هفته بیست و دوم بارداری (هفته ۲۲ بارداری)

۱
(۱)

با ورود به هفته بیست و دوم بارداری، متوجه می‌شوید که وزن شما رو به افزایش است چرا که جنین شما بیشتر از قبل به یک نوزاد شباهت دارد. در هفته بیست و دوم بارداری بعد از هفته بیست و یکم بارداری، تقریبا تمامی اعضای بدن جنین شکل گرفته و اعضای داخلی بدن نیز در حال تکمیل است.

ممکن است در این هفته از بارداری، ترک‌های بارداری را روی پوست خود مشاهده کرده و تکرر ادرار نیز بیش از پیش اتفاق می‌افتد. همچنین ممکن است اولین تکان‌های حرکتی نوزاد خود را نیز در این هفته احساس کنید. ما در این مطلب از ویکی درمان قصد داریم، شما را با تمامی اتفاقاتی که در هفته بیست و دوم بارداری انتظار شما را می‌‌کشد آشنا کنیم.

وضعیت جنین در هفته بیست و دوم بارداری

در هفته بیست و دوم بارداری وزن جنین شما حدودا نیم کیلو بوده و بیست و هفت سانت نیز طول دارد. میتوانید او را به اندازه‌ی یک کدو تنبل کوچک نیز در نظر بگیرید. در هفته ۲۲ بارداری، جنین شما به قدری رشد کرده که تقریبا شبیه یک نوزاد تلقی می‌شود.

وضعیت جنین در هفته بیست و دوم بارداری

اگر در هفته بیست و دوم بارداری حرکات جنین خود را احساس نمیکنید ممکن است جفت سر راهی داشته باشید و این موضوع میتواند تا یک تا دو هفته‌ی دیگر نیز ادامه یابد در غیر اینصورت میتوانید با پزشک متخصص خود مشورت کنید. البته لازم به ذکر است که جنین شما، از هفته ۸ بارداری، حرکت می‌کند اما ممکن است حرکات او را احساس نکنید چرا که جنین در آن هفته بسیار کوچک بوده و شدت ضربه‌های او نیز کمتر است.

جنین در هفته بیست و دوم بارداری، بیش از پیش حرکت کرده و احساس لامسه در او نیز فعال می‌شود و تمامی اتفاقات اطراف را در ذهن خود پردازش می‌کند. در این زمان، بیضه‌های جنین پسر در جای خود قرار گرفته و همچنین رحم و تخمدان‌های جنین دختر نیز، در جای خود استقرار می‌یابند. در حقیقت، در هفته ۲۲ بارداری، جنین شما به یک انسان کامل تبدیل شده است و تنها جثه کوچکتری دارد.

وضعیت مادر در هفته بیست و دوم بارداری

اکنون که وارد اواسط سه ماهه دوم بارداری خود شده‌اید ممکن است علائم بارداری را کمتر از قبل در خود احساس کنید؛ اما هنوز هم علائمی وجود دارند که ممکن است در هفته بیست و دوم بارداری، آن‌ها را تجربه کنید.

در این هفته از بارداری، رحم شما بیش از پیش در حال رشد است و همچنان میتوانید فعالیت‌های روزمره‌ی خود را مانند رانندگی، خم و راست شدن و نشست و برخاست را به راحتی انجام دهید. میتوانید بزرگ شدن رحم خود را از علائم کشش بر روی پوست خود مشاهده کنید. در این مرحله میتوانید با استفاده از لوسیون‌های مخصوص این دوران و همچنین استفاده از روغن زیتون و جلوگیری از خشک شدن پوست آن ناحیه، به ترک خوردن‌های حداقلی در آن، کمک شایانی کنید.

هفته 22 بارداری

سایر علائم پیش رو در هفته ۲۲ بارداری عبارتند از:

  1. ایجاد ورید‌های واریسی در قسمت پشت پا
  2. هموروئید یا همان بواسیر
  3. تغییر در ترشحات واژن
  4. احساس فشار در قسمت لگن
  5. درد‌های شکمی
  6. تهوع در بارداری
  7. لکه بینی در بارداری

مراقبت های هفته ۲۲ بارداری

ممکن است در این هفته کمی دچار گرفتگی عضلات، خصوصا در قسمت پا‌ها شوید؛ برای بهبود این موضوع بهتر است زمان نشستن، از انداختن پاهایتان روی یکدیگر خودداری کرده و با توجه به صلاحدید بهترین دکتر زنان، پیاده روی سبک را امتحان کنید.

پیشنهاد میکنیم در هفته بیست و دوم بارداری، بیش از پیش آب بنوشید و رژیم غذایی سالم‌تری را نیز دنبال کنید. چرا که کنترل وزن در این هفته باعث می‌شود اضافه وزن بارداری را، کمتر از سایرین تجربه کنید. همچنین اگر در این هفته از بارداری خود، انقباضات رحمی را تجربه کردید، استراحت و نوشیدن آب میتواند به شما کمک کند، در صورت ادامه دار بودن این شرایط، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

برای جلوگیری از کمبود ویتامین دی در این هفته، توصیه می‌شود در معرض مستقیم نور آفتاب قرار بگیرید و از موادغذایی حاوی ویتامین دی مثل تخم مرغ، ماهی سالمون، قارچ و لبنیات بیشتر استفاده کنید.

همچنین با مصرف کلسیم در این دوره، به رشد و تکامل استخوان‌ها و دندان‌های خود و کودکتان کمک کنید.

مراقبت های هفته بیست و دوم بارداری

فعالیت های هفته بیست و دوم بارداری

در این هفته از بارداری میتوانید، با شرکت در کلاس‌های آمادگی زایمان، اطلاعات دقیقی را در خصوص هرآنچه که در طول فرآیند زایمان و به دنیا آمدن نوزاد رخ می‌دهد را دریافت کنید و همچنین با تکنیک‌های ریلکس کردن نیز آشنا شوید. همچنین شرکت در این کلاس‌ها شرایطی را ایجاد می‌کند که با زوج‌هایی که در شرایط شما قرار دارند آشنا شده و از تجربیات آنها در هفته بیست و دوم بارداری آشنا شوید و اگر دچار عارضه‌ی کمر درد در این دوران هستید و با نرمش‌های مناسب، درد خود را کاهش دهید.

همچنین اگر توانایی دارید میتوانید در هفته ۲۲ بارداری، برای یک سفر کوتاه مدت پیش از تولد نوزادتان برنامه ریزی کرده که در این صورت سفر با هواپیما بیشتر توصیه می‌شود اما بهتر است قبل از سفر قوانین پرواز برای زنان باردار را از شرکت هواپیمایی موردنظر جویا شوید.

سخن پایانی

در این مطلب از ویکی درمان، به بررسی وضعیت مادر و جنین، در هفته بیست و دوم بارداری پرداختیم و همچنین اطلاعاتی در خصوص مراقبت‌ها و فعالیت‌‌های این هفته نیز در اختیار شما عزیزان قرار دادیم. امید است این مقاله مورد توجهتان قرار گرفته باشد.

سوالات متداول

آیا تیره شدن نوک سینه در بارداری طبیعی است؟

از هفته بیست بارداری به بعد جنین به درون شکم مادر برجسته شده و به ناف می رسد، با بزرگتر شدن رحم به عضلات مستقیم شکمی که در اطراف ناف هستند فشار می آید که طبیعی است و اشکالی ندارد.

ضربان قلب جینین در هفته بیست و دو بارداری چقدر است؟

ضربان قلب جنین در هفته ۲۲ بارداری بین ۱۴۰ تا ۱۸۰ ضربه در دقیقه است.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۱ / ۵. تعداد رای: ۱

هنوز رای ثبت نشده است.

الهام کریمی

الهام کریمی هستم. دانشجوی پزشکی، زنان و زایمان. تلاش میکنم شما را با محتواهای صحیح و به روز در زمینه آشنا کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *