عمل اسلیو معده چیست؟

۰
(۰)

عمل اسلیو معده که به نام اسلیو گاسترکتومی نیز شناخته می‌شود، یک روش ساده و ایده آل برای کسانی است که به دنبال کاهش وزن هستند. در این مقاله از ویکی درمان می‌خواهیم در رابطه با عمل اسلیو به گفتگو بپردازیم و مزایا و معایب آن را موردبررسی قرار دهیم.

جراحی اسلیو معده یا اسلیو گاستروکتومی

عمل اسلیو معده یا اسلیو گاسترکتومی جراحی برای کاهش وزن است که شامل برداشتن قسمت بزرگی از معده است. پس از جراحی، فرد پس از خوردن مقدار کمی غذا احساس سیری می‌کند. این جراحی همچنین باعث می‌شود افراد کمتر احساس گرسنگی کنند، زیرا معده کوچک‌تر سطوح پایین‌تری از هورمونی به نام گرلین را تولید می‌کند که باعث گرسنگی می‌شود.

تاریخچه عمل اسلیو

در ۱ ژانویه ۲۰۱۰، سازمان United Healthcare جراحی اسلیو معده را به لیست جراحی‌های تحت پوشش خود برای کاهش وزن اضافه کرد. در طول دو سال بعد، تقریباً این‌گونه عمل جراحی در ایالات‌متحده رایج شد. از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸ جراحی اسلیو معده به سریع‌ترین روند رشد جراحی چاقی در دنیا تبدیل شد و هم‌اکنون یک نوع عمل جراحی رایج برای کاهش وزن به‌حساب می‌آید.

تفاوت بین جراحی اسلیو معده و بای پس معده چیست؟

تفاوت بین جراحی اسلیو معده و بای پس معده چیست؟

  • عمل اسلیو معده: یک قسمت از معده توسط بهترین دکتر اسلیو معده برداشته می‌شود. ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی یک لوله کوچک با استفاده از معده باقی‌مانده ایجاد می‌کند و آن را به روده متصل می‌کند. این باعث کاهش هورمون‌های اشتهاآور می‌شود و منجر به کاهش اشتها و مقاومت بهتر به انسولین می‌شود.
  • عمل بای پس معده: در این جراحی، یک کیسه به‌عنوان معده جدید فرد عمل می‌کند. لوله‌ای کیسه را به وسط روده کوچک متصل می‌کند و معده اصلی را دور می‌زند. این روش باعث کاهش اشتها و افزایش سیری می‌شود

چه زمانی عمل اسلیو لازم است؟

جراحی اسلیو معده نوعی جراحی چاقی است که به آن جراحی کاهش وزن نیز می‌گویند. گاهی اوقات برای افرادی که بسیار چاق هستند یا مشکلات سلامتی ناشی از چاقی دارند، این عمل توصیه می‌شود. شما باید اول راه‌های کم‌خطرتر دیگر را امتحان کنید، بعد به فکر عمل اسلیو معده باشید.

اولین قدم معمولاً این است که تغییراتی را در میزان مصرف غذا و فعالیت و ورزش روزانه خود ایجاد کنید. همچنین داروهایی وجود دارند که می‌توانند به کاهش وزن افراد کمک کنند. جراحی معمولاً تنها پس از آزمایش این گزینه‌های دیگر انجام می‌شود.

کاهش وزن پس از جراحی اسلیو معده می‌تواند به کاهش مشکلات دیابت نوع ۲، آسم و فشارخون کمک کند و به بهبود سلامت قلب کمک کند.

مراحل انجام عمل اسلیو معده

آمادگی برای عمل اسلیو معده؟

اگر قصد جراحی دارید، احتمالاً به آزمایش‌های مختلفی نیاز دارید تا مطمئن شوید که جراحی اسلیو معده برای شما مناسب است. پزشک در مورد هرگونه تغییری که باید در داروها و رژیم غذایی خود در هفته‌ها یا روزهای قبل از جراحی ایجاد کنید، به شما توصیه‌های لازم را سفارش می‌کند. همچنین شب قبل از جراحی نباید هیچ‌گونه ماده غذایی و مایعی را مصرف کنید.

در حین جراحی اسلیو معده چه اتفاقی می‌افتد؟

این نوع جراحی معده برای کاهش وزن با استفاده از بیهوشی عمومی انجام می‌شود. جراح از یک دستگاه منگنه برای ایجاد یک لوله کوچک یا “آستین” در معده استفاده می‌کند و سپس بقیه معده را خارج می‌کند. پس از جراحی، معده فقط یک‌پنجم آنچه را که قبلاً جای داشت، نگه می‌دارد.

اقدامات قبل از عمل اسلیو معده

اقدامات مهمی قبل از انجام عمل اسلیو معده وجود دارد که بایستی آنها را انجام داد. مراجعه کردن به یک پزشک جراح متخصص یکی از این اقدامات است که با بررسی های لازم، وضعیت دقیقی از معده شما و مشکلات آن مشخض کند. این مرحله ممکن است شامل انجام آزمایش هایی مانند اندوسکوپی، آندوسوندی، رادیوگرافی و معاینات فیزیکی باشد تا پزشک به نتیجه نهایی برسد.

بیمار بایستی از مصرف خوراکی و نوشیدنی های قبل از عمل پزشک را مطلع کند؛ چرا که ممکن است پزشک مصرف برخی دارو ها را قبل از عمل ممنوع کند و رژیم غذایی قبل از عمل ارائه دهد. از جمله این دستورات این است که بیمار باید قبل از عمل از خوردن و نوشیدن پرهیز کند تا معده خالی باشد.

از آنجایی که عمل جراحی ممکن است با نگرانی و استرس همراه باشد، نیاز است تا بیمار به آماده سازی روانی بپردازد. اقداماتی که میتوانند به بیمار در کاهش استرس و نگرانی کمک کنند شامل این مواد میشوند: مطالعه و آشنایی با جزئیات عمل، مشاوره با پزشک و در صورت نیاز با مشاوران روانشناسی.

در کل، اگر مخواهید آمادگی مناسبی برای عمل داشته باشید، پیش از اقدام به عمل جراحی اسلیو معده، تمامی دستورات و راهنمایی‌های پزشک را به دقت بررسی کنید و هرگونه سوال یا ابهام را با پزشک خود مطرح کنید.

مراقبت های مهم بعد از عمل اسلیو معده

پس از عمل اسلیو معده ابتدا با غذاهای مایع خوردن را شروع کنید. در طی چند هفته پس از عمل، شما به غذای پوره شده و سپس به غذای جامد نیاز خواهید داشت. وعده‌های غذایی شما بسیار کوچک‌تر خواهد بود و ممکن است مجبور شوید به دلیل کوچک بودن شکمتان ممکن است از صرف نوشیدنی در هنگام غذا خوردن خودداری کنید.

پس از جراحی چاقی برای کاهش وزن و حفظ آن باید تغییرات قابل‌توجهی در سبک زندگی ایجاد کنید. به‌عنوان‌مثال، توصیه‌های تغذیه‌ای از یک متخصص تغذیه در مورد چگونگی تغییر عادات غذایی برای حفظ سلامتی در حین کاهش وزن را باید دریافت کنید. وعده‌های غذایی شما بسیار کمتر از قبل خواهد بود، شما همچنین مجبور خواهید بود و می‌توانید میزان فعالیت بدنی خود را افزایش دهید.

جراحی اسلیو معده

عوارض عمل اسلیو معده

بله وقتی توسط یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی و یک متخصص حرفه‌ای انجام شود، جراحی اسلیو معده بی‌خطر است. یک تحقیقی در سطح دنیا نشان داد که میزان مرگ‌ومیر جراحی ناشی از چاقی کم است (شامل اسلیو هم می‌شود) و در سطوحی مشابه با انواع دیگر جراحی‌های رایج قرار دارد. اگر در مورد عمل اسلیو معده یا به‌طورکلی جراحی کاهش وزن سؤال یا نگرانی دارید، با پزشک خود در این رابطه صحبت کنید تا شمارا برای این کار قانع کنند.

پس از جراحی اسلیو معده، احتمالاً نمی‌توانید مواد الکلی بنوشید. همچنین باید از استعمال دخانیات، چه قبل و چه بعد از عمل، اجتناب شود. همچنین باید از مواد قندی و غذاهای حاوی مقدار زیادی مواد حاوی نشاسته اجتناب شود. یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی یا یک متخصص تغذیه دستورالعمل‌ها و توصیه‌های لازم را در مورد چگونگی رفتار خوراکی و عادات دیگر را احتمالاً برای شما توضیح خواهد داد.

این عمل جراحی، معمولاً یک روش ایمن و کم‌خطر است. گاهی اوقات ممکن است افراد دچار خونریزی یا نشت مایعات از معده شوند. همچنین آستین ممکن است به‌مرورزمان منبسط شود و باعث شود مقداری از وزن ازدست‌رفته را دوباره به دست آورید. عوارض حاد آن‌هایی هستند که در مدت کوتاهی پس از جراحی رخ می‌دهند. آن‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • خون‌ریزی
  • درد
  • لخته شدن خون
  • نشت آناستوموز

این عوارض طولانی‌مدت هستند. این بدان معنی است که آن‌ها ممکن است تا شش ماه پس از جراحی باقی بمانند. همچنین ممکن است تا شش ماه پس از جراحی ظاهر شوند.

عمل اسلیو معده چقدر طول میکشد؟

قبل از اینکه بیمار را به بخش منتقل کنند، اول او را به ریکاوری میبرند تا به هوش بیاید. مدت به هوش اومدن توی هر بیماری با دیگری متفاوت است. اما به طور میانگین هر بیماری را حدود یک ساعت در اتاق ریکاوری نگه می‌دارند تا کامل هوشیار شود، سپس او را به بخش میفرستند. پس از ورود به بخش برای اینکه بیمار تحت مراقبت باشد، بسته به وضعیت بیمار بین ۱ تا ۳ شب در بیمارستان بستری میشود. اکثر بیمارها پس از ۱ روز مرخص خواهند شد.

در نهایت با احتساب تمام این مراحل، در جواب به این سوال که عمل اسلیو معده چند ساعت طول میکشد، باید گفت از موقع ورود به بیمارستان تا موقع ورود به بخش، ۴ الی ۵ ساعت زمان میگیرد. اما اگر کلی‌تر محاسبه کنیم، باید بگیم عمل اسلیو معده بین ۱ تا ۲ روز زمان خواهد برد.

همچنین باید مراقبت‌هایی پس از عمل انجام شود؛ برخی از این مراقبت‌ها کوتاه مدت و برخی بلند مدت یا همیشگی هستند. برای مثال از زمان پس از عمل تا حداقل ۴۸ ساعت، نباید دوش گرفت؛ تا یک ماه نیز نباید به وان، استخر یا جکوزی وارد شد. همچنین تعویض پانسمان باید ۴۸ ساعت بعد از عمل انجام شود. مراقبت‌های بلند مدت عبارتند از: پرهیز از تند تند خوردن، اجتناب از پرخوری.

هزینه اسلیو معده در سال ۱۴۰۲

قیمت مشخص و معینی برای عمل اسلیو معده وجود ندارد و پراکندگی قیمت در این عمل جراحی مانند سایر عمل‌های جراحی دیگر وجود دارد؛ اما اگر به صورت میانگین آن را حساب کنیم و در سطح وب و یا در سطح شهرستان‌های بزرگ و کوچک دنبال چنین هزینه‌ای باشیم می‌توان گفت که به صورت متوسط چیزی حدود بین ۷۵ الی ۸۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۲ است.

این هزینه یک میانگین است و یک هزینه دقیق نیست و ممکن است در مراکزی چیزی از این رقم بیشتر و کمتر بخواهند. برای تعیین هزینه دقیق عمل اسلیو باید با بهترین دکتر اسلیو معده ارتباط بگیرید و بعد از مشاوره با ایشان هزینه دقیق اعلام خواهد شد. همچنین می‌توانید برای مشاهده هزینه اسلیو معده در اصفهان به صفحه بهترین جراح اسلیو معده اصفهان مراجعه کنید.

عوامل تاثیرگذار در هزینه عمل اسلیو معده 

قیمت عمل اسلیو معده به فاکتورهای متعددی بستگی دارد و به همین دلیل ممکن است هزینه‌های این عمل از شهری به شهر دیگر متفاوت باشد. حتی ممکن است در یک شهری مانند تهران بازه‌های قیمتی متفاوتی برای این‌گونه عمل جراحی وجود داشته باشد. در این بخش به بررسی مهم‌ترین عوامل تعیین هزینه عمل اسلیو معده خواهیم پرداخت که عبارت‌اند از:

  • جراحی در مطب شخصی یا بیمارستان
  • لحاظ کردن بیمه
  • شهر یا استانی که در آن عمل جراحی انجام می‌شود
  • پیچیدگی عمل
  • هزینه‌های دارو و مراقبت‌های بعد از عمل
  • وسعت جراحی اسلیو معده که انجام خواهد شد.
  • مدت بستری شدن در بیمارستان
  • معاینات و پیگیری‌های قبل و بعد از جراحی اسلیو معده
  • تجربه دکتر اسلیو معده
  • نوع بیهوشی
  • و…

عوامل بالا مهم‌ترین فاکتورهایی هستند که هزینه عمل اسلیو معده را تشکیل می‌دهند و ممکن است عوامل بیشتری نیز در این زمینه دخیل باشند که ذکر کردن همه آن‌ها نیازمند بررسی‌ها و تحقیقات بیشتری در این زمینه است و چندان‌ هم روی قیمت آن تأثیر نخواهند گذاشت. به همین خاطر ما قید فاکتورهای دیگر را می‌زنیم. همچنین هزینه‌های پس از جراحی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ویتامین‌ها و مکمل‌ها
  • درمان اصلاح رفتار
  • ورزش و مشاوره تغذیه

این هزینه‌ها ممکن است که هزینه مازاد باشند و متناسب با شرایط بیمار و یا بنابر تشخیص پزشک متخصص ممکن است که هزینه‌های زیاد یا کمی در پی داشته باشد.

نتیجه گیری

عمل اسلیو معده، یک روش جراحی برای کاهش وزن و مدیریت چاقی است. در این روش، با استفاده از تجهیزات و دستگاه‌های کوچک و واردکننده از طریق سوراخ‌های کوچک در بطن، حجم معده کاهش پیدا میکند تا بیمار به مقدار کمتری غذا مصرف کند و کالری بیشتری را سوزانده و در نتیجه وزن خود را کاهش دهد. امیدواریم در این مقاله به آگاهی کافی از اسلیو معده رسیده باشید.

سوالات متداول

آیا عمل اسلیو معده برای همه مناسب است؟

عمل اسلیو معده، برای افرادی که بیش از حد چاق هستند و روش‌های کاهش وزن غیرجراحی به آن‌ها کمک نمی ‌کند، مناسب است. درحالی که، پزشک شما باید وضعیت شما را بررسی کرده و توصیه‌های مناسبی را قبل از تصمیم ‌گیری نهایی ارائه دهد.

چه مدت زمانی لازم است تا بهبودی کامل پس از عمل اسلیو معده رخ دهد؟

زمان بهبودی کامل بعد از عمل اسلیو معده برای افراد مختلف فرق میکند. اما در کل، برای رسیدن به نتایج مطلوب، معمولاً بیشترین زمان حدود یک تا دو سال است. در این مدت، بیمار باید به ورزش منظم بپردازد و رژیم غذایی مناسبی را رعایت کند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *