در هفته اول بارداری چه اتفاقی می افتد؟

۱
(۱)

آیا می‌توان تشخیص داد که در هفته اول بارداری، شما باردار هستید یا خیر؟ علائم هفته اول بارداری چیست؟ از جمله شایع‌ترین نشانه‌های بارداری، عقب افتادن یک دوره پریودی است و بعد از آن علائمی مثل استفراغ و حالت تهوع، ورم سینه و تکرر ادرار، جز علائم آن به حساب می‌آیند.

این حقیقت وجود دارد که در هفته اول بارداری، جنین به وجود نیامده‌است. علت این موضوع را در تفاوت بین تاریخ تخمک گذاری در زنان می‌توان یافت. به همین دلیل متخصصان این حوزه، اولین روز از آخرین دوره عادت ماهانه را به عنوان روز اول بارداری در نظر می‌گیرند.

ماماها به صورت قراردادی بارداری را ۲۸۰ روز در نظر می‌گیرند که سه ماه اول بارداری از هفته یک شروع می‌شود و تا هفته سیزدهم بارداری تداوم می‌یابد. پس اگر در هفته اول بارداری به سر می‌برید، در ابتدای مسیر قرار دارید.

تغییرات در هفته اول بارداری

تغییرات در هفته اول بارداری

همان طور که گفته شد بسیاری از متخصصان، هفته اول بارداری از آخرین دوره پریود در نظر می‌گیرند؛ زیرا تعیین زمان دقیق لقاح بسیار دشوار است. اگرچه با دیدن علائم فیزیکی در دوران قاعدگی، تشخیص این موضوع بسیار آسانتر خواهد بود؛ اما مراقبت‌هایی را باید در نظر گرفت. با این وجود هفته اول از بارداری، این معنی را می‌دهد که شما در چرخه پریود خود هستید و همچنان باردار نیستید! در حقیقت شما تا ۳ هفته بعد و بسته به عادت ماهانه‌تان باردار نخواهید بود.

اگر به تازگی علائمی را دید و متوجه شدید که باردار هستید، شاید فکر کنید که هفته اول بارداری شما است. اما باید این را بدانید که احتمالا حدود ۴ هفته است که باردارید. با مراجعه به بهترین دکتر زنان در تهران و انجام سونوگرافی، برآورد دقیق‌تری در این رابطه کسب می‎‌کنید.

در این روزها، بدن شما تنها به دفع تخمک نمی‌پردازد؛ بلکه در حال ایجاد یک پوشش رحمی است تا تخمک ماه بعد را نگهداری کند. این همان تخمکی است که شما امید دارید تا بارور شود و رشد کند تا در نهایت به یک جنین تبدیل شود.

بزرگ‌ترین سلول‌های بدن، تخمک‌ها هستند که حدود یک دهم میلی متر است. این تخمک‌ها به اندازه یک کرک هلو بوده که در بین روزهای ۹ و ۲۰ چرخه قاعدگی‌تان و یا ۱۴ روز قبل از شروع قاعدگی شما، آزاد می‌شود. تخمک می‌تواند با گذشت ۱۲ تا ۲۴ ساعت، بعد از آن بارور شود که داشتن رابطه جنسی کمک می‌کند تا اسپرم بین ۳ تا ۶ روز در بدن بانوان زنده بماند.

مطلب پیشنهادی: در هفته دوم بارداری چه چیزی در انتظارتان است؟

الزامات هفته اول بارداری

الزامات هفته اول بارداری

افرادی که تاکنون اقدامات پیش از بارداری را انجام نداده‌اند باید در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنند تا از آمادگی بدن خود مطمئن شوند. با انجام آزمایشات مختلف قبل از بارداری، اگر مشکلی وجود داشته باشد، مشخص می‌شود و می‌توان به درمان آن روی آورد. زیرا درمان بیماری در دوران بارداری با مشکل مواجه است و باید قبل از باردای مشکلات رفع شود.

  • توجه داشته باشید که از زمان واکسیناسیون سرخچه، ۳ ماه گذشته باشد.
  • اگر به دلیل بیماری، داروی خاصی مصرف می‌کنید، در مورد قطع مصرف آن یا ادامه دادن با پزشک مشورت کنید.
  • اگر یکی از این موارد ازدواج فامیلی، سن بالا، سابقه سقط و پیشینه‌ی اختلالات ژنتیکی وجود داشت، با پزشک ژنتیک مشورت کنید.
  • اگر مدت زیادی است که سلامت دندان‌های خود را بررسی نکردید، با اعلام این موضوع که قصد بارداری دارید به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • در رابطه با رژیم غذایی خود و مصرف ویتامین‌های مختلف با پزشک خود مشورت کنید. اگر این امکان برای شما وجود ندارد از همین امروز مصرف اسید فولیک با دوز ۴۰۰ میکروگرم را به صورت روزانه شروع کنید.
  • اگر به مصرف چای و قهوه علاقه مند هستید بهتر است تا به مرور زمان از مصرف آن جلوگیری کنید.
  • وزن خود را در حالت تعادل نگه دارید تا دوران بارداری برای شما سخت نباشد.

مراقبت های لازم در هفته اول بارداری

در هفته اول بارداری باید از مصرف سیگار، دخانیات و الکل خودداری کنید و اگر سابقه مصرف آن را دارید بهتر است تا مصرف آن را کنار بگذارید. مصرف آن می‌تواند باعث وابستگی جنین به این ماده شود. با شروع هفته اول بارداری، نیاز شما به مواد معدنی و مواد غذایی افزایش پیدا می‌کند. اما این به معنای غذا خوردن بیش از حد نیست و و نباید منجر به افزایش وزن بیش از حد مجاز شود. با مراجعه به متخصص و بهترین دکتر تغذیه در این دوران از رژیم مناسب پیروی کنید.

علائم هفته اول بارداری

علائم هفته اول بارداری

  • خستگی:

در ۳ ماه اول حاملگی خستگی طبیعی است زیرا انرژی خود را برای رشد جنین صرف می‌کنید. بعد از گذشت ۳ ماه جفت در جای مورد نظر قرار می‌گیرد تا شما انرژی خود را ذخیره کنید.

  • حالت تهوع:

یکی از نشانه‌های اصلی بارداری در فرهنگ‌های متفاوت، حالت تهوع است. علت اصلی این موضوع تغییرات هورمونی است زیرا زمانی که جفت تشکیل می‌شود با مادر ارتباط خونی می‌گیرد. در واقع استفراغ به عنوان واکنش دستگاه گوارش به تغییرات ایجاد شده است و در هفته‌های ۵ و ۶ رخ می‌دهد.

  • میل به غذا:

ممکن است در هفته اول بارداری، اشتیاق شما برای مصرف غذا بیش از گذشته باشد. این به دلیل نقش بسزایی است که هورمون‌ها ایجاد می‌کنند؛ پس اجازه دهید کارشان را انجام دهند. البته این نکته را در نظر بگیرید که برای خوراکی‌های مضر، جایگزین مناسب پیدا کنید.

سخن پایانی

در این مقاله از ویکی درمان به تغییراتی که در هفته اول بارداری در بدن رخ می‌دهد پرداختیم. شما در این دوران بسیار آسیب‌پذیر خواهید بود؛ پس تلاش کنید تا آرامش بیش‌تری داشته باشید و از استرس دوری کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۱ / ۵. تعداد رای: ۱

هنوز رای ثبت نشده است.

الهام کریمی

الهام کریمی هستم. دانشجوی پزشکی، زنان و زایمان. تلاش میکنم شما را با محتواهای صحیح و به روز در زمینه آشنا کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *