کاشت ریش و سبیل (مراحل + مراقبت های مهم)

۰
(۰)

همه می‌دانند که ریش و سبیل یکی از مواردی می‌باشد که بر زیبایی صورت آقایان بسیار تاثیرگذار است. اما ممکن است بعضی به دلیل مشکلات مختلف اعم از کم پشتی مو در این قسمت، مشکلات ژنتیکی و یا هورمونی، اقدام به کاشت ریش و سبیل کنند. تقریبا همه افراد دوست دارند تا ریشی کامل و پرپشتی را داشته باشند. البته به این مورد نیز باید توجه کرد که پر کردن قسمت‌هایی که دچار ریزش مو شده اند، امری دشوار بوده و باید توسط پزشکان متخصص و با تجربه صورت بگیرد.

کاشت مو چیست؟

به طور کلی عمل کاشت مو در سر و یا صورت، اینگونه انجام می‌شود که، فولیکول‌های بدن از یک نقطه به نقطه ای دیگر منتقل می‌شوند. فولیکول‌ها ارگان‌هایی در بدن می‌باشند که وظیفه ساخت مو را در بدن بر عهده دارند. البته کاشت ریش و سبیل به دو گونه طبیعی و مصنوعی انجام می‌گیرد و هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.

انواع روش‌های کاشت ریش و سبیل کدامند؟

از جمله روش‌هایی که در کاشت ریش و سبیل استفاده می‌شود، عبارت است از:

  • کاشت ریش و سبیل به روش S.micrograft

یکی از جدیدترین روش‌های کاشت ریش و سبیل می‌باشد که تقریبا می‌توان گفت، تمامی عیوب روش‌های قدیمی را از بین برده است به گونه ای که هیچ آثاری از عمل و یا زخم بر جای نمی‌ماند. همانطور که از اسم آن پیداست، این عمل، در مقیاس بسیار کوچک و دقیقی انجام می‌شود که پس از اتمام آن آثار بسیار مطلوبی را به ارمغان می‌آورد.

به طور کلی می‌توان گفت که طبیعی ترین روش کاشت ریش و سبیل می‌باشد و در آن، به دلیل اینکه به طور همزمان چند گرافت برداشته می‌شوند و هر کدام از آن‌ها به طور جداگانه فرآیند کاشت بر روی آن‌ها صورت می‌پذیرد، یکی از مناسب ترین روش‌ها در کاشت ریش و سبیل می‌باشد. همچنین در این روش علاوه بر اینکه باعث بازگردانی و پرپشت شدن ریش‌ها می‌شود، برای بهبودی بیماری‌هایی نظیر آلوپسی نیز استفاده می‌شود.

  • کاشت ریش و سبیل به روش FUT

این روش این‌گونه می‌باشد که پس از اعمال بی حسی موضعی، که معمولا برای استخراج و کاشت فولیکول‌ها انجام می‌گیرد، یک برش انجام شده و نواری از مو برداشته می‌شود و در قسمت مورد نظر قرار داده می‌شود.

  • کاشت ریش و سبیل به روش‌های SUT، FUE و FIT

این ۳ روش بیشتر در کاشت مو مورد استفاده قرار می‌گیرند و نتایج مطلوبی ممکن است در کاشت ریش و سبیل نداشته باشند. از مزایا این روش: کم بودن درد در ناحیه صورت و نماندن جای زخم در صورت و بهبودی سریعتر می‌باشد. اما از معایب آن این است که در صورت استفاده از این روش‌ها، تراکم حجمی مورد نظر برای ریش و سبیل فرد به وجود نیاید. به همین دلیل است که بیشتر برای مو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع روش‌های کاشت ریش و سبیل کدامند؟

ابزارهای کاشت ریش و سبیل کدامند؟

از این ابزارهای بیشتر برای برداشت مو و فولیکول‌ها استفاده می‌شود. به عنوان نمونه در کاشت مو به روش FIT از وسایلی نظیر پانچ و انبرک دستی برای استخراج فولیکول‌ها استفاده می‌شود. یا در روش SUT از سیستم ساکشن و پانچ‌های ماشینی استفاده می‌شود.

مزایا و معایب کاشت ریش و سبیل چه مواردی می‌باشند؟

تمامی عمل‌های زیبایی دارای یکسری مزایا و معایب می‌باشند. از جمله این موارد عبارت است از:

  • یکی از بدیهی ترین موارد این است که باعث رشد ریش و سبیل تان می‌شود.
  • می‌توان گفت که تنها روش درمان ریزش مو، کم پشتی و دیگر موارد می‌باشد.
  • یکی از عمل‌هایی می‌باشد که نیاز به بخیه ندارد و به دور از هرگونه درد و خونریزی می‌باشد.
  • زمان ریکاوری کم یکی دیگر از مزایای کاشت ریش و سبیل می‌باشد. عوارضی نظیر قرمزی صورت و امثال آن که از عوارض طبیعی می‌باشد، در طی ۲ روز از بین می‌رود.

اما در این بین ممکن است معایبی را نیز به همراه داشته باشد. مانند:

  • پس از انجام عمل، ریش و سبیل معمولا تا مدت ۳ هفته ریزش دارد. این فرایند طبیعی می‌باشد و با گذشت زمان فولیکول‌های قرار داده شده موهای جدیدی می‌سازند.
  • به دلیل اینکه بهترین فولیکول‌ها در پشت سر قرار دارند، هنگام برداشت آن‌ها و استفاده از آن در کاشت ریش و سبیل، ممکن است در آیند فولیکول کافی برای کاشت مو نداشته باشیم.

کاشت ریش و سبیل مناسب چه افرادی است؟

برخی از افراد به روی صورت خود هیچ گونه مویی نداشته و یا دارای ریش و سبیل کم پشت و نازک هستند که چهره‌ آن‌ها را به صورت نامنظم می‌کند. این افراد می‌توانند برای جبران فقدان موی صورت خود از روش کاشت ریش و سبیل استفاده کنند. به همین علت دائم به دنبال آگاهی از هزینه کاشت ریش و سبیل هستند.

لازم به ذکر است که هزینه کاشت ریش و سبیل کاملا مقرون به صرفه بوده و افراد با این روش می‌توانند زیبایی ظاهری خود را تضمین کنند.

توجه داشته باشید که اگر صورت شما دارای جای سوختگی و جای زخم و… باشد و یا به دلیل وراثتی ریش و سبیل نداشته باشید‌، با کاشت ریش و سبیل می‌توانید این عیوب را کامل پوشانده و با ریشی پر و انبوه جذاب‌تر از قبل به نظر برسید. به همین علت برخی افراد بدون توجه به هزینه کاشت ریش و سبیل نسبت به انجام آن اقدام می‌کنند.

کاشت ریش و سبیل مناسب چه افرادی است؟

مراقبت‌های قبل از کاشت ریش و سبیل چه مواردی می‌باشند؟

از جمله مواردی که باید قبل از عمل کاشت ریش و سبیل رعایت کرد، عبارت است از:

  • بهتر است ویتامین‌های K و C مصرف نمایید. دلیل استفاده از ویتامین‌ها این است که می‌توانند به بهبودی شما کمک بیشتری کنند. به عنوان نمونه ویتامین K  باعث جلوگیری از خونریزی پس از کاشت ریش و سبیل می‌شود.
  • تقریبا قبل از عمل‌های زیبایی، داروهایی نظیر آسپرین و یا حتی ایبوپروفن و یا موادی که دارای ویتامین E هستند، را مصرف نکنید.
  • از مصرف دخانیات جدا خودداری نمایید. این مواد روند بهبودی را کاهش می‎‌دهند.
  • و موارد دیگر.

مراقبت‌های بعد از عمل کاشت ریش و سبیل

با انجام یک سری موارد می‌توانید فرایند بهبودی بعد از عمل را سرعت ببخشید. از جمله مواردی که باید از انجام آن‌ها خودداری کنید، عبارت است از:

  • به هیچ وجه از استخر، سونا و موارد این چنینی استفاده نکنید.
  • هنگام حمام از آب ملایم استفاده کنید.
  • ورزش‌های سنگین انجام ندهید.
  • از مالش و یا خارش صورت به جد خودداری نماید.
  • از تماس مستقیم نور شدید آفتاب خودداری کنید.
  • حتما پس از دو هفته اقدام به اصلاح صورت خود نمایید. در صورت مشاهده قرمزی در ناحیه صورت، می‌توانید از آنتی هیستامین بهره ببرید.
  • پس از عمل مراقب باشید که هیچ گونه فشاری بر ناحیه صورت شما وارد نشود.

از چه روشی برای کاشت ریش و سبیل استفاده می‌شود؟

در اغلب مواقع متخصص زیبایی از روش اف یو ایی برای کاشت استفاده می‌کند. در این روش پزشک از گرافت‌های عقبی سر برداشت می‎‌کند و سپس این گرافت‌ها را بوسیله دستگاه بدون خونریزی در ناحیه مورد نظر کاشت می‌کند.

آیا کاشت ریش و سبیل همراه با دردناک است؟

در این عمل بدلیل استفاده از بی حسی که توسط متخصص تزریق می‌شود فرد هیچ دردی را حس نخواهد کرد. این عمل ناراحتی و درد کمی بهمراه خواهد داشت.

بطور کلی چه مقدار گرافت برای کاشت ریش وسبیل لازم است؟

بطور میانگین برای سبیل بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ گرافت و برای ریش بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ گرافت از سر برداشت می‌شود.

جمع بندی

با توجه به موارد گفته شده در ارتباط با عمل کاشت ریش و سبیل، با توجه به روش‌های مختلفی که وجود دارد، دارای پیچیدگی خاصی می باشد و باید توسط پزشک با تجربه و متخصص انجام بپذیرد. هم‌چنین بهتر است این عمل را در بهترین کلینیک کاشت مو انجام دهید تا نتایج مورد نظر و مناسبی را دریافت کنید.

 

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

آمنه ابراهیمی

آمنه ابراهیمی هستم مترجم متون در زمینه سلامت پوست و مو و مسائل مربوط به زیبایی. حدود 5 سال در زمینه تولید محتوا به صورت تخصصی در زمینه پوست، مو و زیبایی مشغول به فعالیت هستم. جدیدترین روش های زیبایی و درمانی که در سراسر دنیا منتشر می شود را با علاقه دنبال میکنم. آنها را ترجمه میکنم و در قالب محتواهای متنی درمیآورم و در اختیار شما عزیزان قرار میدهم. ممنون میشم محتواهای بنده را مطالعه کنید و نظرات خودتون را در قالب کامنت با من به اشتراک بزارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *