در بین خانم ها است که در بارداری امکان دارد مشکلاتی را پیش بیاورد مثل خونریزی زیاد در زایمان بهتر است این موضوع را پیگیری کنید.

در هفته بیست و ششم بارداری شما ولع خوردن وعده های غذایی بیشتر و حجم بیشتر آن ها را دارید که کاملا طبیعی است. انقباضات رحم شما بیشتر می شود و هر انقباض اغلب ۳۰ ثانیه طول می کشد. این انقباضات را زایمان کاذب می گویند که موضوع نگران کننده ای نیست و برای آماده سازی بدن شما برای زایمان است. اما اگر زمانی این انقباضات طولانی تر و یا همراه با خونریزی و لکه بینی و احساس خیسی بودند سریع به پزشک مراجعه کنید.

تغییرات جنین در هفته بیست و ششم بارداری

علائم هفته بیست و ششم بارداری

در هفته بیست و ششم بارداری علائم شما بیشتر نمود پیدا می کند مانند اختلال در خواب شبانه شما، بهتر است مصرف کافئین را به شدت کاهش دهید و مصرف آب را فراموش نکنید. پیاده روی و انجام ورزش های بارداری به شما کمک می کند خواب راحت تری داشته باشید.

علائم شایع در مادران را می توان موارد زیر نام برد:

  • درد دنده ها
  • سردرد
  • تورم بدن به خصوص پاها
  • خستگی و ضعف و بیحالی
  • یبوست
  • گرفتگی عضلات پا
  • انقباضات رحم
  • ترشح سینه ها
  • سوزش معده
  • خطر ابتلا به دیابت بارداری
  • مشکلات فراموشی و کم شدن حافظه
  • حواس پرتی

مطلب پیشنهادی : هفته بیست و هفتم بارداری 

تغییرات جنین در هفته بیست و ششم بارداری

در هفته بیست و ششم بارداری با تکمیل شدن سیستم عصبی جنین حرکاتش در شکم شما بیشتر می شود و شما آن ها را واضح حس می کنید. فرزند شما در هفته ۲۶ بارداری قدرت تنظیم کردن دمای بدن خودش با محیط بیرون را دارد اینکار با رشد اعصاب مرکزی اتفاق می افتد.

  • در هفته ۲۶ بارداری جنین شروع به مکیدن دستان خود می کند. او این عمل را تازه پیدا کرده و تقویت شده است.
  • موهای فرزندتان همچنان در حال رشد است. مژه های جنین در حال شروع به رشد کرده اند.
  • جنین در هفته ۲۶ بارداری برای اولین بار چشمان خود را باز خواهد کرد. او پلک زدن را تجربه خواهد کرد.
  • در این هفته اندازه جنین ۳۶ سانتی متر و وزن او ۷۵۰ کیوگرم است. بافت های چربی به ۲ تا ۳ درصد رسیده اند و کمک به وزن گیری جنین می کنند.
  • در هفته ۲۶ بارداری اعصاب گوش جنین تقویت شده و رشد می کند به همین علت بهتر به صداهای بیرون واکنش نشان می دهد.
  • در این هفته امکان زایمان زودرس وجود دارد اما اگر این اتفاق بیافتد با تلاش ها و مراقبت ها فرزند شما سلامت می ماند.

در هفته بیست و ششم بارداری ریه فرزندتان در حال تکامل خود هست به صورتی که کیسه های هوایی به نام آلوئول که ماده ای به نام سورفاکتانت را ترشح می کنند تا کشش سطحی بافت ریه را کاهش دهد و باعث جلوگیری از روی هم خوابیدن سلول ها است. این تکمیل کننده ریه است تا فرزندتان بعد از تولد مشکل تنفسی نداشته باشد.

مراقبت های هفته 26 بارداری

مراقبت های هفته بیست و ششم بارداری

  • مصرف بعضی از غذاها امکان دارد باعث مشکلات گوارشی شما شود. بهتر است با مصرف مواد غذایی مناسب از یبوست جلوگیری کنید.
  • در هفته ۲۶ بارداری امکان دارد شما وجود توده هایی در سینه های خود را احساس کنید که اصلا نباید نگران شوید چون دلیل حضور این توده ها آماده سازی برای شیردهی است.
  • کنترل دقیق فشار خون و چکاپ منظم توسط بهترین دکتر زنان یکی از مهم ترین کارهای هفته بیست و ششم بارداری است.
  • هر روز صبح در کنار صبحانه خود آب پرتقل میل کنید. آب پرتقال منبع ویتامین سی است و بدن شما به آن نیاز دارد.
  • استرس و نگرانی ها را از خود دوز کنید و با آرامش خیال روزهای پایانی تا رسیدن به فرزندتان را سپری کنید.

سوالات متداول

در صورت مواجه شدن با چه علائمی در هفته ۲۶ بارداری به پزشک مراجعه کنیم ؟

اگر با علائمی همچون درد شدید شکمی، خونریزی واژن، سوزش هنگام دفع ادرار، تب، اختلالات بینایی و تورم بیش از حد پا یا صورت مواجه شدید، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

در هفته بیست و ششم بارداری وزن و قد جنین به چه میزان است ؟

در این هفته وزن جنین شما حدود ۷۵۰ گرم و قدش حدود ۳۶ سانتی‌متر شده است.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

الهام کریمی

الهام کریمی هستم. دانشجوی پزشکی، زنان و زایمان. تلاش میکنم شما را با محتواهای صحیح و به روز در زمینه آشنا کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *