هفته بیست و سوم بارداری (هفته ۲۳ بارداری)

۰
(۰)

حال که در هفته بیست و سوم بارداری قرار دارید، تقریبا بیشتر از نیمی از دوران بارداری خود را گذرانده‌اید و احتمالا الان شباهت بیشتری به مادران باردار دارید. در این زمان ممکن است متوجه بزرگ‌تر شدن شکم خود شوید که این مورد ممکن است باعث عدم تعادل در شما شود. در حوالی هفته بیست و سوم بارداری، لگد‌های جنین بیشتر و پر‌قدرت‌تر از قبل احساس می‌شود و میتوانید به زودی تمامی حرکات او را حس کنید.

در این هفته گوش داخلی و میانی جنین تکمیل شده و او می‌تواند سیگنال‌های اطراف خود را به مغز بفرستد و به صدا‌ها واکنش نشان دهد. همچنین ممکن است به دلیل تحت فشار بودن اعضای داخلی بدنتان عوارضی همچون نفخ و سوزش سر دل را در خود احساس کنید که در هفته بیست و سوم بارداری امری طبیعی است. در این مقاله از ویکی درمان، میتوانید با تغییرات بدن خود، عوارض شایع و وضعیت جنین در هفته ۲۳ بارداری آشنا شوید.

شرایط جنین در هفته بیست و سوم بارداری

در هفته بیست و سوم بارداری، قد نوزاد شما حدودا بیست تا سی سانتیمتر بوده و وزن آن، بسته به شرایط جنین، ۵۰۰ تا ۶۰۰ گرم است. در این هفته، به تعداد و قدرت ماهیچه‌های جنین افزوده شده و فعالیت‌های بدنی بیشتری نیز خواهد داشت. پس با این حساب امکان دارد تکان‌های زیادتری را در شکم خود حس کنید.

شرایط جنین در هفته بیست و سوم بارداری

در هفته ۲۳ بارداری، مغز نوزاد شما به سرعت رشد کرده و به دلیل تکامل چشم، می‌تواند به حرکت‌های نور واکنش نشان دهد. در حقیقت حواس پنجگانه‌ی نوزادتان در این هفته از بارداری شکل می‌گیرد و همچنین در هفته بیست و سوم بارداری، بینی و دهان جنین به صورت کامل تشکیل می‌شود و اون در این زمان میتواند مایع آمنیوتیک اطراف خود را قورت داده و سپس از طریق کلیه‌ها، آن را دفع کرده و مواد زائد دیگر را از طریق جفت خارج کند.

اکنون، مو‌های ریز و کمرنگی به نام لانگو، تمامی پوست جنین را پوشانده که به صورت همیشگی می‌ریزد و مجدد با مو‌های جدید جایگزین می‌شوند. این مو‌ها در هفته‌ی پایانی بارداری، با مو‌های اصلی و همیشگی جایگزین می‌شوند.

مطلب پیشنهادی : هفته بیست و چهارم بارداری 

عوارض شایع در هفته بیست و سوم بارداری

در هفته ۲۳ بارداری، به دلیل رشد بیشتر جنین، ممکن است عوارضی همچون: سوزش معده، نفخ و سوءهاضمه و همچنین خروپف گرفتگی بینی را تجربه کنید. اما به دلیل تفاوت در آناتومی بدن افراد، ممکن است این علائم در همه افراد رخ نداده و یکسان نباشد. عوارض دیگری که ممکن است در این دوره تجربه کنید عبارتند از:

  1. کمر‌درد به دلیل افزایش وزن
  2. احساس درد و انقباض در رحم
  3. ترشحات واژن در بارداری
  4. گرفتگی عضلات
  5. تکرر ادرار
  6. سوزش سر دل
  7. تورم مچ پا در بارداریمراقبت های هفته 23 بارداری

مراقبت های هفته ۲۳ بارداری

در این هفته ممکن است کمی احساس خستگی کنید اما با این وجود توصیه می‌شود پیاده روی و تمرینات ورزشی مختص به این دوره را فراموش نکنید چرا که از بروز بسیاری از درد‌های عضلانی در هفته‌های آتی پیشگیری خواهد کرد. همچنین برای جلوگیری از گرفتگی ماهیچه‌های پا پیشنهاد می‌شود در زمان نشستن، پاهایتان را روی هم نیندازید.

در هفته بیست و سوم بارداری، از نوشیدن آب کافی غافل نشوید، چرا که نوشیدن آب کافی به شما در رفع انواع سردر‌د‌ها و درد‌های رحمی و عفونت‌های واژن در این دوران، رهایی میبخشد. زمانی که رنگ ادرار شما به زرد کمرنگ و یا بی رنگی متمایل باشد، نشان‌دهنده این است که آب کافی در بدن شما وجود دارد، اما اگر رنگ ادرار، زرد روشن و یا متمایل به نارنجی بود، نشان از کم آبی بدن است که هرچه زودتر باید رفع شود.

برای اینکه در هفته بیست و سوم بارداری دچار یبوست نشوید، توصیه میکنیم مصرف سبزیجات، لبنیات و آب‌میوه را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

همچنین اگر با رعایت این نکات و مراقبت ها نیز به مشکلات خاص و وضعیت حادی دچار شدید، سریعا به متخصص زنان مراجعه کنید.

بایدها و نبایدهای هفته بیست و سوم بارداری

اکنون که در هفته ۲۳ بارداری خود قرار دارید، امکان دارد در طول روز گاهی دچار سرگیجه شوید، پیشنهاد میکنیم برای کاهش این حالت، از بلند شدن‌های ناگهانی خودداری کنید؛ چرا که با اینکار، خون به صورت ناگهانی به سمت پا‌های شما رفته و ذخیره‌ی خون در قسمت مغز، با کاهش چشمگیری روبرو می‌شود.

از دلایل دیگر سرگیجه میتوان به کم‌خونی نیز اشاره کرد که در این حالت حجم گلبول‌های قرمز در خون کاهش یافته و این مورد دلیلی بر فقر آهن در بدن است که با مصرف مواد‌غذایی حاوی آهن و همچنین قرص اسید فولیک، میتوانید به آن خاتمه دهید.

در این دوره میتوانید برای عدم بروز مسائل ناشی از کمخونی و سرگیجه، به جای پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند، از کفش‌های راحتی استفاده و همچنین از پیاده‌روی در سطوح لغزنده جدا خودداری کنید.

باید ها و نباید ها در هفته بیست و سوم بارداری

جمع بندی و سوالات متداول

در این مقاله از ویکی درمان، سعی داشتیم با نکاتی در رابطه با شرایط جنین در دوران بارداری و همچنین چگونگی‌ مراقبت‌ها در این دوران و باید‌ها و نباید‌های هفته بیست و سوم بارداری، شما عزیزان را، در گذراندن آسوده و راحت در این دوران همراهی کنیم.

آیا اپلاسیون در هفته بیست و سه بارداری ضرر دارد؟

خیر اما برای انجام آن حتما باید به مراکز بهداشتی مراجعه کنید.

آیا لکه بینی قهوه ای در هفته ۲۳ بارداری خطرناک است؟

لکه بینی قهوه ای در بارداری معمولا مشکلی برای جنین ایجاد نمی کند اما اگر ادامه پیدا کرد یا با دردهای شکمی همراه شد باید با متخصص مشورت کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

الهام کریمی

الهام کریمی هستم. دانشجوی پزشکی، زنان و زایمان. تلاش میکنم شما را با محتواهای صحیح و به روز در زمینه آشنا کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *