با نقاشی کودکان روی دیوار چگونه برخورد کنیم؟

۳
(۲)

اگر نقاشی کودکان روی دیوار یا همان خط کشی‌های پیکاسوی کوچک منزلتان شما را آزرده خاطر کرده است ما به شما حق میدهیم! چرا که مواجه شدن با نقاشی‌ها و خطوط بی‌معنی که با عموما با ماژیک یا مداد شمعی بر سطح دیوار اتاق خواب یا پذیرایی، هر آدم صبوری را نیز به سطوح خواهد آورد.

اما به یاد داشته باشید که در مواجعه با صحنه نقاشی کودکان روی دیوار، پرخاشگری و عصبانیت و یا حتی اعمال خشونت و تنبیه برای کودکان اصلا توصیه نمی‌شود. چرا که شما باید در مقابل این رفتار، جوری عمل کنید که کودک متوجه شود شما از نقاشی کردن او به وجد آمده‌اید اما دیوار جای مناسبی برای این کار نیست.

نقاشی کودکان روی دیوار، عموا ناشی از عدم رشد هماهنگی حرکتی در کودکان است. این مورد موجب می‌شود کودک، زمانی که بر روی یک کاغذ نقاشی می‌کشد، احساس مثبتی نداشته باشد. اگر میخواهید از نقاشی کودکان روی دیوار جلوگیری کنید، ما در این مقاله از ویکی درمان شما را یاری خواهیم کرد.

چگونه از نقاشی کودکان روی دیوار جلوگیری کنیم؟

اکثر والدین، در هنگام مواجهه با کودکی که روی دیوار نقاشی کشیده است، عصبانی شده، در بیشتر موارد داد و فریاد کرده و کودک را تنبیه و مواخذه می‌کنند. مشخص است که بروز چنین رفتار‌هایی اصلا مناسب نیست و جزو بدترین واکنش‌ها در مواجهه با این رفتار به شمار می‌رود.

عده‌ای از والدین نیز، با تعریف کردن داستان‌های طولانی و حوصله‌سر بر برای کودکان، قصد دارند به آنها گوشزد کنند که نقاشی کشیدن روی دیوار کار مناسبی نیست که خب البته این کار نیز چندانی کارایی ندارد.

برای متوقف کردن کودک از این‌کار، تنها کافیست در هنگام نقاشی کشیدن کودکان روی دیوار، به او تذکر دهید که دیوار جای نقاشی کشیدن نیست. به همین سادگی! لحن شما برای متوقف کردن نقاشی کودکان روی دیوار، باید کاملا صریح و واضح باشد. پس بدون اینکه حاشیه بروید، با بیان جمله‌های ساده از کودک خود درخواست کنید به این کار ادامه ندهد.

جلوگیری از نقاشی کودکان روی دیوار

کمک گرفتن از خود کودک برای پاک کردن نقاشی

شما باید به کودک خود آموزش دهید که دیوار، جای نقاشی کشیدن نیست و اگر گاهی این کار را انجام داد، در فرآیند تمیز‌کردن و نظافت دیوار، از خود او کمک بگیرید. با انجام فرآیند این همکاری، کودک متوجه می‌شود که کار اشتباهی انجام داده و شما نیز در مقابل، پس از پایان مراحل نظافت، از او تشکر و قدردانی کنید.

در برابر تشکر شما، یک رفتار مثبت در کودک تشویق شده و یاد می‌گیرد که دیوار جای نقاشی کشیدن نیست. پس از اینکه نقاشی کودکان روی دیوار منزل را متوقف کردید، لازم است به او دفتر و کاغذ و مداد رنگی بدهید تا برای نقاشی کشیدن، از کاغذ به جای دیوار استفاده کند.

همچنین بخوانید: بالا بردن اعتماد به نفس کودکان

از دعوا کردن کودک بپرهیزید

قطعا مواجه شدن با دیواری که با انواع وسایل رنگ آمیزی شده است خوشایند نیست. شما در مواجهه با این صحنه حق دارید که عصبانی شوید اما باید این نکته را مد‌نظر داشته باشید که کودک شما از روی کنجکاوی و بازیگوشی این کار را انجام داده و عصبانیت شما در این مرحله جایز نیست.

پس اگر با نقاشی کودکان روی دیوار روبرو شدید، نیازی به پرخاشگری و عصبانیت نیست؛ در مقابل به کودک یادآوری کنید که این کار او شما را آزرده خاطر کرده است. اگر در مقابل این رفتار کودک عصبانی شدید و کنترل خود را از دست داده و او را کتک زدید، به یاد داشته باشید که به روابط خود با کودکتان، آسیبی جدی وارد کرده‌اید.

شما میتوانید با برخوردی منطقی و جدی، کودک را انجام این کار منع کرده و دور کردن وسایلی که احتمال می‌دهید جای انها بر روی دیوار باقی بماند، از نقاشی کودکان روی دیوار جلوگیری کنید.

نقاشی بر روی دیوار

تشویق کودک برای نقاشی کردن روی کاغذ

برای اینکه کودک را از نقاشی کشیدن روی دیوار منع کنید، کاغذ و مدادرنگی در اختیار او قرار داده و او را به نقاشی روی کاغذ تشویق کنید. مدام تکرار کنید که نقاشی کشیدن روی کاغذ کار بسیار خوبیست و نقاشی اصولا باید روی کاغذ کشیده شود. نکته‌ی بعدی که باید مدنظر داشته باشید این است که کودکان، نقاشی کشیدن به صورت ایستاده را بسیار بیشتر از حالت نشسته می‌پسندند و برایشان راحت‌تر است.

پس به جای اینکه کودک را وادار به نشستن و نقاشی کشیدن بر روی دفتر نقاشی کنید، کاغذی بزرگ به سطح دیوار چسبانده و یا از تخته وایت برد یا سیاه کمک بگیرید. عموما کودکان نقاشی کردن بر روی تخته وایت برد را بیشتر می‌پسندند.

سخن پایانی

اگر شما هم از آن دسته والدینی هستید که از نقاشی کودکان روی دیوار رنج میبرید، ما در این مقاله از ویکی درمان، راهکارهایی را به شما ارائه کردیم که بتوانید از نقاشی کودکان روی دیوار جلوگیری کرده و آنها را به نقاشی روی کاغذ تشویق کنید. از اینکه تا پایان این مقاله همراه ما بودید سپاسگزاریم.

آیا نقاشی کودکان روی دیوار نشانه ی بیماری است؟

عموما خیر، اما گاهی ممکن است نشانه‌ی اختلالات روانشناختی باشد.

آیا تنبیه کودکان برای نقاشی روی دیوار درست است؟

خیر، در صورت مواجه شدن با نقاشی کودک بر روی دیوار، کافیست به صورت صریح به او اعلام کنید که به این کار ادامه ندهد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۳ / ۵. تعداد رای: ۲

هنوز رای ثبت نشده است.

ویدا جامی

ویدا جامی هستم. علاقه مند به حوزه تولید محتوا. سالها در زمینه ترجمه و تولید محتوا اطلاعات عمومی مشغول به فعالیت هستم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *